Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterikilometer falderhurtigt i starten?

Startet av SonicGTE, fredag 25. desember 2015, klokken 00:08

« forrige - neste »

SonicGTE

Etter å ha kjørt VW Golf GTE en stund ble "konebilen" - en Diesel Golf Stasjonsvogn - byttet ut med en Outlander PHEV.

Nå har jobbsituasjon og det daglige behovet for bil og behovet for en hybrid som bil 2 endret seg, og jeg tenker nå på en ren EL-bil som en nr 2.

Men.. Jeg kommer til å ha 9.7mils kjøretur én vei to ganger pr mnd, og lurer derfor på om bilen vil klare dette på vinterstid.

Jeg ser Kia Soul Electric er oppgitt til å klare 100-140km på vinteren, men er dette sikkert?

Og det verste med veien på 9.7mil = motorvei med 110- og 100-sone.

Nå kan jeg fint kjøre i 80 i 110sonen. Det gjør ingenting for min del, og jeg har selv sett hvor mye jeg sparer på å kjøre i 80 fremfor 110 med Outlanderen. Men poenget er at jeg MÅ nå fram på en lading iallfall.

Hva bør jeg gjøre? Sitte på gjerdet litt til for å se om noen kommer med større batterier, kjøpe en ren EL nå, eller hva mener folket? Og hvilken bil anbefales slm en grei nr2 for småkjøring, en tur inn  til hovedstaden en gang i blant (men da kan jeg lade før hjemturen..) osv..

--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

OlavEmil

Meiner du at du må ha moglegheit til å køyre tur - retur / 194km på ei lading, eller får du lada opp til 100% før returen?

Om du kan køyre i 80 dei verste dagane, er ikkje 100km noko problem. Eg kan ikkje svare for eGolf, Renault osv (sjølv om eg vil tru desse òg vil klare det fint), men med Kia kan du vere trygg på å klare 100km i 80km/t uansett, alltid.

Einaste du må tenkje på, er kva lademoglegheit du har før returen. På vanleg stikkontakt med original ladar, tek det lang tid å lade opp eit tomt batteri.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

SonicGTE

Jeg trenger én vei på en lading. Så har jeg muligheten for å lade før retur.
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

OlavEmil

Eg vil heilt klart anbefale å gå for rein el no, om du har moglegheit til det. Det vil alltid kome noko nytt, om ein skal sitje på gjerdet og sjå kva som kjem, kan ein sitje lenge :) .

Som sagt, Kia kan eg gå god for at klarar 97km i 80km/t på ei lading uansett forhold. Normalt vil du kunne liggje på fartsgrensa. Eg skal ikkje snakke for bilar eg ikkje kjenner, men eg vil altså tru at mange av dei andre bilane på marknaden i dag klarar det same. Då først og framst eGolf, Zoe, Leaf 30kWh og kanskje i3.

(Om du spør bromm, er det kun i3 som eignar seg til langpendling på motorveg...).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Elmo

Hvis du skal beholde en av de to hybridene (Golf eller Outlander), så kan du vel benytte den de 2 gangene i måneden du trenger å kjøre langturen - om vinteren ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA