Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratulerer Elon Musk!

Startet av SonicGTE, tirsdag 22. desember 2015, klokken 07:39

« forrige - neste »

SonicGTE

Når man har 4.5 mil til jobb, og deler av veien er 100/110sone motorvei, og noe er 50-sone, man får ikke ladet på jobb - hva er mest effektivt?

Bruke save-knappen når man er på motorvei og hybrid på andre steder?

Har ikke hatt bilen så alt for lenge, men foreløpig skuffer den litt i forhold til forbrukt. Mest trolig er det brukerfeil eller at jeg ikke kjenner bilen godt nok ennå, men over en liter på mila er litt mye.

Når man bruker save, så ser jeg at batteriet brukes uansett. Er det riktig?
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

ghabbe

Mitt tips er at du lar bilen gjøre jobben og ikke er for hard på gasspedalen. Save og Charge bruker jeg sjelden eller aldri og ECO-knappen kun ved motorvei og cruisekontroll. Forvarm alltid 20 minutter hvis du har mulighet når temperaturen er under 10 pluss. Ved under 0 bør du varme 30 minutter. Min erfaring er at det er vanskelig å overstyre bilen når det gjelder kjøremodus, men kanskje andre har andre erfaringer. Uansett min kjørestil og bilens regulering gjør at jeg ved hver fylling av drivstoff ender på ca. 0,3 l/mil ved blanda kjøring. Jeg har da kun 17 km til jobb hvor bilen brukes mest, og kan lade på jobben når det trengs. På langkjøring ligger forbruket på 0,6 - 0,7 l/mil.

aaa3

Du kjører altså 90 km tur-retur. Jeg antar bilen er fulladet når du starter? Da burde du ikke bruke mer enn 0,4-0,5 l/mil totalt. Over 1 l/mil har jeg bare kommet én gang; da kjørte jeg flyttelass for sønnen med tung henger. På langtur for øvrig bruker jeg også 0,6-0,7 l/mil.
Det spiller liten rolle om du bruker SAVE eller  CHARGE-knappene, forbruket vil bli ca det samme.
Det viktigste er, som ghabbe sier, å være forsiktig med høyrefoten.

Niff123

#3
Jeg tiltrer de to andre. Over literen betyr enten at det er noe feil eller at du kjører som de verste bussjåførene: bare to pedalposisjoner - gassen i bunn og bremsen i bunn - og slik kjører du selvsagt ikke. Selv uten lading på natten bør du ikke ha mer enn ca. 0,7, og du lader sikkert og bør derved komme en god del lavere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA