Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spotify blir endelig integrert med Tesla Model S

Startet av martus94, mandag 21. desember 2015, klokken 22:58

« forrige - neste »

martus94

Sitat fra: Cirrisky på onsdag 02. desember 2015, klokken 12:40
Eneste jeg har lagt merke til med eGolfen er at det stjeler en ganske grei mengde strøm når man starter å kjøre med helt kald bil.
F.eks når jeg pendler fra Bærum til Rygge og tilbake, som er ca 80km hver vei:

- Starter hjemme, i garasje lukket garasje, som er rundt 5-10 grader over ute-temp, med avgangstid og klima på 27 grader (tenker at det er bedre å ha litt ekstra-varme :P).
Ankommer Rygge, etter ca 80km, da har rundt 50-60% av batteriet gått. Dette er på kalde dager, rundt -6 grader, men på eller våt motorvei. Om jeg hadde fortsatt å kjøre forbi Rygge, så hadde jeg sikkert klart å presse bilen til rundt 150km e.l.

- På Rygge har jeg egentlig ikke lademuligheter, og bilen står i en åpen garasje i ca 8-12 timer i ute-temp. Når jeg starter bilen da, er batteriet på rundt 40%, men klarer ikke kjøre mer enn ca 30-40km før batteriet er helt tomt. Så det virker som om å starte kaldt har en veldig stor innflytelse på batteriet når man starter å kjøre, stjeler kanskje en 20-30 km e.l?

så anbefalingen er å forvarme bilen før man drar?

Cirrisky

Virker som om det hjelper. Prøver også å sette på en nedre ladegrense på 80-90% slik at batteriet varmes opp litt med lading frem til avgangstid (tenker nå jeg iaffal).

martus94

blir moro når man får bilen og virkelig blir kjent med den :)  håper det blir en bil jeg kommer til å være glad i lenge :)   

Bjoris

Slik er jo alle elbiler, ikke noe unormalt, det gjelder å få den plugget i så en kan forvarme den og aller helst lade batteriet så det er ferdig akkurat ved avgang:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

fossekallen

SitatOm du må hurtiglade to dagar i året, fordi det er ti minus, 20cm snø i vegen og stiv orkan rett imot, er det heilt overkommeleg. Fem minutt på hurtigladaren, så har du fått dei to mila ekstra du treng.

Betyr dette at man helst skal unngå hurtiglading? Hilsen newbie
Foreløpig ikke elbileier, men kommer til å bli. Greit å tråle dette forumet litt før kjøp tenkte jeg.

Bjoris

Sitat fra: fossekallen på mandag 21. desember 2015, klokken 08:52
SitatOm du må hurtiglade to dagar i året, fordi det er ti minus, 20cm snø i vegen og stiv orkan rett imot, er det heilt overkommeleg. Fem minutt på hurtigladaren, så har du fått dei to mila ekstra du treng.

Betyr dette at man helst skal unngå hurtiglading? Hilsen newbie

Nei, en hurtiglader når en må, men er jo ikke anbefalt å gjøre dette daglig, men nå som hurtigladerene ikke er gratis lengre så tipper jeg det er svært få som gjør det uansett. En må ikke være redd for å lade en elbil, da blir det slitsomt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

martus94

til værdags hva er anbefalt lading?

hørt om 70-80% stemmer det? og 100% når man skal på lang tur.

Bjoris

#22
Ja; 80% om det løser dagens utfordring. Ingen poeng å kjøre på 80% hvis du da ender med å kjøre bilen veldig lavt.

Ang 100% så er poenget at bilen ikke må bli stående full-ladet lenge. Lad til 100% når du trenger det!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

treierts

Sitat fra: bjoris på torsdag 24. desember 2015, klokken 20:52
Ja; 80% om det løser dagens utfordring. Ingen poeng å kjøre på 80% hvis du da ender med å kjøre bilen veldig lavt.

Ang 100% så er poenget at bilen ikke må bli stående full-ladet lenge. Lad til 100% når du trenger det!

Hei,

Jeg er ny her og får min nye e-Golf på mandag. Hvorfor skal man ikke lade til 100% hver dag? Har det noe med varigheten av batteriene å gjøre?

Tom

Bjoris

Undersøkelse viser at en kan lade batteriet opp 4000 ganger vs 1000 om det behandles slik. Men her kommer aldring og andre forhold inn, men alt annet likt snakkes det om 4 gangeren.

Men husk at lading til 100% ikke er veldig skadelig, en må gjøre det når en trenger det, men en bør da time det så ikke bilen står hele helgen full-ladet...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Ingeniøren

Dette varierer fra bil til bil. Noen biler som Tesla gir det muligheter til å sette maks lading og forbigå dette via "are you sure" spørsmål til 100% når det trengs en gang i blandt. Dette gjelder sikker og andre bl.a MB som og har en "Range extender" lading til 100% da motor mm er levert av Tesla.

Tar du en BMW så lar de seg bare lade til ca 85% men de kaller dette 100%. Dette gjelder nok mange biler, kjenner ikke detaljene på egolf, men da det er en "folkelig" elbil vil jeg tro at de har lagt seg på det samme og da skal det ikke være noe problem å lade til 100%.

Man tregner dog ikke lade hver gang man ser en kontakt. Snakker du med uavhengige kilder, som ikke har noe på å hente på selge deg nytt batteri om 10 år, så sier de at å holde batteriet mellom 40 og 60% gir lengst levetid på batteripakken.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA