Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. desember 2015, klokken 18:47

Og alle andre produsenter enn Tesla snakker om noe de skal levere i fremtiden (kanskje). Tesla derimot har levert fremtiden i flere år. 150kW ved teoretisk 800v vs 120kW ved 400v er for øvrig ikke helt 8k vs 4k....

Denne tråden er ganske så underholdene :)

Og hvorfor skal man betale for 150 kW-ladere, når det knapt finnes noen biler som kan ta mer enn 50 kW?

Bare for å gjøre det dyrere for alle?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka

Sitat fra: Rio på fredag 04. desember 2015, klokken 19:06
Og hvorfor skal man betale for 150 kW-ladere, når det knapt finnes noen biler som kan ta mer enn 50 kW?

Absolutt et poeng at de fleste biler ikke kan ta så mye effekt idag. Likevel, setter man opp en lader idag bør den  ha kapasitet til det man forventer i fremtiden, slik at den ikke er utdatert om få år. I første omgang vil det bare være de med store batterier som kan benytte seg av maks effekt. Gitt at VAG tenker på 150 kW lader må de ta sikte på å gjøre det de kan på batterisiden: Større batterier enn "de fleste", god temperaturkontroll og kanskje nye materialer som ikke tar skade av høy temperatur.

Jeg kan ikke se at dette gjør det dyrere for alle.. Trafoer popper opp ved siden av Teslas superladere som benyttes av andre ladeløsninger. Tilsvarende kan man utnytte infrastrukturen som VAG ladere baner vei for:)

Rio

Sitat fra: Kavorka på fredag 04. desember 2015, klokken 20:44

Absolutt et poeng at de fleste biler ikke kan ta så mye effekt idag. Likevel, setter man opp en lader idag bør den  ha kapasitet til det man forventer i fremtiden, slik at den ikke er utdatert om få år. I første omgang vil det bare være de med store batterier som kan benytte seg av maks effekt. Gitt at VAG tenker på 150 kW lader må de ta sikte på å gjøre det de kan på batterisiden: Større batterier enn "de fleste", god temperaturkontroll og kanskje nye materialer som ikke tar skade av høy temperatur.

Jeg kan ikke se at dette gjør det dyrere for alle.. Trafoer popper opp ved siden av Teslas superladere som benyttes av andre ladeløsninger. Tilsvarende kan man utnytte infrastrukturen som VAG ladere baner vei for:)

Den vil ikke bli utdatert om "få år" (det tar tid å skifte ut elbilparken), og uansett 50 kW er faktisk helt OK for å lade store batterier (f. eks. 400 km) også. Etter du har kjørt 400 km (og dersom du fremdeles skal lengre) så tar jo folk pause for å spise uansett. Med 50 kW er bilen din ganske så ladet etter den pausen man likevel skal ta (enten det er 1 x 1 time, eller 2 x 30 minutter i løpet av 400 km).

Tesla har noen få ladepunkter i Norge, så kraftfremføring er ikke så dyrt, men det funker kun for biler med lang rekkevidde, som kjører bestemte ruter. Det fungerer dårlig forbi Minnesund, for eksempel, for det er hele tiden Teslaer som må betale for å lade på Statoil-stasjonen der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Minner meg en bitteliten smule om ett visst kjent problem ang. høner og egg... Lar like godt leseren her selv få gjette seg frem til poenget ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 04. desember 2015, klokken 22:32

Minner meg en bitteliten smule om ett visst kjent problem ang. høner og egg... Lar like godt leseren her selv få gjette seg frem til poenget ;)

Vel, som jeg skrev:

"og uansett 50 kW er faktisk helt OK for å lade store batterier (f. eks. 400 km) også. Etter du har kjørt 400 km (og dersom du fremdeles skal lengre) så tar jo folk pause for å spise uansett. Med 50 kW er bilen din ganske så ladet etter den pausen man likevel skal ta (enten det er 1 x 1 time, eller 2 x 30 minutter i løpet av 400 km)."

Med andre ord, det er intet som tilsier at 150 kW er en nødvendighet når man er på langtur i en bil med stort batteri, og har kjørt 400 km.

Dersom man har en bil med lite batteri kan man neppe bruke mye mer enn 50 kW, uansett. e-Golf har maks 40 kW.

Det er langt viktigere med mange 50 kW ladere, og også mange normalladepunkter nær blokker og i bysentrum.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Ferry

Sitat fra: Avh på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:49
Nå klinker Tesla opp 12 ladepumper på ny SC i Nes E-16.

Kjørte forbi i kveld, og nå står det 12 flotte pumper der. Er nok ikke lenge før de er i drift.

Kavorka

Sitat fra: Rio på fredag 04. desember 2015, klokken 21:13
Den vil ikke bli utdatert om "få år" (det tar tid å skifte ut elbilparken), og uansett 50 kW er faktisk helt OK for å lade store batterier (f. eks. 400 km) også. Etter du har kjørt 400 km (og dersom du fremdeles skal lengre) så tar jo folk pause for å spise uansett. Med 50 kW er bilen din ganske så ladet etter den pausen man likevel skal ta (enten det er 1 x 1 time, eller 2 x 30 minutter i løpet av 400 km).

Tesla har noen få ladepunkter i Norge, så kraftfremføring er ikke så dyrt, men det funker kun for biler med lang rekkevidde, som kjører bestemte ruter. Det fungerer dårlig forbi Minnesund, for eksempel, for det er hele tiden Teslaer som må betale for å lade på Statoil-stasjonen der.

Man må forvente at biler fremover vil kunne ta større ladeeffekt og designe deretter. Hvis det selges biler som kan ta 70 kW om ett år, så er en 50 kW ladestasjon utdatert i det noen setter opp en 70 kW lader ved siden av.

Per idag er det få superladepunkter, som kun egner seg for biler med lang rekkevidde. Men det begynner allerede å bli god trafikk på en del stasjoner, og da er det naturlig å tette hullene i mellom. Hadde VAG/Tesla klart å samkjøre dette ville en større kundemasse raskere gi et tett og fint superladenettverk. Kanskje med mulighet til å velge hvor man stopper for lunsj, mulighet til å kjøre forbi en superlader som ikke virker og likevel nå neste :)

Rio

Sitat fra: Kavorka på lørdag 05. desember 2015, klokken 01:13Man må forvente at biler fremover vil kunne ta større ladeeffekt og designe deretter. Hvis det selges biler som kan ta 70 kW om ett år, så er en 50 kW ladestasjon utdatert i det noen setter opp en 70 kW lader ved siden av.

Per idag er det få superladepunkter, som kun egner seg for biler med lang rekkevidde. Men det begynner allerede å bli god trafikk på en del stasjoner, og da er det naturlig å tette hullene i mellom. Hadde VAG/Tesla klart å samkjøre dette ville en større kundemasse raskere gi et tett og fint superladenettverk. Kanskje med mulighet til å velge hvor man stopper for lunsj, mulighet til å kjøre forbi en superlader som ikke virker og likevel nå neste :)

VAG bruker europeisk standard. Tesla gjør det ikke, så...

Uansett, som jeg har påpekt til det kjedsommelige, så tar det mindre tid å lade med 50 kW enn det tar å spise/pause. Selvsagt er 150 kW raskere, men man vinner svært lite tid. Det er ikke der problemet ligger, men mangel på utbredelse av billige ladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Kavorka

Sitat fra: Rio på lørdag 05. desember 2015, klokken 02:06

Uansett, som jeg har påpekt til det kjedsommelige, så tar det mindre tid å lade med 50 kW enn det tar å spise/pause. Selvsagt er 150 kW raskere, men man vinner svært lite tid. Det er ikke der problemet ligger, men mangel på utbredelse av billige ladere.

Selvfølgelig hadde det vært fint med god utbredelse av billige små ladere. Og bedre blir det med god utbredelse av kraftigere ladere, i mine øyne. 

Kan tenke meg tyskerne går for CCS løsning, og at vi får to superladenettverk med stor avstand i lang tid fremover. Kanskje de kommer med adaptere og mulighet for å kjøpe seg inn med dyre og tungvinte betalingsløsninger. Kan ikke se at noen tjener på det, bortsett fra de som selger adaptere og betalingsløsninger ;)

turfsurf

Dette er en påstand du kommer med hele tiden, som baserer seg kun på hva du synes er greit. T.o.m med familie på 5 kjører jeg regelmessig ett strekke på 70 mil med kun en stopp, på typisk 40 minutt. Det gir med 50 kW kanskje 35kWh på batteriet. Med 150Wh/km i forbruk kommer man litt over 20 mil. Med 400km praktisk rekkevidde kjører man kanskje 30-35 mil før man lader. Dvs at man da minst må ha en stopp til (Siden man ikke når å fulllade på første stopp). Dette er ett "best case" tilfelle.

Hadde jeg kjørt alene, så hadde behov for stopp på en slik tur vært en kort stopp (15 minutt) ca halveis. For ikke å snakke om lengre turer (har kjørt mange turer på 100+ mil), hvor dette mønsteret gjentar seg (30-40 mil/15 minutt pause). Begynner man å blande inn motorvei i tillegg (hovedsaklig utenfor Norge), så blir situasjonen enda værre.

At 50kW dekker behovet for en bedagelig familie eller andre personer med god tid kan så være, men for mange er det rett og slett ikke godt nok. Hverken dagens biler (inkl Tesla) eller ladere er gode nok. SC til Tesla kommer heller ikke til rett før bilene deres har fått 50% eller så større batterikapasitet (grunnet nedtrapping av ladehastighet)

Det må vel være dyrere å bygge ut 50kW nettverk først, for så om få år måtte oppgradere det, enn å satse skikkelig og bygge ett nettverk for fremtiden. Så får man heller bygge smarte løsninger som gjør det mulig å ha flere ladepunkter på en stasjon, hvor de som har god tid kan lade saktere og betale mindre.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

I Norge vil gjennomsnittshastigheten de fleste steder være rundt 60 km/t (bortsett fra fra svenskegrensen til Hamar), så med 400 km effektiv rekkevidde vil det ta deg opp mot 5-7 timer med kjøring.

For en tur på 600 km (altså, trenger man å fylle på "250 km") vil de da være behov for to ladepauser på 20-30 minutter i løpet av en dagstur.

Joda, det er selvsagt de som kjører 2000 km på et døgn, men skal man dimensjonere hele hurtigladenettet etter denne brøkdelen av en promille?

Jeg er selvsagt ikke mot 150 kW-hurtigladere på noen sentrale steder, men det er bare fordyrende å dimensjonere hele systemet etter "turer på 2000 km", når de fleste faktisk kjører i gjennomsnitt 33 km per dag.

Det handler om å dimensjonere systemet etter menneskelig bruk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Kavorka på lørdag 05. desember 2015, klokken 07:55

Selvfølgelig hadde det vært fint med god utbredelse av billige små ladere. Og bedre blir det med god utbredelse av kraftigere ladere, i mine øyne. 

Kan tenke meg tyskerne går for CCS løsning, og at vi får to superladenettverk med stor avstand i lang tid fremover. Kanskje de kommer med adaptere og mulighet for å kjøpe seg inn med dyre og tungvinte betalingsløsninger. Kan ikke se at noen tjener på det, bortsett fra de som selger adaptere og betalingsløsninger ;)

Det er egentlig tragisk at man ikke har mulighet for å sette et smartkort i bilen, og så kan det kommunisere kryptert med laderen, og identifisere/autentisere bilen, slik at man kan faktureres.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Kavorka

Sitat fra: Rio på lørdag 05. desember 2015, klokken 10:53
I Norge vil gjennomsnittshastigheten de fleste steder være rundt 60 km/t (bortsett fra fra svenskegrensen til Hamar), så med 400 km effektiv rekkevidde vil det ta deg opp mot 5-7 timer med kjøring.

For en tur på 600 km (altså, trenger man å fylle på "250 km") vil de da være behov for to ladepauser på 20-30 minutter i løpet av en dagstur.

Joda, det er selvsagt de som kjører 2000 km på et døgn, men skal man dimensjonere hele hurtigladenettet etter denne brøkdelen av en promille?

Jeg er selvsagt ikke mot 150 kW-hurtigladere på noen sentrale steder, men det er bare fordyrende å dimensjonere hele systemet etter "turer på 2000 km", når de fleste faktisk kjører i gjennomsnitt 33 km per dag.

Det handler om å dimensjonere systemet etter menneskelig bruk.

Vi kan vel også vente oss at forbruk kommer til å øke etterhvert som det kommer større biler, type stasjonsvogn og SUV. Disse trenger større batterikapasitet og høyere ladehastighet for å holde ladetid slik som idag. At de kan korte ladetiden litt i tillegg er bare bonus. Ikke utenkelig at tyskerne har autobahnen i tankene også. Dårlig reklame hvis elbilene kjører i kolonne bak trailere ;)

Bra at VAG har vil hive seg på, men det jeg gjorde poeng av i første posten er at de finner opp kruttet på nytt... om fem år!

Rio

Sitat fra: Kavorka på lørdag 05. desember 2015, klokken 13:19

Bra at VAG har vil hive seg på, men det jeg gjorde poeng av i første posten er at de finner opp kruttet på nytt... om fem år!

Hva er det du mener noen har funnet opp?

Man "finner ikke opp" høyere spenning eller større strøm, eller mer batterier, for den saks skyld. Intet at det er nyvinning.

Hurtigladere i dag er dimensjonert etter dagens biler. Hurtigladere i 2020 vil være dimensjonert for de bilene som produseres da.

Hvorvidt man bruker 40 kW eller 140 kW for lading, eller 20 kWh eller 120 kWh for batteripakken er ikke å "finne opp kruttet" i det hele tatt. Verken Tesla eller VW gjør det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Kristian O

Rask hurtiglading trur eg er nødvendig for å få fleire til å bytte ut bensinbilen med elbil.
1 time fra 0- 80% trur eg blir ei festbrems for mange, sjøl med stort batteri.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA