Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ingen ladekontakter på Voss Ressort Bavallen (Skianlegget på Voss)

Startet av Rastløs, torsdag 24. desember 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

Rastløs

Jeg har hatt min Outlander i en uke. Det er i og for seg helt grei bil ( men ingen kjøremaskin), men når bilen er ferdig ladet, indikatoren er full og ladelampen har sluttet å lyse så står det kun 25 km rekkevidde i displayet.  Skal det ikke være 50 km rekkevidde på El ?

Er dette noe som justerer seg ut i fra historsik kjøring/vær eller er det noe feil et eller annet sted når indikatoren på rekkevidde på El kun viser 25 km når den er 100% ladet ?
Tesla Model S 70D
Mitsubishi Outlander PHEV 2015

aaa3

Prøv ECO, så får du litt mer, og slå av A/C - da får du betydelig mer rekkevidde.
Prøv å slå av varme/ventilasjonsanlegget helt (OFF-knappen), så skal du se det nærmer seg 50. Men da dugger det og blir veldig utrivelig, så dette er bare en illustrasjon på hvor lite forbrukstallene er til å stole på.
Praktisk rekkevidde, med forvarmet bil, A/C av, og forsiktig høyrefot er 35-40 km. Mindre om vinteren.

Rastløs

Hmm....  Men burde ikke teoretisk rekkevidde i displayet vise 50 km når bilen fortsatt står på ladeplassen og er helt  fullstendig oppladet ?

Tesla Model S 70D
Mitsubishi Outlander PHEV 2015

OlavEmil

Heldigvis har dei fleste / alle elbilprodusentane vald å vise faktisk (eller eit forsøk på faktisk) rekkjevidde i displayet, ut frå ladestatus, utetemperatur og forbrukshistorikk. Ein rekkjeviddevisar som berre viste eit teoretisk best case-tal ville jo vore heilt ubrukeleg, då du aldri kunne køyrd etter det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rastløs

M.a.o så tar bilen hensyn til historikken når den indikerer rekkevidde, selv når den star fullladet I garasjen ?. ( Siste tur var 38 mil på motorvei, snitt hastighet litt over lovlig, og helt tom for "kjørestrøm" ved avreise.) 
Tesla Model S 70D
Mitsubishi Outlander PHEV 2015

PHEV-ftw

Sitat fra: Rastløs på onsdag 18. november 2015, klokken 16:14
M.a.o så tar bilen hensyn til historikken når den indikerer rekkevidde, selv når den star fullladet I garasjen ?. ( Siste tur var 38 mil på motorvei, snitt hastighet litt over lovlig, og helt tom for "kjørestrøm" ved avreise.)

Ja, den husker hvordan du kjørte sist og beregner kjørelengde basert på det.

Fiffik78

Bilforum sa den beregner et snitt ut fra siste 10 kjørte kilometer. Jeg får også ganske varierende tall, men som regel 45-52 km, vel å merke når klimaautomatikken er av. Er den på ligger jeg på noen og tretti som regel. Samtidig opplever jeg ikke at rekkevidden er så lav, men heller at det er den estimerte rekkevidden som påvirkes veldig.

Ellers er jeg godt fornøyd med ECO knappen i år, kobler jeg inn den umiddelbart når jeg trykker inn tenningen så går ikke bensinmotoren på før under 6 grader, mot 10 normalt. Og selv nede på 2-3 grader så går bensinmotoren nesten ingenting.
Outlander PHEV 2014

LarsErikOsterud

Sitat fra: Fiffik78 på torsdag 19. november 2015, klokken 20:07
Ellers er jeg godt fornøyd med ECO knappen i år, kobler jeg inn den umiddelbart når jeg trykker inn tenningen så går ikke bensinmotoren på før under 6 grader, mot 10 normalt. Og selv nede på 2-3 grader så går bensinmotoren nesten ingenting.

Burde vært mulig å konfigurere at den alltid skal starte i ECO mode et sted (eller er det det?)
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

PhevVest


knutset

Sitat fra: Fiffik78 på torsdag 19. november 2015, klokken 20:07
Ellers er jeg godt fornøyd med ECO knappen i år, kobler jeg inn den umiddelbart når jeg trykker inn tenningen så går ikke bensinmotoren på før under 6 grader, mot 10 normalt. Og selv nede på 2-3 grader så går bensinmotoren nesten ingenting.
Dårlige greier med andre ord, er det et par kalde og du skal kjøre ut av garasjen eller noen få km. så starter en iskald maskin når det er mer en nok strøm (12kWh) ang rekkevidde inklusiv el.varme.

geos

Sitat fra: Rastløs på onsdag 18. november 2015, klokken 15:15
Jeg har hatt min Outlander i en uke. Det er i og for seg helt grei bil ( men ingen kjøremaskin), men når bilen er ferdig ladet, indikatoren er full og ladelampen har sluttet å lyse så står det kun 25 km rekkevidde i displayet.  Skal det ikke være 50 km rekkevidde på El ?

Er dette noe som justerer seg ut i fra historsik kjøring/vær eller er det noe feil et eller annet sted når indikatoren på rekkevidde på El kun viser 25 km når den er 100% ladet ?

Indikasjonen på Displayet har ingenting med hvilken rekkevidde du får NESTE gang.
Den er kun en indikasjon ut fra hvor mye energi KWt/100 km du brukte ved siste kjøring (eller gjennomsnitt av de siste N turer).

Hvis du ved neste tur bruker mindre varme, kjører mer økonomisk, og temperaturen ute er høyere (batteriet yter mindre jo kaldere det er), vil du kunne kjøre mye lengre enn indikasjonen.

Det lønner veldig å formvarme bilen, mens den står på lading (helst m 16 Lader), så den er glovarm! Dette "lader" opp bilen med varmeenergi som du slipper å bruke fra batteriet når du kjører.

Sett også varmeapparatet på 18-19 grader og resirk. Slå av resirk når det begynner å dugge. Er du alene i bilen kan du slå den på igjen når duggen er borte osv. for å redusere forbruk på batteriet for å holde bilen varm.

Jeg har nå kjørt 11.000 km med et snittforbruk på 0.22 L bensin / mil.
Da har jeg brukt SMS appen flittig for å forvarme bilen hver gang det er < 10 grader C ute.


Roffen

11.000km med et snittforbruk på 0,22l høres veldig bra ut...!?

Hvordan er kjøremønsteret ditt, og har du mange langturer...?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA