Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: Mippen på tirsdag 15. desember 2015, klokken 22:38
Vi har bensinstasjoner med flere pumper. Hvorfor skal ikke vi ha hurtig ladere som gir maksimal hastighet og gir plass til flest mulig biler? Det funker så langt for Tesla. Ser at det også kommer opp vanlig hurtig lade stasjon "parker" enkelte steder. Slike viil vi ha flere av. De må tilpasses antall biler og batteri størrelse. Folk vil ha biler som langt på vei erstatter en fossil bil. Da må man kunne tilby løsninger som gjør forskjellen minst mulig. Lang ladetid er ikke en av de...

Jeg synes bensinpumpene var et god anaologi så jeg undres jo hvorfor du forlot den sammenlikningen med en gang og snakket om lastdeleing. Si ifra når du finner en pumpe med 4 slanger man kan benytte samtidig. Enn så lenge likner de mer på dagens hurtigladere der man velger kontkakt og plugger den i omtrent som man velger drivstofftype. I mellomtiden kan man ikke bruke pumpen til andre drivstofftyper. Akkurat som dagens hurtigladere.
Jeg tror så gjerne at lastdeling kommer og ser frem til det men neppe i noe omfang før uti 2017, kanskje enda litt senere.
Først når behovet for mer effekt kommer vil vi se disse.

Kavorka

Ingen som setter opp bensinpumpe med en lagertank per pumpe.. Eller sugerørstore pumper fordi noen av bilene har små bensintanker ;)

Mippen

Sitat fra: Beckern på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Mippen på tirsdag 15. desember 2015, klokken 22:38
Vi har bensinstasjoner med flere pumper. Hvorfor skal ikke vi ha hurtig ladere som gir maksimal hastighet og gir plass til flest mulig biler? Det funker så langt for Tesla. Ser at det også kommer opp vanlig hurtig lade stasjon "parker" enkelte steder. Slike viil vi ha flere av. De må tilpasses antall biler og batteri størrelse. Folk vil ha biler som langt på vei erstatter en fossil bil. Da må man kunne tilby løsninger som gjør forskjellen minst mulig. Lang ladetid er ikke en av de...


Ramlet litt av lasset jeg nå. Jeg har ment hele tiden at vi må ha hurtiglader med høy effekt som står i forhold til størrelsen på batteriene. At høy ladehastighet er høyt prioritert på langtur. At man i stedet kan bruke andre ladere med lavere ladehastighet rundt om for å dekke hullene. Jeg har også ment at det må være nok hurtigladere. Dro fram bensinstasjon som et eksempel fordi det tross alt er ulike drivstoff typer og ulike egenskaper i drivstoffet som selges. Det er bra med mest mulig standardiserte kontakter, men det er ikke like lett å innføre samme over alt av ulike grunner. Ser derfor for meg at vi må leve med CHAdeMO, Type 2 og CCS en stund til. CHAdeMO blir kanskje den som ryker til først, men CCS og Type 2 tror jeg består en stund.

På en bensinstasjon er det flere pumper. Det bør det også være på en ladestasjon. Hvorfor skal bare en lade når det er flere som trenger å lade? Tesla har skjønt det og tilbyr som oftest mellom 6 og 8 plasser hvor alle kan lade på en gang. Hastigheten blir riktig nok noe redusert hvis det er fullt og du kommer som siste mann, men den går fort opp igjen når en av de andre er ferdig å lade. Har ladet en gang på Liertoppen med 2 SC stasjoner, og da var det fullt. Kom som siste mann. Brukte likevel kortere tid en leafen som ladet ved siden av som alt ladet når vi kom. Da var det også kø med vanlige elbiler.

Jeg synes bensinpumpene var et god anaologi så jeg undres jo hvorfor du forlot den sammenlikningen med en gang og snakket om lastdeleing. Si ifra når du finner en pumpe med 4 slanger man kan benytte samtidig. Enn så lenge likner de mer på dagens hurtigladere der man velger kontkakt og plugger den i omtrent som man velger drivstofftype. I mellomtiden kan man ikke bruke pumpen til andre drivstofftyper. Akkurat som dagens hurtigladere.
Jeg tror så gjerne at lastdeling kommer og ser frem til det men neppe i noe omfang før uti 2017, kanskje enda litt senere.
Først når behovet for mer effekt kommer vil vi se disse.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Kavorka på onsdag 16. desember 2015, klokken 11:55
Det er ikke superladere som gjør Teslaen dyr, og det tror jeg Rio er klar over.


Nei, det er det selvsagt ikke. Men ettersom Tesla KUN skal dekke biler med 400 km rekkevidde (eller hva det nå er), så trenger man bare ha relativt FÅ ladesteder. (Da kan man selvsagt ha mange og dyre ladere på samme sted.) Når det er så få steder så kan man også sette opp en egen trafostasjon, osv. uten at det blir uforholdsmessig dyrt per lader.

CCS (og CHAdeMO)-nett skal dekke både biler med kort, og i fremtiden lang rekkevidde. Sistnevnte kommer neppe i særlig antall før ca 5 år. De færreste av dagens hurtigladere vil ha en levetid på 5 år - en eller annen fyr i en Landrover har rygget over den lenge før.

Men i flere år fremover er 150 kW CCS-ladere bare bortkastet kapasitet (effekt) og penger. Ingen kan bruke dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 17:25
Sitat fra: Kavorka på onsdag 16. desember 2015, klokken 11:55
Det er ikke superladere som gjør Teslaen dyr, og det tror jeg Rio er klar over.


Nei, det er det selvsagt ikke. Men ettersom Tesla KUN skal dekke biler med 400 km rekkevidde (eller hva det nå er), så trenger man bare ha relativt FÅ ladesteder. (Da kan man selvsagt ha mange og dyre ladere på samme sted.) Når det er så få steder så kan man også sette opp en egen trafostasjon, osv. uten at det blir uforholdsmessig dyrt per lader.

CCS (og CHAdeMO)-nett skal dekke både biler med kort, og i fremtiden lang rekkevidde. Sistnevnte kommer neppe i særlig antall før ca 5 år. De færreste av dagens hurtigladere vil ha en levetid på 5 år - en eller annen fyr i en Landrover har rygget over den lenge før.

Men i flere år fremover er 150 kW CCS-ladere bare bortkastet kapasitet (effekt) og penger. Ingen kan bruke dem.

Dyr? En SC koster ikke så mye. Denne på Aspøya i Møre og Romsdal har en prislapp på 2 millioner. Den kan lade 8 TMS på en gang.

En 50 kw ladestasjon koster mellom 5 0g 800.000 kr å sette opp. Se for eksempel her: http://www.hfk.no/Aktuelt/Nyhende/Opna-hurtigladestasjon-pa-Trengereid/
3,7 millioner koster det å sette opp 7 stk 50 kw ladere. Det blir 528 tusen kr pr lader. Stykk prisen hadde riktig nok blitt noe lavere dersom de satt opp flere ladere på samme plass, men de hadde aldri klart å komme under prisen til Tesla sine SC. "Verdens største" ladestasjon på Danmarksplass kostet til sammenligning 12 mill. Det er 16 operative ladere der, men opplegg for 8 til.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Hvor mye det koster avhenger selvsagt helt av om det er strøm tilgjengelig, hvor langt man må grave, osv.

Faktum er at alt annet like er det selvsagt dyrere med 150 kW enn 50 kW, både hva angår effekt og selve laderen. Spesielt siden det ikke er noen 150 kW CCS eller CHAdeMO-ladere tilgjengelig. Av åpenbare årsaker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Mippen på onsdag 16. desember 2015, klokken 17:53
Dyr? En SC koster ikke så mye. Denne på Aspøya i Møre og Romsdal har en prislapp på 2 millioner. Den kan lade 8 TMS på en gang.


Dette er vel hva installasjonen koster i tillegg til Teslas egne leveranser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Sitat fra: Griffel på onsdag 16. desember 2015, klokken 18:46
Sitat fra: Mippen på onsdag 16. desember 2015, klokken 17:53
Dyr? En SC koster ikke så mye. Denne på Aspøya i Møre og Romsdal har en prislapp på 2 millioner. Den kan lade 8 TMS på en gang.


Dette er vel hva installasjonen koster i tillegg til Teslas egne leveranser.

SitatThe cost for Tesla is between $100,000 and $175,000 depending on the station, and a lot of those come from the permanent modifications needed at the site to support the Supercharger itself.
Fremtiden er elektrisk.

Kavorka

Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 18:03
Hvor mye det koster avhenger selvsagt helt av om det er strøm tilgjengelig, hvor langt man må grave, osv.

Faktum er at alt annet like er det selvsagt dyrere med 150 kW enn 50 kW, både hva angår effekt og selve laderen. Spesielt siden det ikke er noen 150 kW CCS eller CHAdeMO-ladere tilgjengelig. Av åpenbare årsaker.
Nå skal ikke jeg påstå at jeg kjenner kostnadene ved utbygging av verken den ene eller andre løsningen. Ser Mippen har noen tall som taler mot at det er dyrere for superladere enn hurtigladere. Jeg ser ikke en grunn til at det i prinsippet burde være billigere å sette opp 3 hurtigladere sammenliknet med en  tre ganger så kraftig superlader med lastdeling.  Å sette de tre hurtigladere forskjellige steder må bety mye mer anleggsarbeid.

De åpenbare årsakene til at det ikke er noen 150 kW CCS lader er jo at dette er en standard, som antakelig er dyr og treg å endre. Vet ikke om det har vært noen som ønsker å endre den heller. Hvis det ikke fører noe steds neste fem år kan VAG se om det er noen andre å samarbeide med ;)

Mippen

Det er kommet en 120 kw hurtiglader for vanlige biler i Vestby. De sier selv:

Sitat

– 120 kilowatt burde være et minimum. Vi vet at det kommer biler som kan ta større effekt, og vi tenker at vi må installere riktig mengde effekt når vi først graver. Vi har allerede flere lokasjoner hvor vi ganske enkelt kan oppgradere til større effekt, sier Egge til Teknisk Ukeblad.

– Om man setter opp for eksempel åtte hurtigladere på 120 kilowatt er ikke fremføring av ekstra effekt den drivende kostnaden. Men ved å sette opp kun en til to ladere vil fremføring av effekt imidlertid koste tre ganger så mye sammenlignet med 40 kilowatt-ladere , sier Egge.

Han sikter til de mange kommende elbilene med større batteripakker, og dermed også støtte for høyere ladehastigheter. General Motors vil antakelig ha sin Chevrolet Bolt til salgs om et år, med en rekkevidde på over 300 kilometer. Det er ikke helt usannsynlig at den vil selges under Opel-navnet her i landet.

Det er også rimelig trygt å anta at neste Nissan Leaf vil komme med 60 kilowattimers batteri i 2018. For ikke å glemme Tesla Model 3, som trolig vil være i salg i 2017, og andre kommende elbiler fra Audi, Porsche og andre.

Å hurtiglade slike batteripakker med 50 kilowatt-ladere vil ta lang tid, noe som kan oppleves litt unødvendig om bilene er i stand til å lade med dobbel effekt eller mer.

http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Så bortsett fra at 150 kW hurtigladere ikke eksisterer,

150 kW konnektorer ikke eksisterer,

og biler med 150 kW lademulighet ikke eksisterer...

Så skal vi klage over at det tar flere år før man får 150 kW hurtigladestasjoner.







Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 22:36
Så bortsett fra at 150 kW hurtigladere ikke eksisterer,

150 kW konnektorer ikke eksisterer,

og biler med 150 kW lademulighet ikke eksisterer...

Så skal vi klage over at det tar flere år før man får 150 kW hurtigladestasjoner.

Enkelte av Tesla sine ladere har i det stille blitt oppgradert til 135 kw. Tesla har også laget en ny ladekabel som skal støtte opp til 200 kw effekt, som også er tynnere enn dagens kabel. Det er mulig med væskekjøling. VAG, som ble nevnt i starten av dette innlegget vil bygge 150 kw ladere. Det er ikke snakk om langt fram i tid før dagens ladere blir utdatert.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Minner deg på at flertallet trolig lader på 2,3 kW, og at veldig mange aldri hurtiglader.

Jeg forstår det er sexy med masse effekt, men (som nevnt) foreløpig eksisterer det akkurat 0 brukere for dette.

Jeg talte to ganger for å sjekke. ;)


Hovedgrunnen til at VAG ikke ruller dette ut i 2015 er at ingen lager 150 kW CCS-ladere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Blir litt som å diskutere hva som kom først av hønen og egget. Det er alt biler som i teorien kan lade på 150 kw. Tesla kan i teorien det, men Tesla har lagt seg på 120 kw, og nå 135 kw på enkelte ladere for å se effekten på batteriet over tid. Det er ventet at de vil øke til minst 150 kw innen nær framtid hvis det ser ut som batteriene ikke tar skade av det. På sikt med ny kabel og større batterier er 200 kw + også ventet å bli tatt i bruk. Når andre produsenter følger etter innen kort tid blir det nødvendig å tenke litt framover, ikke bare slik det er nå.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA