Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spotify blir endelig integrert med Tesla Model S

Startet av martus94, mandag 21. desember 2015, klokken 22:58

« forrige - neste »

martus94

hei, jeg vurderer nå og kjøpe e-golf, meste parten av min arbeids dag er i hønefoss. så er det og hente kjærsten i asker i helgene er vel ca 100 km med retur. det jeg bekymrer meg for er vintern er det noen som har arafaring med Sollihøgda, eller kjørt 100 km uten problemer?


Jorgensen

Sitat fra: martus94 på mandag 16. november 2015, klokken 04:42
hei, jeg vurderer nå og kjøpe e-golf, meste parten av min arbeids dag er i hønefoss. så er det og hente kjærsten i asker i helgene er vel ca 100 km med retur. det jeg bekymrer meg for er vintern er det noen som har arafaring med Sollihøgda, eller kjørt 100 km uten problemer?


Det skal nok gå bra nesten hele året, men på det kaldeste om vinteren så er det jo bare å ta en 5-10 minutters stopp på en hurtiglader på Billingstad eller i Sandvika for å ha det godt å varmt i bilen hele veien :)
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

OlavEmil

Som Jorgensen er inne på, dei aller fleste bilane på marknaden no klarar fint 100km utan problem, heile året :) . Så lenge det er tur retur, er ikkje Sollihøgda noko nemneverdig problem, ein elbil brukar omtrent like mykje straum på å køyre opp eit fjell og ned att, som å køyre same strekket på flat mark, pga effektiv regenerering.

Om du må hurtiglade to dagar i året, fordi det er ti minus, 20cm snø i vegen og stiv orkan rett imot, er det heilt overkommeleg. Fem minutt på hurtigladaren, så har du fått dei to mila ekstra du treng.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

automat

Nå syns jeg ikke man skal gi trådstarter urealistiske forventninger her. De få dagene det er behov for hurtilading, kommer det garantert til å være veldig mange med samme behov. Køene foran hurtigladerne kommer til å være milelange. Det riktige svaret er: De få dagene man får rekkeviddeproblem, må  man finne alternative løsninger på.

Med tanke på hvor mange elbiler som er solgt siste året, og hvor dårlig utbyggingen av hurtigladere har hengt med, så kommer denne vinteren til å bli husket som "den store hurtigladerkø-vinteren".
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tutti

Sitat fra: automat på mandag 16. november 2015, klokken 12:35
Med tanke på hvor mange elbiler som er solgt siste året, og hvor dårlig utbyggingen av hurtigladere har hengt med, så kommer denne vinteren til å bli husket som "den store hurtigladerkø-vinteren".
Enig, vi nærmer oss hurtigladekøer av episke proporsjoner enkelte steder i Oslo-området denne vinteren.

martus94

jeg takker for svar, og jeg har bestilt meg en e-golf så dette blir bra :) 

de dagene rekkevidde skulle bli et problem for hun bare ta buss er ikke være en det :)

elbil-1

Sitat fra: tutti på mandag 16. november 2015, klokken 15:18
Sitat fra: automat på mandag 16. november 2015, klokken 12:35
Med tanke på hvor mange elbiler som er solgt siste året, og hvor dårlig utbyggingen av hurtigladere har hengt med, så kommer denne vinteren til å bli husket som "den store hurtigladerkø-vinteren".
Enig, vi nærmer oss hurtigladekøer av episke proporsjoner enkelte steder i Oslo-området denne vinteren.

og om få år vil vi se tilbake og le av de rekkeviddediskusjonene som ble avholdt...  Med biler som går 40-50-100 mil på en lading og virkelig hurtiglading med 100++ kw på ladestasjonene.

elbil-1

#7
For min egen del så vil elbil være det absolutt beste valget selv om alle fordeler blir borte, avgiften blir som på vanlige biler og strømmen 5 ganger så dyr!

produksjonsprisen vil gå ned og avgiftene opp på elbiler så salgsprisen vil mest sannsynlig være omtrent som i dag.

Solcellepanel blir billigere så da vil det snart lønne seg å produsere strømmen selv

jensjacob

Hej martus94
Jeg tror at hvis du kører ekstra forsigtigt på en kold dag med blæst og sjap, og sparer meget på varmen, så skal du nok klare det. Og hvis ikke, så vil 4-5 timers ladning på arbejdet med 10A kunne hjælpe gevaldigt. Prøv om det dog ikke er muligt.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

martus94

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:00
Hej martus94
Jeg tror at hvis du kører ekstra forsigtigt på en kold dag med blæst og sjap, og sparer meget på varmen, så skal du nok klare det. Og hvis ikke, så vil 4-5 timers ladning på arbejdet med 10A kunne hjælpe gevaldigt. Prøv om det dog ikke er muligt.

takker :-)  jeg henter fruen stort sett halv ti på kvelden jeg håper og trur at det er muligheter for hurtig lading da :-)

Softblue

Sitat fra: martus94 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:20
takker :-)  jeg henter fruen stort sett halv ti på kvelden jeg håper og trur at det er muligheter for hurtig lading da :-)

?:o
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Cirrisky

Hurtigladere stenger ikke, om det er det du mener. Om du mener kø, så er du kanskje ute av det største rushet med folk som skal til/fra jobben på den tiden.

martus94

Sitat fra: Cirrisky på onsdag 02. desember 2015, klokken 00:06
Hurtigladere stenger ikke, om det er det du mener. Om du mener kø, så er du kanskje ute av det største rushet med folk som skal til/fra jobben på den tiden.

takker for svar :-)  blir en tur og se de gangene jeg henter fruen fremover for og overvåke til på de kaldeste dagene for og se hvordan det er da :)

Cirrisky

Eneste jeg har lagt merke til med eGolfen er at det stjeler en ganske grei mengde strøm når man starter å kjøre med helt kald bil.
F.eks når jeg pendler fra Bærum til Rygge og tilbake, som er ca 80km hver vei:

- Starter hjemme, i garasje lukket garasje, som er rundt 5-10 grader over ute-temp, med avgangstid og klima på 27 grader (tenker at det er bedre å ha litt ekstra-varme :P).
Ankommer Rygge, etter ca 80km, da har rundt 50-60% av batteriet gått. Dette er på kalde dager, rundt -6 grader, men på eller våt motorvei. Om jeg hadde fortsatt å kjøre forbi Rygge, så hadde jeg sikkert klart å presse bilen til rundt 150km e.l.

- På Rygge har jeg egentlig ikke lademuligheter, og bilen står i en åpen garasje i ca 8-12 timer i ute-temp. Når jeg starter bilen da, er batteriet på rundt 40%, men klarer ikke kjøre mer enn ca 30-40km før batteriet er helt tomt. Så det virker som om å starte kaldt har en veldig stor innflytelse på batteriet når man starter å kjøre, stjeler kanskje en 20-30 km e.l?

Luftventil

Vår E-Golf virker også å bruke veldig mye strøm når man starter den kald.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA