Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Vegard Myrvang, tirsdag 22. desember 2015, klokken 05:38

« forrige - neste »

Vegard Myrvang

Er det tid frem til 100% lading som vises ?
Nissan Leaf Nordic 6.6Kw 2015 hvit perlemor

Larsj84

Slik jeg tolker det så er det frem til den streken du ser mellom det grønne feltet og enden på batteriet.

Altså ~80%

PokerFjes

Sitat fra: Larsj84 på mandag 16. november 2015, klokken 11:48
Slik jeg tolker det så er det frem til den streken du ser mellom det grønne feltet og enden på batteriet.

Altså ~80%
Interessant, for når jeg lader med combo står streken på 100%
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

ArneS

Indikasjonen på gjenstående ladetid i displayet på hurtigladeren er informasjon som bilen sender og avhenger av lade standard.

AC: Ingen gjenværende tids indikasjon, så den vil vise tiden gått siden start
DC CHAdeMO: Bilen angir gjenværende ladetid. Laderen viser denne tiden. Gjenværende ladetid fra bilen er ofte opp til 80-90% SOC og bilen avslutter hurtigladingen når den når denne grensen.
DC CCS: Bilen kan gi 2 type informasjon,
- Gjenværende tid for hurtiglading,
- Gjenværende tid til batteriet er fullt
Her viser ABB hurtigladetid dersom dette er rapportert av bilen. Dersom denne er passert når lading starter, eller hvis det ikke er angitt av bilen, så viser ABB gjenstående tid til fullt batteri.

I det andre bildet (om CCS lading) er det mulig at tiden ikke er den rette (viser 50 min) fordi ladesyklusen har nettopp startet.
SOC viser "0%" der men det kan være den er over hurtilade grense. Etter noen sekunder (når kraftforsyningen er stabil) skal den angi riktig tid og SOC.

Mvh
Arne Sigbjørnsen
ABB
P85+ Signature (solgt)
P85DL

PokerFjes

Sitat fra: ArneS på mandag 16. november 2015, klokken 15:59
Indikasjonen på gjenstående ladetid i displayet på hurtigladeren er informasjon som bilen sender og avhenger av lade standard.

AC: Ingen gjenværende tids indikasjon, så den vil vise tiden gått siden start
DC CHAdeMO: Bilen angir gjenværende ladetid. Laderen viser denne tiden. Gjenværende ladetid fra bilen er ofte opp til 80-90% SOC og bilen avslutter hurtigladingen når den når denne grensen.
DC CCS: Bilen kan gi 2 type informasjon,
- Gjenværende tid for hurtiglading,
- Gjenværende tid til batteriet er fullt
Her viser ABB hurtigladetid dersom dette er rapportert av bilen. Dersom denne er passert når lading starter, eller hvis det ikke er angitt av bilen, så viser ABB gjenstående tid til fullt batteri.

I det andre bildet (om CCS lading) er det mulig at tiden ikke er den rette (viser 50 min) fordi ladesyklusen har nettopp startet.
SOC viser "0%" der men det kan være den er over hurtilade grense. Etter noen sekunder (når kraftforsyningen er stabil) skal den angi riktig tid og SOC.

Mvh
Arne Sigbjørnsen
ABB
Takk, det er flott med skikkelige fakta! Når et gjelder 0% i bilde nr2, så er det reelt. e-Golfen viste 0km resterende kjørelengde når jeg trillet inn til hurtigladeren.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Vegard Myrvang

Avsluttet på 86% og hadde ikke nådd streken så er kanskje opp til 90%indikeringen er på Nissan leaf.
Nissan Leaf Nordic 6.6Kw 2015 hvit perlemor

elbas

På min Japan- leaf tror jeg ikke hurtigladeprosent og faktisk prosent stemmer overens. Noe ala bildet under mener jeg er det som skjer når jeg hurtiglader. Hvis jeg stopper på 80 % i følge hurtigladeren er ikke det likt som å sette bilen på 80% med vanlig stikkontakt. 

Er det noen flere som merker det samme?

http://www.saxton.org/tom_saxton/2012/09/dcqc-soc.html
Nissan leaf 2014

Rio

Sitat fra: crossbasse på mandag 16. november 2015, klokken 20:14
På min Japan- leaf tror jeg ikke hurtigladeprosent og faktisk prosent stemmer overens. Noe ala bildet under mener jeg er det som skjer når jeg hurtiglader. Hvis jeg stopper på 80 % i følge hurtigladeren er ikke det likt som å sette bilen på 80% med vanlig stikkontakt. 

Er det noen flere som merker det samme?

http://www.saxton.org/tom_saxton/2012/09/dcqc-soc.html

Ja, jeg har også lagt merke til at en 2011 Leaf fra Japan sendte feil SoC til hurtigladeren. Det sagt, jeg lurer på om det ikke var riktig på noen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: ArneS på mandag 16. november 2015, klokken 15:59
Indikasjonen på gjenstående ladetid i displayet på hurtigladeren er informasjon som bilen sender og avhenger av lade standard.

Mvh
Arne Sigbjørnsen
ABB

Jeg vil bare gratulere dere med de nye hurtigladerne deres! De er utrolig praktiske, og enkle å bruke. Et godt stykke designarbeid.

Det eneste jeg synes mangler er spenning, strøm og effekt på displayet, slik at vi kan se "hva som foregår". Jeg trykket på "?" og "informasjon" og forventet å se det.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ArneS

Sitat fra: Rio på mandag 16. november 2015, klokken 22:23


Jeg vil bare gratulere dere med de nye hurtigladerne deres! De er utrolig praktiske, og enkle å bruke. Et godt stykke designarbeid.

Det eneste jeg synes mangler er spenning, strøm og effekt på displayet, slik at vi kan se "hva som foregår". Jeg trykket på "?" og "informasjon" og forventet å se det.

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding og takk for tips.
På tidligere modeller og sw releaser hadde vi faktisk denne informasjonen om spenning og strøm i hovedmenyen men vi valgte å rydde det vekk for vi tenkte det ble for mye teknisk informasjon for den vanlige brukeren, men det er en god ide å legge det i en undermeny.
Tar det med for vurdering i neste release. :)
P85+ Signature (solgt)
P85DL

v-i-c

Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. november 2015, klokken 07:26
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding og takk for tips.
På tidligere modeller og sw releaser hadde vi faktisk denne informasjonen om spenning og strøm i hovedmenyen men vi valgte å rydde det vekk for vi tenkte det ble for mye teknisk informasjon for den vanlige brukeren, men det er en god ide å legge det i en undermeny.
Tar det med for vurdering i neste release. :)

Dersom man har la oss si 300A 400V TN strømforsyning, kan da de nye ABB laderene levere hurtigladning til tre biler samtidig gitt at det er tilkoblet en ZOE -- AC43kW, en BMW i3 -- CCS og en Kia "Gammel japansk standard"

Og hvor mye effekt klarer deres nye ladere å gi samtidig til disse tre bilene
ZOE får 43kW
Hva kan Kia maksimalt få ?
Hva kan BMW maksimalt få ?

Kan de nye laderene til ABB utstyres med både AC43kW og AC22kW og samtidig de to DC standardene?
Hvor mye strøm må strømtilførselen da kunne levere, om alle fire bilene skal få maksimal ladning?

PS Jeg har også bare gode erfaringer med de nye ABB ladernene selv om enkelte av dem kun har AC22kW og ikke har AC43kW.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ArneS

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 17. november 2015, klokken 07:46

Dersom man har la oss si 300A 400V TN strømforsyning, kan da de nye ABB laderene levere hurtigladning til tre biler samtidig gitt at det er tilkoblet en ZOE -- AC43kW, en BMW i3 -- CCS og en Kia "Gammel japansk standard"

Og hvor mye effekt klarer deres nye ladere å gi samtidig til disse tre bilene
ZOE får 43kW
Hva kan Kia maksimalt få ?
Hva kan BMW maksimalt få ?

Kan de nye laderene til ABB utstyres med både AC43kW og AC22kW og samtidig de to DC standardene?
Hvor mye strøm må strømtilførselen da kunne levere, om alle fire bilene skal få maksimal ladning?

PS Jeg har også bare gode erfaringer med de nye ABB ladernene selv om enkelte av dem kun har AC22kW og ikke har AC43kW.

Våre hurtigladere kan lade AC og DC samtidig dersom det er nok strøm inn (400V/150A). Da kan f.eks BMW i3 lade med max effekt 50kW under ideelle forhold samtidig som Renault ZOE lader med 43kW AC.
Vi kan ikke lade 2 DC biler samtidig for det vil kreve dobbelt opp med likerettere (som er den kostnadsdrivende komponenten).
Vi har og utfordringer med å dele strøm mellom to DC biler slik som f.eks Tesla gjør av 2 grunner:
- CHAdeMO aksepterer ikke at du midt i ladesyklus halverer effekten
- Der er utfordringer med en betalingsløsning når du betaler pr. min. Hvem vil akseptere at du plutselig halverer effekten som du betaler 2,50 kr pr min for?

Vi kan levere hurtigladere med 2 DC i kombiasjon med 1 AC, enten 43kW med fast kabel eller 22kW uten kabel.
Det er operatørene (Fortum, Grønn Kontakt, ...) som velger hvilken modell de ønsker.

Når det gjelder KIA Soul så kan denne i teorien lade på høyere effekt enn 50kW, men begrensningen ligger i CHAdeMO. Der finnes ingen CE godkjenning for mer enn 125A på denne.
Batterispenning på elbilene som finnes i dag og de neste 3 årene ligger på mellom 350-450VDC, dvs at KIA kan lade maksimalt 450V x 125A = 56,3kW i følge standarden. I kortere perioder kan batterispenningen økes slik at en kan se noe høyere effekt en kort periode.
CCS er CE godkjent for maksimalt 200A, dvs makseffekt på 450V x 200A = 90kW. Denne maks effekten kan imidlertid ikke dras ut på dagens biler (BMW i3, VW eGolf og eUP) pga begrensninger som produsentene har lagt inn for å beskytte batteriet.


P85+ Signature (solgt)
P85DL

3irikur

Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. november 2015, klokken 10:18

- CHAdeMO aksepterer ikke at du midt i ladesyklus halverer effekten


Hva betyr det?


Mulig jeg har misforstått, men er det ikke akkurat det som skjer når du nærer deg 80-90% av batterikapasitet? Eller er det kanskje bilen selv som tar ned effekten?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

automat

Dersom likeretteren er den kostnadsdrivende komponenten, så kan jeg ikke skjønne annet enn at dagens hurtigladestasjoner er veldig ineffektive. Man har kun en stor dyr likeretter, som kun kan betjene en bil omgangen, og store deler av tiden utnytter man ikke likeretterens kapasitet fordi batteriet ikke kan ta i mot mer.

Det mest effektive burde være å ha mange små (rimelige) likerettere, som fordeles utover flere uttak etter behov (og/eller betalingsvilje).

Og dagens prismodell med 2,50 pr min er ikke skrevet i stein. Hvis jeg allikevel skal ta en 45 min matpause, så trenger ikke jeg nødvendigvis lade med full effekt. Særlig ikke hvis jeg bare trenger å lade til 65%

Hvis man kan velge ladeprosent og ladetid ved start, og pris settes utfra hvor raskt man ønsker å lade, så vil dette bli mer effektivt.

For chademo må man tydligvis teknisk sett stoppe ladingen og startet ny ladesekvens for å endre hastighet. Her burde det komme en versjon 2 av standarden, som takler endring i ladehastighet.



2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ArneS

ABB's ladere er satt opp modulært med 10kW AC/DC moduler.
Fordelen med dette er at hvis en modul ryker så kan den fortsatt lade med 40kW effekt til den defekte blir reparert. Dette går fint og med CHAdeMO da bilen spør etter maks tilgjengelig effekt fra laderen når en kobler til og ut fra dette estimerer den ladesyklusen basert på mange variabler (der temperatur på batteri er vesentlig).
Det er når effekten blir satt ned fra f.eks 40kW til 20kW av hurtigladeren midt under ladesyklusen at CHAdeMO protesterer.

Den stopp som estimeres i displayet på laderen er informasjon fra bilen om at under gitte forutsetninger så avslutter bilen denne ladingen på denne SOC (typisk 80-90%).
Når den kommer til denne grensen, gir bilen beskjed til laderen om å avslutte ladingen.
Hurtigladeren er i denne sammenheng kun en slave av kommandoer fra bilen.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA