Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Wattson, mandag 21. desember 2015, klokken 21:47

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. desember 2015, klokken 10:13
Sitat fra: Salvesen på onsdag 09. desember 2015, klokken 23:43
dette varvell kun på ikke godkjente veier?

Og med den navigasjonen vi har i dag, hvordan skal den vite hva slags vei den er på?

GPS koordinater regner jeg med, selv om kartet tuller er nok koordinatene rette.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

vnm

Dette er ikke noe nytt, men tenkte å skyte inn at min erfaring med TACC/AP er god. Er rett og slett imponert.

TACC er mye bedre (småligere, raskere og mer presis enn den på BMW i3 f. eks).

Synes den AP fungerer svært godt til det den er ment for - store og gode markerte motorveier med midtdeler og sakte køkjøring (på alle slags veier).

AP fungerer også greit på en del andre veier, men da bør ofte være såpass på vakt at det er mer avslappende å kjøre selv. Det er en del og hente der det er krappe kurver. På trange og svingete veier eller i boligstrøk er det bare å glemme (og uforsvarlig for den saks skyld).

Merker også at AP forbedrer seg hele tiden. De første dagene skjedde det en del merkelige ting. Nå går det stort sett veldig greit der AP er ment å brukes. Merker av og til at den bremser ned pga. mangler ved det innebyggede kartet i navi, men det er en kjent sak vi alle opplever.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

turfsurf

#62
Sitat fra: Salvesen på torsdag 10. desember 2015, klokken 10:36
GPS koordinater regner jeg med, selv om kartet tuller er nok koordinatene rette.

Informasjon om veien taes vel fra offline navigasjonen. Når den ikke stemmer, så kan man ikke bruke denne informasjonen. Koordinatene har man jo selvølgelig
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Salvesen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. desember 2015, klokken 23:21
Sitat fra: Salvesen på torsdag 10. desember 2015, klokken 10:36
GPS koordinater regner jeg med, selv om kartet tuller er nok koordinatene rette.

Informasjon om veien tase vel fra offline navigasjonen. Når den ikke stemmer, så kan man ikke bruke denne informasjonen. Koordinatene må man jo selvølgelig

Hvordan tesla velger å sjekke om området er egnet eller ikke vet jeg ikke, men om kartet er ubrukelig så er jo sjekken mot kart info også det :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Hyperstress

#64
Min erfaring er at Autopiloten har fungert overraskende godt frem til det ble kaldt nylig. Nå i flere minusgrader så kan jeg knapt bruke den. Den er litt for optimistisk når den melder seg klar til tjeneste, og jeg merker at den er nervøs, og ikke rent sjelden rykker den til (ut av veibanen om en ikke griper inn umiddelbart).

Grunnen til dette er at det er mye dritt på veien, og høyre visker har ikke kraft nok til å vaske vinduet skikkelig akkurat der kameraet er. I tillegg så kan det ligge igjen en is-film fra spylervesken som blokkerer kameraet når en visker. En tredje ting er at kamerahuset ikke avrimes særlig ved forvarming, det må skrapes, og evt må dugg innvendig fjernes.
Varmetråden i kamerahuset er dessverre tilkoblet "varme-på-frontrute-knappen", og når denne aktiveres så fryser en jo i hjel i bilen. Og om en ikke bruker den så kan det fryse på igjen foran kameraet (da varmluft ikke får varmet opp innenfra).
Varmetråden ved kameraet burde alltid vært aktivert ved kuldegrader, eller når det oppdager at det er blokkert under en viss temperatur. eller noe.

Alt I alt, tviler sterkt på at Autopilot har blitt testet ut i kulde på skitten motorvei  :-\ Kjipt, for jeg elsker den når den fungerer som den skal.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lygren

Enig, må som oftest kjøre varme på rutene i 10-15 minutter nå før den lar seg aktivere, og selv da er den høyst ustabil... Elendig implementering spør du meg, typisk hastverksarbeid uten de nødvendige vurderingene, og dessverre da på såpass elementært nivå at det nok spørs om dette er noe som dagens 1.0 generasjon vil kunne forbedre via software. Dette med å aktivere varmetrådene foran kamaerat i minusgrader bør jo være en smal sak å få til for øvrig, men at viskerne ikke er dimensjonert til å klare å ta unna møkk er jo vanskelig å gjøre noe med...

mogu

Nei, dette stemmer ikke. Varmetråder ved kamera og radar er koblet sammen med varme på bakrute og speil.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Hyperstress

#67
Sitat fra: mogu på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:23
Nei, dette stemmer ikke. Varmetråder ved kamera og radar er koblet sammen med varme på bakrute og speil.

Feil

Edit: Feil når det gjelder kamera.
Og jeg tror også feil når det gjelder radar. Min erfaring er at radaren av-iser uahvengig av aktive valg fra fører. Enten varmer den hele tiden, under en viss temperatur, eller under en viss temperatur når den er blokkert. Men jeg er ikke sikker på logikken på radaren.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Teslanewbie

Regner med at AP v2 kommer innen kort tid .

Teslas AP kritiseres . Jaguar er redd for at en tesla ulykke setter utviklingen av AP 10 år tilbake , bmw sammen ligner teslas AP med en dårlig app ..

http://www.fvn.no/bil/Jaguar-frykter-Tesla-ulykke-656969_1.snd
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mogu

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:26
Sitat fra: mogu på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:23
Nei, dette stemmer ikke. Varmetråder ved kamera og radar er koblet sammen med varme på bakrute og speil.

Feil

Edit: Feil når det gjelder kamera.
Og jeg tror også feil når det gjelder radar. Min erfaring er at radaren av-iser uahvengig av aktive valg fra fører. Enten varmer den hele tiden, under en viss temperatur, eller under en viss temperatur når den er blokkert. Men jeg er ikke sikker på logikken på radaren.

Jeg skal ikke si deg imot for jeg innser at jeg ikke har noen beviser, men har du?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Hyperstress

Sitat fra: mogu på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:03
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:26
Sitat fra: mogu på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:23
Nei, dette stemmer ikke. Varmetråder ved kamera og radar er koblet sammen med varme på bakrute og speil.



Feil

Edit: Feil når det gjelder kamera.
Og jeg tror også feil når det gjelder radar. Min erfaring er at radaren av-iser uahvengig av aktive valg fra fører. Enten varmer den hele tiden, under en viss temperatur, eller under en viss temperatur når den er blokkert. Men jeg er ikke sikker på logikken på radaren.

Jeg skal ikke si deg imot for jeg innser at jeg ikke har noen beviser, men har du?

Det er bare å gå ut og prøve det. Kan kjenne varmen med fingeren :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

lunitiks

Oppdaget i dag at Autosteer kan brukes i _høy_ fart _uten_ veimerking.

På en lang, lite trafikkert vei med nedsnødd (usynlig) veimerking "hang" jeg "på" en bil i 20'ish km/t med Autosteer frem til et lyskryss hvor vi begge stoppet. Mens vi ventet på grønt skrudde jeg opp maks AP-fart til 70 km/t ved å skyve opp den lille spaken flere ganger. På grønt lys akselererte vi opp til 70 km/t, og jeg observerte til min store overraskelse at Autosteer var på hele veien. Bilen min fulgte naturligvis den foran (bilen foran var blå i dashdisplayet)

Inntil i dag trodde at Autosteer bare kunne bruks uten veimerking i lave hastigheter (under 30 km/t).

PS: Har softwareversjon 2.7.77
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

BMW850

Er det noen som har tenkt tanken? Tesla er jo en så fantastisk behagelig bil å kjøre så hvorfor er Autopilot så ettertraktet? Skjønner jo opplegget at det er kult og alt det der men jeg foretrekker faktisk å kjøre bilen selv. Også etter å ha hatt en AP loaner noen dager. Fullstendig uaktuelt å tenke innbytte ihvertfall. Etter det jeg har fått med meg mangler også dagens biler hardware til fullstendig AP kjøring...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Selv trives jeg best i P85' en i signaturen. Go figure. Har null nytte eller glede av ap/tacc. Faktisk er tacc unyttig siden cc skrur seg av stort sett på hver langtur siden radaren er en snøsamler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA