Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Verksted Oslo / omegn

Startet av 1001 Watt, tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:12

« forrige - neste »

1001 Watt

Vasket i går bilen mens varmegradene ennå regjerer her sørpå. Da jeg skulle tørke over med håndkle bendte jeg litt på takantennen, hvorpå det fosset fram vann. Taket er som sikkert mange har merket seg bokstavelig talt mykt som blekk, og ved forsiktig bend på antenne slutter ikke lengre gummipakninga til mot takplata. Vannet var tilblandet med med en lys "guffe"  som kunne minne om rester av lim. Bilen har vært vasket på vanlig måte med høytrykkspyler, dvs ingen mekanisk kontakt med antenna. Ser med gru på hva en børstevask vil gjøre.....Finner foreløpig ingen vannflekker i takpanelet. Andre som har opplevd det samme?

1001 Watt

Autowinder

Ja dette er riktig. En lekkasje i bilen ved levering, antok jeg feilaktig at hadde dette som opphavssted, men det viste seg at limfugen øverst på frontruten ikke var komplett og slapp vann inn. Ble imidlertid forklart av tekniker ved Møller at det er en ekstra tetningsring rundt gjennomføringshullet til antennen, og at festeanordningen er relativt mye mindre enn antennefoten, slik at hullet kan holdes lite. Det ville krevet en mye mindre fotplate, eller større "mutter", for å sikre at du ikke kan bikke opp lit av foten. Men tett skal det være, og er det vel?   
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

1001 Watt

Sitat fra: Autowinder på mandag 16. november 2015, klokken 13:11
Ja dette er riktig. En lekkasje i bilen ved levering, antok jeg feilaktig at hadde dette som opphavssted, men det viste seg at limfugen øverst på frontruten ikke var komplett og slapp vann inn. Ble imidlertid forklart av tekniker ved Møller at det er en ekstra tetningsring rundt gjennomføringshullet til antennen, og at festeanordningen er relativt mye mindre enn antennefoten, slik at hullet kan holdes lite. Det ville krevet en mye mindre fotplate, eller større "mutter", for å sikre at du ikke kan bikke opp lit av foten. Men tett skal det være, og er det vel?

Tett i betydning "ikke sett vann innvendig ennå", ja. Men hvorfor konstruere en antenne som magasinerer vann? Har alltid hatt vann som rant ned langs midten av bakruten etter vask, skjønner nå hvorfor. Dersom det er meningen at vannet skal bevege seg inn og ut av antennhuset burde vel gummiforingen fjernes?

Autowinder

Det er det vel bare VW som kan svare på  :)
Den er åpenbart at ytre gummiforingen må være der for å forhindre inntrenging av støv o.l. under antennefoten så ikke det gnisser og sliter på lakk og grunning mer enn nødvendig mellom antennefot og taket...
Jeg ville ikke vært uten den med hensyn til  å lede vannet lettere vekk, men den lar deg sikkert fjerne.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA