Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: v-i-c på onsdag 02. desember 2015, klokken 06:59
...
Tesla har i type2 kontakten tilgjennelig et tversnitt for DC på 16+16=32mm2
CCS combo 2 har i sine DC plugger et tversnitt på 35mm2 i tillegg kan man i EU benytte de 32 fra type2 delen om man vill.

Da har Tesla i type2 plugg 32mm2 og CCS combo 2 (35+32) 67mm2.
...
Tesla klarer 120kW med sin type2 plugg i dag mens CCS klarer kanskje 150kW en gang til neste år..

Kan ikke si annet enn at dette er fryktelig dårlig utnyttelse av tverrsnittet for CCS sin del. CCS gir oss en plugg som er dobbelt så stor som nødvendig altså.

Dessuten står jeg fortsatt på at Teslas SC sannsynligvis kan økes til 180kW, helt uten å gjøre noe 'eksotisk'. Etter å ha vridd litt på saken i hodet så tror jeg at også 240kW er oppnåelig i en type2 plugg, men da må man nok ty til 'eksotiske' grep(først og fremst eksotisk i den forstand at det ikke har blitt gjort noe liknende før)

Man kan selvfølgelig gjøre kreative og eksotiske ting med CCS-pluggene også men da støter vi på spørsmålet om hvor høy effekt vi egentlig trenger for lette kjøretøy. Klarer ikke helt å se at vi trenger mer enn 250kW for kjøretøy opp til 3500kg (jeg antar at tyngre kjøretøy vil få sin egen standard)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

eivhelle

Sitat fra: Avh på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:47
Naivt å ikke tro at disse "man/noen" ikke er mektige interessenter (les tyske bilprodusenter). De gjør alt for å utsette skiftet til EL-bil. VW-skandalen er en soleklar bekreftelse på dette... Kan de itillegg sette beinkrok på Teslas ladenettverk ved å gå for andre standarder har de ingen motforestillinger.

Jeg er litt lei av alle konspirasjonsteoriene. Det er greit nok at Tesla har ledet an i utviklingen. Men de har ikke vært alene. Tesla Roadster kom på markedet i 2008 og var en bil som bare de aller rikeste kunne kjøpe. Og det var en liten sportsbil som ikke var praktisk i det daglige.

Først elbil på markedet som var brukbar for en større del av befolkningen var Nissan Leaf som ble lansert på det norsk markedet høsten 2011, to år før første leveranse av Tesla model S. Et halvt år etter at Tesla begynte å levere model S kom BMW i3 og VW e-up på markedt og sommeren 2014 kom e-golf. Deretter har vi fått Kia Soul, Renault Zoe, Mercedes B-electric ..

Man har kanskje fått følelsen av at Tesla ligger langt foran alle andre fordi man har snakket om både model S og X lenge før noen faktisk fikk sjansen til å kjøpe en. Men faktum er at Tesla har aldri vært alene på markedet.

At utviklingen går tregere enn det de fleste av oss ønsker er greit nok. Men bilprodusentene utvikler biler for å tjene penger. Og så lenge man får lov til å forurense med fossilt drivstoff, og dette kan gjøres til en lavere total kostnad enn batteridrift, er det ikke lønnsomt å skifte teknologi. Skiftet kommer først når batteriene er billige nok til at prisdifferansen på bilene blir spist opp av lavere driftskostnader.

Skal man skylde på noen, er det i så fall myndighetene, som ikke har satt tøffe nok krav til utslipp fra nye biler.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: ladov på onsdag 02. desember 2015, klokken 23:01
Dessuten står jeg fortsatt på at Teslas SC sannsynligvis kan økes til 180kW, helt uten å gjøre noe 'eksotisk'. Etter å ha vridd litt på saken i hodet så tror jeg at også 240kW er oppnåelig i en type2 plugg, men da må man nok ty til 'eksotiske' grep(først og fremst eksotisk i den forstand at det ikke har blitt gjort noe liknende før)

Man kan selvfølgelig gjøre kreative og eksotiske ting med CCS-pluggene også men da støter vi på spørsmålet om hvor høy effekt vi egentlig trenger for lette kjøretøy. Klarer ikke helt å se at vi trenger mer enn 250kW for kjøretøy opp til 3500kg (jeg antar at tyngre kjøretøy vil få sin egen standard)

En viktig ting man skal huske på er, at når man bruke samme plugg til både hurtiglading og saktelading, blir gjerne kontakten plugget i daglig. For hver gang man plugger bilen i laderen slites overflaten på kontaktelementene. Over tid vil man på grunn av slitasje, korrosjon og forurensning få høyere overgangsmotstand i pluggforbindelsene.

Med mindre man planlegger å skifte ut kontakten jevnlig, må den holde tilstrekkelig kvalitet i hele bilens levetid. Så selv om man kan pøse på med effekt når bilen er ny, er det ikke sikkert at det fungerer like bra etter 5 eller 10 års bruk.

På CCS benyttes DC kontaktene kun til hurtiglading. Og dermed blir det langt mindre slitasje på disse pinnene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Avh

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 15:42

Jeg har sjekket ladekartet til Tesla og ser at det er et betydelig avvik mellom det som er planlagt for 2015 og det som er realisert pr 1.12.2015. Om Tesla oppgraderer kapasiteten på eksisterende lokasjoner, hjelper det lite for dem som ikke kjører en rute som passer med dagens infrastruktur. Jeg kan ikke se at Tesla har kommet med noe nytt det siste året her i Norge. Og alle stasjonene som i følge planen skulle ha dukket opp i øst og sør europa ser ut til å glimre med sitt fravær.
Nå klinker Tesla opp 12 ladepumper på ny SC i Nes E-16. Det holder for meg: Det leveres så det holder. Du må gjerne fronte andre ladesystemer som CCS men forskjellen ligger ikke lenger i ladestandarden men i finansierings-standarden. Tesla bygger og finansierer selv; hele fossil-industrien forventer at noen andre gjør det for dem.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

eivhelle

Sitat fra: Avh på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:49
Tesla bygger og finansierer selv; hele fossil-industrien forventer at noen andre gjør det for dem.

Tesla bygger for penger eierne av bilene har betalt inn på forskudd. En ordning som er grei hvis du kjører mye. For dem som sjelden kjører forbi en SC er ikke ordningen like bra.

Den eneste kommersielle aktøren som har forsøkt seg med er ordning hvor kundene forhåndsbetaler, er Arctic Roads. Og de er den minst populære aktøren på markedet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ferry

Sitat fra: Avh på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:49
Nå klinker Tesla opp 12 ladepumper på ny SC i Nes E-16.

Ved Valdresporten? Det er fantastisk. Nesten så jeg kunne vurdere en Tesla. Men da har jeg ikke behov for hurtiglading  :o

Øyvind.h

Det viktigste med hele SC nettverket er at du kan kjøre hvor du vil, når du vil.  Ett fett for meg om jeg lader 4 eller 10 ganger i året på SC. Strømmens verdi er peanuts. At bilen er like fleksibel som en fossilbil er poenget. Men om man ikke verdsetter muligheten til å kjøre hvor som helst forstår jeg at nettverket kan virke meningsløst :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. desember 2015, klokken 19:05
Det viktigste med hele SC nettverket er at du kan kjøre hvor du vil, når du vil.  Ett fett for meg om jeg lader 4 eller 10 ganger i året på SC. Strømmens verdi er peanuts. At bilen er like fleksibel som en fossilbil er poenget. Men om man ikke verdsetter muligheten til å kjøre hvor som helst forstår jeg at nettverket kan virke meningsløst :)

Dette er som å "diskutere" med religiøse! ;)

Strømmen (energien) som Teslas hurtigladere leverer er faktisk ikke forskjellig fra strømmen (energien) som de nye laderne fra VW vil levere.

Bensinselskap kan argumentere for at deres bensin er bedre enn motparten, men strøm er faktisk strøm.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. desember 2015, klokken 09:35
Haha. Morsom spøk :)
Du forstod åpenbart ikke mitt popeng.
Jeg ønsker ikke at Tesla skal stå enerådende med langtur-elbil her i Europa. Derimot påpeker jeg at Tesla får dem til å fremstå som klovner, når Tesla i flere år har levert noe de fabler om å levere om mange år...... Tesla er en liten amerikansk fjert. Klovnene jeg snakker om er giganter som teoretisk burde gjort det Tesla gjorde for mange år siden. Men det er utallige eksempler på hvordan giganter utfordres av mygger, fordi giganter sliter med endring.

Det er det samme "peke-på-hverandre-vente-på-noe-som-kommer" holdningen de har hatt hele veien. Tesla derimot har gjort det, og jeg kan kjøre på kryss og tvers i Europa i et stadig voksende og uovertruffent nettverk.

Men du får bare glede deg til hva som finnes om 5-10 år. Jeg har kost meg med fremtidens løsning i et par år allerede :)


Litt teknikk:

Flertallet (over 90%) av elbilister har ikke lyst/anledning til å bruke 3/4 million kroner på en bil. Teslas markedsandel tror jeg ligger på under 7,5% nå.

De aller fleste har en bil med en batteripakke rundt 20 kWh (pluss minus) - det begrenser ladehastigheten (som avhenger av batteripakken) til 50 kW (40 kW for e-Golf, for eksempel).

Mens du kaller folk klovner, så selger Nissan og VW mangfoldige ganger flere elbiler enn Tesla. Hvorfor tror du det er?

Nissans og VW har en grei strategi - de vil lage biler til massene. Massene kan/vil ikke betale 750 000 kr for en bil.

Når batteriteknologien blir billig/bra nok, så vil det selvsagt bli større batterier i de billige bilene, og da vil hurtigladere også oppgraderes.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: haggen på onsdag 02. desember 2015, klokken 19:27
Håper du har rett, og at tesla lanserer ett css adapter som gir tilsvarende tilgang for tesla biler på css stasjoner. Jeg tror vi på sikt må få ett marked for hurtigladding som ligner på dagens bensinstasjoner hvor vi fyller hvor vi vil, men kan ha bedre avtaler med noen. Vil gjerne betale på superladder om jeg fikk lov å ladde der.

Tesla driver dessverre med vertikal-bygging. Det er fristende først, men slike "monopol" er dårlige løsninger for alle på sikt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka

Sitat fra: Rio på fredag 04. desember 2015, klokken 00:13
Litt teknikk:

Flertallet (over 90%) av elbilister har ikke lyst/anledning til å bruke 3/4 million kroner på en bil. Teslas markedsandel tror jeg ligger på under 7,5% nå.

De aller fleste har en bil med en batteripakke rundt 20 kWh (pluss minus) - det begrenser ladehastigheten (som avhenger av batteripakken) til 50 kW (40 kW for e-Golf, for eksempel).

Mens du kaller folk klovner, så selger Nissan og VW mangfoldige ganger flere elbiler enn Tesla. Hvorfor tror du det er?

Nissans og VW har en grei strategi - de vil lage biler til massene. Massene kan/vil ikke betale 750 000 kr for en bil.

Når batteriteknologien blir billig/bra nok, så vil det selvsagt bli større batterier i de billige bilene, og da vil hurtigladere også oppgraderes.

Tror Øyvind.h mente at det ikke er så visjonært av VAG at de har tenkt å komme med noe som allerede er utviklet. Hvis en elektronikkprodusent sier at de skal komme med 4k oppløsning  tv-er  om 5 år er de litt sent ute.. Ikke verdens beste analogi, men bare for å tydeliggjøre et poeng:-)

Jeg skulle ønske at VAG/Tesla hadde samarbeidet, slik at de er med på å fortette ladenettverket, mens de samtidig kan komme med sine egne biler som kan lade på allerede utbygget nettverk. Etterhvert som det nettverket fortettes vil det ikke være like stort behov for de store og dyre batteripakkene. Da hadde vi hatt mulighet til velge mellom flere modeller som "nr 1 bil".

Kent

Sitat fra: Kavorka på fredag 04. desember 2015, klokken 09:00

Tror Øyvind.h mente at det ikke er så visjonært av VAG at de har tenkt å komme med noe som allerede er utviklet. Hvis en elektronikkprodusent sier at de skal komme med 4k oppløsning  tv-er  om 5 år er de litt sent ute.. Ikke verdens beste analogi, men bare for å tydeliggjøre et poeng:-)

Men den framtidige CCS kan vel mer sammenlignes med 8k om noen år, og at det vil si at det er dårligere en 4k, siden samsung allerede har solgt 4k-tv'er i flere år. Da må jo 4k være den beste løsningen også i framtiden, siden den kom først.

Det er ingen tvil om at Tesla sin løsning er den som leverer høyest ytelse per i dag, men framtiden ligger ikke i dagens løsninger.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Kavorka

Sitat fra: Kent på fredag 04. desember 2015, klokken 16:15
Men den framtidige CCS kan vel mer sammenlignes med 8k om noen år, og at det vil si at det er dårligere en 4k, siden samsung allerede har solgt 4k-tv'er i flere år. Da må jo 4k være den beste løsningen også i framtiden, siden den kom først.

Det er ingen tvil om at Tesla sin løsning er den som leverer høyest ytelse per i dag, men framtiden ligger ikke i dagens løsninger.

Hvis VAG snakket om å komme med en 250 kW løsning skulle jeg ikke dratt en sånn analogi. Men de snakker om noe som er bittelitt bedre, som i tillegg ligger langt frem i tid. Jeg kjenner ikke til hvilken kapasitet man kan få til på Teslas superladere etterhvert som man får nyere batteripakker og om man får kjøling av ladekabel. Men det kan vel fort bikke de 150 kW til den CCS'en.

Det jeg ville frem til var at det er en mye større gevinst i å bygge ut et større og tettere nett i felleskap. Jo tettere de ligger, jo mer unngår man å lade de siste trege prosentene.  :)

Rio

Sitat fra: Kavorka på fredag 04. desember 2015, klokken 17:22
Sitat fra: Kent på fredag 04. desember 2015, klokken 16:15
Men den framtidige CCS kan vel mer sammenlignes med 8k om noen år, og at det vil si at det er dårligere en 4k, siden samsung allerede har solgt 4k-tv'er i flere år. Da må jo 4k være den beste løsningen også i framtiden, siden den kom først.

Det er ingen tvil om at Tesla sin løsning er den som leverer høyest ytelse per i dag, men framtiden ligger ikke i dagens løsninger.

Hvis VAG snakket om å komme med en 250 kW løsning skulle jeg ikke dratt en sånn analogi. Men de snakker om noe som er bittelitt bedre, som i tillegg ligger langt frem i tid. Jeg kjenner ikke til hvilken kapasitet man kan få til på Teslas superladere etterhvert som man får nyere batteripakker og om man får kjøling av ladekabel. Men det kan vel fort bikke de 150 kW til den CCS'en.

Det jeg ville frem til var at det er en mye større gevinst i å bygge ut et større og tettere nett i felleskap. Jo tettere de ligger, jo mer unngår man å lade de siste trege prosentene.  :)

Det er ikke noen "komplisert" teknisk sak å bygge 300 kW, fremfor 100 kW, osv. Men det er DYRERE, det binder opp langt mer effekt, og viktigst - INGEN biler kan benytte seg av det.

Noe slikt som 90% av biler kan kun hurtiglade med 50 kW, så hvorfor gjøre det langt dyrere enn det behøver å være, bare for å være råflott? Det tjener ikke elbilsaken at alt blir så dyrt.

Jeg synes selvsagt det er flott med både 100 og 150 kW-hurtigladere, men i praksis utgjør det svært liten forskjell når man i fremtiden har en batteripakke som varer 400 km.

Det er langt viktigere med mange, "mindre" ladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

#149
Sitat fra: Kent på fredag 04. desember 2015, klokken 16:15
Sitat fra: Kavorka på fredag 04. desember 2015, klokken 09:00

Tror Øyvind.h mente at det ikke er så visjonært av VAG at de har tenkt å komme med noe som allerede er utviklet. Hvis en elektronikkprodusent sier at de skal komme med 4k oppløsning  tv-er  om 5 år er de litt sent ute.. Ikke verdens beste analogi, men bare for å tydeliggjøre et poeng:-)

Men den framtidige CCS kan vel mer sammenlignes med 8k om noen år, og at det vil si at det er dårligere en 4k, siden samsung allerede har solgt 4k-tv'er i flere år. Da må jo 4k være den beste løsningen også i framtiden, siden den kom først.

Det er ingen tvil om at Tesla sin løsning er den som leverer høyest ytelse per i dag, men framtiden ligger ikke i dagens løsninger.

Og alle andre produsenter enn Tesla snakker om noe de skal levere i fremtiden (kanskje). Tesla derimot har levert fremtiden i flere år. 150kW ved teoretisk 800v vs 120kW ved 400v er for øvrig ikke helt 8k vs 4k....

Denne tråden er ganske så underholdene :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA