Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Kristian O på lørdag 05. desember 2015, klokken 15:07
Rask hurtiglading trur eg er nødvendig for å få fleire til å bytte ut bensinbilen med elbil.
1 time fra 0- 80% trur eg blir ei festbrems for mange, sjøl med stort batteri.

Som påpekt, dersom du har en bil med "stort batteri" (la oss si 400 reelle km), så har du kjørt i mange timer, og: a) trenger en pause, 2) er sannsynligvis snart fremme, og tenger ikke lade så veldig mye.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka


Mippen

Sitat fra: Kristian O på lørdag 05. desember 2015, klokken 15:07
Rask hurtiglading trur eg er nødvendig for å få fleire til å bytte ut bensinbilen med elbil.
1 time fra 0- 80% trur eg blir ei festbrems for mange, sjøl med stort batteri.

Helt riktig. Grunnen til at jeg kjører elbil med stort batteri er akkurat fordi jeg skal slippe å lade mye. Jeg er også opptatt av å kunne kjøre så fort som mulig videre. Mange av oss som har elbil med stort batteri bruker den også mye og kjører langt. Det er utrolig upraktisk å måtte bruke en time eller mer på lading hver gang vi må stoppe. I Teorien kan jeg med min bil og SC kjøre København - Bergen på under et døgn med bare hurtiglading. Hadde ikke Tesla sine ladere vært så kjappe måtte jeg brukt unødvendig lang tid.   

Nå kan jeg kjøre omtrent like raskt som med en vanlig bil. Eneste forskjellen er at jeg må legge inn noen ladestopp etter noen timer for å lade batteriet, men på samme tid bruker jeg tiden til do-pause og mat pause. På den måten slipper jeg å stoppe ekstra slik jeg måtte gjort med en vanlig bil. Det går fort omtrent like lang tid på en slik tur til mat og toalett besøk hvis jeg ikke hadde måtte lade.
 
Fremtiden er elektrisk.

Kavorka

Håper VAG'erne svinger seg rundt og lager bil med frunk:) Og at de lager nye modeller fra scratch for å få plass til store batteripakker. Blir skuffet om de bare kommer med en Passat med lite bagasjerom pga batteripakke, og uten frunk pga plassering av motor..

Rio

Sitat fra: Kavorka på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:29
Sitat fra: Rio på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:31
Hva er det du mener noen har funnet opp?

Finne opp kruttet på nytt er da et gjengs uttrykk. Det var ikke ment bokstavlig.

Jeg forstod at det ikke er krutt som blir funnet opp, men lurer likevel på akkurat hva det er du mener har blitt "funnet opp", eller er en innovasjon?

En hurtiglader med dobbel effekt, eller en bil med dobbelt så mange batterier, er jo ikke noen teknisk innovasjon. Det er ikke slik at VW eller Nissan eller MB ikke vet hvordan de skal gjøre dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cirrisky

Enig med de over her. Mye bedre å dimensjonere for fremtiden, med større kapasitet.

Si at om x år er 50kWh normalen for småbiler, med rekkevidde på rundt 400km.
Skulle jeg da f.eks kjørt Oslo Trondheim eller noe der omkring, så måtte det jo en hurtiglading til. 15 minutter med en 50kW lader hadde vel da blitt ca 1/4 batteri, eller rundt 100km ekstra. Med en 150kW lader hadde dette blitt til rundt 35kW, eller ca 280km til, pluss minus.

Vet helt klart hvilken jeg hadde foretrukket, og hvilken som hadde trukket flest mennesker. Pluss, vet hvilken følelse jeg hadde sittet med hvis jeg sitter på 50kW laderen mens noen suser avgårde etter rask tid på 150kW laderen.

Bare fordi du har dine egne pause og spisevaner betyr ikke dette at alle andre deler den oppfatningen hva langturer angår.

Derfor for min del, mye bedre som mange andre sier å planlegge for fremtiden enn noe som fungerer fint akkurat nå...

Kavorka

Sitat fra: Rio på lørdag 05. desember 2015, klokken 20:27
Jeg forstod at det ikke er krutt som blir funnet opp, men lurer likevel på akkurat hva det er du mener har blitt "funnet opp", eller er en innovasjon?

En hurtiglader med dobbel effekt, eller en bil med dobbelt så mange batterier, er jo ikke noen teknisk innovasjon. Det er ikke slik at VW eller Nissan eller MB ikke vet hvordan de skal gjøre dette.
Å finne opp kruttet er en jobb. En jobb vi ikke trenger gjøre to ganger.

Jeg mente at det allerede er utviklet en ok ladeløsning. VAG kan velge å designe sine egne superladere, sette opp ladebåser like ved siden av Tesla sine (som er strategisk plassert for å ivareta max avstand til andre ladere,  restaurant- og butikktilgang etc). VAG kan altså gjøre om igjen en jobb som allerede er gjort, derfor brukte jeg uttrykket som jeg gjorde :)

Dersom det hadde vært en markant bedre løsning VAG kommer med, så trenger vi det. (TNT er bedre enn krutt :) ) Slik jeg har forstått VAGs initiativ er deres fremtidige løsning marginalt bedre en Teslas superlader idag. Når fremtiden kommer, så er kanskje ikke forskjellen i VAGs favør likevel?

QED  ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Cirrisky på lørdag 05. desember 2015, klokken 20:42
Enig med de over her. Mye bedre å dimensjonere for fremtiden, med større kapasitet.
Jepp. Du må dimensjonere for befolkningen, ikke entusiaster. Og lytte til de som har erfaring med både korte og lange turer i kortrekkevidde- og langerekkevidde-elbiler.

"400km" bilen er en merkelig greie. Alle som eier elbil vet at:
1. Rekkevidden varierer, til dels kraftig. Hvilket forbruk definerer rekkevidde?
2. Batterier degraderes over tid pga slitasje og alder
3. Man kan ikke alltid starte med 100% hjemmefra

Dermed blir "400km bil" tøvete å henvise til når man skal diskutere hvordan bilen og ladenettverk bør se ut i praksis når lange distanser skal dekkes. For å slippe å skrive alt på nytt så oppsummerer jeg med en tidligere post angående en svært vanlig distanse i Norge, Oslo-Trondheim (som vel er den minst energikrevende av stortby-rutene Oslo-Trondheim/Bergen/Stavanger):


Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:05
Oslo-Trondheim er ca 500km.
En på papiret 500km bil som 85kWh Model S krever ca 90kWh sommerstid og 120kWh vinterstid på å kjøre denne distansen. Med utnyttbart ca 75kWh må man lade ca 15kWh på sommeren og 45kWh på vinteren. Men det er helt uten marginer ved ankomst destinasjon. Den jevne bruker vil nok helst ha minst 10-15% buffer ved ankomst. Da må man lade ca 25kWh på sommmeren og 55-60kWh på vinteren. Dette forutsetter samtidig at man starter med 100%, dermed ingen småkjøring/jobbkjøring eller annet i forkant av turen samme dag.

Med en 500km bil med 85kWh batteri trenger altså mannen i gata ca 30 minutter på sommeren og 1t15min på vinteren. Entusiasten kan greie seg med mindre. Her forutsatt 50kW ladeeffekt.

En 400km bil får med seg snaut 20% færre kWh hjemmefra og må dermed lade ca 40kWh på sommeren og 70kWh på vinteren.

Øker vi turens lengde til 600km øker forbruket til ca 103kWh på sommeren og ca 144kWh på vinteren.
For en på papiret 400km bil øker ladebehovet til ca 57kWh på sommeren og 94kWh på vinteren.

Slik er det når man forholder seg til virkeligheten. Utgangspunktet er relle målinger på turen Oslo-Trondheim og ikke fantasitall som passer med eget syn.

En 400km bil på 600km tur koblet mot målinger og praktisk erfaring ender dermed med ca 1t5minutter lading på sommeren (600km) og snaut 2 timer på vinteren. Forutsatt 50kW ladeeffekt.

Så er det bare å rekke opp hånden den som tror dette er skalerbart......
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirrisky

Ja fin den. Tok meg ikke tid i å lese alle 11 sidene av denne tråden, så da tok jeg og kommenterte på noe fra forrige side :p

Kavorka

Forslag til et fjerde punkt: man har ikke lyst til å komme frem til destinasjonen og lete etter lading fordi bilen roper charge now!

Øyvind.h

Sitat fra: Kavorka på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:29
Forslag til et fjerde punkt: man har ikke lyst til å komme frem til destinasjonen og lete etter lading fordi bilen roper charge now!

Ja det er mange argumenter man kan trekke frem for å illustrere at man i praksis ikke kan sette to streker under ladebehov-svaret.

Raskere lading er i utgangspunktet dyrere, men Teslas løsning er jo ikke så dum. Den tilbyr en god kombinasjon. Haugevis av uttak, inntil 120kW (per i dag, varslet 150-170kW i fremtiden), delte laderack slik at første bil får rundt 120kW og andre bil (forutsatt at første bil trekker maks) får ca 25kW om man er tvunget til å dele. Dette gir god utnyttelse av kapasiteten!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Cirrisky på lørdag 05. desember 2015, klokken 20:42


Si at om x år er 50kWh normalen for småbiler, med rekkevidde på rundt 400km.
Skulle jeg da f.eks kjørt Oslo Trondheim eller noe der omkring, så måtte det jo en hurtiglading til. 15 minutter med en 50kW lader hadde vel da blitt ca 1/4 batteri, eller rundt 100km ekstra. Med en 150kW lader hadde dette blitt til rundt 35kW, eller ca 280km til, pluss minus.

Skulle du kjøre Oslo til Trondheim i en bil med 400 km reell rekkevidde, så kunne du med en 50 kW lader lade 2 x 20 minutter. Det er ikke mer enn man bør ha som pause når man kjører 7 timer.

Enig i at 150 kW er bedre, og 1 MW er enda raskere, men det handler litt om å dimensjonere ting riktig, fordi 1 MW ladere er langt dyrere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kavorka på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:07
Sitat fra: Rio på lørdag 05. desember 2015, klokken 20:27
Jeg forstod at det ikke er krutt som blir funnet opp, men lurer likevel på akkurat hva det er du mener har blitt "funnet opp", eller er en innovasjon?

En hurtiglader med dobbel effekt, eller en bil med dobbelt så mange batterier, er jo ikke noen teknisk innovasjon. Det er ikke slik at VW eller Nissan eller MB ikke vet hvordan de skal gjøre dette.
Å finne opp kruttet er en jobb. En jobb vi ikke trenger gjøre to ganger.

Jeg mente at det allerede er utviklet en ok ladeløsning. VAG kan velge å designe sine egne superladere, sette opp ladebåser like ved siden av Tesla sine (som er strategisk plassert for å ivareta max avstand til andre ladere,  restaurant- og butikktilgang etc). VAG kan altså gjøre om igjen en jobb som allerede er gjort, derfor brukte jeg uttrykket som jeg gjorde :)

Dersom det hadde vært en markant bedre løsning VAG kommer med, så trenger vi det. (TNT er bedre enn krutt :) ) Slik jeg har forstått VAGs initiativ er deres fremtidige løsning marginalt bedre en Teslas superlader idag. Når fremtiden kommer, så er kanskje ikke forskjellen i VAGs favør likevel?

QED  ;)

Men ladeeffekten må tilpasses behovet til bilistene, kapasiteten til bilene, og pris.

Det er litt som å diskutere hvilke sikringer man skal ha hjemme - det er klart at det er flott med 400/230 V, 64 A trefase på baderommet, men trenger du det? ;)

Når du snakker om "løsning som VAG kommer med" - det er ikke teknikken som begrenser løsningen - det er prisen og det praktiske. Hadde det vært behov for 300 kW lading, så kan man lage det. Det er ikke teknikken det står på.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kavorka på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:29
Forslag til et fjerde punkt: man har ikke lyst til å komme frem til destinasjonen og lete etter lading fordi bilen roper charge now!

Jeg kalkulerte med 50 km (reell) rekkevidde inkludert i tiden.

Det er selvsagt ikke vanskelig å argumentere for at man trenger mer effekt. Det er som å argumentere for at man trenger en raskere bil, med mer aksellerasjon, større kapasitet, osv. osv. i det uendelige. Dersom man ønsker, finner man alltid "argumenter" for hvorfor man skal ha 1 MW ladeeffekt. Kostnaden blir deretter.

I praksis så lønner det seg å se på hva/hvordan folk faktisk kjører, og hvor ofte, og dimensjonere systemet til å passe det faktiske behovet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:34
Sitat fra: Kavorka på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:29
Forslag til et fjerde punkt: man har ikke lyst til å komme frem til destinasjonen og lete etter lading fordi bilen roper charge now!

Ja det er mange argumenter man kan trekke frem for å illustrere at man i praksis ikke kan sette to streker under ladebehov-svaret.

Raskere lading er i utgangspunktet dyrere, men Teslas løsning er jo ikke så dum. Den tilbyr en god kombinasjon. Haugevis av uttak, inntil 120kW (per i dag, varslet 150-170kW i fremtiden), delte laderack slik at første bil får rundt 120kW og andre bil (forutsatt at første bil trekker maks) får ca 25kW om man er tvunget til å dele. Dette gir god utnyttelse av kapasiteten!

Teslas system er flott, men dessverre er det proprietært.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA