Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:28
...
Ellers høres det vannvittig komplisert ut å skulle lade med 4 ulike spenninger. Noe som innebærer at ladekontrollen i praksis må flyttes inn i bilen. Det vil på ingen måte være kompatibelt med dagens løsning og med andre ord et komplett blindspor.
Det blir *to* ulike spenninger inn i bilen, 480V og 960V. Det kan løses på flere ulike måter internt i bilen men du kan dele opp ladekontrollerne internt i mindre enheter og rute dem om etter hva ladestasjonen tilbyr.

Forklar hvordan 150kW CCS *ikke* er et blindspor men 180kW SC vil være det.  Spesielt hvis du enkelt kan lage SC bakoverkompatibelt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

fredag

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:28
Pussig da at en kollega av meg som har Tesla, har måttet bytte ladekabel 3 ganger i løpet av de siste 18 månedene, fordi den åpenbart ikke tåler fuktighet. Så da må de tydeligvis være langt flinkere på hurtiglading enn på saktelading.

Det blir en avsporing å snakke om Teslas UMC for saktelading i en diskusjon om hurtiglading.

Men ja, Teslas UMC for AC-saktelading tåler vann dårlig, og knappen for å åpne ladelokket på ladepluggen går fort istykker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eivhelle

Sitat fra: ladov på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:05

Forklar hvordan 150kW CCS *ikke* er et blindspor men 180kW SC vil være det.  Spesielt hvis du enkelt kan lage SC bakoverkompatibelt.
CCS kan enkelt klare 150KW bare ved hjelp av de to DC pinnene, uten å gå ut over spesifikasjonen på kontakten eller å måtte ty til eksotiske løsninger. Og da har man fortsatt mulighet for å utvide effekten ved å benytte type 2 pinnene i tillegg.

Hvis man ikke evner å se at CCS standarden har potensial for langt høyere ladeeffekt enn Teslas SC, er det lite poeng å dra denne diskusjonen videre. Uansett er virkeligheten at CCS er valgt som standard for europa og vil bli den standarden vi må forholde oss til fremover, uansett hva Tesla fans måtte mene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: fredag på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:13

Det blir en avsporing å snakke om Teslas UMC for saktelading i en diskusjon om hurtiglading.

Men ja, Teslas UMC for AC-saktelading tåler vann dårlig, og knappen for å åpne ladelokket på ladepluggen går fort istykker.
Det som er relevant i diskusjonen her er at Tesla har levert løsninger med variabel kvalitet og holdbarhet. Hvorfor skal resten av verden da standardisere på samme løsning?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

hgs

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:32
Sitat fra: fredag på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:13

Det blir en avsporing å snakke om Teslas UMC for saktelading i en diskusjon om hurtiglading.

Men ja, Teslas UMC for AC-saktelading tåler vann dårlig, og knappen for å åpne ladelokket på ladepluggen går fort istykker.
Det som er relevant i diskusjonen her er at Tesla har levert løsninger med variabel kvalitet og holdbarhet. Hvorfor skal resten av verden da standardisere på samme løsning?
Diskusjonen går på SC, ikke UMC. Det er ikke pluggen eller porten som er problemet. Bytt ut UMC med en Mennekes om den gir trøbbel.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

eivhelle

Sitat fra: hgs på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:07

Diskusjonen går på SC, ikke UMC. Det er ikke pluggen eller porten som er problemet. Bytt ut UMC med en Mennekes om den gir trøbbel.

Diskusjonen går ut på om Tesla lager løsninger som er bedre enn det andre får til. Da er det relevant å se på det faktum at de har hatt diverse kvalitetsproblemer underveis. Mitt poeng er at Tesla tøyer grenser og i mange tilfeller går det galt. Å ha små marginer kan gå bra så lenge man har et sterkt fokus på kvalitetskontroll. Men man kan ikke basere en standard på små marginer. Hvis mange leverandører skal bruke sammen løsning og alle er opptatt av å presse priser, så vil det gå på bekostning av kvaliteten. Da må man ha tilstrekkelig margin for at løsningen skal bli pålitelig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

fredag

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:32
Sitat fra: fredag på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:13

Det blir en avsporing å snakke om Teslas UMC for saktelading i en diskusjon om hurtiglading.

Men ja, Teslas UMC for AC-saktelading tåler vann dårlig, og knappen for å åpne ladelokket på ladepluggen går fort istykker.
Det som er relevant i diskusjonen her er at Tesla har levert løsninger med variabel kvalitet og holdbarhet. Hvorfor skal resten av verden da standardisere på samme løsning?

Troll.

Ingen har sagt at verden skal standardisere på Teslas UMC.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:38
Sitat fra: hgs på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:07

Diskusjonen går på SC, ikke UMC. Det er ikke pluggen eller porten som er problemet. Bytt ut UMC med en Mennekes om den gir trøbbel.

Diskusjonen går ut på om Tesla lager løsninger som er bedre enn det andre får til. Da er det relevant å se på det faktum at de har hatt diverse kvalitetsproblemer underveis. Mitt poeng er at Tesla tøyer grenser og i mange tilfeller går det galt. Å ha små marginer kan gå bra så lenge man har et sterkt fokus på kvalitetskontroll. Men man kan ikke basere en standard på små marginer. Hvis mange leverandører skal bruke sammen løsning og alle er opptatt av å presse priser, så vil det gå på bekostning av kvaliteten. Da må man ha tilstrekkelig margin for at løsningen skal bli pålitelig.

Nå har det ikke vært noe problemer med ladeporten til Tesla eller varmgang i denne (eller i pluggene). Problemene har vært med selve kladden på ladekabelen, noe som har null og niks relevans til pluggen i seg selv og hva denne kan overføre av effekt.

Selv ser jeg ikke helt poenget i noe særlig høyere ladeeffekter enn 150kW, personlig klarer jeg meg faktisk helt fint med 40-45kW CHAdeMO. Jeg lader vel Teslaen 5 ganger så mye på CHAdeMO som på SC ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hgs

Foreløpig er ikke dette 150 kW - nettverket og langrekkeviddeelbilene til VAG annet enn et digert luftslott blåst opp i et panisk forsøk på å bøte på (bil)historiens mest omfattende svindelsak. Det er flott med andre aktører enn Tesla i markedet for elbiler med lang rekkeveidde og et skikkelig ladenettverk, men ta en titt på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6739.0.html, og man vil se at også andre tidligere har hatt luftige planer uten resultater. Iallfall foreløpig.

Å trekke paralleller fra diverse tullefeil på Tesla (Ja, de finnes, der som på biler fra VAG) til ladenettverket er omtrent like relevant som å antyde at 150 kW må være målt med software som justerer opp effekten ved måling vs ordinær lading.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Øyvind.h

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 01. desember 2015, klokken 16:21
Det siste året har disse kommet

Bygland, Norway   2015-11-12
Porsgrunn, Norway   2015-07-10
Stjørdal, Norway        2015-05-21
Haukås, Norway           2015-02-27
Klett, Norway           2015-02-02
Aksdal, Norway          2014-12-19

Ja nettverket går forover, selv om det fortsatt ikke er perfekt for alle.
Men den informasjonen er ikke like spiselig for alle...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

haggen



Nei det er nok alt for pinlig å konstatere at Tesla gjør i praksis det de bare snakker om. Klovnegjeng....
[/quote]
Det begynner vist å bli litt sårt for Tesla menigheten å oppdage at deres spådommer om teslas dominans i verden, og at alle andre produsenters evne til å tilpasse seg fremtidens bilmarked er fraværende, viser seg å være drømmer og fantasier. For alle oss andre så jubler vi og ønsker velkommen en standardisert hurtigladde løsning med tusenvis av stasjoner bare innen Norge om få år.

jkirkebo

Sitat fra: haggen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:04
Det begynner vist å bli litt sårt for Tesla menigheten å oppdage at deres spådommer om teslas dominans i verden, og at alle andre produsenters evne til å tilpasse seg fremtidens bilmarked er fraværende, viser seg å være drømmer og fantasier. For alle oss andre så jubler vi og ønsker velkommen en standardisert hurtigladde løsning med tusenvis av stasjoner bare innen Norge om få år.

Vi Tesla-eiere jubler da også? Jeg hurtiglader min nesten bare på CHAdeMO jeg. Hver ny stasjon langs min faste rute til hytta møtes med stormende jubel fra min side ;) Er spesielt fornøyd med de to utenfor Kiwi på Dokka...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: haggen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:04
For alle oss andre så jubler vi og ønsker velkommen en standardisert hurtigladde løsning med tusenvis av stasjoner bare innen Norge om få år.
Tusenvis? Du kan jo drømme... Hvor mange hurtigladere har det blitt satt opp pr bil det siste året? Eller enda bedre, se på utvikling av antall ladere pr elbil totalt sett. Situasjonen har neppe blitt bedre. For at dagens elbiler skal være greit å bruke på langtur så må det være redundante ladere med få mils avstand.

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

v-i-c

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:27
Sitat fra: ladov på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:05

Forklar hvordan 150kW CCS *ikke* er et blindspor men 180kW SC vil være det.  Spesielt hvis du enkelt kan lage SC bakoverkompatibelt.
CCS kan enkelt klare 150KW bare ved hjelp av de to DC pinnene, uten å gå ut over spesifikasjonen på kontakten eller å måtte ty til eksotiske løsninger. Og da har man fortsatt mulighet for å utvide effekten ved å benytte type 2 pinnene i tillegg.

Hvis man ikke evner å se at CCS standarden har potensial for langt høyere ladeeffekt enn Teslas SC, er det lite poeng å dra denne diskusjonen videre. Uansett er virkeligheten at CCS er valgt som standard for europa og vil bli den standarden vi må forholde oss til fremover, uansett hva Tesla fans måtte mene.

Tesla har i type2 kontakten tilgjennelig et tversnitt for DC på 16+16=32mm2
CCS combo 2 har i sine DC plugger et tversnitt på 35mm2 i tillegg kan man i EU benytte de 32 fra type2 delen om man vill.

Da har Tesla i type2 plugg 32mm2 og CCS combo 2 (35+32) 67mm2.

Om man ikke forstår at en dobbling av tvernitt gir større overføringskapasitet bør en ikke delta i denne diskusjonen.

Et helt annet moment for ladning er at AC er vesentlig billigere å sette opp, nesten ingen ekstra kostnad/vekt i bilen (gitt fornuftig implementasjon) og vesentlig billigere på "land" siden. Type 2 kontakten kan sikkert om en bedrer kvaliteten på isolasjonsmatriuallet (ikke billig fra Kina) øke strøm styrken til minst 80A på 3 fase 400V TN. Dette vil da kunne bli en meget god og billig "handleladning" når batteriene blir større, samt en flott og billig infrastruktur for kortrekkevidebilene. Det er ingen teknisk grunn til å ha dyre DC ladestasjoner for batteri pakker under 100 kWh når en utvidet AC løsning (80A 400V TN) kan gjøre jobben så mye billigere.
(Ja vi vet alle at første generasjon av konseptet fra Renault kan bedre, men det er ikke en del av denne diskusjonen)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Mippen

Sitat fra: v-i-c på onsdag 02. desember 2015, klokken 06:59
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:27
Sitat fra: ladov på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:05

Forklar hvordan 150kW CCS *ikke* er et blindspor men 180kW SC vil være det.  Spesielt hvis du enkelt kan lage SC bakoverkompatibelt.
CCS kan enkelt klare 150KW bare ved hjelp av de to DC pinnene, uten å gå ut over spesifikasjonen på kontakten eller å måtte ty til eksotiske løsninger. Og da har man fortsatt mulighet for å utvide effekten ved å benytte type 2 pinnene i tillegg.

Hvis man ikke evner å se at CCS standarden har potensial for langt høyere ladeeffekt enn Teslas SC, er det lite poeng å dra denne diskusjonen videre. Uansett er virkeligheten at CCS er valgt som standard for europa og vil bli den standarden vi må forholde oss til fremover, uansett hva Tesla fans måtte mene.

Tesla har i type2 kontakten tilgjennelig et tversnitt for DC på 16+16=32mm2
CCS combo 2 har i sine DC plugger et tversnitt på 35mm2 i tillegg kan man i EU benytte de 32 fra type2 delen om man vill.

Da har Tesla i type2 plugg 32mm2 og CCS combo 2 (35+32) 67mm2.

Om man ikke forstår at en dobbling av tvernitt gir større overføringskapasitet bør en ikke delta i denne diskusjonen.

Et helt annet moment for ladning er at AC er vesentlig billigere å sette opp, nesten ingen ekstra kostnad/vekt i bilen (gitt fornuftig implementasjon) og vesentlig billigere på "land" siden. Type 2 kontakten kan sikkert om en bedrer kvaliteten på isolasjonsmatriuallet (ikke billig fra Kina) øke strøm styrken til minst 80A på 3 fase 400V TN. Dette vil da kunne bli en meget god og billig "handleladning" når batteriene blir større, samt en flott og billig infrastruktur for kortrekkevidebilene. Det er ingen teknisk grunn til å ha dyre DC ladestasjoner for batteri pakker under 100 kWh når en utvidet AC løsning (80A 400V TN) kan gjøre jobben så mye billigere.
(Ja vi vet alle at første generasjon av konseptet fra Renault kan bedre, men det er ikke en del av denne diskusjonen)

Poenget er vel ikke at at Combo kan gi bedre overførings hastighet. Poenget er at Eu vil påtvinge at alle skal bruke samme standard. Det er i og for seg bra å ha en standard. Poenget er som nevnt at Tesla vil satse på type 2, og ladenettverket deres er som også nevnt ikke offentlig tilgjengelig. Det er bare eksklusivt for de med Tesla. Derfor bør ikke dette gjelde for Tesla. Hva er poenget med å kreve at hurtigladerene deres skal ha ccs når bilen leveres med type 2, og ladenettverket deres er ekslusivt for eiere?

Er det ladere som er satt opp for at alle skal bruke de er det noe annet, men ladere som ikke er ment at alle skal bruke er ikke en offentlig hurtiglader i den forstand.

Det som er sikkert er at teknologien er i utvikling, og om noen år kan det hende at vi har ting som er bedre. Kanskje vi kommer til å se induksjonslading på hurtigladere også?

Uansett. Bra med minst mulig kontakter, men man kan ikke kreve at alle produsenter skal benytte seg av samme standard. Spesielt ikke når det er på egne ladere.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA