Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finansiering av Combined Charging System

Startet av kretslopp, fredag 25. desember 2015, klokken 09:13

« forrige - neste »

kretslopp

Hei. Jeg trenger en ny vannpumpe for kjölevannet.

Såg i wikin att det anbefales en borstelös pump.  Linken till denna är dock död.

http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=5&b=9&c=19&d=72&docID=157&info=1

Noen som kanske har en pump liggande?

Hilsen

kretslopp

Vet noen hvor mange liter/minut originalpumpen ger?
Jeg fant denna Johnson CM10 med 16mm anslutningar. 15liter/min. Borde väl vara tillräckligt?

http://www.spxflow.com/en/johnson-pump-marine/pd-mp-marine-circulation-pumps-cm10-cm30-cm90/
http://stroem.no/product/605   cirka 2200NOK

Elmo

Må ikke finne på å betale 2200 NOK for vannpumpe !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kretslopp

Quote elbilwiki:

"original" vannpumpe koster ca 1300 kr hos Citroen, og samme pumpe ca 2400 kr hos Peugeot.



Syns du det är bedre att bara köpa den fra citroen?

Elmo

#4
Jeg ser ikke i farten målet på stussene her, men dette er vel ommtrent det du er ute etter http://www.ebay.com/itm/12v-Water-Circulation-Pump-for-vehicle-heater-circuit-engine-pre-heater-boost-/201468274208?hash=item2ee871e620:g:L6cAAOSwLzdWSi9C
Send spm til selger og spør om dimmensjon på stussene og om den er børsteløs.

Selv har jeg meg byttet til brukt pumpe fra Berlingo/Partner (som er børsteløs) på en av mine biler. Der er stussene litt større men slangene går på hvis man tar i litt. Problemet med den er at polariteten i pluggen er motsatt så det må bygges om på ledningene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Og hvis du foretrekker å kjøpe "Norsk", så kan vel kanskje en av disse passe http://www.seatronic.no/pumper-sirkulasjonspumper-c-93_325
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kretslopp


TrondN


Helge

Sitat fra: TrondN på søndag 06. desember 2015, klokken 14:31
Har en børsteløs liggende.
Den børsteløse man fikk kjøpt (får kjøpt?) hos Citroen/Peugeot?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på søndag 06. desember 2015, klokken 15:58
Den børsteløse man fikk kjøpt (får kjøpt?) hos Citroen/Peugeot?
Orginalpumpa til Partner/Berlingo er børsteløs. Men den har ikke samme polaritet i pluggen som 106/Saxo og i tillegg er vannstussen litt større, så det er litt fikkel å montere den. Jeg kjører med brukt partner-pumpe i to av mine 3 biler.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på søndag 06. desember 2015, klokken 23:03
Orginalpumpa til Partner/Berlingo er børsteløs. Men den har ikke samme polaritet i pluggen som 106/Saxo og i tillegg er vannstussen litt større, så det er litt fikkel å montere den. Jeg kjører med brukt partner-pumpe i to av mine 3 biler.
Det var den jeg lurte på om TrondN hadde... Jeg har en slik på 106'en og den vannåumpen er svært stillegående i forhold til de originale pumpene med børster på begge Saxoene. Ulempen er som du er inne på at det er litt fikkel/herk å montere den både mht å koble om på strømforsyningen, med vanntilkobling og jeg mener det var noe mht fastmonteringen også...
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#11
Det stemmer Helge. Jeg glemte at Partnerpumpa et tynnere. Det har jeg løst med å surre en runde badegulvmembran rundt den.
På de jeg har byttet selv har jeg funnet en riktig plugg og klipt og skjøtet ledningene for å fikse strømmen, men jeg så en mere elegant løsning på en delebil jeg skrotet. Der var bare styresporene på pluggen skåret/filt bort så den kunne settes begge veier. Eneste problem hvis man senere skulle sette den feil veg er at pumpa ikke går rundt (men den skades ikke så langt jeg har sett).

En av grunnene til at de er mere stillegående er vel også at de har litt lavere hastighet (l/min), men det er helt utproblematisk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA