Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av E_S, torsdag 24. desember 2015, klokken 10:48

« forrige - neste »

E_S

Er det noen som har kjøpt løse dekktrykksensorer til Soul? Regner med det er standard 433 MHz som brukes på europeiske modeller, kan noen bekrefte at det er 433 på Euro-modeller og ikke 315 MHz som er vanlig i USA?

Har fått tak i et sett felger jeg skal bruke på sommeren, men må bytte til ventiler med TPMS og trenger å vite hvilke jeg skal bestille. Ikke aktuelt å kjøpe originalt eller i norsk dekksjappe når jeg kan få fire stykker for en tusenlapp på Ebay..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

EL-Erik

Tpms må monteres inne i dekket.  Før montering må de programeres til å passe i kia,  og helst klones så de er like på begge felgsett.
Hvis du har alt utstyr som trengs for dette kan du jo kjøpe noe biilligfjas på ebay... 
Eller gå til en dekkbutikk og få sensorer som faktisk varer i fem år før batteriet dør...
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

E_S

Ja, jeg har alt utstyr som trengs for å montere dette og vet utmerket godt hvordan TPMS monteres og programmeres. Spørsmålet mitt var hvilken frekvens de opererer på, da de fleste biler solgt i Europa bruker 433 MHz, men kjøper ikke sensorer før jeg er 100% sikker. Sensorene dekkbutikkene selger med 250% fortjeneste er ikke noe bedre enn andre.

EL-Erik

Såfremt bilen er levert for det europeiske markedet opprinnelig går den på 433Mhz som er EU standard
Har kun vært borti usa importerte Leaf'er som har 315...
Lykke til :)
Kia Soul exclusive 2015

EL-Erik

Men siden du har utstyret, det beste er jo å sjekke hvilken frekvens du kan lese de som står i de felgene du har. Da er du HELT sikker :)
Kia Soul exclusive 2015

E_S

Skal jeg gjøre det må jeg ta av et hjul og se fysisk på sensoren, alternativt på mottakeren som jeg ikke vet hvor sitter, og da er det lettere å spørre. :) Etter all sannsynlighet er det nok 433 MHz på sensorene.

EL-Erik

Sitat fra: E_S på torsdag 19. november 2015, klokken 21:01
Skal jeg gjøre det må jeg ta av et hjul og se fysisk på sensoren

Javel? Jeg leser av sensoren ved å sette leseren mot ventilen, utvendig på felgen. Står leseren innstillt på USA leser den 315Mhz og står den på Europa leser den 433 Mhz.
Hvis jeg ikke finner sensor er det første jeg prøver å skifte region...
Kia Soul exclusive 2015

E_S

Jeg har ikke en leser for dekktrykksensorer, men jeg har hjulomleggingsverktøy så jeg kan montere og demontere dem..

EL-Erik

Å montere/demontere er jo greit nok, men de må programmeres individuelt, samt bilen må få vite om nye sensorer via OBD2 dersom du ikke kloner de sensorene du allerede har!
Kia Soul exclusive 2015

goev

Jeg har laget støtte for å lese av dekktrykksensorene i OVMS og jeg oppdaget noe interessant når jeg byttet til vinterdekkene. Etter noen hundre meter med kjøring, hadde bilen registrert sensorene fra vinterdekkene. Fikk opp fire helt nye sensor-ID og både lufttrykk og temperatur ble lest av helt korrekt.

Jeg vet ikke om forhandleren har programmert inn begge hjulsett eller om Kiaen oppdager nye sensorer automatisk, men det kan være greit å vite at å skifte fram og tilbake fungerer uten problemer :-)
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

E_S

Sitat fra: goev på mandag 23. november 2015, klokken 13:37
Jeg har laget støtte for å lese av dekktrykksensorene i OVMS og jeg oppdaget noe interessant når jeg byttet til vinterdekkene. Etter noen hundre meter med kjøring, hadde bilen registrert sensorene fra vinterdekkene. Fikk opp fire helt nye sensor-ID og både lufttrykk og temperatur ble lest av helt korrekt.

Jeg vet ikke om forhandleren har programmert inn begge hjulsett eller om Kiaen oppdager nye sensorer automatisk, men det kan være greit å vite at å skifte fram og tilbake fungerer uten problemer :-)

Så vidt jeg kan lese ut fra diverse amerikanske sider finner bilen sensorene selv, så man slipper å klone eller programmere inn nye ID sånn man må på bl.a. Leaf.

goev

Det er jo kjempegreit hvis det er tilfellet :-)
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

EL-Erik

Sitat fra: E_S på mandag 23. november 2015, klokken 14:52

Så vidt jeg kan lese ut fra diverse amerikanske sider finner bilen sensorene selv, så man slipper å klone eller programmere inn nye ID sånn man må på bl.a. Leaf.

Kult, så langt har jeg bare vært borti den funksjonen hos Mercedes :)
Men "universalsensorer" må nok fremdeles kodes til Kia... Det er i alle fall det som er oppgitt i dokumentasjonen vi har på CUB utstyret...
Kia Soul exclusive 2015

E_S

Tesla har også den funksjonen, vet jeg. :)

Til Leaf var det ganske enkelt selv om de må kodes - der var det bare å bruke en Bluetooth OBD2-sak og Leafspy-appen, så var det gjort på noen minutter.

Jaja, kommer uansett til å putte i noen sensorer, så får jeg se hva jeg må gjøre for å få dem til å virke. Selvgjort er velgjort, som sagt er det lite aktuelt å betale flere tusen kroner til en eller annen sjappe når jeg får sensorene, attpåtil av samme merke, for under tusenlappen for alle fire fra utlandet.. :)

EL-Erik

Sitat fra: E_S på tirsdag 24. november 2015, klokken 01:56
Jaja, kommer uansett til å putte i noen sensorer, så får jeg se hva jeg må gjøre for å få dem til å virke. Selvgjort er velgjort, som sagt er det lite aktuelt å betale flere tusen kroner til en eller annen sjappe når jeg får sensorene, attpåtil av samme merke, for under tusenlappen for alle fire fra utlandet.. :)

Du kan alternativt stikke innom en av de små dekkforhandlerene og spørre om de kna kode inn KIA for deg før du monterer... Det er gjort på ca 4 minutter pr sensor så de kan vel ikke ta allverden for det.
Vi hadde lett gjort det for 200 kr eller så... :), men vi holder til i Bergen :)

Nå er det dessverre en kjent sak at samme merke på Ebay ikke nødvendigvis er original vare. Har allerede sett en del Ebay kjøpte CUB sensorer som "dør" allerede etter ett år...
Jeg tør i alle fall ikke kjøpe billigsensorer for videresalg til kunder!
Kia Soul exclusive 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA