Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading på beste måte?

Startet av GeirHM, onsdag 23. desember 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

Tordensky

Hei, venter på en Model S 75D, satser på å få den i midten av oktober.
Lurte på å ta en bilferie fra Bergen til Alicante, ingen hastverk - har masse ferie.
I utgangspunktet lurte jeg på å kjøre på vestkysten av Frankrike, Normandie osv.
Leste litt på denne tråden og her fant jeg en del tips, takk for det  :+1:

Jeg har ikke kjørt EL-bil utenom den ene timen da jeg prøvekjørte, så spørsmålet mitt er om det er lurt å hive seg ut på en rute som dette rett etter jeg har fått bilen?

Helge Alm

Sitat fra: Tordensky på lørdag 30. september 2017, klokken 13:52
Hei, venter på en Model S 75D, satser på å få den i midten av oktober. Lurte på å ta en bilferie fra Bergen til Alicante, ingen hastverk - har masse ferie. I utgangspunktet lurte jeg på å kjøre på vestkysten av Frankrike, Normandie osv. Jeg har ikke kjørt EL-bil utenom den ene timen da jeg prøvekjørte, så spørsmålet mitt er om det er lurt å hive seg ut på en rute som dette rett etter jeg har fått bilen?

Tut og kjør sier jeg. Fikk selv min S75D i slutten av juni fjor. 3 uker etterpå drog vi på planlagt tur til England.
Ladenettverket "guider" deg gjennom hele Europa. Og ladeapper er det nok - tenker type 2 lader. God tur:-)

daktari

Jada, en gang må være den første. Planlegg litt med evtripplanner eller better routeplanner.
Husk hvis du skal lade fra vanlige stikkontakter å ha nok adaptere til det landet du skal i.
Du må ha avtaler med ladeselskaper utenfor SuC. Da kan Chademo-adapter være smart. Personlig har SuC vært nok for oss.

Tordensky


GeirHM

Hei Tordensky, gled deg til opplevelsen! Det er ingen ting som den aller første tiden i egen Tesla! Særlig for de av oss som har Tesla som sin første erfaring med elektrisk bil. Jeg har inntrykk av at mange bytter til ny Tesla for å gjennoppleve den første tiden en gang til! Jeg mistenker at det ikke er mulig.

Akkurat nå sitter jeg i Albir (nær Benidorm) etter langtur hjemmefra. Det er andre gangen min 85D er her. Bilen runder 100 000 før jeg setter snuten hjemover igjen. To og et halvt år gammel. Forrige gang så jeg siste superlader når jeg passerte Tarragona. Nå har jeg to SCer innenfor rekkevidde (Murcia og Valencia). Og forrige gang traff jeg bare andre nordmenn om jeg så noen på laderne nedover i Europa. Denne gangen treffer jeg Teslaer fra hele Europa, mange av dem lokale. Selv her i Spania går det nå flere på spanske skilter.

Var jeg deg ville jeg kjøpt adaptersettet til Jens Kirkebø i tillegg til et chademo-adapter. Du må også ha en type 2 kabel. Dette er viktig. Det merker du først den gangen du trenger dem. Den kommer. Når du minst aner det.

Ellers skal du være klar over at Teslas Superladere rundt om i Europa befinner seg på de særeste steder. Utenfor Girona i Spania opplevde jeg at alle laderne sto gjemt bort på et strengt bevoktet kakseanlegg for golfentusiaster med bom og en uniformert som skrev ned bilnummer før han spurte meg hva slags bilmerke jeg kjørte. Altså etter at han hadde forklart meg hvor jeg skulle kjøre for å finne fram til tesla laderne. Må også nevne den underlige ladeplassen sør for København på Nørre Akslev hvor laderne er forvist til en forblåst plass hvor alle trailerne står og hvor det kun er servering på en urtrist kafe som aldri er åpen. I det hele tatt, laderne våre er så godt gjemt bort at en kan lure på Om det ikke er oljeselskapene som gjør hva de kan for å vanskeliggjøre bruken av Tesla. Det er det nok ikke. Men rart er det.

Lykke til med din første langtur. Blir ikke bedre!

Vhagar

Har lest hele denne tråden med stor interesse da jeg selv har kjørt til Spania flere ganger (med dieselbiler) og har noen spørsmål nå i forhold til elbil (model X 75D).

For meg er det ikke om å gjøre å komme raskest frem, jeg liker bilturer og tidligere har jeg gjerne brukt 4-7 dager med overnattinger ofte på IBIS Styles. Liker å stoppe på nye steder underveis og oppleve hva de har å by på. Dere som kjører på under 40 timer, sover dere i bilen? Eller kjører dere nonstop?

Mitt største spørsmål er vedr. begrensninger på hurtiglading når en bruker så mye/ofte SC som en slik tur vil legge opp til. Vil dette sette igang begrensninger som er evigvarende eller skal det mye mer til før man når den limiten?

Selv har jeg stort sett fulgt 7'ern og 5'ern gjennom Tyskland og inn i Frankrike ved Mulhouse. Ser at det er foretrukket å kjøre 1'ern ned til Luxemburg i stede, hvorfor? Bedre veier? Bedre SC'er? Bedre utvalg av stoppesteder/mat? Ved veiarbeid kan det vel være lurt å la gps'en rute om slik at en slipper de svært så trange filene de provisorisk lager.

Jeg har opplevd å stå over en time i kø på motorvei ved ulykker og kø rundt bompengestasjoner og rushen rundt Lyon er vel noe alle kjenner til. Hvor mye batteri taper en på dette, noe å bry seg om eller er det godt innenfor et buffer på 5%?

Dersom en liker å kjøre litt og se seg omkring så kan det være kjekt å ha tilgang til andre ladere utenfor SC nettet. Holder det da med type2 og chademo eller må/bør en ha Kirkebø sitt sett i tillegg? Forskjeller på dette i de ulike landene? Og må/bør en ha ladekort for de ulike selskapene eller er en løsning som dette det beste? https://www.plugsurfing.com/en/ Erfaringer? Alternativ som er bedre? Er IBIL det beste alternativet i Spania (Murcia regionen). Ser at noen klager over at chademo adapteret til Tesla ikke virker på IBIL?

Hvilke destinasjons lademuligheter bruker dere? Både under oppholdet, regner med at dere ikke bare bruker SC hver dag, og der dere bor? Jeg leier som regel hus/leiligheter av og på golfresorts og har ikke tenkt over om de har lademuligheter tidligere men de har hatt svært liten hovedsikring. Er det her Kirkebø sitt ladesett kommer godt med?

Paradores (parador.es) har også ladestasjoner, gratis for gjester, men ser at det nevnes "if you want to charge on a CEE32 with the Tesla set (CEE16) you will need an adapter with fuses". De leverer 16A, 24A og 32A over enten CEE16 eller CEE32. Regner med at jeg da trenger denne?
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/11-32a3rf
Hvordan i alle dager vet man når man trenger å benytte dette, mange av desse kontaktene ser jo like ut, bare hva som blir levert på de som skiller seg. Håper jeg ikke ødelegger bilen på noen ladepunkt.

Jeg ser for meg at frunken blir fylt opp til randen av ladeutstyr på slike turer, mulig det er tryggere å ha de bake i stede? Ble mange spørsmål dette, men som førstereisegutt med elbil så blir det en helt annen tur enn jeg tidligere har hatt.
Tesla Model X 75D, 2017

Øggen

Te spania he ikkje ej kjørt, men en del andre plassa. I begynnelsen va ej panisk om å ha med alle mulige koblinga og adapter, litt skada av bobil erfaring tidligere. Kjøpte Kirkebø adaptersett ++++
Første bilen hadde frunken full av kabla og adapter........ som ALDRI he blitt brukt.
Skal ikkje forhindre evt salg, men trur ikkje du får bruk for det.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Muffinman

Behovet blir mindre og mindre, men det første året kjørte jeg nesten utelukkende på UMC og adaptersett/skjøtekabler. Det dukker fremdeles opp et og annet tilfelle hvor det er kjekt å finne.

Vhagar

Har det noen ganger vært problemer med norsk (IT nett) UMC i f.eks. Spania?
Den norske er jo laget for IT nett og her på berget har vi jo en fin blanding av både IT, TT og TN. For egen del så vil jeg få bruk for UMC'en både på IT og TN her hjemme men så vidt jeg har skjønt så vil IT versjonen ikke være like trygg å bruke på et TN nett og til og med ulovlig i utlandet? (ref. kommentarer til Bjørns video her)



Adaptersett er jo ikke noe man bare springer innom nærmeste sjappe og plukker med seg om en skulle få behov, så skjønner at man trenger noen i starten og på rare steder i verden. Og ingen bryr seg vel om at Tesla påpeker at de ikke støtter tredjepartsløsninger (adaptere og skjøteledninger) for hva ellers skal en gjøre?
Tesla Model X 75D, 2017

jkirkebo

Sitat fra: Vhagar på søndag 08. oktober 2017, klokken 20:29
Har det noen ganger vært problemer med norsk (IT nett) UMC i f.eks. Spania?
Den norske er jo laget for IT nett og her på berget har vi jo en fin blanding av både IT, TT og TN. For egen del så vil jeg få bruk for UMC'en både på IT og TN her hjemme men så vidt jeg har skjønt så vil IT versjonen ikke være like trygg å bruke på et TN nett og til og med ulovlig i utlandet? (ref. kommentarer til Bjørns video her)

Norsk UMC fungerer helt fint i hele Europa. Europeisk UMC fungerer ikke på IT-nett i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Godt å vite at norsk UMC vil virke, men det er forskjell på å virke men ha en risiko og ev. være ulovlig. Tenker da på hvem som ev. sitter med ansvaret ved feil. Jeg slår meg til ro med å bruke den til jeg får beskjed om noe annet.

Sitat fra: Vhagar på lørdag 07. oktober 2017, klokken 22:31
Mitt største spørsmål er vedr. begrensninger på hurtiglading når en bruker så mye/ofte SC som en slik tur vil legge opp til. Vil dette sette igang begrensninger som er evigvarende eller skal det mye mer til før man når den limiten?

Dette ser ut til å være svaret:
SitatHe said that he accumulated 6,685.603 kWh of DC fast charges during 245 total charge ups on CHAdeMO only – and he estimates that he used Superchargers on "50 to 60 occasions" on top of that.
Kilde: https://electrek.co/2017/05/07/tesla-limits-supercharging-speed-number-charges/

GeirHM i første post i denne tråden endte opp med 17 SuC stopp, så 34 tur/retur (pluss det man trenger i Norge før man kommer seg ned på kontinentet). Personlig ville jeg nærmet meg 50 Suc stop på en slik ferietur. Og et snittopphold i Spania for min del er på 30-60 dager, så da bør jeg unngå chademo med mindre jeg virkelig må i løpet av de 1-2 mnd. For det ser ut til at tallet er kumulativt og ikke kan påvirkes ved å lade "sakte" innimellom?

I samme saken så står det at Tesla mener at dette kun påvirker under 1% så det er kanskje ikke noe å bekymre seg for dette heller.
Tesla Model X 75D, 2017

GeirHM

Jeg er i Spania nå. Jeg skal legge ut en ganske detaljert oversikt over turen ned. Min datter førte alt ned på et excel ark. Morsomt egentlig fordi vi også har med anslått sikkerhetsbuffer og den faktiske vi fikk inn til hver lader. Det er overraskende store avvik. Dette kommer. Når jeg bare får arket fra henne.

Jeg ladet omlag like mange ganger ned nå som sist jeg kjørte ned hit for to år siden. Jeg trodde jeg ville ha flere. Men jeg kjørte konskevent med lavere sikkerhetsbuffer. Skal gi mindre tid brukt på lading. Vi får se. Jeg blir ellers helt sprø av de rare plasseringene av laderne. Når du er trøtt og det er mørkt og bufferen er liten betyr dette stress og irritasjon.

Jeg har ikke redusert ladehastighet på SCene. Men jeg har reflektert over det. På slike turen bruker jeg lite annet. Men til daglig går det måneder mellom hver gang og da er det klattlading.

Jeg er i Benidormområdet og jeg har ikke lademuligheten på bostedsadressen. Jeg har en type 2 med 22 kwt på et semilokalt supermarked. Ellers bruker jeg en destinasjonslader i Alicante og SCen i Murcia. Litt kjøring, men, men. Jeg har og med all verdens overganger og adaptere. De ville jeg ikke være foruten. Sikkerhet i et usikkert område. Jeg har også en chademoadapter. Og jeg vet det er et par tre nissanverksteder innenfor rekkevidde. Men i følge electromaps er de forbeholdt Nissans biler. Jeg har ikke testet om det er sannheten. Og jeg er god til å ligge i rompa på trailere. Sånn blir det når lading er et knapt gode.

Sånn helt til slutt bruker jeg min UMC til daglig på mitt 400 volts anlegg hjemme. Det fungerer fint.

Vhagar

Svært god og nyttig info dette GeirHM, ser frem til oversikten når du får tid til å sette det opp.

Kjører du fra Benidorm til Murcia for å få ladet? 10-12 mil oppbrukt på vei tilbake igjen, det tror jeg ikke at jeg hadde vurdert med mindre du har en god grunn til det som jeg ikke ser i øyeblikket. Men skjønner at en må gjøre det en må for å få ladet bilen.

Noen spesielle overganger og adaptere du vil fremheve nytten av?
Tesla Model X 75D, 2017

GeirHM

Ja, jeg ser jeg uttrykker meg slik at det kan se ut som om jeg drar 130 km for å lade! Det gjør jeg ikke. Men i forbindelse med en henting på flyplassen i Alicante tok jeg turen om SCen i Murcia. Og innså at det var et drøyt stykke ekstra kjøring. Det var før jeg hadde oppdaget destinasjonsladeren i Alicante. Destinasjonsladeren derimot var et funn! Hotellet ligger godt gjemt i smågatene ned mot havna. Det har to ladere som begge gir oss med dobbeltlader ombord 22 kwt. Det koster 26 euro. Men dersom du velger å spise lunsj der slipper du unna med både gratis lading og gratis parkering. Og de hadde et overraskende godt kjøkken. Så det var ingen dårlig deal. Anbefales! (Detaljene om turen ned kommer snart.)

GeirHM

Vhagar, jeg glemte ditt spørsmål om hvilke adaptere jeg fant nyttig. I Spania har jeg - til nå - kun hatt glede av typ2 kabelen jeg kjøpte med bilen, chademo-adapter som jeg først lånte av Bjørn Nyland og seinere kjøpte selv, i tillegg til SCene. Ja, jeg har brukt den vanlige UMCen også ved en anledning med vanlig schuko. Det er en historie eieren av boligen her i Alfaz/Albir hvor jeg fikk strøm helst vil glemme. Jeg tok alt han hadde og hver gang hans varmtvannskoble slo inn, røyk sikringen. Enda jeg hadde skrudd ned til 8a inne i bilen. Jeg forlot deretter åstedet uten å kjenne til problemet med varmtvannet. Det gjorde ikke huseieren. Det ble natt og i stedet for å koble fra bilen, eller ringt meg for å få det gjort, så satte han sin ære i å forsyne min grådige bil med alt den forlangte. Og da gikk det som det måtte. Varmtvannet slo inn og sikringen røyk. Igjen og igjen. Og hver gang måtte huseier finne fram lommelykt og tusle ut på tunet og finne fram til stedet hvor sikringsskapet sto. Heldigvis (?) hadde han automatsikringer. Det ble mange turer. Og bilen fikk sitt. Vi ble seinere enige om ikke å repetere oppdraget.

Men altså, du skaffer deg ikke adapterne for de kjente situasjonene, du gjør det for å være bedre forberedt ovenfor det uforutsette. Og slike kommer. Om du altså tar bilen utenfor elbilland. Så fyll opp ekstrarommet i bagasjerommet bak. Med alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA