Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Trulte, tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

Trulte

Cityjet'n 06 hakker når jeg bremser.  Virker kanskje noe temperaturavhengig,  altså kun tidvis tilstede.  Hakking=motoren kobler seg av/på uten at det gis gass/skapes kraft,  som gjør at det rister/hakker. Noen som har tips?

ØysteinBuddy

Litt uklart skrevet, men prøver midt beste.
Skjer dette ved akselerasjon eller oppbremsing?
Ved akselerasjon: Høres ut som børster som sitter fast og evt belegg i motor som må slipes vekk.

Ved oppbremsing: Rustne/dårlige bremseskiver. Dette må da skiftes ut.

Forklar evt på en annen måte, så skal jeg prøve og forklare nærmere.
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

Trulte

Forsøker å beskrive nærmere:
Det oppstår ved bremsing. Har nok ikke med bremseskiver å gjøre. Det er akkurat som motoren slår seg av og på - hakker-uten at det genereres kraft, og det lyser heller ikke på kraft indikatoren. Dette gjør at hele buddy'n rister. Ved justering av trykket på bremsen kan en regulere omfanget til en viss grad. Noen dager er det mye,  andre ingenting.

ØysteinBuddy

Ok, dette hørtes rart ut, ja.
Litt skudd i blinde, men mulig et dårlig/defekt motorfeste? Eller en dårlig bremselysbryter kanskje?
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

GREX

Vær oppmerksom på at regenereringen styres av at man aktiverer bremsen. Det er en lite bryter som er koblet opp mot bremsepedalen som styrer dette. Når du trykker let på bremsepedalen vil du høre et klikk. Det er denne bryteren som aktiveres. Jeg fikk koblet denne regenereringen ut da den forårsaket masse rykking og napping ved bremsing, og når farten var lav. Det virket nærmest som at hele motoropphenget var løst når denne regenereringen slo inn ved lav hastighet. Regenereringen bidrar ikke til noe ekstra kjørelengde i praksis og gir også mere rustne bremseskiver. Vedrørende bremseskiver foran, så har jeg skiftet til Brembo skiver. De er mere rustfrie og er standardskiver, og kan kjøpes hos f.eks BilXtra. De er mye bedre enn de orginale rustskivene. Jeg har en Buddy 2008 modell.

bosonic

Har du delenummer til skivene hos Bilxtra?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

GREX

Jeg må sjekke litt i garasjen etter skivespesifikasjonen. Har muligens de gamle skivene liggende i BREMBO eskene. Kommer tilbake med dette i neste uke. 

Trulte

Dette med regenereingen høres sannsynlig ut,  likeledes at motoropphenget høres løst ut: Motoren bjeffer liksom. Er det kurrant å koble fra generatoren selv?  (Kanskje har den til og med egen sikring?)

bosonic

Det er selve motoren som er generator. Enkleste måte å koble ut regenerering er nok å koble fra ledningen til bryter
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

GREX

BREMBO skivene som passer Buddy foran har Brembo nr. 08.3636.10
Disse skivene er noen mm for tykke til å passé bak.

HenryJac

Sitat fra: GREX på torsdag 03. desember 2015, klokken 09:10
BREMBO skivene som passer Buddy foran har Brembo nr. 08.3636.10
Disse skivene er noen mm for tykke til å passé bak.
Du har tilfeldigvis ikke boksen/delenr for klossene også?
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

GREX

Jeg kjøpte klossene på Biltema. Foran har Biltema nr. 65-9090. Bak nr. 65-9101. Jeg måtte pusse/slipe lett litt her og der på stålrammen til klossene. Dette da de kan være litt vanskelige å få på plass, men det er kun "justeringer" mindre enn 1 mm som trenges.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA