Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil eller drivstoffgjerrig diesel bil?

Startet av Mazzbot, torsdag 24. desember 2015, klokken 11:08

« forrige - neste »

Mazzbot

Hei ! Har nå en Nissan leaf 2015 tekna som jeg daglig pendler 62km t/r , om en uke flytter jeg og da får jeg 82km t/r , har også en annen rute jeg kan kjøre som er på 90km t/r som jeg ønsker å kjøre .

Når det er bart og 10 - 15 grader bruker jeg ca 20% på en strekning på 31 km , med 41 km til jobb regner med å bruke 25% på sommeren og rundt 40% på vinteren . Bor i Bergen og det er ofte nedbør så behov for lading er ønskelig mens jeg er på jobb . Jobber på en fabrikk og lading er tatt opp i et møte , men jeg lurer på hva som ville være lønnsomt mtp Vær ? Har tenkt blå industrikontakt 3 fase eller bare en stikk kontakt med beskyttelse mot Vær og vind ?

Noen som har erfaringer og ideer?  :)
Takk for at du tar deg tid til å lese dette ! :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Griffel

#1
Sitat fra: Mazzbot på onsdag 18. november 2015, klokken 10:41
Jobber på en fabrikk og lading er tatt opp i et møte , men jeg lurer på hva som ville være lønnsomt mtp Vær ? Har tenkt blå industrikontakt 3 fase eller bare en stikk kontakt med beskyttelse mot Vær og vind ?

Noen som har erfaringer og ideer?  :)
Takk for at du tar deg tid til å lese dette ! :)
Blå industrikontakt 3 fase, er det ingen elbiler som kan benytte uten adapter.

Beste løsning er alltid en Type 2 ladestasjon.

Billig løsningene:
Blå enfas 16A kurs, Ulempe: mange vil bruke adapter til Schuko
Schuko 10A kurs: 10A begrensningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Det billigste og enkleste er vanligvis shuko-kontakter montert på vegg. Hvis de skal sette opp egne stolper med strøm bør man gå for Type2-kontakter, prisforskjellen blir ikke så stor siden stolpene og graving uansett koster en del penger. 10A er normalt ikke noe problem når det gjelder lading på jobb, du vil ha så og si fullt batteri etter en normal arbeidsdag selv om du ankommer med nesten tomt batteri.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

RaBalder

Sitat fra: Electrix på onsdag 18. november 2015, klokken 11:03
:
Hvis de skal sette opp egne stolper med strøm bør man gå for Type2-kontakter, prisforskjellen blir ikke så stor siden stolpene og graving uansett koster en del penger.
:
Påstår du at type2-kontakten blir billigere jo mer stolpe og graving koster ???

Electrix

Sitat fra: RaBalder på onsdag 18. november 2015, klokken 12:25
Påstår du at type2-kontakten blir billigere jo mer stolpe og graving koster ???
Nei men at prisforskjellen i % blir mindre. Hvis du kan få en shuko-kontakt ferdig installert på veggen til 150 kr + 3 000 kr i installasjon så blir det et stort sprang opp til en Type2 stasjon til 8 000 + 3 000 i installasjon.
En shuko for 3 150 eller en Type2 til 12 000.

Hvis det i stedet er snakk om en stolpe med shuko til 15 000 + graving/fundamentering til 10 000 + elektriker til 5 000 så kan du heller bruke 20 000 på Type2-stolpe 15 000 på graving/fundamentering og 5 000 på elektriker, eller ennå bedre bruk 25 på en dobbel Type2 stolpe.
En shuko for 30 000 eller en Type2 for 35 000 eller to Type 2 for 40 000 (20 000 pr stk).

Dette er bare estimater, pris vil variere avhengig av sted og utstyr, men poenget er at om mesteparten av kostnaden er lik for begge alternativene så blir det ene et bedre valg. Hvis du kan få en Leaf for 250 000 og en Model S for 650 000 så vil Leaf være et fornuftig valg hvis du kan klare deg med den, men hvis du må ut med 550 000 for Leaf og 650 000 for Model S så ville jeg heller gått for Model S.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

RaBalder

Sitat fra: Electrix på onsdag 18. november 2015, klokken 13:10
Sitat fra: RaBalder på onsdag 18. november 2015, klokken 12:25
Påstår du at type2-kontakten blir billigere jo mer stolpe og graving koster ???
Nei men at prisforskjellen i % blir mindre. Hvis du kan få en shuko-kontakt ferdig installert på veggen til 150 kr + 3 000 kr i installasjon så blir det et stort sprang opp til en Type2 stasjon til 8 000 + 3 000 i installasjon.
En shuko for 3 150 eller en Type2 til 12 000.

Hvis det i stedet er snakk om en stolpe med shuko til 15 000 + graving/fundamentering til 10 000 + elektriker til 5 000 så kan du heller bruke 20 000 på Type2-stolpe 15 000 på graving/fundamentering og 5 000 på elektriker, eller ennå bedre bruk 25 på en dobbel Type2 stolpe.
En shuko for 30 000 eller en Type2 for 35 000 eller to Type 2 for 40 000 (20 000 pr stk).

Dette er bare estimater, pris vil variere avhengig av sted og utstyr, men poenget er at om mesteparten av kostnaden er lik for begge alternativene så blir det ene et bedre valg. Hvis du kan få en Leaf for 250 000 og en Model S for 650 000 så vil Leaf være et fornuftig valg hvis du kan klare deg med den, men hvis du må ut med 550 000 for Leaf og 650 000 for Model S så ville jeg heller gått for Model S.
Når du drar lappene ut av lommeboka og skal betale for gildet, så hjelper det ikke at det prosentvis blir mindre for en type2-stasjon  ;)

Mazzbot

Det blir montert på en vegg , det er bare meg som trenger lading på jobb ( en annen med elbil som bruker den annenhver uke . Jeg tipper det bare blir en vanlig schuko,  hvordan er det å lade med EVSE når det regner og snør fra shuko?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Electrix

Vi har 30-40 enkle shuko-kontakter sikret med 16A (installert før begrensningen på 10A ble gjeldende). De fleste under tak i parkeringshuset, men i hvert fall 10 stk utendørs på veggen. Har ikke hørt at det skal være noe problem med disse.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

v-i-c

Sitat fra: Electrix på onsdag 18. november 2015, klokken 20:57
Vi har 30-40 enkle shuko-kontakter sikret med 16A (installert før begrensningen på 10A ble gjeldende). De fleste under tak i parkeringshuset, men i hvert fall 10 stk utendørs på veggen. Har ikke hørt at det skal være noe problem med disse.

I dag måtte en ha brukt blått CEE16A enfase samt Jordfeilvern type B.

Men Jeg vil anbefale alle og bruke en "ladestasjon" med type 2 kontakt.

Enklest og rimligst måte å sette opp mange ladestasjoner med type2 "lade-hull"kontakt er å gå for et system som er under utvikling av et norsk selskap kalt zaptec med et produkt kalt zaptec smart. Besparelsen kommer av betydeloig enklere installasjon dvs mindre utgifter til kabel og timer på elektrikker, mindre "hoved sikring" samt at systemet har last og fase balangsering, slik at ladetiden blir kortere. Antar at de første systemer av denne typen vil være i ordinær drift før sommerferien 2016.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Mazzbot

Snakket med ledelsen idag . De jobber med å finne en løsning , de sa de hadde fått tilbud for en stolpe med 4 stikkontakt og en sånn stolpe kostet 80 000 !!!

Hva ville vært det beste mtp at ingen andre som jobber der ikke kan benytte ladestedet?  At f eks strømmen blir deaktivert etter endt arbeid ? Lås ?

Type 2 på vegg?
Stikk kontakt på vegg ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Rio

1) Enkleste og sikkert billigste måte er å ha en klokke i sikringsskapet, med en kontaktor som tenner/slukker strømmen på bestemte tider. Man kan ha lås på hvert sted, men det er litt plagsomt. (Man kan også ha Type 2 med RFID osv. men det er overkomplisert.

2) Dersom det er kostnadsfokus be om 4 helt vanlige 16 A CEE industristikk, eller 10 A Schuko (husholdningskontakter). Disse kan stå på utendørs vegg. CEE industristikk er langt bedre, og du kan lade raskere dersom du kjøper en 16 A ladekabel.

Som nevnt ovenfor kan dere ha Type 2 kontakter. Da slipper dere kladden i kabelen, men hver type 2 punkt koster 5-7 000 kr, så firmaet kvier seg nok litt til å betale det.

Ev. kan du be firmaet betale opplegget, og dere betale selve type 2 punktet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Sett opp CEE stikk med 16 A. Enklest og billigst.
Type 2 og finurlige løsninger kan komme senere, selv om elbilnerder hevder at det er dette som gjelder, og det er jo flott hvis dere får til det, for all del.
Men viktigste er å få på plass fordeling og fremføring slik at kraften er tilgjengelig. Å terminere om til en proff ladeboks kan man alltids gjøre senere.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Electrix

Hvis det skal være rimeligst så ville jeg bare satt opp vanlige shuko stikkontakter på vegg om det var mulig. Skal man først investere i stolpe så ville det nok vært lurt å gå for en type2 stolpe med en gang, da får man også mulighet for mer effekt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

fredag

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 16. desember 2015, klokken 17:37
Snakket med ledelsen idag . De jobber med å finne en løsning , de sa de hadde fått tilbud for en stolpe med 4 stikkontakt og en sånn stolpe kostet 80 000 !!!

Må det graves i asfalt for å legge ledning i bakken?

Ladekontakt på vegg er vanligvis mye billigere enn stolpe.

Sitat
Hva ville vært det beste mtp at ingen andre som jobber der ikke kan benytte ladestedet?  At f eks strømmen blir deaktivert etter endt arbeid ? Lås ?

Mange type2-kontakter er låsbare, enten med nøkkel eller med RFID-kort.

De fleste elbiler får kun 10A ladefart med schuko, men får 16A ladefart med type2. Jeg vil tro type2 er bedre for utendørs bruk, og gir mindre vedlikehold i lengden på kontakten.

Hvis de likevel går for schuko, husk en krok for å henge kladden etter, slik at den ikke belaster og sakte ødelegger kontakten.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

tutti

#14
Sitat fra: fredag på torsdag 17. desember 2015, klokken 09:31
De fleste elbiler får kun 10A ladefart med schuko, men får 16A ladefart med type2.
Nesten alle elbiler har mulighet for 16A eller bedre, også med schuko. Du blander kanskje kabler med innebygget lader?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA