Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

Taffelman

Disse gutta her legger seg nok ikke på rygg og logrer for Tesla: http://www.charinev.org/about-us/who-is-behind-charin-e-v/

Sitat
"The Combined Charging System - The next level of charging!" They highlighted that high power charging at 150 kW shown at the fair is only the beginning of bringing forward even faster charging options to the drivers of electric vehicles over the next couple of years.
X75D
TM3 LR AWD

Øyvind.h

Sitat fra: Taffelman på mandag 30. november 2015, klokken 23:21
Disse gutta her legger seg nok ikke på rygg og logrer for Tesla: http://www.charinev.org/about-us/who-is-behind-charin-e-v/

Sitat
"The Combined Charging System - The next level of charging!" They highlighted that high power charging at 150 kW shown at the fair is only the beginning of bringing forward even faster charging options to the drivers of electric vehicles over the next couple of years.

Nei det er nok alt for pinlig å konstatere at Tesla gjør i praksis det de bare snakker om. Klovnegjeng....

I løpet av 5-10 år finnes det kanskje et lappeteppe av et CCS ladenettverk i Europa med en drøss aktører og betalingsmåter. Et 150kW nettverk (dersom noen lager 800V batteri) vil da om 5-10 år være ca 20% raskere enn det Tesla leverte for et par år siden.
Tesla har for så vidt for lengst omtalt videre økning i effekt, og nylig demonstrert væskekjølte ladekabler. Så jeg tviler på at Tesla blir stående på 120kW, selv om det for meg fungerer omtrent like fleksibelt som en eksosbil.

Det viktigste er dog den absurd store opplevde forskjellen i bruk av Teslas ladenettverk og andre operatørers ladenettverk. Når du kommer til en Tesla-stasjon er det gjerne 8-10 ladeuttak. Parker, og ladingen er i gang ca 5-10 sekunder etter at du har stoppet.
Med andre aktører tar prosessen før lading er i gang fort 1-2 minutter og div kløning. Om laderen i det hele tatt virker. Og heller ikke noe etthåndsgrep for å avslutte lading der i gården...... Når man bare trenger noen minutters lading er det kjedelig å bruke så lang tid på å komme i gang/avslutte.
Det viktigste er dog antallet ladere, høy effekt, null stress med betaling/brikketype og svært god oppetid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. desember 2015, klokken 08:01

Det viktigste er dog den absurd store opplevde forskjellen i bruk av Teslas ladenettverk og andre operatørers ladenettverk. Når du kommer til en Tesla-stasjon er det gjerne 8-10 ladeuttak. Parker, og ladingen er i gang ca 5-10 sekunder etter at du har stoppet.
Med andre aktører tar prosessen før lading er i gang fort 1-2 minutter og div kløning. Om laderen i det hele tatt virker. Og heller ikke noe etthåndsgrep for å avslutte lading der i gården...... Når man bare trenger noen minutters lading er det kjedelig å bruke så lang tid på å komme i gang/avslutte.
Det viktigste er dog antallet ladere, høy effekt, null stress med betaling/brikketype og svært god oppetid.
Du har kanskje et poeng når det gjelder antall ladepunkter. Men jeg har hittil aldri opplevd lading med CCS som problematisk. Det tar 10 sekunder å registrere RFID brikken og deretter er det bare å plugge til, og det går fint med en hånd. Hadde alle CCS ladere vært gratis og tilgjengelige i større antall ville brukeropplevelsen vært akkurat lik som for Teslas SC. Jeg skjønner ikke at man skal konstruere problemer som faktisk ikke har noe med CCS standarden å gjøre. At det finnes ladestasjoner som er ustabile har ikke noe med standarden å gjøre. Det er samme problemet også for CHAdeMO eller AC hvis laderen ikke virker. Og det er stor forskjell på ladere fra forskjellige fabrikanter. Laderene fra ABB har for eksempel vist seg å være både svært stabile og brukervennlige.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

For meg er det totalt likegyldig hvem man ønsker å skylde på. Jeg konstaterer bare at noen snakker svulstig om muligheter og fremtid. Tesla har derimot bragt den fremtiden til kundene sine for lenge siden. En liten fjert av et selskap fra USA.

Jeg har kjørt flere langturer med Leaf og testet en drøss forskjellige ladere. Konklusjonen er at disse er så langt unna opplevelsen med Teslas ladere at det omtrent ikke kan sammenlignes. Det skyldes i liten grad frankenplugs fysiske utforming, men alt surret rundt dette når ingen aktører har stålkontroll. Som nevnt mange ganger før: det er ikke uten grunn folk som jobber med standardisering i praksis foretrekker Teslas løsning.

PS: les det jeg skriver om etthånds-betjening. Den gjelder forsåvidt både start og stopp (gå ut av bilen, ta ladekabelen, trykk på knappen og lading er i gang). Men det er spesifikt stopp-prosessen jeg henviste til i mitt innlegg. Når ladingen skal stoppes går jeg ut av bilen, trykker på knappen og drar samtidig ut kabelen. Med Leafen må jeg bort til lader, vekke skjerm om den har gått i dvale, bippe brikken, vente på respons, avslutte ladingen og deretter gå bort til bilen for å løse ut den digre ladepistolen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Du kan ikke unngå å måtte betjene laderen med mindre ladingen er gratis. Og dette har null og niks med CCS å gjøre. Hva Tesla har gjort i fortid er for øvrig lite interessant i fremtiden. Det som bygges av ladestasjoner i dag er CCS og CHAdeMO. Tesla virker fornøyd med den jobben som er gjort og ser ikke ut til ha noen konkrete planer for å utvide nettverket i særlig grad.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

THE

Hvorfor må du betjene laderen hvis det er betalingsløsning? Må vel gå an å ha RFID brikke innebygd i bilen i/ved ladekontakt, og at leseren sitter i pistolen. Bil og lader kommuniserer når du plugger i ladekabelen, og så fort RFID er registrert starter lading. Hvis du ikke har registrert RFID-brikken i bilen mot ladeoperatør, så får du beskjed om at betaling må gjøres på en annen måte (SMS, App, kredittkort osv.)

Ingen løsning som eksisterer i dag, men kan vel ikke være all verden av utviklingsarbeid som må til for å få det på plass.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:20
Du kan ikke unngå å måtte betjene laderen med mindre ladingen er gratis. Og dette har null og niks med CCS å gjøre.
Det burde da være mulig? Så lenge bilen identifiserer seg selvv, eksempelvis VIN (slik Model S gjør), så bør laderen vite hvem som skal faktureres. Dette ordnes ved at bilen er forhåndsregistrert. Jeg vet dog ikke om CCS støtter dette, men det tror jeg nok standarden gjør. Det som derimot er vanskelig er å få titalls bilprodusenter samt hundretalls ladeoperatører (i Europa) til å enes om dette og felles faktureringssystem. Good luck.....

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:20
Hva Tesla har gjort i fortid er for øvrig lite interessant i fremtiden. Det som bygges av ladestasjoner i dag er CCS og CHAdeMO. Tesla virker fornøyd med den jobben som er gjort og ser ikke ut til ha noen konkrete planer for å utvide nettverket i særlig grad.
I 2012 tok de første Model S imot 90kW. I 2013 ble de første laderne i Norge satt opp med 105kW. I løpet av kort tid ble den nye standarden 120kW (har lest at det teknisk er 135/140kW per rack hvorav hver bil drar maksimalt 120kW).
Nå nylig har jeg sett tester av væskekjølt kabel, og antallet Superchargers vokser jevnt og trutt. Ta en titt på Supercharger-kartet, så ser du hva som finnes nå og hva som allerede nå er kommunisert at er på vei av ladestasjoner.

Selv om jeg som bruker er utrolig fornøyd med nettverket allerede, og selv om Tesla kan være ekstremt fornøyd med hva de har utrettet så langt, er jeg uenig i at de ikke har utvidelsesplaner i særlig grad.
Sjekk Supercharger-kartet og tenk selv hvor dette nettverket er om 5-10 år når CCS kanskje begynner å få litt spredt dekning i Europa.

Sitat fra: THE på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:39
Hvorfor må du betjene laderen hvis det er betalingsløsning? Må vel gå an å ha RFID brikke innebygd i bilen i/ved ladekontakt, og at leseren sitter i pistolen. .........
Ingen løsning som eksisterer i dag, men kan vel ikke være all verden av utviklingsarbeid som må til for å få det på plass.
Eller bare forhåndsregistrering av bilen, og fakturering via VIN. Trenger ikke RFID eller betjening av ladestasjonen da. Men som nevnt over - lykke til med å få ørten trenerende aktører til å enes om en felles løsning :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. desember 2015, klokken 15:10

I 2012 tok de første Model S imot 90kW. I 2013 ble de første laderne i Norge satt opp med 105kW. I løpet av kort tid ble den nye standarden 120kW (har lest at det teknisk er 135/140kW per rack hvorav hver bil drar maksimalt 120kW).
Nå nylig har jeg sett tester av væskekjølt kabel, og antallet Superchargers vokser jevnt og trutt. Ta en titt på Supercharger-kartet, så ser du hva som finnes nå og hva som allerede nå er kommunisert at er på vei av ladestasjoner.

Jeg har sjekket ladekartet til Tesla og ser at det er et betydelig avvik mellom det som er planlagt for 2015 og det som er realisert pr 1.12.2015. Om Tesla oppgraderer kapasiteten på eksisterende lokasjoner, hjelper det lite for dem som ikke kjører en rute som passer med dagens infrastruktur. Jeg kan ikke se at Tesla har kommet med noe nytt det siste året her i Norge. Og alle stasjonene som i følge planen skulle ha dukket opp i øst og sør europa ser ut til å glimre med sitt fravær.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Porsgrunn

Det siste året har disse kommet

Bygland, Norway   2015-11-12
Porsgrunn, Norway   2015-07-10
Stjørdal, Norway        2015-05-21
Haukås, Norway           2015-02-27
Klett, Norway           2015-02-02
Aksdal, Norway          2014-12-19

ladov

Sitat fra: eivhelle på mandag 30. november 2015, klokken 23:10
Jeg synes det blir litt fjollete når man antar at Tesla kan dette med lading mye bedre enn alle andre
...
Det synes å være enighet her om at Tesla faktisk kan dette bedre enn alle andre..

Hvor langt er det så mulig å presse type2-standarden? Jeg sett 150kW nevnt her og der men jeg tror de kan gå enda lenger. Så vidt jeg kan se skal det være mulig å lage en 180kW-variant av SC som fortsatt er bakoverkompatibel med eksisterende infrastruktur og biler.

Tesla oppnår 120kW i dag ved å bruke 2 og 2 av lederne i DC-mode, 480V*125A på hvert par. Hvis man nå *dobler* spenningen på det ytterste paret, det vil si de to pinnene som er lengst vekk fra hverandre, så kan man få 480V*125A + 960V*125A = 180kW.

Type2 har max spenning på 500V, hvis du plasserer pinnene i riktig rekkefølge, kan du forsikre deg om at max spenning mellom to nabopinner ikke overstiger 500V. Rekkefølgen på de 4 spenningsførende pinnene blir da +480V, +240V, -240V, -480V.

Det kunne vært fristende å utvide dette til 240kW ved å bruke spenningene +720,+240,-240,-720 men da vil potensialet mot den midterste jord-pinnen overstige 500V..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

eivhelle

Sitat fra: ladov på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:07
Sitat fra: eivhelle på mandag 30. november 2015, klokken 23:10
Jeg synes det blir litt fjollete når man antar at Tesla kan dette med lading mye bedre enn alle andre
...
Det synes å være enighet her om at Tesla faktisk kan dette bedre enn alle andre..


Pussig da at en kollega av meg som har Tesla, har måttet bytte ladekabel 3 ganger i løpet av de siste 18 månedene, fordi den åpenbart ikke tåler fuktighet. Så da må de tydeligvis være langt flinkere på hurtiglading enn på saktelading.

Ellers høres det vannvittig komplisert ut å skulle lade med 4 ulike spenninger. Noe som innebærer at ladekontrollen i praksis må flyttes inn i bilen. Det vil på ingen måte være kompatibelt med dagens løsning og med andre ord et komplett blindspor.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

fredag

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:20
Du kan ikke unngå å måtte betjene laderen med mindre ladingen er gratis. Og dette har null og niks med CCS å gjøre. Hva Tesla har gjort i fortid er for øvrig lite interessant i fremtiden. Det som bygges av ladestasjoner i dag er CCS og CHAdeMO. Tesla virker fornøyd med den jobben som er gjort og ser ikke ut til ha noen konkrete planer for å utvide nettverket i særlig grad.

Jo, man kunne - og burde - unngått skjerm på hurtigladerne.

Hurtigladere kommuniserer allerede elektronisk med bilen. (Chademo bruker CAN-protokollen, og CCS-hurtigladere bruker GreenPhy, IPv6 og XML). Dersom de som hadde laget disse ladestandardene hadde tenkt litt lengre, så kunne ladestasjonen bilen sendt info om abonnement eller betalingsinfo, ladestasjonen kunne verifisert dette med sentralen, og så startet ladingen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 15:42
Jeg har sjekket ladekartet til Tesla og ser at det er et betydelig avvik mellom det som er planlagt for 2015 og det som er realisert pr 1.12.2015. Om Tesla oppgraderer kapasiteten på eksisterende lokasjoner, hjelper det lite for dem som ikke kjører en rute som passer med dagens infrastruktur. Jeg kan ikke se at Tesla har kommet med noe nytt det siste året her i Norge. Og alle stasjonene som i følge planen skulle ha dukket opp i øst og sør europa ser ut til å glimre med sitt fravær.

I Spania skyldes dette et visst EU-direktiv som Teslas konkurrenter har fått innført, som forbyr oppsetting DC-hurtigladere uten CCS, dvs et forbud som er direkte rettet mot Teslas nåværende superladestasjoner.

Så du kan i stor grad skylde på dieselsvindlerne i VW og de andre i CCS-mafiaen.

Dessuten har Tesla hatt en kapitalskvis i år, pga investeringene i den nye batterifabrikken og utviklingskostnadene for Model X.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eivhelle

Sitat fra: fredag på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:50

Jo, man kunne - og burde - unngått skjerm på hurtigladerne.

Hurtigladere kommuniserer allerede elektronisk med bilen. (Chademo bruker CAN-protokollen, og CCS-hurtigladere bruker GreenPhy, IPv6 og XML). Dersom de som hadde laget disse ladestandardene hadde tenkt litt lengre, så kunne ladestasjonen bilen sendt info om abonnement eller betalingsinfo, ladestasjonen kunne verifisert dette med sentralen, og så startet ladingen.
En ting er hva som er teknisk mulig. En annen ting er om dette egentlig er noe problem. Å klage på at man må bruke 15-20 sekunder ekstra på å sette igang lading, er i veldig stor grad et i-lands problem.

Å lage et system der bilen identifisere seg og får godkjent start av lading, er enkelt når du har bukten i begge ender slik Tesla har det. Å lage et felles system som virker for alle mulige bilmodeller og for brukere fra mange forskjellige land, er langt vanskeligere. Og hvis for eksempel bilen du kjører viser seg å ikke være kredittverdig risikerer du å være stuck uten mulighet for å få ladet, med mindre det samtidig er lagt opp til andre muligheter for betaling. Å knytte opp systemet mot bilen og ikke eieren, vil være problematisk hvis bilen er lånt og lading skal belastes bruker i stedet for eier.  Og hvis noen skulle stjele bilen din, vil de ha tilgang på gratis lading helt til du får bilen sperret fra nettet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

hgs

Her er du virkelig ute å kjøre @eivhelle. Er det noe som virkelig setter alle andre produsenter av elbiler i skyggen er det nettopp dekningen, kapasiteten og enkeltheten ved SC-nettverket. Å disse de som har fått til å få en elbil til å bli like fleksibel som en fossil og samtidig forsvare tomme løfter fra bremseklossene i VAG blir bare patetisk. Jeg gir forsåvidt blanke i hvilken plugg jeg lader gjennom, men det må jo være noe som funker tilnærmet like pålitelig som en bensinstasjon. Short i TSLA?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA