Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil eller drivstoffgjerrig diesel bil?

Startet av Mazzbot, torsdag 24. desember 2015, klokken 11:08

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: tutti på fredag 18. desember 2015, klokken 09:34
Sitat fra: fredag på torsdag 17. desember 2015, klokken 09:31
De fleste elbiler får kun 10A ladefart med schuko, men får 16A ladefart med type2.
Nesten alle elbiler har mulighet for 16A eller bedre, også med schuko. Du blander kanskje kabler med innebygget lader?

Det er jo korrekt som det står.

Ladekladder med Schuko (de aller fleste) begrenser til 10 A, selv om laderen i bilen er 16 A.

For å få 16 A må man enten bruke en Type 2 kabel, eller en ladekladd med 16 A CEE kontakt. Man bør absolutt ikke bruke 16 A gjennom Schuko.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tutti

#16
Sitat fra: Rio på fredag 18. desember 2015, klokken 09:50
Sitat fra: tutti på fredag 18. desember 2015, klokken 09:34
Sitat fra: fredag på torsdag 17. desember 2015, klokken 09:31
De fleste elbiler får kun 10A ladefart med schuko, men får 16A ladefart med type2.
Nesten alle elbiler har mulighet for 16A eller bedre, også med schuko. Du blander kanskje kabler med innebygget lader?

Det er jo korrekt som det står.

Ladekladder med Schuko (de aller fleste) begrenser til 10 A, selv om laderen i bilen er 16 A.

For å få 16 A må man enten bruke en Type 2 kabel, eller en ladekladd med 16 A CEE kontakt. Man bør absolutt ikke bruke 16 A gjennom Schuko.
16A med schuko går nok veldig bra for de fleste, nye som gamle el-anlegg, uansett årstid.

Rio

Sitat fra: tutti på fredag 18. desember 2015, klokken 10:14
16A med schuko går nok veldig bra for de fleste, nye som gamle el-anlegg, uansett årstid.

Og sånn for de andre så brenner huset eller garasjen ned? Men siden det ikke er "de fleste" så er det greit?

For de fleste er det greit å kjøre uten sikkerhetsbelte også.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Homecast

Sitat fra: tutti på fredag 18. desember 2015, klokken 10:14
Sitat fra: Rio på fredag 18. desember 2015, klokken 09:50
Sitat fra: tutti på fredag 18. desember 2015, klokken 09:34
Sitat fra: fredag på torsdag 17. desember 2015, klokken 09:31
De fleste elbiler får kun 10A ladefart med schuko, men får 16A ladefart med type2.
Nesten alle elbiler har mulighet for 16A eller bedre, også med schuko. Du blander kanskje kabler med innebygget lader?

Det er jo korrekt som det står.

Ladekladder med Schuko (de aller fleste) begrenser til 10 A, selv om laderen i bilen er 16 A.

For å få 16 A må man enten bruke en Type 2 kabel, eller en ladekladd med 16 A CEE kontakt. Man bør absolutt ikke bruke 16 A gjennom Schuko.
16A med schuko går nok veldig bra for de fleste, nye som gamle el-anlegg, uansett årstid.

Og kvalifikasjonen for å si at dette går bra har du etter hva?

Leit om du får beskjed at noen har stolt på dine svar og etterpå har de et hus fra 80 tallet med ufullstendig tversnitt på jordinga, med kanskje 6-7-8-9 koblingspunkter som kan svikte mellom sikringsskapet uten jordfeilbryter før du kommer ut til en stikkontakt som tidligere aldri har blitt nevenverdig belastet.

Du har absolutt 0 mulighet for å si at det fungerer for de fleste av både nye og gamle.
Det er faktisk farlig slik du holder på, og med 0 dokumentasjon på dine påstander så faller det i egen urimelighet.

Om du lurer på det jeg skriver så er det veldokumentert på forumet her, i mange artikler og i normguider for elektro installasjoner.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/lading-av-elbil-dette-kan-vaere-farlig/a/23496560/

eksempel her artikkelen jeg legger til.

vis gjerne dokumentasjonen på din påstand!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

tutti

#19
Det var da voldsomt.

Ja, ting kan gå til helvete, selv med et nytt anlegg.

Men det er lov å bruke hodet!

Hvis du prøver deg fram, f.eks. med å kjenne på kontakter, sjekke sikringene osv. så er 16A schuko et meget godt alternativ for de fleste.

Ser du at anlegget blir for varmt, at kontaktene er svarte osv. så kan man vurdere andre tiltak. Hvis anlegget er "hjemmesnekret" så gjør man noe ulovlig uansett hva slags lader man bruker. Bruk alltid en elektriker når du gjør endringer.

Forøvrig finnes det ingen fakta som sier at elbiler er mer utsatte for branner. Lenken i vg er generelle synsinger om hva som er lurest, men ikke basert på statistikk om branner med elbiler.

BobbyBrown

Problemet med 16a schuko er at kontaktene ikke er beregnet på et strømtrekk på 16A langvarig. Ja, kontaktene og støpslene er merket med 16A og det står 16A på dokumentasjon, men disse er testet og godkjent etter et direktiv hvor brukstiden ikke er i nærheten av hvor lenge en elbil lader. DSB har drøssevis eksempler på kontakter som har brent pga langvarig bruk av høyt strømtrekk. På min arbeidsplass måtte en hel fløy (vi snakker tusenvis av kontakter!) byttes på installatørens regning noen år etter åpning. Grunnen var at utstyret som var tilkoblet trakk såpass mye at kontaktene brant.

Ergo, å lade en elbil i 8 timer hver eneste natt på 16A, er ikke noe en schuko er beregnet for, kjør istedet enfase cee 16A. Den har betraktelig større kontaktpunkter og varmgangrisikoen er betydelig mindre

Griffel

#21
Sitat fra: tutti på fredag 18. desember 2015, klokken 10:14
16A med schuko går nok veldig bra for de fleste, nye som gamle el-anlegg, uansett årstid.
Siden schuko for lading i nye el-anlegg ikke (lovlig) kan sikres mer enn 10A er dette definitvt feil. Her er det jo snakk om et nyanlegg.

Så om arbeidsgiver legger opp nye Schuko for lading vil de som forsøker å lade med 16A oppleve at; sikring går og at de ikke kommer seg hjem. Deretter må de få satt på strømmen, redusere ladestrøm til mindre enn 10A og jobbe overtid til bilen har fått tilstrekklig strøm fra 10A kursen.

Som arbeidsgiver vill jeg enten få satt opp Type 2 ladestasjoner (helst), eller Schuko sikret med 10A. Med 16A blå ville jeg sikkert se et antall mer eller mindre lovlige overganger til Schuko i bruk. Selv med 10A vil "alle" ansatte komme hjem etter en 8 timers arbeidsdag (8 x 10km/t = 80km).

(De som bruker elbil til tjenestekjøring bør få en ladestasjon med effekt tilpasset behovet.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: tutti på fredag 18. desember 2015, klokken 11:44

Forøvrig finnes det ingen fakta som sier at elbiler er mer utsatte for branner. Lenken i vg er generelle synsinger om hva som er lurest, men ikke basert på statistikk om branner med elbiler.

Det finnes ingen andre laster som trekker 16 A i 8-12 timer gjennom en Schuko, som åpenbart ikke er egnet til formålet.

Det finnes knapt noen annen last som trekker 10 A gjennom en Schuko.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Vel, Vår minst 15 år gamle 240l 3600W VVB med Schuko gjør nok det på hektiske dager. Ingen antydning til at stikket bør byttes med det første.

Men så har den heller ikke en tung kladd på kabelen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2015, klokken 16:07
Vel, Vår minst 15 år gamle 240l 3600W VVB med Schuko gjør nok det på hektiske dager. Ingen antydning til at stikket bør byttes med det første.

Men så har den heller ikke en tung kladd på kabelen.

Og stikket står antakelig heller ikke slik plassert at det opplever vær og vind, høye temperaturer, lave temperaturer, regn og annet som påvirker negativt.
Eller fukt/møkk fra støpselet som settes inn/tas ut med jevne mellomrom.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 18. desember 2015, klokken 14:34
Selv med 10A vil "alle" ansatte komme hjem etter en 8 timers arbeidsdag (8 x 10km/t = 80km).

Nja, 95% kanskje? Det er jo folk her som pendler 180km hver vei med en Tesla S70D. Da blir nok 10A i snaueste laget vinterstid, spesielt om man skal klare seg med 90% hjemmefra. 16A vil antageligvis holde sånn circa akkurat.

En som pendler 120km med 30kWh Leaf vil nok også sette pris på 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 18. desember 2015, klokken 15:02
Sitat fra: tutti på fredag 18. desember 2015, klokken 11:44

Forøvrig finnes det ingen fakta som sier at elbiler er mer utsatte for branner. Lenken i vg er generelle synsinger om hva som er lurest, men ikke basert på statistikk om branner med elbiler.

Det finnes ingen andre laster som trekker 16 A i 8-12 timer gjennom en Schuko, som åpenbart ikke er egnet til formålet.

Det finnes knapt noen annen last som trekker 10 A gjennom en Schuko.

9A er ihvertfall ikke uvanlig, 2000W panelovner finnes det massevis av og de leveres gjerne med støpsel. Jeg hadde en der jeg bodde før, og var det ordentlig kaldt ute sto den på kontinuerlig (måtte fyre med ved for å få den til å slå seg av).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mazzbot

Det er bare jeg som har elbil på jobb og som trenger lading der .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

elbil-1

#28
Ved nyinstallasjon får man bare 10A med schuko...

stefse

16A på blått CEE stikk. Så får du kjøpe en overgang og lade på eget ansvar på schuko. 
Absolutt billigste (lovlige) løsning, samtidig som det er "future proof" mtp å sette opp ladebokser senere.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA