Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Innstillinger best mulig rekkevidde

Startet av kjølholdt, tirsdag 22. desember 2015, klokken 02:35

« forrige - neste »

kjølholdt

Noen som har erfaring med disse vinterdekkene nexen winguard sport, må bytte ut nokian dekkene, de har fungert bra, er skeptisk da dette er billig dekk, bør man gå for nokian igjen? Anyone
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cairnz

avhenger av hvor du kjører og hva du vil ha slags egenskaper på vinterdekkene.
Elbilist

kjølholdt

bor i bergen, kjører ikke over fjellet til østlandet, vinterstid bergen - sunnmøre. egenskaper vel komme frem når det er glatt
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Dag A.

Likt som oss på sørlandet bør du vel fokusere på dekk som har gode evner når det gjelder vanndrenering og egenskaper på våt/kald asfalt.  Sjeldent at vi har ordentlig mye snø på veiene (egentlig dessverre, for min del kunne de godt latt være å salte).

Selv har jeg alltid kikket litt på tester, men det jeg finner viktigst er å prøve bilen på et trygt område, f.eks en stor parkeringsplass.
Ofte finner jeg at tester av dekk kan gi en pekepinn på hva du bør gå for, men det har vist seg gjentatte ganger at dekkene som sendes til testing er manipulerte, altså dekkene som testes har andre (bedre) egenskaper enn dekkene som kommer ut til konsument, så testene tar jeg med en god klype salt.
Det er ikke sikkert at testvinnerne i årets test passer ditt klima, bare fordi de er best "all round".

Det viktigste med dekk uansett er at du er kjent med hvordan bilen oppfører seg og kan avpasse deg tilsvarende.  Det er også et viktig poeng å få med seg at kontaktflaten mellom bil og vei er ikke på mange cm2 så det er viktig at man ikke bare tenker kroner i denne sammenheng.  Med en TMS så er det ganske stor masse som skal stoppes på tidvis glatte veier, og lasten du har ombord kan ofte ikke måles i kroner og øre.

Selv er jeg så heldig at jeg har en arbeidsgiver som tilbyr tilgang til glattkjøringsbane hver høst, så enkelte år stikker jeg dit for å prøve bilen under kontrollerte forhold, og da gjerne med instruktører tilstede. Fruen scorer alltid bedre enn meg på glattkjøringsbanen ;)  I wonder why ??  Har ikke tatt turen med Teslaen.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

leiflar

Hvor mye koster de Nexen dekkene?
Bestilte akkurat Conti VikingContact 6 til ca 1850kr/stk.
Synes det er en grei pris, og tror ikke de ligger så mye tilbake for Nokian.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Tesla-man

Kr. 1048 ink. mva hos dekk.outlet.no levert på døra. Har disse på P85 fra i fjor og har i dag fått levert til P85D. Helt greie dekk.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Muffinman

Magefølelsen sier at dette er dekk omkring samme liga som Sottozero II. Men mulig jeg er ute og sykler.

kjølholdt

Prøver de en sesong her på Vestlandet så skal jeg avlevere en rapport på vårparten .
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

leiflar

Vet dere om et gunstig sted å kjøpe dekktrykksensorer? Kanskje like greit å kjøpe de originale?

rmr

Sitat fra: leiflar på tirsdag 17. november 2015, klokken 09:42
Vet dere om et gunstig sted å kjøpe dekktrykksensorer? Kanskje like greit å kjøpe de originale?

Mener bestemt at dette er billigst hos Tesla :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

leiflar

Ja, de skulle ha 410 pr stk. Ikke så ille det. Så går for det. Mest sannsynlig fungerer de bedre enn uoriginale. Koster jo litt om man får problemer med dette. Må av og på med dekket, balansere, osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA