Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:14
Tesla kan ikke lade på CCS, så det er helt irrelevant.

Ikke hvis de blir tvunget til å gå over til CCS for å få bygge ut flere ladere i EU, men det mener jeg er lite trolig - selv om det kan se ut som alle ladere må ha minst CCS etter de nye reglene.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:20
Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:14
Tesla kan ikke lade på CCS, så det er helt irrelevant.

Ikke hvis de blir tvunget til å gå over til CCS for å få bygge ut flere ladere i EU, men det mener jeg er lite trolig - selv om det kan se ut som alle ladere må ha minst CCS etter de nye reglene.

Hvis de blir tvunget til å ha CCS på laderen, så er det fremdeles ingen 150 kW CCS-konnektor definert/produsert/godkjent, så da blir det 50 kW, eller 86 kW.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

Sitat fra: Rio på torsdag 17. desember 2015, klokken 01:07
Sitat fra: Mippen på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:20
Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:14
Tesla kan ikke lade på CCS, så det er helt irrelevant.

Ikke hvis de blir tvunget til å gå over til CCS for å få bygge ut flere ladere i EU, men det mener jeg er lite trolig - selv om det kan se ut som alle ladere må ha minst CCS etter de nye reglene.

Hvis de blir tvunget til å ha CCS på laderen, så er det fremdeles ingen 150 kW CCS-konnektor definert/produsert/godkjent, så da blir det 50 kW, eller 86 kW.

Det gir VW&Co ca 2 år på å etablere samarbeid med utstyrsprodusenter, og 3-4 årpå rulle ut fra nå. Selv med massiv bruk av ressurser vil de ikke ha et CCS-basert nettverk før 2022-ish. I mellomtiden vil Tesla SC-nettverk bli statdig bedre. Tesla jobber også med forbedringer, men de er vel begrenset av kontakten de benytter. Nyeste SC-stasjoner skal ha 135 kW.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Ja det tar nødvendigvis litt tid å bygge ut et nettverk. Planlegging, utstyrskjøp, testing, diskusjoner med grunneiere, søknadsprosess, ansette de rette menneskene som skal jobbe med dette osv. Om VW har startet planleggingen nå ser vi kanskje de første laderne mot slutten av 2016. Deretter utbygging i økende tempo i 2017 og 2018.
Så når nettverket begynner å få litt størrelse i 2019, hva er nettverket modent for da? Helt riktig – bytte alt utstyret i noe som ikke er utdatert. Og om utstyret ikke finnes i dag er jo det en god illustrasjon på hvorfor Tesla valgte sin egen løsning. De ville ha noe som fungerte, var lett å håndtere og som kunne komme på plass raskt. Derfor har Tesla-eiere ladet med 120kW i et par år allerede.

Det er dumt med så mye motstand mot å dimensjonere skikkelig fra dag 1. Litt som å argumentere mot å bygge firefelts vei, for det er for dyrt. Bedre å bygge tofelts, for det er bra nok de neste 2-3 årene. Og så bygge firefelts. Mye dyrere løsning totalt sett.

Men så har man den utfordringen at elbilister ikke er vant til å betale noe for drivstoffet. Følgelig er betalingsviljen lav. Dette igjen gjør utbyggere skeptiske til å tilby løsninger, og man sitter fast i sumpen. Snakker om å skyte seg selv i foten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: Rio på torsdag 17. desember 2015, klokken 01:07
Sitat fra: Mippen på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:20
Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:14
Tesla kan ikke lade på CCS, så det er helt irrelevant.

Ikke hvis de blir tvunget til å gå over til CCS for å få bygge ut flere ladere i EU, men det mener jeg er lite trolig - selv om det kan se ut som alle ladere må ha minst CCS etter de nye reglene.

Hvis de blir tvunget til å ha CCS på laderen, så er det fremdeles ingen 150 kW CCS-konnektor definert/produsert/godkjent, så da blir det 50 kW, eller 86 kW.


Det er vel ikke helt sant.
SitatArctic Roads and Delta Electronics will be ready to deliver the effect level we have demonstrated possible today" Says Leif Richard Bones Egge, Commercial Director in Arctic Roads, and adds: "If a Tesla Model S would show up here tomorrow with a CCS adapter, it would actually be possible to give that car 120 kW effect. Everything is ready for public use on the CCS side. When the Chevrolet Bolt is put into production next year, everything is ready. When BMW, Volkswagen, Audi, Porsche, and all the others that are right around the corner is released in the market, everything is ready. All of these cars will demand an effect level that is far greater than what the regular quick chargers installed in the field today can deliver, and that is why we view 120 kW as the minimum and the only right choice we can make when we are building new stations in the coming months"

SitatThe charger is delivered by Delta Electronics and can deliver 120 kW effect on a single DC outlet. If 2 cars connect at the same time the power will be shared between the vehicles. The charger is modular based which allows for an upgrade to 150kW within a relative short time.

http://arcticroads.com/nyheter/opens-120-kw-ev-charger-to-the-public/
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: Rio på torsdag 17. desember 2015, klokken 01:07
Sitat fra: Mippen på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:20
Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:14
Tesla kan ikke lade på CCS, så det er helt irrelevant.

Ikke hvis de blir tvunget til å gå over til CCS for å få bygge ut flere ladere i EU, men det mener jeg er lite trolig - selv om det kan se ut som alle ladere må ha minst CCS etter de nye reglene.

Hvis de blir tvunget til å ha CCS på laderen, så er det fremdeles ingen 150 kW CCS-konnektor definert/produsert/godkjent, så da blir det 50 kW, eller 86 kW.
Om nå kravet er slik er det neppe et problem rent designmessig og utstyre stasjonen med et ekstra CCS uttak (50++kW med betalingsløsning) i tillegg til de type2+ uttakene Tesla tilbyr gratis til sine kunder. Et slik tillegg er jo mye rimligere enn en komplett DC ladestasjon og trolig lønnsom. (Altså et billig og lønnsomt tilleggs funksjo). Et slik krav behøver derfor ikke bety at Tesla må endre kontakten i bilen. Det må de derimot gjøre om de vil ha gede av de kommersielle CCS ladestasjonene i EU. Eller de kan lage et CCS adapter slik de har for CHAdeMO om de mener at det er et marked for noe slikt i Europa.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kavorka

Batteripakke skal tydeligvis bli flat.. men såvidt jeg kan se er dette en plattform som er under utvikling. Noen som kjenner til "MEB" detaljer?

http://www.autoblog.com/2015/12/16/vw-flat-battery-ev-plan/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA