Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finansiering av Combined Charging System

Startet av cra, torsdag 24. desember 2015, klokken 14:34

« forrige - neste »

Cookie Monster

Mine forrige biler har også alltid fungert fint på Auto. 2000 modell Celica og 2003 Subaru Sti altså ganske gamle biler og ikke noe problem med dugg og varierende temp.

Og slik var det også på Teslaen før 7.0 og 7.1. Har ikke ord for hvor idiotisk dette er at ikke skal klare fikse et klimaanlegg som kan stå på auto 98% av tiden når det fungerte før.
2015 P85D

o.b.lix

Gamle biler har ekstremt med overskuddsvarme, så normalt vil de ha mye varme i kupe.

Unntak er når de begynner å bli slitne, kollega hentet en gammel bensinjeep i fjor vinter som han måtte kjøre over Dovre i masse minus, han frøs noe så inni hampen.

Moderne dieseler har ikke like mye overskuddsvarme, på forrige jobb var det is på innsiden av taket i kupe på connecter og transiter om vinteren, selv om man kjørte mye og langt. Fikk ettermonter webasto, men denne takler ikke småkjøring og tapper batteri og soter ned.

Tesla er eneste elbil jeg vet om som bare ler av masse kalde grader, jeg kjørte i går kveld i fra Stavanger til Bergen i opptil 17 minus, og hadde det varmt og godt med apparat stilt inn på 22,5. (7.1)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

VAG

Kjørte i dag i minus 26 med mine tidligere nevnte manuelle innstillinger og det ble så varmt at jeg måtte redusere fra 23 til 22, men høyre gulv er mye varmere enn venstre.
Min 2015 Skoda Superb med Webasto har en mye mere behagelig og jevn varme, men Tesla'n blir varmest.

Cookie Monster

Er ikke noe problem med å få det varmt. For varmeapparatet funker bra nok i massevis selv   i -25 som er det kaldeste jeg har kjørt i med Teslaen til nå.
Problemet er auto logikken fungerer ikke og bilen dugger ned. Så man må stille nesten alt på manuelt eller ha på auto og bytte mellom luft på frontruta og vanlig for å velge mellom bra varme eller dugg.
2015 P85D

peik

#139
Sitat fra: Lynet på søndag 17. januar 2016, klokken 17:01
Hva er galt med å velge manuell? At en ingeniør i USA ikke greier å ta høyde for mine valg i snøføyka her i Norge er vel egentlig som forventet for min del.
Jeg vil ha enda flere manuelle valg. Hvorfor ikke få justere alle valg trinnløst mellom 0% og 100%. Setter jeg alt ned nå lekker det allikevel varmluft på defrost. Ikke bra i snøvær i minusgrader, da blir det ising på frontruten.
Kunne også tenkt med resirk på ca 50%.
På mine gamle biler hadde jeg disse mulighetene, automatisk klimaanlegg er stort sett noe herk uansett bilmerke!
At en bil ikke skal være tilpasset kaldt klima er jeg uenig i. De har dessuten nok av kalde steder i USA og, i Chicago og innlandet i nord kan de ha lange perioder med Finnmark-temperaturer. Amerikanske biler fungerer gjerne bra i kaldt vær da markedet i USA og Kanada er viktig for amerikanske bilprodusenter. Det er meldt -19 i Chicago i dag. Ikke bare i Alaska det er kaldt.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Voll1

Sitat fra: andvib på lørdag 16. januar 2016, klokken 14:00
2) temp.sensorer inne i bilen er blitt flyttet siden 2013 (står om det på teslaforum et sted men finner ikke igjen). Nå er de gått vill i sine egne brancher av forskjellige softwaresnutter tilpasset forskjellige varianter.

Iom. at det har virket knirkefritt tidligere virker Tesla ikke å prioritere dette noe særlig, hvilket er veldig korttenkt.

Denne teorien tror jeg på. Etter de kommentarene jeg har lest på FB/Forum, så virker det som om nye biler har fått det bedre etter 7.1, mens de gamle ikke er blitt merkbart bedre (i alle fall ikke like gode som før 7.0).  Det kan bety at den nye programvaren er optimalisert for nye biler (ny plassering av sensor), og ikke fungerer like bra for eldre biler. Jeg håper vi kan få tilbake den gamle programvaren, den fungerte utmerket.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

boppus

#141
Jeg har en 2015 85D.

Med 7.0 ble det varmt, men måtte stilles til 26 C.
Med 7.1 blir det varmt når innstilt til 21 C.

Om jeg skal klage på noe er det at det blir for varmt i forhold til innstilt verdi.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Cookie Monster

Det blir i det minste varmt med 7.1 ja men hender enda på lengre turer at det plutselig blir kaldt en liten periode. Hovedproblemet nå er at auto funksjonen funker ikke å ha på. Må skru av minst resirk av luft eller bytte mellom vanlig og luft på frontrute funksjonen for å unngå dugg.

Den er rett å slett for ivrig på resirkulasjon av luft på auto når det er kaldt. Sikkert for å spare energi.
2015 P85D

SunSeeker

Vet ikke hvor du kjører Boppus, og ved hvilke ute-temp det dreier seg om når det blir for varmt, men må vel bare konstantere at bilene er like forskjellig som kvaliteten.
Å måtte fikle og trikse/forske med varmeapparatet, for å få det komfortabelt på en bil til 800.000, er for meg altfor søkt.
De har føkket det opp nok en gang, innrøm det, gjør noe med det!!! Forøvrig gått over 3mnd siden sjeden ble skadd.

Håper ikke en "tattovert Tesla Logo" på armene er med å bestemme om man har problemer eller ikke.

Hilsen oppgitt

boppus

Det er 20 blå +/- i Lillestrøm/Østlandet nå. Synes dette fungerer fint, men er enig i at reguleringen kunne vært bedre. Det hender det blir for kaldt eller varmt, men i det store og hele er det innenfor.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

RonnyØ

Etter tips her inne, så slipper jeg dugg nå hvertfall. AC på, resirk off, luft til ben og rute og vifte på auto. Da kan gradene stå på 21-22..
Husqvarna Automower 320

amund

Hvor kan vi klage på dette for å få dem til å forstå at det ikke er OK? Tok denne målingen i dag morges. I går var det samme forskjell på høyre og venstre, men da hadde jeg 12 grader på beina...
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

petersv


fonberg

Sitat fra: amund på tirsdag 19. januar 2016, klokken 08:54
Hvor kan vi klage på dette for å få dem til å forstå at det ikke er OK? Tok denne målingen i dag morges. I går var det samme forskjell på høyre og venstre, men da hadde jeg 12 grader på beina...

Hvordan var varmeapparatet stilt inn når du fikk disse temperaturene?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

amund

Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA