Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøpe Think? eller la være

Startet av Ramgad, tirsdag 22. desember 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

Ramgad

Hei!
Familien har tenkt å kjøpe e-golf. Vil det svare seg å kjøpe brukt?

Jeg ser at de billiste ligger på rundt 260.000 på finn.no, men det er jo dette en nybil koster også?

Tenker Varmepumpe og ryggekamera som absolutt minstekrav til ekstrautstyr.


AmocoCadiz

Brukte er jo fortsatt nærmest som ny, de er så vidt innkjørt, lite slitasje foreløpig. Brukte har med vinterdekk, gjerne et tilegg på 12-15000kr m dekktrykksensor. Nybil får videre tillegg med metallic og leveringskostnader pluss annet ekstra utstyr. Og du slipper nybilens barnesykdommer som oftest er fikset opp. Minus med brukt er mindre garantitid og ev. bruksslitasje (steinsprut osv.) Sett opp regnskap og jemfør reelle kostnader for lik bil ny - brukt.
Når det er sagt er bruktbilprisene forunderlig høye på elbiler, sannsynligvis pga insentivene som er nå, men som snart vil gradvis forsvinne.

Sirup

Skinn er et must i e-Golf. Stoffsetene er ikke gode, de blir flekkete. Sjekk litt her inne på forumet så ser du hvor misfornøyd folk er med stoffsetene. Bilen ellers er glimrende.
VW e-Golf
Tesla Model X75

hemi

Jeg endte med å gi mindre for en ny bil med vinterdekk, skistativ og alt, kontra brukt på finn

får om 23 dager!

gamer73

personlig mener jeg varmepumpe er totalt unødvendig for dem aller fleste av oss. Men det tror ikke folk, så du gjør lurt i å presse prisene på en brukt bil uten varmepumpe;)

eivhelle

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 17. november 2015, klokken 11:53
personlig mener jeg varmepumpe er totalt unødvendig for dem aller fleste av oss. Men det tror ikke folk, så du gjør lurt i å presse prisene på en brukt bil uten varmepumpe;)
Helt riktig observasjon for de av oss som ikke har behov for langkjøring om vinteren. Men jeg ville nok selv ha valgt å legge til varmepumpe hvis det ikke hadde vært så trøblete med leveranse på den tiden jeg bestilte.

Nå som temperaturen vaker like over 0 grader går det ca. 2kW ekstra effekt kontinuerlig på bilen min som ikke har varmepumpe. Med varmepumpe ville man har spart over en 1kW med energi. På en litt lenger tur tilsvarer det 10-15 km som gjerne kan være gode å ha hvis det kniper. Og når minusgradene kommer vil differansen øke enda litt til.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

jups...kjører man ofte opp mot grensen for hva batteriet kan gi så hjelper alt mulig..også varmepumpe. Men jeg valgte å ikke kjøpe med varmepumpe pga jeg ikke trenger det. Og derfor sparte jeg 6700kr. Varmepumpen lager jo også en ganske irriterende lyd har jeg hørt så personlig er jeg glad jeg ikke har.....men som sagt..jeg trenger ikke den lille ekstra rekkevidden pumpa gir så....

endim

Sitat fra: gamer73 på onsdag 18. november 2015, klokken 07:48
jups...kjører man ofte opp mot grensen for hva batteriet kan gi så hjelper alt mulig..også varmepumpe. Men jeg valgte å ikke kjøpe med varmepumpe pga jeg ikke trenger det. Og derfor sparte jeg 6700kr. Varmepumpen lager jo også en ganske irriterende lyd har jeg hørt så personlig er jeg glad jeg ikke har.....men som sagt..jeg trenger ikke den lille ekstra rekkevidden pumpa gir så....

Irriterende lyd? Vennligst utdyp :)

Vollengen

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 17. november 2015, klokken 01:36
Brukte er jo fortsatt nærmest som ny, de er så vidt innkjørt, lite slitasje foreløpig. Brukte har med vinterdekk, gjerne et tilegg på 12-15000kr m dekktrykksensor. Nybil får videre tillegg med metallic og leveringskostnader pluss annet ekstra utstyr. Og du slipper nybilens barnesykdommer som oftest er fikset opp. Minus med brukt er mindre garantitid og ev. bruksslitasje (steinsprut osv.) Sett opp regnskap og jemfør reelle kostnader for lik bil ny - brukt.
Når det er sagt er bruktbilprisene forunderlig høye på elbiler, sannsynligvis pga insentivene som er nå, men som snart vil gradvis forsvinne.
Er ikke dekktrykksensor på e-golf, den bruker abs sensoren..

Vollengen

Sitat fra: endim på onsdag 18. november 2015, klokken 11:55
Sitat fra: gamer73 på onsdag 18. november 2015, klokken 07:48
jups...kjører man ofte opp mot grensen for hva batteriet kan gi så hjelper alt mulig..også varmepumpe. Men jeg valgte å ikke kjøpe med varmepumpe pga jeg ikke trenger det. Og derfor sparte jeg 6700kr. Varmepumpen lager jo også en ganske irriterende lyd har jeg hørt så personlig er jeg glad jeg ikke har.....men som sagt..jeg trenger ikke den lille ekstra rekkevidden pumpa gir så....

Irriterende lyd? Vennligst utdyp :)

Jeg har varmepumpe på min og kan avkrefte noen som helst ulyd eller vibrasjon med varmepumpen.
De sleit litt med dette i starten, viste seg at noen hadde rørsystemet klint oppi torpedoveggen.. noe som resulterte i støy og vibrasjoner..

Cirrisky

Vel, kan fortsatt lage bra med lyd om det er noe guffe på det, men ikke så mye mer enn vanlig ventilasjon egentlig.
Hører det dog veldig bra fra utsiden av bilen når den står og forvarmer.

Råde

Sitat fra: Vollengen på onsdag 18. november 2015, klokken 15:06
Sitat fra: endim på onsdag 18. november 2015, klokken 11:55
Sitat fra: gamer73 på onsdag 18. november 2015, klokken 07:48
jups...kjører man ofte opp mot grensen for hva batteriet kan gi så hjelper alt mulig..også varmepumpe. Men jeg valgte å ikke kjøpe med varmepumpe pga jeg ikke trenger det. Og derfor sparte jeg 6700kr. Varmepumpen lager jo også en ganske irriterende lyd har jeg hørt så personlig er jeg glad jeg ikke har.....men som sagt..jeg trenger ikke den lille ekstra rekkevidden pumpa gir så....

Irriterende lyd? Vennligst utdyp :)

Jeg har varmepumpe på min og kan avkrefte noen som helst ulyd eller vibrasjon med varmepumpen.
De sleit litt med dette i starten, viste seg at noen hadde rørsystemet klint oppi torpedoveggen.. noe som resulterte i støy og vibrasjoner..
Du kan da ikke med hørselen i behold hevde at ikke varmepumpen bråker rundt null grader? Viften høres jo ut som et fly som letter... Ellers er det riktig at de fant en fix for vannpumpe-klakkingen.
e-Golf | X75D

Em

#12
Jeg har varmepumpe,og har en lyd fra klimaanlegget,akkurat som en susing som kommer og går. Hvis jeg slår klimaanlegget helt av,blir lyden også helt borte. Virker ikke som lyden er utenfra,men samtidig høres det ikke ut som den kommer innenfra heller.. Noen andre som har noe lignende? Det er vel og merke en " ulyd" i mine øyne,ikke vanlig klimaanlegg lyd,for den hører jeg også selvsagt. Jeg er nok også litt i overkant var for ulyder i bil.

gamer73

er nok bare sånn det er;) Det var også en av grunnene til at jeg ikke vil ha varmepumpe i huset vårt heller. Forbanne viftelyd...gale nok fra spill-pc'en min og på badet....ellrs i huset er det passiv lufting;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA