Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur og lading - Fra Spania til Norge

Startet av GeirHM, tirsdag 17. november 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

Jejl

Angående optimal kjørefart mellom laderne som vi diskuterte tidligere er dette min "fasit":

Inntil ca 140 km mellom sc: 170 km/t
Inntil ca  160 km               : 160 km/t
Inntil ca  180 km               :  145 km/t
Inntil ca   200 km               : 140 km/t
Inntil ca   250 km               : 130 km/t

Som regel er det på hver etappe flere mil med veiarbeid og/eller lavere fartsgrenser og noen ladere ligger et stykke fra hovedveien med betaling inn og ut fra motorveien. Hvis maksfart kan holdes på en hel etappe er idealfarten rundt 5-10 km/t lavere enn tallene over.

Muffinman

Med hjuloppsettet jeg brukte på 85D i sommer (21" Achilles dekk med 9"/10,5" Vossen) måtte jeg nok trekke fra opp mot 25km/t på disse hastighetene. Forbruket ble veldig høyt, og jeg passerte 200wh/km allerede rundt 100-105km/t. Denne bilen trapper i tillegg ganske raskt ned på supercharger, og i sum ble det en kjedsommelig opplevelse hvor jeg gikk mye og sparket småstein mens jeg ventet på lading.

Også viktig å ta med seg at "idealfarten" ikke er det samme som snitthastighet. Kjører man vesentlig fortere i perioder vil forbruket på hele etappen gå mye opp selv om snittet ligger nær det man tenker er ideal.

GeirHM

Til sommeren er det tid for ny biltur til Syd-Spania. For snart fire år siden startet jeg denne tråden med dette spørsmålet: Kan det å kjøre Tesla være et alternativ til det å bruke fly, ha leiebil og leie sykkel?  Jeg endte første innlegg med konklusjonen at for de aller fleste vil det lønne seg å ta Norwegian i stedet. For fire år siden altså. Jeg kjørte ned alene og det var en drøy tur. I 2017 repeterte jeg opplevelsen og tok med meg de to tenåringene mine.

Denne gangen blir hele familien med. Og da blir vi to sjåfører! Og vår superfine S85D er erstattet med en X100D. Om du blar i denne tråden ser du at jeg på et tidspunkt ironiserer over Tesla-eiere som har oppgradert til ny bil - sikkert for å forsøke å gjenta førstegangsopplevelsen i ny elbil. Der er også jeg. Den første turen til Spania når alt var nytt. Første utgaven av autopilotsystemet fikk jeg lastet ned i bilen mens den sto parkert på Plaza de Catalonia og kjørte ut av Barcelona uten hender på rattet. Aldri noen gang før eller siden har jeg følt meg så tett på den teknologiske revolusjonen som jeg gjorde akkurat da. Men jeg får nok aldri den følelsen tilbake. Men kanskje vil jeg nå svare annerledes enn jeg gjorde da på spørsmålet jeg stilte om Tesla som alternativ for fly på langturer i Europa?

En rask konsultasjon med lavpriskalenderen til Norwegian viser at bare flyturen tur retur Alicante fra Gardermoen ville komme på 36 000 for oss fire om jeg hadde kjøpt flyturene på samme tidspunkt vi bestemte oss for denne ferieturen. Det skjedde nettopp.

Turen vi har planlagt følger en litt annen rute enn den klassiske mellom Oslo og Alicante. Rett og slett fordi det jo har kommet så mange Tesla Superladere flere steder i Spania. Vi planlegger å ta Kielfergen og kjøre direkte til Paris (11 timer inkludert nødvendig lading), tilbringe to netter der, videre til Bilbao (12 timer med lading) og to netter der. 5 timer til Madrid med lading og to netter. Deretter 7 timer til Altea via laderen i Murcia. Hjem etter to uker på den klassiske ruta via Freiburg eller Luxembourg nonstop med to sjåfører.

Etter at ferge, ferieleilighet og alle hoteller er betalt pluss bomavgifter på ca 3000 opp og ned har vi fortsatt igjen over 5000 til ekstrautgifter før vi kommer opp i de 36 000 kronene flyturen koster - og da er både noen av hotellene pluss ferga ganske dyre. Bilen har gratis lading. I tillegg greier vi å holde kilometerne vi bruker på turen innenfor vår forsikringavtale om 25 000 km i året. Så verditapet med turen kommer ikke som en ekstra kostnad.

Så kanskje har den elektriske tidsalder gjort det mulig å erstatte feriefly med bil? Morsom miljøvennlig tanke. Og jeg er ikke alene om å gjøre dette. Bror min kjøpte Model 3 og har leid seg inn på kysten av Portugal og pakker hele familien inn i den nye bilen og kjører opp og ned. Tesla er nå også en konkurrent til Norwegian!

Til slutt: Vi får noen lange strekk (Kiel - Paris og Paris - Bilbao) og vil måtte gjøre oss avhengige av å spise på ladestasjonene langs disse for å holde tidsskjemaet. Hvilke ladestasjoner bør vi absolutt unngå når det gjelder mat (type Jafs..) og hvilke er hemmelige perler i matveien? Anyone?

PS. Vi tar med to sykler på hengerfestet. Spent på hva det betyr for energiforbruket i høye hastigheter.

Muffinman

Klart du får verditap på bilen som følge av kjørte kilometer. Det har jo ikke noe med forsikringen å gjøre. Vår gamle P85 med 160k på telleren har så langt kostet oss mellom 3-3.10 pr km. Nyere/dyrere bil vil koste mer.

GeirHM

Klart jeg får verditap. Poenget mitt var at det allerede er innkalkulert i årsforbruket vårt. Det kommer ikke som et tillegg.

BjornM

Artig historie, når du ser 4 år tilbake. Hovedgrunnene for oss å bli førstegangs Tesla eier er rett og slett økonomi og at vi vil ikke bruke fossil transport. Vi så at fly og leiebil, for et to ukers opphold i Portugal med 4-5 personer, kom opp i mot kr.40.000,- som er cirka 9 måneders lånekostnader for Model 3. Da var det enkelt å overtale lokal finansminister at kjøp av TM3 er god og sunn økonomi. Og finansjefen ønsket ikke fossil transport i husstanden i fremtiden.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD(solgt)
Nissan Leaf 2011 20KW(solgt)
VW e-Golf 2017 32KW

Vhagar

Jeg må lese denne tråden på nytt, skal selv på tur til litt sydligere Spania senere i år. Men vi skal ha noen stopp underveis og har funnet ut at lading nå er svært tilgjengelig i mange p-hus. Spørsmålet er mer, hvilket (rfid)kort er best egnet for å dekke de fleste slike stasjoner? Ikke alle tredjepartsløsninger som sender til Norge.

Q-Park sin app for å finne garasjer med ladestasjoner er fra 2015, ikke akkurat tillitsvekkende. Men de tilbyr lading via newmotion - men vil dette f.eks. virke med et chargemap kort?

Det er jo genialt å lade mens man likevel stopper for litt mat eller en rusletur i byen og det er ikke alle steder det er hverken supercharget eller destinasjonsladere. Så hvilke ulike rfid løsninger bruker folket?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

Dit jeg skal var det før bare en ladestolpe som fungerte, Carrefours type2 som gir rause 22kW. Den krevde ikke noe kort. Var gratis og er det fortsatt. Og i følge de nyeste kommentarene hos electromaps fungerer den fortsatt finfint. Men til min store glede har to andre supermarkeder i området tatt utfordringen og gir også 22kW to andre steder i Albir og Alfaz. I tillegg har kjeden Decathlon laget ny butikk i Benidorm med en hel drøss med nye type2 plasser. Også disse skal for tiden være gratis for kundene.

Ellers har de fleste bykommuner sine miljøaktivister som har fått innført lokale bybaserte ladeordninger med kort som aktiverer strømmen. Men å få tak i disse kortene er praktisk talt umulig. I Alcoi for eksempel må du møte opp personlig på rådhuset for å få tak i dette. De har noe tilsvarende i Benidorm. Da er det bedre å oppsøke en av Teslas mange destinasjonsladere og smiske seg tilgang.

Jeg hadde også en gang kort til IBILstasjonenes ladestasjoner. Ble aldri brukt. Og når jeg sjekket de ulike parkeringsgarasjene i Madrid så har de ofte ladestolper men i tillegg til at de er dritdyre er de stort sett alltid ute av drift og parkeringsplassen okkupert av en fossil. Bare les kommentarene til brukerne på electromaps. Nedslående.

Jeg drar derfor nedover uten noe mer enn mine vanlige kredittkort. :-)

Vhagar

Tenkte mer på andre land enn Spania, hvor jeg slenger innom et kjøpesenter og lader gratis så å si hvor enn jeg snur meg dit vi var tenkt oss.

Okkuperte ladestasjoner er noe som burde reageres kraftigere på, om ikke ender vi opp med at hele parkeringshus/plasser må reserveres ala denne morsome her:
Tesla Model X 75D, 2017

GeirHM

OK. Ikke Spania altså. Frankriket er nok bedre utbygget. Så flere muligheter rundt der vi skal overnatte i sentrum av Paris. Men jeg forsto fint lite av informasjonen jeg fant om dem på nettet. Satser på at jeg finner en app om jeg må mens vi er der. Ser IBIL i Spania har fått en slik. Selv om anmeldelsene i google play ikke lover gull og grønne skoger. Men Teslas superladere dekker vår reiserute rimelig godt. Lengste strekket vi har mellom laderne er 220 km, i tillegg til at jeg bevisst valgte hotell i Bilbao med destinasjonslader. Men skal du tusle rundt skjønner jeg poenget med å lade lokalt. Så lenge du holder deg unna Danmark selvfølgelig. For de private operatørene der er så dyre at du sparer penger om du kjører på diesel. Dessverre. Jeg ville nok også tenkt to ganger før jeg brukte Ionity-kjeden også. Humhum.

PS. I Spania nytter det ikke å lage plakater med trusler. Skal du unngå at fossilene tar en ladeplass som sin parkering må de beskyttes med fysiske sperringer. Det gjøres da også konsekvent av de som seriøst ønsker å gjøre plassene tilgjengelige. På Carrefour i Benidorm har jeg måttet ty til svært kreative parkeringer for å komme til det eneste ladepunktet. For selv om denne parkeringen er tydelig merket, ja den er for sikkerhetsskyld malt i grønt så fylles den opp av vanlige biler hele tiden.

Vhagar

Vi stopper i Amsterdam, Paris, Brussel og noen småsteder til. De fleste parkeringshus har lademuligheter der, så avventer bare svar på hvordan betale for oss. De andre småstoppene langs ruten dekkes primært av destinasjonsladere og i noen tilfeller tredjepartsløsninger om vi må (eller om jeg finner ut om jeg kan bruke de, avhengig av om jeg får tak i løsning for betalingsløsningene).

I Spania kryr det av lademuligheter på kjøpesenter og Aldi/Lidl og slikt, men ikke akkurat mye en får ladet på de stedene, men alt er vel bedre enn ingenting og gratis er det også.

Tenkte å kjøre Tarragona - Zaragoza, men med en X75 og distanse på 244km så er det ikke sagt det er så lurt. Var tenkt meg videre til San Sebastian og oppover Frankrike på vei hjem den veien. (På vei ned blir det Paris - Clermont-Ferrand - Narbonne). Mulig jeg bør velge Mucia - Madrid og opp, men det er jo 252km til Burgos så det blir nok litt nervepirrende kanskje. Håper Aranda de Duero åpner i sommer. Du skulle kjøre Bilbao - Madrid, sikker på at lengste strekket ditt blir 220km?
Tesla Model X 75D, 2017

GeirHM

Jeg har tatt en skjermdump av ruta slik jeg har laget den i abetterrouteplanner. Som du ser er den lengste strekningen fra Burgos og ned til Madrid. Der har jeg lagt inn det enste stoppet jeg planlegger med chademo-adapteret mitt. Repsol/IBIL har fungert bra tidligere. Så jeg regner med at det skal gå bra. Men med 100-batteriet skal det gå helt greit hele veien til Madrid også. Jeg er dog litt spent på hvor mye jeg vil tape fordi jeg kjører med sykkelstativ med to sykler bak.

Men du virkelig at det "kryr" med ladeplasser på kjøpesentrene i Spania? Det har ikke vært mitt inntrykk tidligere. Men jeg har alltid fokusert på de som har 11kW eller mer. Og jeg ser at dem er det blitt mange flere av. Og det er bra - når jeg kommer fram dit jeg skal. Men underveis blir det Tesla superladere hele veien - altså med ett mulig unntak. Og skulle den nye plassen i Aranda bli ferdig innen ferien så blir det nok lite bruk av adapteret mitt. 

Vhagar

Ah, du har et chademo stopp der ja, det forklarer den saken. Du må ha ibil kort for den? I såfall får jeg vurdere å skaffe meg et slikt.

"kryr" er vel et sterkt begrep for noe så sjelden som ladestasjoner i våre dager (enda), men det popper opp som paddehatter der nede (sør for Torrevieja) for tiden. Har en kompis der nede som har vært innom en del butikker i det siste og sier at det så å si står en ladestasjon (type 2) på hver butikk nå (gratis). Ulempen er som jeg nevner at de er på rundt 3 til 7kW, men gratis er de. Siden de gir så lite så har jeg i backup at jeg må kjøre en tur opp til Torrevieja eller til Murcia for å juice opp til 100% innimellom. 11kW eller mer så må en søke opp destinasjonsladere som regel og de er det for få av dit jeg skal. Ikke har jeg lading der jeg skal bo heller så litt spenning blir det.

Det skal også være lademuligheter på den nye flyplassen sør for Murcia, men det får jeg kanskje sjekket opp når jeg er der.

Ja, på vei frem og tilbake så holder jeg meg til superchargerene. Det blir kun benyttet destinasjonsladere fordi vi kan der vi stopper og da er det greit å benytte sjansen. Det samme med parkeringshusene. Greit å starte dagen med 100% i stede for å måtte starte på nærmeste supercharger.
Tesla Model X 75D, 2017

GeirHM

Jeg regner med at Repsol ikke krever kort, eller at de har ett på stasjonen jeg kan benytte. Slik var det sist jeg prøvde på vei ned før Valencia.

Jeg har heller ikke strøm for bilen på destinasjonen. Så det blir besøk på de lokale kjøpesentraene med litt raskere ladefart.

DagfinnN

Sitat fra: GeirHM på onsdag 15. mai 2019, klokken 19:31
Jeg er dog litt spent på hvor mye jeg vil tape fordi jeg kjører med sykkelstativ med to sykler bak.
Du taper ca 15% i 80 km/t. Mer ved høg fart, men samtidig blir det mindre motstand jo varmere luft det er.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA