Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. desember 2015, klokken 22:49
Praktisk bruk viser at Teslas superchargere har høy oppetid. Mye av grunnen er nok at modulene som benyttes er ladere som benyttes i bilen. Med andre ord produkter som er produsert i tusenvis. Helt ulikt andre hurtigladerleverandører som bruker strømforsyninger som minner mer om prototyper.

Hadde vi ikke hatt disse superladerne kunne man jo tro at kvalitet og oppetid på andre hurtigladere var "state of art". Og de er de neppe.

Tesla - "State of the art" - Bob, Bob  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kavorka

Sitat fra: Beckern på mandag 14. desember 2015, klokken 18:43
Da er vel i grunnen ringen sluttet ettersom VAG har uttalt at de vil satse på på et CCS basert superladernett sammen med andre som vil dekke opp behovet for de bilene de og andre vil levere om noen år.
Jeg håper virkelig disse blir lastbalanserte med flere uttak slik at alle de eksisterende småbilene og vil kunne utnytte kapasiteten i disse. Men enn så lenge er det jo bare planer ettersom bilene ikke finnes enda. I mellomtiden klarer vi andre oss veldig godt med langsomlading på 50kW. Jeg har alt brukt disse grusomt langsomme laderene når jeg en sjelden gang kjører +30 mil om dagen, men jeg har fortsatt tilgode å stå der mer enn 2 x 10 minutter på en dag.
Jeg forstår at dette må være ulidelig lang tid for de med superladere men det fungerer helt greit for meg. Og ganske mange andre vil jeg tro.

Avstand mellom 50kW snegleladere er jo vedtatt 50km av enova. Er det et bomskudd?
Hva som vil bli standarden for 150kW ladere må vi nok vente i spenning på inntil de kommer, om noen år.
50 kW ladere med 50 km avstand er flott for kortrekkende elbiler! De som har et kjøremønster der en liten batteripakke passer, legger vanligvis ikke ut på langtur, og det er derfor lite overraskende at de har lite behov for lading.

At det er marked for en bil som er en mellomting av små kortrekkeviddebiler og Tesla er åpenbart. De fleste kjøper faktisk ikke elbil, og grunnen til dette er at rekkevidde og lademuligheter ikke er god nok for deres behov:
- Har ikke lademulighet hjemme eller nær hjemmet, og har ikke lyst til å lade en time for 15 mil på betallader.
- Har venner og slekt som ikke bor innen kort rekkevidde.
- Trenger plass til tre barn og julepresanger for besøk hos svigers.
- Har barn som skal kjøres på trening og turneringer.
- Osv.

Å bagatellisere dette ned til at de med superladertilgang ikke har tid til å lade 2x10 minutter er uriktig. Det brukes vel minst like lang tid ved superladere, men til gjengjeld kommer man frem før solen har gått ned.

For et selskap som om fem år skal bygge ut et sammenhengende nettverk, også utenfor Norge, vil det være et bomskudd. Enovas strategi tar ikke hensyn til at behov for kWh vil gå dramatisk opp med større batteri, mer langturbiler, og forhåpentligvis flere elbiler. Et superladenettverk vil måtte ha større avstand mellom (avhengig av rekkevidde) og større makseffekt (avhengig av forventet utvikling av ladehastighet).

VAG har mulighet til å optimalisere batteripakke, ladestasjontetthet og effekt og sette standarden for en elbilisme som passer så og si alle.

Burger

Bare for å komme med et par innspill til 2x 50kw ladere pr plass som kommer fra anbud til Enovo.

Ladere brukes ikke bare til langdistanse, men også til kortdistanse. Jeg har en Leaf og kjører ~80 km tur/retur jobb, og hurtigladere gjør at dersom jeg trenger en tur til på kvelden kan bruke elbilen. Veldig kjekt når det er kona som skal en ekstra at jeg har toppet den til 80% før jeg kommer hjem.

Så alle hurtigladerne på 50kw som kommer til neste år er også en veldig bra gave til de med elbiler i nærheten av lader.

Jeg tenker at man bør teppebombe med 50kw ladere i dag, få opp nok stabile ladeplasser. Så kan man begynne å tenke 150kw på hovedfartsårer når/om det kommer biler som kan bruke det. Jeg sier om, siden innspillet til VAG minner veldig mye om det jeg ser i databransjen når en etablert aktør er fraseilt og forespeiler en bedre løsning om noen år enn det konkurrenten har i dag. Man bør være veldig skeptisk til teknologi som 'kommer', selv om det passer verdensbildet man har veldig bra.

Angående Tesla ladere og de andre hurtigladere jeg har sett, så kan det ikke være tvil på at Tesla ladestasjoner er veldig brukervennlig i forhold til rælet jeg må igjennom med Leaf. Bruker jo to-tre minutter ekstra for å få starte/stoppe lading, ladeapplikasjon som krasjer på android 6.0, slepe tykk kabel og en chademoplugg som er annerledes fra lader til lader virker det som.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Kavorka

Jeg skjønner at det er mange som ikke ser behovet for høyere fremtidig effekt enn 50 kW. Men jeg tror det behovet kommer lenge før landet er teppebombet med 50 kW. Så sitter vi her med biler med mulighet for høy ladehastighet, mens lader begrenser..

Jeg er helt enig i at VAG's planer kan lukte litt mistenkelig. Fem år er så langt frem i tid at alt snakk er gratis. Håper de gjør alvor av det. Eller kanskje noen andre bilprodusenter tar tak? Nissan er jo ambisiøse :)

Beckern

Hvem er det som ikke ser behovet for høyere fremtidig effekt? Ikke jeg, neppe noe andre heller.
Spørsmålet er når man skal bygge ut for 150kW ladere. Det er et stort behov for 50kW ladere nå. Skal man da stoppe utbyggingen, vente på en ny utvidet standard før man fortsetter, slik man har ventet omtrent et år nå uten støtte pga flytting til enova.
Ikke noe ville bremse elbil salget mer en noe sånt tull.

Rio

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 15. desember 2015, klokken 17:36
Jeg skjønner at det er mange som ikke ser behovet for høyere fremtidig effekt enn 50 kW. Men jeg tror det behovet kommer lenge før landet er teppebombet med 50 kW. Så sitter vi her med biler med mulighet for høy ladehastighet, mens lader begrenser..

Jeg er helt enig i at VAG's planer kan lukte litt mistenkelig. Fem år er så langt frem i tid at alt snakk er gratis. Håper de gjør alvor av det. Eller kanskje noen andre bilprodusenter tar tak? Nissan er jo ambisiøse :)

Det er ingen som sier man ikke skal ha 150 kW hurtigladere. Ikke jeg, og ingen andre.

Poenget er at det er langt viktigere med mange 50 kW hurtigladere, fordi det tar unna flere biler (mindre kø) og fordi man kan sette dem opp flere steder. Samt at de åpenbart er billigere.

Og selv for de som har en stor batteripakke så er det ikke noe stort problem at det er en 50 kW hurtiglader enn en 150 kW hurtiglader. Du skal ikke kjøre store omveien til en 150 kW HL før det er raskere med en 50 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka

Bra hvis alle ser for seg at er behov for fremtidige ladere med høy effekt. Håper VAG satser på de så får Enova satse videre i utbyggingen av to 50 kW ladere med 5 mils avstand.

Denne tråden omhandler VAG sitt system. Når det kommer opp at man heller bør satse på 50 kW og det blir poengtert hvor lite tid som brukes på hurtigladere, og ikke er noe ladetid å spare på hurtiglading med lastdeling, da kan man bli forledet til å tro at noen faktisk mener dette er tilstrekkelig for fremtiden.

Jeg ser ofte hvordan det står mer enn halvfullt til fullt med Teslaer på ladebåsene, mens det står to-tre biler i kø på hurtigladeren ved siden av. Alle Teslaer er kjørt før bil nr to er ferdig på hurtiglader. Da tenker jeg jo at de hadde hatt behov for lastdeling av en større totaleffekt slik at man kan utnytte resteffekt til å lade bil nummer to og tre.

Gitt at VAG ser på en større effekt er det også naturlig å se på lastdeling. Men det ligger vel ikke i ladestandardene per idag, så det er ingen fare for at Enova skal sette opp slike med det første.

Rio

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:18
Bra hvis alle ser for seg at er behov for fremtidige ladere med høy effekt.

Det er da ingen som har sagt noe annet.

Derimot har jeg påpekt at det ikke er mangelen på 150 kW hurtigladere som forhindrer utviklingen, men mangelen på billige batterier med stor kapasitet.

Dessuten har jeg påpekt at 3 x 50 kW tar unna kø langt raskere enn 1 x 150 kW. Joda, kompliserte lastbalanseringssystemer er greit, men inntil man får mange biler med store batterier så kan man si at "det enkleste er ofte det beste". Forskjellen i ladetid er såpass liten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:18
Bra hvis alle ser for seg at er behov for fremtidige ladere med høy effekt. Håper VAG satser på de så får Enova satse videre i utbyggingen av to 50 kW ladere med 5 mils avstand.

Denne tråden omhandler VAG sitt system. Når det kommer opp at man heller bør satse på 50 kW og det blir poengtert hvor lite tid som brukes på hurtigladere, og ikke er noe ladetid å spare på hurtiglading med lastdeling, da kan man bli forledet til å tro at noen faktisk mener dette er tilstrekkelig for fremtiden.

Jeg ser ofte hvordan det står mer enn halvfullt til fullt med Teslaer på ladebåsene, mens det står to-tre biler i kø på hurtigladeren ved siden av. Alle Teslaer er kjørt før bil nr to er ferdig på hurtiglader. Da tenker jeg jo at de hadde hatt behov for lastdeling av en større totaleffekt slik at man kan utnytte resteffekt til å lade bil nummer to og tre.

Gitt at VAG ser på en større effekt er det også naturlig å se på lastdeling. Men det ligger vel ikke i ladestandardene per idag, så det er ingen fare for at Enova skal sette opp slike med det første.


Helt enig. Å si at 50 kw er nok blir helt feil. Det kan være ok å ha 50 kw ladere eller noe mindre som en ekstra sikkerhet mellom hoved ladestasjonene, men som eneste lading går ikke. Argumentet jeg ser har blitt brukt før er at bilene kan lade nesten like fort opp med 120 eller 150 kw fordi de "kan lade jevnere uten at effekten faller så fort". Det er ikke sant. Såfall burde det gå like lang tid å lade en TMS på 50 kw med CHAdeMO adapter. Nå snakker jeg om ladere som støtter CHAdeMO adapter. Det går mer 1,5 til 2 timer.... Hvis jeg skal kjøre langt med min bil og må lade 1, 2 eller kanskje 3 ganger på en dag er flere nesten to timer stopp lenge. Trenger ikke 4,5 til 6 timer pause på en 100 mil lang tur som tar rundt 10-12 timer ellers uten stopp. 

Å ha noen 50 kw ladere med butikksenter uten for byen osv hadde vært genialt. Da kan man for eksempel shoppe og spise kjøttboller på Ikea, også er bilen klar til hjemreise - kortere hvis man har en bil med mindre batteripakke. På langtur kan man ha en blanding slik at man kan lade saktere hvis man skal ha en lengre pause og hurtigere hvis man må raskere avgårde.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Heldigvis har Enova et mer edruelig forhold til dette, og Fortum/Grønn Kontakt en fornuftig pris.

Med et krav om 150 kW HL så ville Artic Roads virke billig (!) i sammenligning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka

Ikke hvis man har lastdeling og utnytter restkapasiteten. Det ligger en viss økonomisk logikk bak Teslas ladeløsning. I tillegg vil man helst dra dit man vet det er minst vente- og ladetid, når det er mer press på hurtiglader og reell konkurranse.

Tror ikke det er så lenge til det er såpass med elbiler at det presser på kapasiteten. Spesielt på utfartsdager.

Mippen

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 15. desember 2015, klokken 21:30
Ikke hvis man har lastdeling og utnytter restkapasiteten. Det ligger en viss økonomisk logikk bak Teslas ladeløsning. I tillegg vil man helst dra dit man vet det er minst vente- og ladetid, når det er mer press på hurtiglader og reell konkurranse.

Tror ikke det er så lenge til det er såpass med elbiler at det presser på kapasiteten. Spesielt på utfartsdager.

Vi har bensinstasjoner med flere pumper. Hvorfor skal ikke vi ha hurtig ladere som gir maksimal hastighet og gir plass til flest mulig biler? Det funker så langt for Tesla. Ser at det også kommer opp vanlig hurtig lade stasjon "parker" enkelte steder. Slike viil vi ha flere av. De må tilpasses antall biler og batteri størrelse. Folk vil ha biler som langt på vei erstatter en fossil bil. Da må man kunne tilby løsninger som gjør forskjellen minst mulig. Lang ladetid er ikke en av de...
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på tirsdag 15. desember 2015, klokken 22:38
Lang ladetid er ikke en av de...

En prislapp på 800 000 kr er ikke en av de...

Folk flest lader hjemme, og kjører sjeldent over 400 km per dag.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Flaks at innstegsprisen er 580.000,- da, noe som gir svært mye bil for pengene :)

For øvrig så Leafen slik ut når jeg parkerte i går kveld, selv om den var ladet til 100% på morgenen. Kun helt vanlig daglig bruk i Oslo. Dvs tur/retur jobb for kona samt to turer ned til sentrum med litt lading imellom.
Det blir behagelig å slippe å tenke på lading igjen om et par måneder.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kavorka

Det er ikke superladere som gjør Teslaen dyr, og det tror jeg Rio er klar over.

Etter jobb skal jeg kjøre 20 mil for en førjulsvisitt, og 20 mil tilbake samme kveld. Ingen lademulighet på destinasjon. Det går fisefint fordi rekkevidde er bra, og lading er rask. Turen kunne gått like fint med en rimeligere bil med mindre batteripakke, så lenge klattlading ligger rundt superladefart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA