Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av Rencity, torsdag 24. desember 2015, klokken 14:21

« forrige - neste »

Rencity

Hei alle elbilentusiaster.

Vi er to studenter ved Trafikklærerutdanninga ved Høgskolen i Nord-Trøndelag som skriver kandidatoppgave om elbilfordelene i Norge. I den forbindelse har vi laget en liten spørreundersøkelse som vi hadde satt stor pris på om du kunne tatt deg tid til å svare på. Undersøkelsen tar kun noen få minutter å svare på og svarene vil bli behandlet helt anonymt. Oppgaven er kun ment til internt bruk på skolen.

Link til undersøkelsen: https://survey.enalyzer.com/?pid=remg5kf5

Husk å avslutte spørreskjemaet med å trykk på avsluttknappen slik at skjemaet blir registrert.

Med hilsen Line Antonsen og Tor Kåre Berget.


Electrix

Jeg har svart på undersøkelsen, men vil påstå at dere som så mange andre går i en del feller når dere lager undersøkelsen. F.eks. når dere spør om viktigste fordeler. For min del spiller det ingen rolle om det er engangsavgift eller mva i fremtiden, men det spiller en stor rolle at ikke prisen blir vesentlig høyere enn alternativet. Dvs at når prisene fortsetter å synke på elbiler så kan det fremdeles være aktuelt med ny elbil selv om det kommer mva. Men i dag ville jeg ikke kunne tatt meg råd til elbil om den hadde fulle avgifter. Dermed må jeg svare at dette er meget viktig i dag for å holde prisene på et akseptabelt nivå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rencity

Hei. Takk for at du tok deg tid til å svare på undersøkelsen og takk for tilbakemeldingen på spørreskjemaet. Når det kommer til innvendingen din til noen av spørsmålene må jeg si følgende: Vi har tatt oss den frihet å tenke den tanken at med en eventuell innføring av mva og eller engangsavgift så vil prisene på elbiler stige. Hvis man ser til andre land som ikke har de samme fordelene som oss nordmenn så vil man jo se at elbiler er minst like dyre eller dyrere enn sammenlignbare diesel/bensin-biler. Jeg ser imidlertid innvendingen din om at det ikke spiller noen praktisk rolle om det er mva eller engangsavgiften som eventuelt innføres.

Trekkoppbil

#3
Skal man bare svare for seg sjølv som sjåfør, eller skal man svare for hele familien?

Spørsmålet om å slippe engangsavgift forstår jeg ikke helt.
Hvilke engangsavgift er det man slipper, og hvor stor er den?

Man betaler visse engangsavgifter på elbiler, da man betaler vrakpant og avgift for aircondition.
Andre engangsavgifter beregnes ut fra utslippstall, slagvolum etc som ikke er aktuelle for el-biler.  Bensinbiler har ikke noe mer i engangsavigft enn en el-bil, dersom utslippstallene er ganske låge. Enkelte hybridbiler oppnår det.

Man kunne like gjerne snakket om at el-biler har fordel av å slippe bensinavgifter, og tatt med den fordelen i rangeringa.

Rencity

Tanken bak undersøkelsen er at den kan gjennomføres av alle som eier eller kjører elbil. Hvis det er flere i samme husholdning som kjører samme elbil kan dere fylle ut et skjema hver. Når det gjelder bruken av ordet engangsavgift har vi forholdt oss til det som står i Forskrift om engangsavgift på motorvogner. I §4-10 står det: "Motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift er fritatt for engangsavgift etter Stortingets avgiftsvedtak § 5 bokstav i. Jeg ønsker ikke å starte noen diskusjon om dette men setter pris på at man kommer med kritiske spørsmål til undersøkelsen.

Jorgensen

Har sett på alternativene til elbilfordeler i spørreskjema, og jeg synes dere mangler det viktigste, og det er driftsutgifter.
Det koster ca kr 1,50 pr mil i driftsutgifter og servicekosnadene er nesten ingen ting i forhold til bensin/diesel-bil, da elbil ikke trenger oljeskift/registerreim osv.

Jeg har ingen andre fordeler til daglig, som fri parkering, kjøring i kollektivfelt, bompenger, ferjer osv. så det ble vanskelig for meg å rangere disse.

Det er nok mange som har valgt elbil pga driftskostnader, og den store fordeler er jo å våkne med fullt batteri hver dag :), for da bruker en ikke tid til stopp på bensinstasjoner.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Espen Hugaas Andersen

#6
Elbiler er fritatt for engangsavgift, men denne engangsavgiften er på null kroner for alle elbiler produsert hittil, om elbilene skulle avgiftsbelegges som ladehybrider. Slik engangsavgiften regnes ut i dag så vil fradraget for lavt CO2-utslipp veie opp for eventuell avgift pga av vekt. Fossil motoreffekt og NOX utslipp er null på alle elbiler, så dette spiller ingen rolle.

Sånt sett er det ganske uviktig om elbilene blir pålagt engangsavgift eller ikke - det som kan ødelegge for elbilene er om f.eks elektriske hester skal regnes med i avgiftsgrunnlaget, eller om vekt ble mye viktigere og utslipp mye mindre viktig, eller om fradraget for lavt CO2 utslipp ble fjernet, osv. Slike store endringer i avgiftssystemet kan åpenbart føre til at elbilene blir mye mindre attraktive.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TKL

Jeg er enig med Jorgensen i at det viktigste fordelsalternativet mangler. Det at man som elbilist har en stor innsparing i drivstoffutgifter utgjør det vesentlige for meg. Jeg beregnet min innsparing over 8 år til å være et sted mellom 150 000 og 200 000 kroner. Innsparingen vil være avhengig av hvor mye mindre eventuelle vedlikeholdskostnader/verkstedsregninger jeg får på min Tesla. Jeg var optimistisk og trakk 200 000 fra prisen på min Tesla og så på hvilken bil jeg da kunne få med tilsvarende bagasjeplass og kjørekomfort til en pris på 350 000 til 400 000. Da fant jeg ikke mange alternativer.

Jeg savner forøvrig spørsmål om innstilling eller oppfatning av miljøeffektene ved bruk av elbil. Videre har ikke det generelle spørsmålet om energieffektivitet ved bruk av elbil blitt tatt med. Disse har også sin plass i en slik undersøkelse. På grunn av disse manglene på tre vesentlige punkter mener jeg resultatene av denne undersøkelsen vil ha begrenset verdi.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

OlavEmil

#8
Lågare drivstoffkostnad er sjølvsagt viktigaste grunnen til å ha elbil, utanom miljøgevinsten, men det er ikkje ein elbilfordel. Det er verknaden av elbilfordelane studentane her prøver å finne ut av.

Billigare drivstoff er jo ein viktig grunn til at mange som meg vil halde fram med å kjøpe og eige elbil sjølv om alle elbilfordelane forsvinn.

Å seie at ei undersøking som viser korleis den offentlege insentivordninga for elbil funkar har "begrenset verdi" fordi dei ikkje spør om alt anna enn dei offentlege insentiva, blir jo litt søkt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

elektrolux

Fant kun en av mine 15 elbiler i listen og ingen valg om flere biler.

Blir også rart når en spør om en også kjører stinkebil, og km. Siden vi bruker camper på langturer virker det nesten som om vi kjører like mye med denne som med Elbilene, mens i realiteten brukes Diseldyret kun 2-3 ganger i året.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA