Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finansiering av Combined Charging System

Startet av cra, torsdag 24. desember 2015, klokken 14:34

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: SunSeeker på lørdag 16. januar 2016, klokken 10:35
Skeptisk.
Ved innstillt på 25 grader, får man kanskje reelle 22 foran og 20 bak.
Har uansett følelsen av at trynet brenner og resten er kaldt. En kompis som satt på idag, sa han hadde følelsen av at en stråleovn var rettet mot ansiktet,  og resten var iskaldt. Bra reklame
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

SunSeeker

Fullstendig klar over hva jeg KAN gjøre. Men er det virkelig nødvendig, og meningrn på en bil til 800.000kroner????
Dette er føkket opp med 7.0, og de har hatt gode 3 mnd på å fikse det. Oppdrag ikke utført, og det må jeg si irriterer meg litt.
Har i alle mine biler, sommer som vinter kjørt i t-shirt, og det var null problem inntil 7.0 kom.

jazzwheel

Det er nytt at ikke AC kan stå på hele tiden uten å sette den i "Custom" mode? Jeg la merke til at "Auto" om vinteren setter AC til off. Rakk bare å teste i 10 min, men innbiller meg at det gjorde ting mer som i gamle dager.

andvib

Det som irriterer er at før 7.0 virket alt som det skulle, vinter og sommer. Kjørte kun på full auto, 21 grader, og trykket aldri på noe. Aldri dugg. Alltid forventet temp. Gammel P85.

Pr idag må det mikkes med A/C og resirk av, og defrost foran endel for å bli kvitt dugg foran / sidene, og det i en tørr bil også med -2 - -4 grader utetemp.

Kan ikke skjønne at de skal knote det til så lenge og ikke ha fått det til heller på 7.1, men har to teorier:
1) komplisert fordi det henger sammen med innført strengere batterivarming på noe vis (oftere og lengre gul strek med begrenset regenerering siden 7.0).

2) temp.sensorer inne i bilen er blitt flyttet siden 2013 (står om det på teslaforum et sted men finner ikke igjen). Nå er de gått vill i sine egne brancher av forskjellige softwaresnutter tilpasset forskjellige varianter.

Iom. at det har virket knirkefritt tidligere virker Tesla ikke å prioritere dette noe særlig, hvilket er veldig korttenkt.

Boost

Det er tydelig at mange er missfornøyde med varmeapparatet etter 7.0 oppdateringen. Varmeapparatet er ikke godt nok slik det er nå. Er det mulig å sende inn en skademelding til forsikringsselskapet og be de ta saken/reparasjonen med Tesla?. Det er jo en feil/skade som er påført bilen utenfra (OTA). Jeg har ikke tid til å surre rundt med Tesla.

P85 2013
P85-des2013

Cookie Monster

#125
Ladet på SC igår og alle bilene som kom innom var helt nedugget og noen hadde tilogmed islag på innsidene av rutene.
Så tydelig at dette funker dårlig. Er jo en jævla trykke dans på klima panelet hele turen for å holde det varmt eller duggfritt.

Så etter en lengre tur i kulda må jeg si dette funker utrolig dårlig også i 7.1
2015 P85D

krl

De siste versjonene har i det minste fungert greit med litt manuell overstyring. Lås til ikke-resirkulering + slå på AC, så er det omtrent like bra som før 7.0. På korte turer så er det neppe nødvendig å aktivere AC.

Godt mulig Tesla har byttet leverandør av klimaanlegg-styringen, eller gått fra en IP-core de ikke har innsyn i til å lage ting selv. Mercedes er meget gode på styring av klimaanlegg, så det er ikke helt usannsynlig at den originale styringen var lånt derfra på samme måte som hendler, knapper, deler av baklukemekanismen etc..

pej

Samme her... må justere hele tiden for å holde duggen borte. Dette er helt fullstendig på tryne på en bil til nesten en million. Leafen vår fra 2011 har bedre klimaautomatikk. Trodde det skulle bli fikset i 7.1 men det ble enda dårligere. Skal ha bilen på service i mars og da skal de få beholde den til det er utbedret. Slik skal det ikke være.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

SunSeeker

Har nå funnet ut at ned til -2 er det rimelig akseptabelt, og i auto funker det til tider. Med til tider mener jeg at det faktisk er hipp som happ om det er stabilt eller ikke. DET systemet/logikken har jeg ikke skjønnt, men fra -3 slår AC seg på OFF, og vifte oftest på 1 eller jojo opp og ned. Da dugger det.

jazzwheel

Legger merke til at defrost på frontvinduet setter klima i ikke-resirkulasjon, selv om jeg har satt den manuelt i resirkulasjon først. Ikke helt optimalt når jeg står bak bussen i lang tunnelkø...

peik

Begynner å minne om en gammel Land Rover med rim på vinduene, småduggete frontrute og iskalde føtter. Antrekk på vei til fjellet er ullundertøy, ullue og ullvotter.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

VAG

Ikke bra å måtte kjøre et automatisk klimaanlegg i manuell for at det skal fungere, men denne innstillingen virker ok for meg.
AC off
Resirk off
Varme bare ned/beina
Vifte på auto, som da går på ca. 6 til 8 når det er kaldt.
Har AC vært on så vil det ta litt tid før klimaanlegget tørker opp så det slutter å dugge, men hold ut.
Det er fortsatt varmere på høyre gulv enn venstre, men luftdysene er vel utformet sånn....

Lynet

Hva er galt med å velge manuell? At en ingeniør i USA ikke greier å ta høyde for mine valg i snøføyka her i Norge er vel egentlig som forventet for min del.
Jeg vil ha enda flere manuelle valg. Hvorfor ikke få justere alle valg trinnløst mellom 0% og 100%. Setter jeg alt ned nå lekker det allikevel varmluft på defrost. Ikke bra i snøvær i minusgrader, da blir det ising på frontruten.
Kunne også tenkt med resirk på ca 50%.
På mine gamle biler hadde jeg disse mulighetene, automatisk klimaanlegg er stort sett noe herk uansett bilmerke!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Og likevel fungerte det fint på Model S før 7.0. Og enda bedre på den franske fossile serviceloaneren jeg kjørte forrige uke.

En auto-funksjon som ikke er god nok erstattes ikke av mange manuelle valg. Da kunne man like godt fjerne den.

Leiha

Sitat fra: Lynet på søndag 17. januar 2016, klokken 17:01
Hva er galt med å velge manuell? At en ingeniør i USA ikke greier å ta høyde for mine valg i snøføyka her i Norge er vel egentlig som forventet for min del.
Jeg vil ha enda flere manuelle valg. Hvorfor ikke få justere alle valg trinnløst mellom 0% og 100%. Setter jeg alt ned nå lekker det allikevel varmluft på defrost. Ikke bra i snøvær i minusgrader, da blir det ising på frontruten.
Kunne også tenkt med resirk på ca 50%.
På mine gamle biler hadde jeg disse mulighetene, automatisk klimaanlegg er stort sett noe herk uansett bilmerke!

Mine biler med auto klima:
2008 VW Jetta 1,9 TDI Uten Webasto- Full auto på 20 grader fra jeg fikk bilen til den ble solgt- unntatt ved veldig varmt +25grader  eller veldig kaldt -20 grader.
2012 Skoda Octavia 2,0 TDI med Webasto- Full auto på 20 grader fra jeg fikk bilen til den ble solgt-unntatt ved veldig varmt +25 grader eller veldig kaldt -20 grader. Hendte at jeg satt på auto 2 for mer vifteeffekt enkelte ganger.

2015 Tesla juni til november: 19 grader full auto- rørte ikke klima på 15 000 kjørte km.

November-januar oppdatering 7.0: Kaldt på beina, variabel temp, kaldt i fart, kokende varmt ved stopp/lav fart, innstilling mellom 19 og 23 grader og ingen sammenheng mellom innstilt temp og faktisk temp i bilen.

Etter siste oppdatering 7.1: Litt jevnere temp, ikke kaldt på beina, duggproblemer, siderutene fryser på innsiden ved ca 10 minus, synes det blir dårlig/klam luft i bilen etter ca 1,5 time kjøring og dårlig forvarming. Kjørt 28 000 km totalt.

A/C må få gå hele tiden for å sørge for tørr luft i kupeen, det er nøkkelen til et stabilt klimaanlegg.
Hitra, Sør Trøndelag
S85D Levert 3.6.2015
TM3 LR AWD levert 25.6.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA