Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur og lading - Fra Spania til Norge

Startet av GeirHM, tirsdag 17. november 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

Vhagar

Trodde det var ibil på repsol stasjonene, men finnes det et kart eller oversikt over hvilke repsol stasjoner som har lader?

Ser det har kommet opp en 22kW stasjon i nærheten av dit jeg skal, men den er ikke skrudd på enda. Det går jo ikke så fort i Spania, men håper de rekker å skru den på i tide. Hadde gjort livet enklere i et par måneder.

Mange stasjoner som krever at en får tak i rett person slik at de kan skru på stasjonen, litt tungvindt men håper det løser seg greit.

God tur nedover, blir spennende å høre hvordan turen går denne gang.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

Det er ibil, men min erfaring er at de har kortet jeg trenger på stasjonen. Men i tillegg har ibil en app og de skriver da visselig at alt du trenger i tillegg er et kredittkort. Time will show. Håper du og får en fin tur! Vi får utveksle erfaringer her.

Og DagfinnN, det var voldsomt hva jeg får i energitap pga sykkelstativet. Er det virkelig snakk om mer enn 15 %? Jeg skal på langtur til Vattern rundan med enda flere sykler bakpå. Jeg får sjekke med teslafi hvor mye jeg betaler for det.

THE

15% må vel være med sykler på taket på TMS. Sykler på tilhengerfeste på TMX gir lite økning.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Sitat fra: GeirHM på onsdag 15. mai 2019, klokken 23:20
Og DagfinnN, det var voldsomt hva jeg får i energitap pga sykkelstativet. Er det virkelig snakk om mer enn 15 %? Jeg skal på langtur til Vattern rundan med enda flere sykler bakpå. Jeg får sjekke med teslafi hvor mye jeg betaler for det.
Jeg testet høsten 2016 en rute på 70 km med hastighet fra 60 - 80 (fartsgrenser) med to terrengsykler bak, deretter samme ruta uten sykler. Der fikk jeg 12 prosent i forskjell.
I fjor kjørte jeg Molde - Nordkapp - Kiruna med 2 sykler bak. Snittforbruk var 205 wh/km. Kiruna - Narvik - Stjørdal med bare en sykkel bak - snittforbruk 196. Nydelig vær og tørre veier. Turen ble avsluttet med at bilen ble kjørt 350 km uten noe på kroken. Snittforbruk på 178 - så ja det slår ut.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Vhagar

Tror det slår mer ut på en S/3 enn en X, uten å ha prøvd.

Se også bildet i post nr. 4 her, ikke rart at det skaper ekstra forbruk.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/bike-rack-roof-vs-hitch-range-difference-roof-details-inside.122154/

Se også svar nr. 6 i samme tråd, fra en model 3. Selv med hjulene av så ble det en merkbar økning.

Likevel, hekken på en model X er litt annerledes så det er lov å håpe på litt snillere verdier.
Tesla Model X 75D, 2017

Thomas Parsli

Hvis de måler opp mot 25% reduksjon på Model S, tror jeg du skal regne med omtrent like mye på en Model X :(

Luften skal forbi bilen uansett hvor høy den er og Tesla har gitt bilene dråpeformen for at de skal "slippe" luften mest effektivt. Turbulensen som skapes er nok like stor på Model X som på Model S.

Skal du se effektivt design, er vel GM EV-1 fortsatt den mest aerodynamiske masseproduserte bilen.
Den har en Cd på 0,19 og CdA på 0.367 m2!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

GeirHM

Jeg kjørte fra Porsgrunn via laderen i Holmestrand til Oslo S og deretter i kø tilbake til Røyken. Hele tiden med en sykkel på hengerfeste bak. Ganske tight opplegg, hvor sykkel ikke bygger mye ut.

Teslafi har blodrøde data. Kaldt, motvind og regn. Første strekk med snitthastighet tett på 100, 119 Max ga utrolige 311 wh/km. Neste strekk var snittet rundt 80 og 256 wh/km. Hjem i kø falt dette til 209. Jeg tar med sykkelen min i deler. Jentene får leie sykkel.

Øyvind.h

Har kjørt en del med tre sykler på hengerfeste. Kan ikke si jeg merket så mye jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GeirHM

Dette er ikke bra. Nå lurer jeg på om jeg skal demontere hengerfestet også....

geear

Har kjørt mange langturer med ski bak, på et stort ombygd Thule sykkelstativ. Har funnet ut at kjøreforholdene betyr mye mer enn det som er på kroken. Sist gang på 60 mil hadde jeg noe av de laveste forbrukstallene jeg har hatt. Var det 214 jeg endte på?

Men er stativet høyt, slik at syklene stikker langt opp, så vil det nok bety en del. Sykler på taket på fossilbiler gir solid merforbruk.

ejo8210

Sitat fra: Vhagar på onsdag 15. mai 2019, klokken 18:33
Tenkte mer på andre land enn Spania, hvor jeg slenger innom et kjøpesenter og lader gratis så å si hvor enn jeg snur meg dit vi var tenkt oss.

Hvor kan man fine informasjon om ladeplasser i området sør for Torrevieja?
Tenker da på shoppingsentre og liknende.

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 15. mai 2019, klokken 21:27
Sitat fra: GeirHM på onsdag 15. mai 2019, klokken 19:31
Jeg er dog litt spent på hvor mye jeg vil tape fordi jeg kjører med sykkelstativ med to sykler bak.
Du taper ca 15% i 80 km/t. Mer ved høg fart, men samtidig blir det mindre motstand jo varmere luft det er.
Taper 15% med sykler bak? Det hørtes mye ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vhagar

Sitat fra: ejo8210 på onsdag 22. mai 2019, klokken 05:14
Sitat fra: Vhagar på onsdag 15. mai 2019, klokken 18:33
Tenkte mer på andre land enn Spania, hvor jeg slenger innom et kjøpesenter og lader gratis så å si hvor enn jeg snur meg dit vi var tenkt oss.

Hvor kan man fine informasjon om ladeplasser i området sør for Torrevieja?
Tenker da på shoppingsentre og liknende.

Google maps (søk etter ladere), electromaps, chargemap og sikkert flere. De fleste er gratis men tidsbegrenset og i noen tilfeller må en få noen til å skru de på eller låne rfid kort. Forvent også at de er av utenom åpningstider. Det er også verdt å tenke over at det som regel er 3-7kW så ikke noe rask lading.
Tesla Model X 75D, 2017

Thomas Parsli

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. mai 2019, klokken 06:36

Taper 15% med sykler bak? Det hørtes mye ut.

Hvordan tror du sykler påvirker luftstrømmen rundt bilen?
Hvorfor ser aerodynamiske biler teite ut (General Motors EV1)?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

GeirHM

ejo8210:

Electromaps har lenge vært ledende på offentlig tilgjengelige ladeplasser i Spania. Jeg tror initiativtakeren er spansk. Om du går inn på den enkelte ladeplass på kartet vil det stå info om ladehastighet, type kontakt osv. Normalt er det også bilder av selve ladepunktet og nederst står det ofte kommentarer med brukererfaringer. Rett nok på spansk, men bruk google translator. Jeg er overrasket over hvor mange som gir god ladefart (22kW). Du må bare gjøre litt research. I området jeg skal var det tidligere kun ett slikt punkt. Det var til gjengjeld relativt lett tilgjengelig. Nå er det 6 der. I tillegg ser det ut til at et nytt butikksenter er i ferd med å åpne en parkeringsplass med en hel haug med slike punkter. Elektrisitet er faktisk relativt rimelig i Spania, men nettet til forbruker tåler ikke større belastning. Ingen bruker el til oppvarming. Derfor handler det stort sett om å bruke offentlige ladeplasser. Husk også at det finnes mange destinasjonsladere. Min erfaring er at du trenger ikke være hotellgjest for å få tilgang. Men du må betale. Noen steder bare en symbolsk sum, andre steder mer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA