Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den store fremtidsladetråden!

Startet av elbil-1, tirsdag 17. november 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

elbil-1

Vi trenger så mange ladepunkter vi kan få - og 22kw er relativt billig å bygge ut.
egner seg godt som saktelading et par timer eller vente/kølading før hurtiglading

v-i-c

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 21. november 2015, klokken 07:31
Vi trenger så mange ladepunkter vi kan få - og 22kw er relativt billig å bygge ut.
egner seg godt som saktelading et par timer eller vente/kølading før hurtiglading

Det som er viktig er at de som har f.eks Leaf med 3,6 lader, Ikke bruker og blokkerer 22kw plassene.

Når "Leaf eiere" (les klikken rundt Grønn Kontakt) ikke vil bygge ut AC43kW og sier at de regner Ac22kW som hurtigladning, må de ikke parkere på plasser reservert hurtigladning uten å "hurtig" lade med  minimum 22kW.

Holdning som "elbil-1" her viser at han ikke vil bygge ut AC43kW og samtdig vil blokkere hurtigladerplasser er ikke akseptabel.

Det å lære disse  "Leaf eiere" normal "elbil oppførsel" : Ikke blokkerhurtigladerene uten å hurtiglade anser jeg som umulig.

Derfor må man benytte teknikk for å "overleve" blandt "Leaf eiere"  som ikke vil lære seg normal  "elbil oppførsel"

Nei det må komme et krav fra offentlig myndighet at alle som får midler til å sette opp ladeplasser også må sette opp røde stikk kontakter med 400V TN 63A. slik at vi som ønsker det kan ta med egen hurtiglader og koble til slik at vi får ladet raskt.
På alle hurtigladeplasser er det minimum 400V TN 63A tilgjennelig og en slik stikk kontakt koster under 500 kroner.
Om man anser en Rød industrikontakt som sitter 2 meter opp på en vegg for usikker, ja så kan man bytte ut kontakten til 500 kroner med en til ca 20.000 kroner som leverer 400V TN 63A ved hjelp av en type 2 stikk kontakt. (da slipper jeg å ta med min egen lader på 4 kg), da tar jeg bare med meg min type2 til type2 kabel dimmensjonert for 64A, den er litt tyngre og tykkere enn 32A utgaven men forskjellen for meg er neglisjerbar.

For å hindre misbruk fra "Leaf eiere" man man programere denne 400V TN 63A type2 kontakten til kun å gi strøm når man bruker en kabel dimmensjonert for 64A. Da får man den situasjonen at alle kan benytte denne kontakten dersom kan kjøper en litt dyrere, tyngre, tykkere og stivere kabel. Dette vil hindre misbruk. Prisen for å få strøm fra denne kontakten kan gjerne være gratis om det er enklest rent teknisk  eller den kan prises litt under vanlig AC43kW levert med fast kabel grunnet vesentlig lavere anleggskostnad.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

Det er mye bedre å sette opp
Masse 22kw stolper som alle kan bruke - også de som bare kan trekke ut 3,6kw - istedenfor å ha masse forskjellige kontakter og stolper

Er det mange nok er ikke kø
Noe problem

Like lite problem at du står 1 time og lader som at en leaf står to timer - man betaler for tiden uansett

Er de stor kø får ladeoperatøren incentiv til å sette opp flere.

v-i-c

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 21. november 2015, klokken 09:39
Like lite problem at du står 1 time og lader som at en leaf står to timer - man betaler for tiden uansett

Nei man betaler da ikke for tiden. Alle fornuftige folk har da årskort med fri bruk.
Jeg har det på Fortum nå inkludert i prisen når jeg kjøpte bilen.
Fra "Nytt år" vil alle som kjøper ny Renault ZOE få med Årskort til Grønn Kontakt.

Slik at normalen er å ha Årskort og ikke betale for hvor lenge du står og lader.
(Ja jeg anser det som en normal handling å kjøpe en Renault ZOE)
-- -- --
-- -- --

Gliderman

Enda et argument for separate 22kW stolper, så slipper vi som tilhører klikken rundt GK å vente på "normale" folk som skal få maks ut av årskortet på en trippel lader. Ære være dedikerte DC ladere og separate AC punkter. Og ære være v-i-c for hans saklige argumtasjon.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

olegregert

Den store utfordringen er Oslo med gratis løsninger for alle som har EL.bil. Det blir ikke noen private aktører som satser å bygger ut AC/ DC løsnnger før kommunen tar seg betalt.

Man utvikler ikke markeder med gratis løsninger i Oslo.  Jeg tror det må snus rundt og åpne opp for private aktører på helt ny måte og kommunens må ta seg betalt gjerne med enkle abonnements løsninger som krever lite administrasjon

v-i-c

Sitat fra: Gliderman på lørdag 21. november 2015, klokken 09:58
Enda et argument for separate 22kW stolper, så slipper vi som tilhører klikken rundt GK å vente på "normale" folk som skal få maks ut av årskortet på en trippel lader. Ære være dedikerte DC ladere og separate AC punkter. Og ære være v-i-c for hans saklige argumtasjon.

Anbefaler alle å lese mitt innlegg "« Svar #20 på: I går kl. 06:15 »" i denne tråden der beskriver jeg hvordan jeg kan tenke meg å ha et ladepunkt. Det er spisset inn mot å ligge langs hoved veiene.

Tar med glede i mot saklige kommentarer på (ris/ros) på dette innlegget. Er det noe jeg har glemt? Burde noe annet være nevt. Jeg prøver å ikke ta med alle forbehold for da blir innlegget for langt og tungt å lese.
-- -- --
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 21. november 2015, klokken 09:49
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 21. november 2015, klokken 09:39

Nei man betaler da ikke for tiden. Alle fornuftige folk har da årskort med fri bruk.
Jeg har det på Fortum nå inkludert i prisen når jeg kjøpte bilen.
Fra "Nytt år" vil alle som kjøper ny Renault ZOE få med Årskort til Grønn Kontakt.

Slik at normalen er å ha Årskort og ikke betale for hvor lenge du står og lader.
(Ja jeg anser det som en normal handling å kjøpe en Renault ZOE)

Årskort synes jeg ikke noe om, det er en dårlig løsning som stimulerer til lite effektiv bruk av infrastrukturen. Bare se på enkelte av Tesla sine SC-plasser, til stadighet fyllt opp av lokale folk som bare lader dder fordi det ikke koster noe ekstra.

Nei, etter min mening er minuttprising det eneste riktige. Hvis det blir vanlig at mange har årskort fra GK kommer jeg nok til å i hovedsak satse på lading hos andre aktører der det er større sjans for å fonne en ledig lader.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ferry

Sitat fra: v-i-c på fredag 20. november 2015, klokken 19:58
En må anta at innholdet i begrepet hurtigladning vil endre seg over tid.
Min forståelse av hurtigladninger er fylle tanken på maks 30 min.
Jeg har ikke sett noen god folkelig forklaring på hva som skal regnes som hurtigladning, så det er min forståelse.

Det er ett moment jeg savner i diskusjonen om hurtiglader, og det er energibruk pr. km. Selv om batteriene blir større, så bruker ikke bilene mere strøm. Elbil bruker 15-20 kWh/100 km. Det kommer ikke til å endre seg nevneverdig. Kjørelengde endrer seg heller ikke.
Derfor mener jeg at ladehastighet må sees i sammenheng med kjørelengde, og ikke batteristørrelse. Et dobbelt så stort batteri vil pr. definisjon få bare halvparten så rask lading med samme ladeeffekt. Men jeg ville ikke vært misfornøyd av den grunn, tvert imot. (Med dobbelt så stort batteri ville jeg faktisk ikke hatt bruk for hurtiglading en eneste gang det året jeg har kjørt elbil.) Ladehastighet oppgitt i km/t eller km/min er lettere å forholde seg til. Det folk som oftest lurer på er hvor lang tid det tar å lade bilen. Det er antall minutter som er interessant. Siste "langtur" der jeg trengte hurtiglading var på 14-15 mil. Det tok omtrent to timer å kjøre. Jeg avsluttet ladinga på 4:58, og hadde god margin til å komme hjem.

Rio

Det er stort behov for å gjøre litt matematikk her.

I gjennomsnitt kjører folk 33 km per dag. Det er selvsagt et gjennomsnitt, men det betyr at ladebehovet i gjennomsnitt er f. eks. 5 kWh. Dvs. ca. 2 timer med en 10 A ladekladd og Schuko.

Det er hverdagen.

For "de spesielle dagene" hvor man skal kjøre 600 km (tilsvarende Oslo til Trondheim, Bergen eller Stavanger) og har en fremtidig bil med en effektiv rekkevidde på 400 km, så trenger man å lade for f. eks. 250 km, for å ha 50 km ekstra når man er fremme. La oss si at det tilsvarer ca 40 kWh (50 kWh på en kald dag).

Det vil si at på turen fra Oslo til Trondheim så må man (med 50 kW-hurtigladere) lade 2 x 20 minutter når man uansett bør ta pause. Har man en 100 kW hurtiglader så blir det 2 x 10 minutter.

Dvs. at det allerede er "innenfor" med 50 kW. 100 kW er litt raskere, men da må man avbryte kaffepausen!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

CCS er kommet for å bli, hva er fremtiden?

CCS har øket raskt og er kommet for å bli, fra starten av 2014 til nå er det i Europa godt fra ingenting til over 1500 stk.

http://ccs-map.eu/stats/

I denne PDF fra Volkswagen snakkes det om fremtiden til CCS. De har her versjon 2.0 med 150 kW og også en visjon om 3.0 med 350 kW.

https://ec.europa.eu/jrc/sites/default/files/KELLER_1st_Int._Symp._TATEMM_Volkswagen_CCS_Current_Status_20151013_V05F.pdf

Er det i det hele tatt mulig å videre utvikle dagens plugg til å dytte så store mengder strøm igjennom den?

Jeg ønsker ofte en raskere og mer fremtidsrettet ladeinfrastruktur men er dette i overkant av hva som blir nødvendig?

Dersom vi får batterier som kan ta imot dette vil det gi  ca 440 km på 15 minutters lading (200 Wh/km). Raskere er selvfølgelig alltid bedre men ekstrem hurtiglading er bare en del av elbilladingen.

350/4=87.5kWh  87.5/0.2=437.5km

Dagens ladere mener jeg ganske snart blir for små, så versjon 2.0 ønsker jeg velkommen fortest mulig.

For lastebiler og andre større kjøretøy er det kanskje mer påkrevd med 350 kW. Etter 4.5 time skal de ha 45 minutters hvile dette ville gi 350*0.75=262.5 kWh.

Taffelman

Det ligger i kortene at 150 kW ladere og 50-100 kW batterier blir "standarden" om noen år.

Mao. Ikke ulikt det Tesla har idag. Kunne derfor vært interessant å høre hva Tesla eiere mener om rekkevidde og ladehastighet?
X75D
TM3 LR AWD

Rio

Sitat fra: Taffelman på lørdag 21. november 2015, klokken 16:58
Det ligger i kortene at 150 kW ladere og 50-100 kW batterier blir "standarden" om noen år.

Mao. Ikke ulikt det Tesla har idag. Kunne derfor vært interessant å høre hva Tesla eiere mener om rekkevidde og ladehastighet?

kWh for batterier.

Dersom vanlige biler som e-Golf og Leaf får 100 kWh, så vil de jo nesten aldri ha behov for hurtiglading, uansett. :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

Nettopp - med fremtidens store batterier og hurtiglading på 150kw - så vil man kunne kjøre elbil på lik linje som man i dag kjører en dieselbil.

Da blir hurtiglading noe man gjør underveis på lengre turer eller om man kommer over et godt "tilbud" på en ladestasjon - når strøm blir en handelsvare på lik linje med diesel i dag.

Hurtiglading langs veien vil det være bruk for i stort monn - fordi det vil være mange elbiler som trenger å stikke innom og fylle tanken, slik man i dag gjør med diesel.

Man vil også ha masse destinasjonslading på 3-22kw for å la bilen stå parkert mens man lader og er på besøk, møte, ferie e.l.

eivhelle

Man kan kjøre på med så mye effekt man vil på ladestasjonene. Men vinterstid vil ofte hastigheten bli begrenset av temperaturen i batteriet. Sånn sett burde man kanskje lagt opp til innendørs lading, hvor man kan holde temperaturen godt over 0. Hvertfall burde man vurdere dette i områder hvor det ofte er temperaturer ned mot 20-30 minus om vinteren.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA