Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finansiering av Combined Charging System

Startet av cra, torsdag 24. desember 2015, klokken 14:34

« forrige - neste »

Muffinman

Kjørte med ac av på P85 i dag jeg også, og den prøvde seg med for lav viftehastighet. Rettet seg med ac på. For øvrig er ikke klimaanlegget helt patent enda. Kjørte 20 mil hjem fra verksted i dag i streng kulde, og de første milene vekslet det mellom alt for varmt og litt kaldt slik at jeg måtte justere manuelt. Når jeg kom opp på fjellet i 19 minus stabiliserte det seg. Men tilbake i lavlandet og minus 10 ble det bare kaldere og kaldere, og jeg måtte gradvis justere opp fra 22 grader som gav god komfort på fjellet til 26 før det begynte å varme tilstrekkelig igjen.

Med andre ord, bedre men ikke helt bra.

vnm

Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. januar 2016, klokken 20:23
Sitat fra: vnm på torsdag 14. januar 2016, klokken 20:14
For min del var 7.0 ganske bra, med unntak av noen sjeldne kaldgufs. Med 7.1 blir det stadig vekk kraftig duggdannelse i bilen. Når jeg sjekker klimainnstillingene (når duggen kommer) er viften kjørt ned til 1! I 15 minusgrader!!! Bare tull...
Har du skrudd av ac, eller står alt på auto?
Alt på auto.

Jeg vet forsåvidt hva jeg skal gjøre for å løse det manuelt, er bare så unødvendig. Jeg liker at sånne ting står på auto. Har alltid gjort det på mine biler, bortsett fra ved helt spesielle omstendigheter.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Sense

I min bil mistet jeg varmluft ved beina på førerplassen, men ikke på passasjersiden. Trodde først mekanikeren hos Tesla hadde tuklet borti noen dyser når han monterte front konsoll under service. Dagen etter jeg hentet bilen kom oppdateringen, og den kalde luften på beina var åpenbar i det kalde været.

Men da skal mekanikeren frifinnes. Godt man har forumet, så man slipper justismord og andre ubeleiligheter.

Isbjørn

Jeg har ingen varmluft nede ved beina på førersiden. Kjører hver dag 15 mil til og fra jobb, stort sett på motorvei. Forvarmer bilen 1 time på max før jeg starter. Senest etter 15 min begynner jeg å fryse på beina. I tillegg er det et kaldt trekk fra døra og panotaket. Synes det er blitt verre med 7.1 i forhold til 7.0. Dårlige vindusviskere i tillegg. Fyller på spylervæske annen hver dag, fordi jeg bruker så mye men kan knapt nok se gjennom frontruta.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

jkirkebo

Sitat fra: Isbjørn på torsdag 14. januar 2016, klokken 22:48
Jeg har ingen varmluft nede ved beina på førersiden. Kjører hver dag 15 mil til og fra jobb, stort sett på motorvei. Forvarmer bilen 1 time på max før jeg starter. Senest etter 15 min begynner jeg å fryse på beina. I tillegg er det et kaldt trekk fra døra og panotaket. Synes det er blitt verre med 7.1 i forhold til 7.0. Dårlige vindusviskere i tillegg. Fyller på spylervæske annen hver dag, fordi jeg bruker så mye men kan knapt nok se gjennom frontruta.

Oj, det var litt av et spylervæskeforbruk! Jeg hadde bilen på service i november og Tesla fyllte den da opp. Jeg har ikke etterfyllt siden, og det er etter over 3000km kjørt i mellomtiden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

peik

Etterfylt spylevæske én gang på 4000 km. Sliter også med neddugging om ikke viften settes på fullt på manuelt.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Sense

Tror det har å gjøre med hvor og hvordan man kjører. Ser ut som noen bare elsker å ligge rett bak lastebiler. Er man av den typen, er det ikke rart det går med noen liter.
Her på Østlandet blir ofte veiene saltet, og særlig på motorveiene er det vanskelig å unngå bruk av spylervæske.

Men tilbake til topic.
For meg hjelper det ikke å stille inn varmeapparatet manuelt. Jeg kan stille full varme kun på beina uten ac og ingen auto, og ingen varme kommer på venstre side. Mens høyre side varmer som en sauna.
Det er bare så forbasket vanskelig å kjøre min bil fra høyre side...

SunSeeker

Liten kjøretur i kveld. Forvarmet bil en halv time på 23°. Etter en stund viser appen at bilen  har 25.1°
Ok det, men mine målere i bilen viser 17° foran og 12.1 bak. Litt forskjell.
Kjøretur i 1 time ca og bildet viser verdiene underveis. Øverst foran der måleren står og underst bak (montert i "hodehøyde i baksetet)
Sitter temp sensor i luftekanalene eller?
-9 ute, 23 grad på klima i auto, range mode av naturligvis.

Muffinman

Jeg er ihverfall ganske sikker på at det sitter en inne i kanalene for de midterste dysene, og at disse var koblet mot kupetemperatur på forrige softwareversjon. Full pupp på luft ned=normal avlest temperaturer, men ved å bytte til kun midtdysene spratt den øyeblikkelig opp til over 40 grader. Bytte av dyser og det falt igjen like fort.

Hva som skjer nå eller om Model S i det hele tatt er utrustet med sensor i kupeen vet jeg ikke.

atta

Sitat fra: Isbjørn på torsdag 14. januar 2016, klokken 22:48
Jeg har ingen varmluft nede ved beina på førersiden. Kjører hver dag 15 mil til og fra jobb, stort sett på motorvei. Forvarmer bilen 1 time på max før jeg starter. Senest etter 15 min begynner jeg å fryse på beina. I tillegg er det et kaldt trekk fra døra og panotaket. Synes det er blitt verre med 7.1 i forhold til 7.0. Dårlige vindusviskere i tillegg. Fyller på spylervæske annen hver dag, fordi jeg bruker så mye men kan knapt nok se gjennom frontruta.

Du har ikke front defrost på? Altså avriming av frontruta? Bare spør, for da kjører den alt til frontruta og ser heller ikke ut til å bry seg så mye om temperaturen

cairnz

Kjører stort sett på auto, og det har fungert bra, men nå etter 7.1 dugger det litt.

Løsningen for meg, range mode av eller på spiller liten trille:
AC ON
Resirkulering av (kun friskluft)
Resten på auto.
Temperatur som du vil, 23 grader var mer enn varmt nok for meg.

85D her, VIN108xxx
Elbilist

ctr46

Sitat fra: cairnz på fredag 15. januar 2016, klokken 23:27
Kjører stort sett på auto, og det har fungert bra, men nå etter 7.1 dugger det litt.

Løsningen for meg, range mode av eller på spiller liten trille:
AC ON
Resirkulering av (kun friskluft)
Resten på auto.
Temperatur som du vil, 23 grader var mer enn varmt nok for meg.

85D her, VIN108xxx

Samme erfaring som deg. Kjører manuelt på AC ON, Resirk OFF og resten på auto gir et ganske bra resultat. Det er fortsatt ikke like bra som pre 7.0 men det har hjulpet en god del.

Får som andre her inne også kuldegufs i svinger blant annet...
85D

lunitiks

Man finner nok ikke én, sentralt plassert termostat/temp.-avleser i kupeen. Tesla har et system hvor man kan justere temperatur separat for sjåfør og passasjer, så jeg gjetter på at de enten har lagt sensorene i eller svært nær dysene/kanalene som er individuelle for fører og pass.sidem
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mokle

På Tesla Bergen sier de klimaanlegget nå varmer opp hele kupeen til forskjell fra før 7.0. De anbefalte å sette det på 24-25-grader. Det hjelper i alle fall her hos meg.
Leaf Acenta 2014 - svart.
Har solgt begge bensinbilene.
TMS85D bestilt, levering april.

SunSeeker

Skeptisk.
Ved innstillt på 25 grader, får man kanskje reelle 22 foran og 20 bak.
Har uansett følelsen av at trynet brenner og resten er kaldt. En kompis som satt på idag, sa han hadde følelsen av at en stråleovn var rettet mot ansiktet,  og resten var iskaldt. Bra reklame

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA