Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladetid wallbox - feil?

Startet av jantegolf, onsdag 23. desember 2015, klokken 23:19

« forrige - neste »

jantegolf

Hvis man starter bilen og setter på full varme og deretter åpner døren,går ut av bilen og lukker døren for å fjerne snø og is fra rutene, slår den seg av etter 30 sekunder. Dette er veldig irriternde, spesielt hvis Carnet ikke fungere.
Kjenner noen til hvordan dette kan løses?
Kan man f. eks. sette noe tungt i førersetet for å simulere at man sitter i bilen?
Jeg spurte min forhandler på Kolbotn i dag om dette, men de kunne ikke besvare mitt spørsmål.

elektro

Er det noen forskjell om man lar nøkkelen ligge i bilen, f.eks. i midtkonsollen, mon tro?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Råde

Du åpner døren, venter til bilen setter seg i standby og starter den igjen (så den står i READY). Da vil den stå på til den er tom, selvom du lukker døren. Nøkkelen trenger ikke å bli i bilen (hvis du har keyless).
e-Golf | X75D

als77

hmm Jeg har ikke vært borti det problemet om morgenen, men bilen skrur seg av nå jeg er på hytta og må åpne bommen... Hjemme så starter jeg bilen mens døra er åpen, er det det som er forskjellen?

Råde

e-Golf | X75D

urabus

jantegolf

Sitat fra: urabus på søndag 22. november 2015, klokken 01:38
Sett på setebelte mener det funker hos meg.
Da jeg kom hjem fra jobben i dag prøvde jeg å sette i setebeltet etter å ha åpnet døren og gått ut av bilen. Lukket døra og gikk for å åpne garasjeporten. Bilen slo seg av etter 30 sekunder. Kan du forklare hvordan du gjorde det?

jensjacob

Jeg sad lige ude i bilen lidt med instruktionsbogen og lidt musik på anlægget for at lære at bruge funktionerne lidt bedre samtidig med bilen ladede (16A) så jeg behøvede ikke at spare på strømforbruget. - Vældig hyggeligt. Bortset fra at det var koldt !! Kan det passe at man ikke kan sætte varme på bilen mens den står og lader (AC) ??? - Og nej, jeg gider ikke høre at det da kan lade sig gøre med Carnet fordi om et år så har jeg ikke Carnet mere og skal heller ikke have det.

Er der en dybere logisk mening med at det ikke kan lade sig gøre eller kan man godt og er det bare mig der ikke kan finde ud af det ? Luften plejer da at blive varm ret hurtig under kørsel.

Jeg skruede varmen op på fuld styrke og efter 5 minutter var luften stadig iskold. Eneste oplevede varme var i sæder. Ruderne kunne jeg også godt tænde for men om de rent faktisk blev varme ved jeg ikke. Luften gjorde jo ikke selvom alle lamper på AC anlægget indikerede normal drift.

Det må jeg nok indrømme at jeg er temmelig skuffet over. Det kan da ikke passe at jeg skal koble ladningen fra og bruge forædlet batterienergi når jeg kan sidde og se på en kontakt der har 3,7 kW. Jeg betragter batterienergien som et højt forædlet produkt fordi mængden er begrænset, den er 20% dyrere og den tager tid at opbygge.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Hvis du skrur på tenningen kommer det ingen varme, akkurat som på fossilbil. Hvis du "starter" bilen fungerer varmeapparatet. Dette når man er koblet til nettstrøm. Jeg tror ikke at motor kobles inn (når man lader) slik at strømforbruk = aux forbruk. Hvorfor man synes at elbilen skal ligne en fossil også mht varmeapparatet vet jeg ikke.

Apropos varme. Nå kom naboen hjem med sin varmepumpebil og du milde for et leven med den viften... (-1 grader).
e-Golf | X75D

jensjacob

Hej Råde, ok.. Men hvad mener du med : 'Hvis du "starter" bilen fungerer varmeapparatet. Dette når man er koblet til nettstrøm.' ?

Når jeg er koblet på netstrøm kan jeg ikke 'starte' bilen. Så vil den have at jeg skal fjerne ladekablet.

Kan man starte bilen og så koble ladekabel på ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

Ourasi

Sitat fra: Råde på mandag 23. november 2015, klokken 23:28
Apropos varme. Nå kom naboen hjem med sin varmepumpebil og du milde for et leven med den viften... (-1 grader).

Reagerte litt på dette med min en uke gamle 2016 mod. at den gikk på høy VP-viftehastighet avogtil i minusgrader, heldigvis kan man enkelt "fikse" dette ved å sette på manuellt (og f.eks. vindu+gulv) isteden for auto (Auto har jeg lite til overs for, uansett bil), og sette på 1. trinn på viftehastigheten (fullstendig unødvendig med høy viftehastighet når kupe er gjennomvarm og har riktig temp). Senker man tempen noen hakk i tillegg, blir det musestille umiddelbart... Med hund i bilen som liker 20C, likt med eierens preferanser, så er det ikke mye lyd på trinn 1. Min forrige MK6 TDI senket/økte viftehastigheten automatisk, selv på manuell innstilling, når riktig temp var oppnådd (måtte øke/senke den manuellt igjen om jeg var uenig i automatikken). Irriterte meg avogtil over dette, men ser absolutt nytten av dette på en E-Golf, men her mangler den med mindre man har den på auto.. Den kunne vel strengt tatt huske innstillingene over lengre tidsrom au, det er vel ikke for mye forlangt i 2015 at når man velger manuell og 20C så forblir den der og ikke går tilbake til 22C og auto etter tenningen har vært slått av en stund.......

Til topic: Mener bestemt min forblir med tenning påslått og korrekt varme med Auto-Hold, ennå tilgode at den slår av tenningen når jeg roter med ett eller annet utenfor bilen slik den er satt opp nå..
E-Golf 2016

Råde

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 24. november 2015, klokken 00:14
Hej Råde, ok.. Men hvad mener du med : 'Hvis du "starter" bilen fungerer varmeapparatet. Dette når man er koblet til nettstrøm.' ?

Når jeg er koblet på netstrøm kan jeg ikke 'starte' bilen. Så vil den have at jeg skal fjerne ladekablet.

Kan man starte bilen og så koble ladekabel på ?
Jeg kan sette bilen i OFF (ikke i READY) koblet til nettstrøm. Jeg har keyless og gjør da som når jeg "starter". Dvs trykke bremsepedalen inn mens jeg trykker start. Dette tilsvarer å vri startnøkkelen helt rundt. Da får jeg varme, men bilen starter ikke helt (den går ikke helt i READY men bare i OFF). Hvis jeg ikke trykker bremsen inn mens jeg trykker på knappen går bilen også i OFF, men da kommer det ikke varme. Dette tilsvarer å dreie nøkkelen i posisjon 1.

Sånn var det da jeg testet det ut før sommeren. Bruker metoden ofte (les når carnet ikke virker)
e-Golf | X75D

jensjacob

Hej Råde. Ok, tak.
Når jeg trykker på bremsepedalen og drejer nøglen helt om (alm. nøgle) som for at starte, så skriver bilen i instrumentdisplayet at den ikke kan starte og jeg skal fjerne ladekabel for at starte.

Måske jeg lige skal prøve en sidste gang for at sikre mig at fremgangsmåden ligner din mest muligt.

Råde

Hmmm. Kan være forskjell på bil med og uten keyless..
e-Golf | X75D

sap_2000

Jeg har keyeless og opplever det samme som jensjacob. Ikke mulig å få varme med bilen plugget inn med AC. Displayet i klimaanlegget og kupévifta fyrer opp, men blåser kaldt og får beskjed om at start ikke er mulig pga at bilen er plugget inn.

Uten AC tilkobling er det mulig å få varme ved å "starte" og så åpne døren (eller starte med åpen dør).
Ved hurtig DC lading får man varme selv om nåla står på "OFF", men det hjelper jo ikke når man står hjemme.

Med andre ord er det krise når CarNet streiker (alt for ofte). Ser store forskjeller på forbruket på en gitt tur når en gjennomkald bil må varmes opp med energi fra batteriet i 0 til -5 grader.

Oppfordrer alle som opplever problemer med CarNet til å ha en lav terskel for å klage til forhandler for å få satt dette problemet ordentlig på dagsorden.
Skulle også helt klart vært en knapp inne i bilen hvor man kunne skrudd på varmen direkte slim det er på Golf GTE med webasto.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA