Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Begrensninger for MP3 musikk filer

Startet av HenrikRH, tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:49

« forrige - neste »

HenrikRH

Hei Leafere!

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan mine første 9000 km med 2015 Nissan Leaf Nordic har vært.

Fikk bilen levert 1 uke etter at jeg skrev under kontrakten hos Vestfold Auto. Nissan-selger Alf Andreassen har vist stor kundeservice og strekker seg langt for å gjøre kunden fornøyd! Angrer ikke på valget av bilforhandler.

I sommer har jeg ikke hatt noen problemer med bilen, og har i snitt kunnet kjøre 15 mil med bilen før jeg måtte lade den. Veldig fornøyd med dette, da bilen tilfredsstiller mine behov! Pendler daglig Sandefjord - Tønsberg. Tar også noen Oslo-turer med hvert, og opplever et godt utvalg med hurtigladere langs veien.

CARWINGS: Ikke mye å skryte av. Dette er vel alle Leaf-eiere enige om. Heller ikke jeg synes dette fungerer optimalt, da appen er veldig treig.. Den har fungert til mitt behov, men kunne vært bedre/enklere. I sommer var alltid bilen 16 grader og AC fungerte optimalt.
Ladetimer har jeg ikke brukt, da den alltid lader når jeg kobler til laderen.
Klimakontroll-timer fungerer hver gang om jeg stiller den inn i bilen, men ikke hver gang gjennom appen.

KLIMAANLEGG: Fungerer optimalt. Er ikke plaget med dugg på innsiden i bilen når jeg bruker denne 30 min før jeg skal kjøre. Opplever også at den ikke bruker mye strøm når man bruker varme kombinert med AC. Om jeg bare har på varme, merker jeg at luften blir veldig fuktig ganske fort.
Bruker aldri Auto, kun varme på rute kombinert med gulv.

LYS: Ganske kjapt skiftet jeg all interiørbelysning om til LED med pærer kjøpt fra ebay. Totalt 100 kr, god kvalitet på pærer og lang levetid.
Satte inn Xenon i fjernlysene. Ikke optimalt lysbilde, men dog mye bedre enn orginalene som var halogen.
Spent på når vinteren kommer, om lyktene fryser (halogenpærer varmer opp de store lyktene).
Kan godt hende jeg må krype til korset å skifte tilbake til halogen igjen.
Øvrige lys på utsiden er skiftet til LED, med unntak av kjørelyset (nede ved bakken foran), da det er 1 million skruer som skal ut før det kan skiftes.

LYD: Lydanlegget er upåklagelig, i forhold til hvor lite strøm det bruker og hvem produsenten er.
Bose og Nissan har virkelig utviklet et godt anlegg som får kjøre seg i min bil med både Radioresepsjonen og Spotify.

LADEMULIGHETER: Litt irriterende at man ikke kan på en enkel måte sende inn og oppdatere ladekartet.
Hurtigladeren på Statoil Grelland E18  er ikke markert. Savner også muligheten til å kunne se i kartet i bilen om ladere er opptatt. Dette tror jeg blir å komme, eller.. jeg håper.

EKSTERIØR: Som alle vet er Leaf satt sammen av roboter. Dette vises -  utrolig godt. Det er flere usymetriske glipper mellom paneler, særlig i fronten. Har aldri sett en perfekt Leaf, og jeg tviler for at jeg vil kunne få se det.
Nissan-logoens blåfarge flakset avgårde etter noen runder med bilvask, men denne er det reklamasjon på og man får ny fra forhandler. Kjent problem.
Fikk også et steinsprang på klarlakken på ene speilet, men Nissan kunne ikke levere lakkstift, så det må jeg fikse selv.
Hadde også en liten skade bak på baggasjeromsluken, ble oppdaget ved overlevering. Dette fikset Vestfold Auto uten problemer og resultatet ble veldig bra.

INTERIØR: Setene blir fort slitt, i form av at de ikke holder seg like godt. Kanten på førersiden ut mot døren mister fort "formen" og blir trykket inn/ned. Ikke observert hull eller slitasjemerker enda. Dørmattene (gummi) blir også fort slitt, nesten hulldannelse etter bare noen måneder. Baggasjerommet er stort og flott. Har brukt dette mye da jeg spiller golf. Får inn hele golfsettet uten å ta ut køller, samt golftrallen (ClickGear) uten å demontere noe. 


Skiftet om til vinterdekk i går. Valgte piggfrie vinterdekk med orginal felg når jeg kjøpte bilen. Spent på hvordan Leafen min, som forøvrig heter ELias vil oppføre seg i vinter.
Legger iallefall merke til at avstanden synker fort når gradestokken synker under 5 varmegrader.



Takk for at du tok deg tid til å leste dette!  :D
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

nr1rayner

Har selv Tekna (altså skinn), og gått snart 20'km. Sjåførstol virker fast og fin uten noen deformasjon, uten at jeg har gått med lupe for å sjekke nøye. Har ikke lagt merke til noen slitasje på gulvmatter heller..

Har flasset litt blått fra Nissan-logoene hos meg også. Under er det jo nydelig "crome", skjønner ikke hvorfor de har skjult det med noe blå gurba.. Så jeg vil prøve å ta vekk alt det blåe, men har bare ikke kommet dit enda. Vasker ALDRI bilen i vaskemaskiner, så får finne en annen måte å gjøre det på ;)

Ellers godt oppsummert og høvelig lik mine erfaringer  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mazzbot

Fantastisk lesing !

Etter 3000 km kan jeg si meg fornøyd , rekkevidden er spm den er . Men en ting jeg faktisk er litt skuffet over er Bose anlegget , er ikke så mye trukk i det , kommer fra en Mitsubishi ASX som har subwoofer i bagasjen ( bra trukk I den  ) kan være at lyden er bedre i leafen .

Mazz
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Rep

God beskrivelse av leafen:-D
Men eg er veldig fornøyd med Leaf Manager :-) fungerer kvar gang for meg etter å ha skiftet til asia/japan serveren, anbefales
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

Smasher

Hei!

Byttet kjørelysene nede foran nå når jeg satte på vinterdekk, uten og skru ut en eneste skrue(Bortsett fra i dekket da), Det er bare og løfte ut det svarte plast dekslet i hjulbuen, og stikke hånden inn :-D

Einar_S

Sitat fra: Mazzbot på mandag 16. november 2015, klokken 16:33
Men en ting jeg faktisk er litt skuffet over er Bose anlegget , er ikke så mye trukk i det ,

Og du har funnet frem/bak balansen?
Jeg synes også den låt ganske trang i tuten inntil jeg fikk mer lyd bak.
Da ble den omtrent så bra som det kan bli i en standard bil. Dette med en referanse-CD, ikke bompa-bompa "musikk".
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

HenrikRH

Sitat fra: Smasher på tirsdag 17. november 2015, klokken 09:04
Hei!

Byttet kjørelysene nede foran nå når jeg satte på vinterdekk, uten og skru ut en eneste skrue(Bortsett fra i dekket da), Det er bare og løfte ut det svarte plast dekslet i hjulbuen, og stikke hånden inn :-D

Nydelig!
Kan du sende meg link til pærene du har kjøpt?
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

Smasher

Her er linken

http://www.ebay.com/itm/281289061538


De er litt lange og tykkei område mellon låse taggene og pære delen, så de Øverste 3-5mm må files ned litt, ca 2-3 mm så tykkelsen blir ca 16-17 mm. Ellers gikk det strøkent og bytte de :-D

FroBe

Dårlig fjernlys er forårsaket av dårlige kabler.
Ved å montere nye kabler og helst et rele så vil det originale fjernlyset med halogenpære lyse nesten dobbelt så kraftig som originalt.
Andre har målt 11V istedenfor 13V på kontakten til pærene, da har man ingen sjanse til å få 2100 lumen som H9-pærene kan gi ved 13V, men levetiden til pærene ved så lav spenning blir doblet.

Hvis man måler lysstyrken 100 meter foran bilen tror jeg halogenpære med nye kabler vil lyse sterkere enn uoriginale kinesiske xenonpærer som ikke er i fokus, men sprer lyset i alle retninger.
Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T



AppleKnocker

Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på mandag 16. november 2015, klokken 15:02
Legger iallefall merke til at avstanden synker fort når gradestokken synker under 5 varmegrader.

God oppsummering.

Rekkevidden faller med temperatur. For min del har jeg et forbruk som er 15% høyere i november enn snittet av juli/august. Utetemperatur var ca 15 C i døgngjennomsnitt i sommer, mens den så langt i november har vært 4 C.  Kaldeste her jeg bor er typisk januar med ca 0 i gjennomsnitt.

Med 80 km daglig pendling regner jeg med å bruke bilen uten begrensninger 98% av årets dager. Ved ekstremvær/kulde ser jeg for meg å senke farten (dvs melde meg av rotteracet i venstre felt på motorveien), rasjonere noe på varme i bilen (ned fra 22 og ikke forvarme uten å være tilkoblet strøm) eller i verste fall lade på jobb (litt klønete på mitt arbeidssted).

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bekkenes

Sitat fra: FroBe på tirsdag 17. november 2015, klokken 21:48
Dårlig fjernlys er forårsaket av dårlige kabler.
Ved å montere nye kabler og helst et rele så vil det originale fjernlyset med halogenpære lyse nesten dobbelt så kraftig som originalt.
Andre har målt 11V istedenfor 13V på kontakten til pærene, da har man ingen sjanse til å få 2100 lumen som H9-pærene kan gi ved 13V, men levetiden til pærene ved så lav spenning blir doblet.

Hvis man måler lysstyrken 100 meter foran bilen tror jeg halogenpære med nye kabler vil lyse sterkere enn uoriginale kinesiske xenonpærer som ikke er i fokus, men sprer lyset i alle retninger.

Jeg har ikke kompetansen til å gjøre noe slikt, men jeg ser for meg garantien ryker hvis man bytter ut kablingen til pærene.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA