Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den store fremtidsladetråden!

Startet av elbil-1, tirsdag 17. november 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

elbil-1

HVa vil fremtiden bringe av ladeløsninger, energi, batteriteknologi m.m.

Sitat fra annen tråd som delvis flyttes hit:

"jeg snakker ikke om den "fremtiden" vi kan se for oss nå - men ved å se litt i "glasskula" så TROR JEG at vi vil se en dramatisk endring av både lademønster og infrastruktur i de neste 5-10-15 årene.

ikke sikkert alt slår til, men noe av det jeg TROR vil være realiteter:
(og kanskje ikke lurt å være så bastant som enkelte her - IBM sa i sin tid at det bare var bruk for 2 datamaskiner i verden...)

fakta: Norge "flommer over" av strøm allerede i dag - 5% økning vil dekke all transport i norge viser undersøkelsene.

- Jeg TROR derfor det vil være bortkastet i norge å bruke strømmen til å lage hydrogen som så skal lage strøm i bilen igjen. Hydrogen vil vi eksportere til land uten god og utslippsfri strøm produsert lokalt.

Kanskje følgende scenario vil skje eller deler av det:
- Strøm blir en konkurransevare på lik linje med drivstoff i dag
- Ladestasjoner lik dagens bensinstasjoner - de erstattes av store ved hovedfartsårene, mindre utenfor, som i dag.
- Store ladestasjoner med 20-30-40-50 ladepistoler, plass til både lastebiler og personbiler
- Batterier som gjør at vi kan kjøre 1000+ km både med personbiler og lastebiler, eller bare lade en gang i uka for de som vil det og kjører kort. (Dagens biler har jo 100L tank og kjører lett 1000km, selv om de fleste klarer seg med 20L tank og fylle en gang om dagen..) Skal jeg på ferie så kan jeg velge å stoppe på veien og fylle på "tilbud" eller ikke.
- Ladetider som er maks 10-15 min på småbiler og 30-40 min på store lastebiler med 1000kw batteri. Ladere på 200-500KW på biler og høyspentlading på lastebiler.
- Automatisk ladepistol - kjør inntil, bilen starter å lade. Eller induksjonslading etc.
- "tilbud" på full "tank" - strøm er konkurransevare - kom innom og kjøpe en burger, få full tank på kjøpet - 20% rabatt på søndager etc etc.
- "gratis saktelading" - 22-43kw-50kw på butikken - de som ikke har en slik lader vil ikke få kunder - går konkurs.
- effektavgift blir borte - utbygging av nettet og/eller battericontainere (Gjøres alt i dag) med et par MW kapasitet på de store stasjonene vil glatte ut effekttoppene.

etc. etc.

mange scenarier som kan bli realitet - teknologi blir billigere og billigere og forskningen går raskt på dette feltet."

elbil-1

Hentet fra den andre tråden - så vi kan fortsette her...

Sitat fra: Rio på tirsdag 17. november 2015, klokken 23:19
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 23:06
hvorfor har volvo 100L tank og kan kjøre 1100km da?  Fordi det ikke er bruk for det??

Jeg har bruk for det...

fordi jeg vil stoppe når jeg ønsker, fylle en gang i uka, når det et på tilbud etc.

jeg TROR du tar feil, fordi teknologien vil bli så billig at det vil bli en realitet med store batterier og kraftigere ladere.

men, time will show :)

Nå er vi vel off-topic i denne tråden.

Volvo har en "100 liter"-tank fordi den koster det samme som en 50 liter-tank.

150 kWh-batterier koster ikke det samme som 75 kWh-batterier. De er også dobbelt så tunge.

Akkurat som at en 100L tank er dobbelt så stor og veier dobbelt så mye som en på 50L, men bilprodusentene setter den største inn i bilene allikevel.

Så tror jeg at vi vil se at fremtidens batterier krymper i vekt, slik at du vil få 100KW batteri på samme størrelse og pris som dagens 25KW batterier.

da TROR jeg folk flest vil ha et 100KW batteri...for å ha valgfriheten

Ferry

Jeg tar gjerne et batteri på 100 kWh, eller mer. Men det avhenger av pris, vekt, størrelse, holdbarhet, ytelse etc. Det er fint med lang rekkevidde, men det er en måte på alt. Jeg ser ikke helt poenget å skulle oppnå det samme som dagens dieselbiler, med 800-1000 km rekkevidde. Selv om en dieselbil bare hadde halvparten så stor tank så ville den allikevel være storartet å kjøre langtur med. Med økende tetthet av (hurtig)lademuligheter så er behovet for stort batteri mindre og mindre. På det ene året jeg har kjørt elbil så har det skjedd stor framgang. Bare nå utbyggingen holder tritt med økende antall elbiler, så går dette helt fint.
Jeg er villig til å betale ganske mye for dobbel rekkevidde av dagens Leaf/Golf/i3, men mer enn det er ikke interessant. På den annen side så kan jeg hurtiglade mye for merprisen av et større batteri, bare det fantes ladere nok..

elbil-1

funksjonsaliteten jeg vil ha er å kunne kjøre 70-100 mil uten å lade, for så å lade på destinasjon.

i dag går det 40-50% mertid med til å lade underveis..

arnkl

Over 50 mil rekkevidde er utan å lade er fullstendig unødvendig. Ingen bør køyre så langt utan å ta minst ein pause. Det som eg ser på som viktigare er at ein kan lade raskt under pausene, for det bør halde med 10-15 min pause før neste ettappe.

Eg har til dømes aldri køyrd eit "heilt batteri" på min Model S utan stopp. Men sjølv på SC har eg måtte vente på at bilen skulle lade nok, før eg kunne køyre vidare. Så om ein kan kome opp med eit batteri som tåler rask lading opp til høg SOC, kan ein etter mi meining avgrense seg til rundt 40-50 mil reell rekkevidde.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Øyvind.h

Etter to år med S85, diverse korte og lange turer i S70D samt 3 års erfaring med korte og lange turer i  Leaf har jeg dannet meg en klar oppfatning.
De minste batteriene bør ligge på 30-40kWh og bør takle 100kW+ ladeeffekt.
Store familiebiler/langturbiler bør ha 70-120kWh batterier og godt over 100kW ladeeffekt.
Helt ekstreme brukere vil sikkert kreve mer.

Ladestasjonene bør ha svært mange uttak (minst 10 stk med 2-3 uttak per stolpe). Effekten bør fordeles dynamisk. Dvs. kobler man på ett uttak bør dette lett levere 150kW.
Er alle 20-30 uttak i bruk er det OK om maks effekt blir langt lavere, så lenge den trappes opp etter hvert som andre biler fylles.  Teslas løsning med effekt ned mot 30kW synes jeg blir for spakt. Men hadde jeg fått 60-70kW hadde det vært greit.

Sitat fra: arnkl på onsdag 18. november 2015, klokken 07:41
Over 50 mil rekkevidde er utan å lade er fullstendig unødvendig. Ingen bør køyre så langt utan å ta minst ein pause. Det som eg ser på som viktigare er at ein kan lade raskt under pausene, for det bør halde med 10-15 min pause før neste ettappe.
På langtur merker jeg at pausebehovet ofte oppstår etter 25-30 mil. Enten for egne del, for barn eller passasjerer i bilen. Til dette passer Model S85D bra. Den dekker 30 mil i de fleste scenarier.
I sommer kjørte jeg ca 31 mil før første pause. Da hadde min S85 12% igjen på batteriet. Turens totale lengde var ca 51 mil. Ladebehovet var ca 10 minutter, mens pausen varte i 45 minutter.
På vinteren er regnestykket naturligvis svært annerledes.

Sitat fra: arnkl på onsdag 18. november 2015, klokken 07:41
Eg har til dømes aldri køyrd eit "heilt batteri" på min Model S utan stopp. Men sjølv på SC har eg måtte vente på at bilen skulle lade nok, før eg kunne køyre vidare. Så om ein kan kome opp med eit batteri som tåler rask lading opp til høg SOC, kan ein etter mi meining avgrense seg til rundt 40-50 mil reell rekkevidde.
Jeg har i løpet av 2 år ikke opplevd særlig venting på SC. Normalt varer pausene lenger enn ladetiden, ettersom bilen som oftest lader med 117kW fra start.  Slik må det også være, for mine behov er langt fra ekstreme.
50 mil stabil rekkevidde skulle i Model S tilsi et batteri på ca 120kWh. Et slikt batteri bør takle 120kW effekt fra SC opp til ganske høy SOC.
Personlig er jeg dog usikker på om jeg har betalingsvilje for et slikt batteri. Etter 2 års erfaring med S85, og nå flere korte og lange turer med S70D er jeg faktisk usikker.
På Model X går jeg antakelig for X90D. Men Model S klarer seg svært bra med 85kWh batteri. 70kWh er også mer enn nok i de fleste scenarier, men det er viktig med høy ladeeffekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elbil-1

Dere med tesla som skriver over: gitt at plass i bil / vekt var det samme som i dag - ville dere hatt 150kw batteri om prisen var den samme/neglisjerbar forskjell fra dagens pris?

Dvs at om batterier utvikler seg og blir billigere og mindre - ville dere hatt større batteri?  Eller ville dere hatt halvoarten (75) for å spare 50kg vekt men til samme pris?

Øyvind.h

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 18. november 2015, klokken 08:27
Dere med tesla som skriver over: gitt at plass i bil / vekt var det samme som i dag - ville dere hatt 150kw batteri om prisen var den samme/neglisjerbar forskjell fra dagens pris?

Dvs at om batterier utvikler seg og blir billigere og mindre - ville dere hatt større batteri?  Eller ville dere hatt halvoarten (75) for å spare 50kg vekt men til samme pris?

Vanskelig spørsmål. La oss si at en S85 i dag koster fra 600.000,- og at batteriet utgjør en kostnad på ca 200.000,-. Batterivekten er ca 500kg (cellevekt 314kg).

Ville jeg da betalt 100.000,- ekstra for å gå opp til 150kWh og batterivekt 1000kg (dvs bilvekt på 2,6-2,7 tonn (hypotetiske tall)? Nei

Si at batterikost om 5 år er halvert og vekt halvert. Bilen koster da 500.000,- og veier 250kg mindre. Ville jeg da betalt 50.000,- ekstra for 150kWh batteri og 250kg ekstra?
Muligens. Men jeg ville nok heller siktet meg inn mot en 100-120kWh versjon med 100kg ekstra vekt (150 lavere enn i dag) og tillegg i pris på 25.000,-.

Per i dag synes jeg pris for oppgradering er alt for dyrt (rundt 20.000,- for 5kWh!) Jeg har ikke stor tro på at batterier vil bli billige og lette i nærmeste fremtid.

Hadde batteriet veid 100kg, kapasitet 150kWh og pris 50.000,- blir spørsmålet et annet. Da er det lite å spare i pris, vekt og antakelig også volum ved å velge et mindre batteri. men inntil videre fremstår det som usannsynlig de nærmeste årene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

goggo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. november 2015, klokken 08:10
Etter to år med S85, diverse korte og lange turer i S70D samt 3 års erfaring med korte og lange turer i  Leaf har jeg dannet meg en klar oppfatning.
De minste batteriene bør ligge på 30-40kWh og bør takle 100kW+ ladeeffekt.
Store familiebiler/langturbiler bør ha 70-120kWh batterier og godt over 100kW ladeeffekt.
Helt ekstreme brukere vil sikkert kreve mer.

Etter ca 3000 km i en Kewet for noen år siden og ca 25000 km i Trilling de siste to årene så har jeg også dannet meg en klar oppfatning - og den er vesentlig forskjellig fra din, Øyvind  :)
Så lenge batteriene står for en vesentlig del av elbilens kostnad, så bør de være på minimum ca 15 KWh (med elektrisk varmeapparat) eller 10 KWh (med biodrivstoff varmeapparat) for å holde bilens kostnad så lav som mulig. Med denne batteristørrelsen vil bilen kunne dekke dagsbehovet til veldig mange uten å måtte stresse med å finne sakteladeplasser alle steder man kjører.  For slike batteri størrelser trenger man ikke DC hurtiglading heller, en 22 KW trefaselader ville vært utrolig mye bedre i hverdagen enn dages trilling med 50KW DC og kun 3.3 KW AC.

EDIT: Jeg sier ikke at det ikke skal finnes biler med større batterier, men det er viktig å ha elbiler i alle prisklasser og for alle brukeres behov.

Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elbil-1

jeg er helt enig med deg øyvind på flere punkter - mitt poeng, som jeg TROR vil skje - er at batteriene blir billige og lette om 10-20 år, slik at vi vil le av dagens diskusjoner om man skal ha 20 eller 25KW batteri etc.

Se bare på dagens Li-Ion batterier m.m. kontra "fortidens" blybatterier i de første el-bilene.

Jeg tror at standard vil bli som dagens dieselbiler, med 1000km rekkevidde, så kan man stoppe og lade/hvile når man selv ønsker det..

elbil-1

Sitat fra: goggo på onsdag 18. november 2015, klokken 09:11

EDIT: Jeg sier ikke at det ikke skal finnes biler med større batterier, men det er viktig å ha elbiler i alle prisklasser og for alle brukeres behov.

Hugo

Ja, forskjellige biler vil det alltid være marked for - men når batteriet veier 150kg / 100KW  og alternativet er å  ikke spare noe, men heller betale 5000,- ekstra for spesialbestilling av lite batteri som er 75KG / 50KW..  så tror jeg de fleste kjøper det store batteriet. Eller at man er heldig og får det 2-3000,- billigere.

Blir som at volvo sier "Du kan få 50L bensintank, så sparer du 50kg vekt når du kjører, men det koster 1000,- MER for den tanken, for da er det spesialbestilling...

Electrix

Jeg tror det blir mange forskjellige alternativer i fremtiden. Hvis man så og si aldri kjører lengre enn 4-500 km på en dag, hvorfor skal man da betaler for ekstra vekt og volum? På samme måte så er det enkelte som ganske ofte kjører over 500 km på en dag, da vil det være interessant med større batteri hvis prisforskjellen ikke er altfor stor.

Og man har varebiler, lastebiler busser ol. Her vil det også være forskjellige behov, noen trenger å kjøre mer eller mindre kontinuerlig hele dagen, mens andre har mange faste stopp og vil heller prioritere lastekapasitet og lade under stoppene.

Når det gjelder lading tror jeg det vil være mest hensiktsmessig å flate ut et sted rundt 150-200 kW pga størrelse og håndterbarhet på kabler. Over dette vil det nok være mer praktisk å heller plugge i to eller tre kabler. Siden man ikke trenger å holde på kabelen mens man lader kan man likegodt ha flere pluggtilkoblinger for de bilene med veldig store batterier. 3x200kW ladere kan da lade en bil på 600kW eller tre biler på 200kW, eller en på 400 kW og en på 200kW.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elbil-1

det er jo det som er så spennende - å se hva fremtiden bringer :)

edit: Ser ut til at flere tenker på store batteripakker og hurtig(ere) lading.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24982.msg423666/boardseen.html#new

goggo

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 18. november 2015, klokken 09:19
Ja, forskjellige biler vil det alltid være marked for - men når batteriet veier 150kg / 100KW  og alternativet er å  ikke spare noe, men heller betale 5000,- ekstra for spesialbestilling av lite batteri som er 75KG / 50KW..  så tror jeg de fleste kjøper det store batteriet. Eller at man er heldig og får det 2-3000,- billigere.

OK, jeg skjønner at jeg er outsideren her på forumet - som faktisk mener at små biler er bra for miljøet og at det kan være andre saker man heller ønsker å bruke penger på enn på eget fremkostmiddel....

Men at små elbilbatterier skal bli dyrere enn store batterier, det har jeg nå liten tro på at vil skje.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elbil-1

Ja både små og store biler vil være viktige videre fremover.

jeg tror at hvis vi ser samme utvikling på batteri som andre ting på biler, at noe vil være "standard" (f.eks. 100KW batteri) og at hvis du vil ha 50KW batteri , så får du ikke det så mye billigere, for da er det spesialbestilling..., om du i det hele tatt får valget. (ref. at du må ta 100L tank - for du har ikke noe annet valg)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA