Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Wattson, mandag 21. desember 2015, klokken 21:47

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sole

Jeg prøver å utnytte fartsholdnings-funksjonaliteten mhp. å forholde seg til gjeldende fartsgrense. Men er det virkelig slik at jeg vha. de to nappene i hendelen må minne bilen på at den har kommet inn i en ny fartssone hver gang et skilt passeres? Den synes ikke å ta hensyn til dette selv, selv om informasjonen tydeligvis ligger der i form av skilt-ikonet på skjermen, og durer derfor videre i den gamle hastigheten.
Dette burde vel vært enkelt å implementere...?
Eller har jeg misset noe i instruksjonene?

o.b.lix

Du har nok forstått helt rett.

Kan fikses om de vil, men foreløpig vil de altså ikke.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Men jeg tror det har nærmet seg, for hvis du kjører uten autopilot inn i en fartssone så setter den automatisk riktig fart når du kobler den på. Det gjorde den ikke tidligere.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jallis

...og det holder med et langt napp (ca 2 sek) for å sette farten til gjeldende fartsgrense, ikke to napp.

Hyperstress

Sitat fra: Sole på tirsdag 08. mars 2016, klokken 10:50
Jeg prøver å utnytte fartsholdnings-funksjonaliteten mhp. å forholde seg til gjeldende fartsgrense. Men er det virkelig slik at jeg vha. de to nappene i hendelen må minne bilen på at den har kommet inn i en ny fartssone hver gang et skilt passeres? Den synes ikke å ta hensyn til dette selv, selv om informasjonen tydeligvis ligger der i form av skilt-ikonet på skjermen, og durer derfor videre i den gamle hastigheten.
Dette burde vel vært enkelt å implementere...?
Eller har jeg misset noe i instruksjonene?

Nå som det er begrensninger (fartsgrense+10kmt) på AP på landevei, så kan en sette CC til feks 90, og så vil den automatisk justere hastighet opp og ned etter som fartsgrensene(+10kmt) skifter. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sole

Sitat fra: jallis på torsdag 10. mars 2016, klokken 17:47
...og det holder med et langt napp (ca 2 sek) for å sette farten til gjeldende fartsgrense, ikke to napp.

Det er korrekt, rotet litt med nappene under skriving.

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 10. mars 2016, klokken 17:54
Sitat fra: Sole på tirsdag 08. mars 2016, klokken 10:50
Jeg prøver å utnytte fartsholdnings-funksjonaliteten mhp. å forholde seg til gjeldende fartsgrense. Men er det virkelig slik at jeg vha. de to nappene i hendelen må minne bilen på at den har kommet inn i en ny fartssone hver gang et skilt passeres? Den synes ikke å ta hensyn til dette selv, selv om informasjonen tydeligvis ligger der i form av skilt-ikonet på skjermen, og durer derfor videre i den gamle hastigheten.
Dette burde vel vært enkelt å implementere...?
Eller har jeg misset noe i instruksjonene?

Nå som det er begrensninger (fartsgrense+10kmt) på AP på landevei, så kan en sette CC til feks 90, og så vil den automatisk justere hastighet opp og ned etter som fartsgrensene(+10kmt) skifter. :)

Nja, jeg mener å ha konstatert at den faktisk ikke funker slik. Men skal gjøre noen nye forsøk.

Hyperstress


[/quote]

Nå som det er begrensninger (fartsgrense+10kmt) på AP på landevei, så kan en sette CC til feks 90, og så vil den automatisk justere hastighet opp og ned etter som fartsgrensene(+10kmt) skifter. :)
[/quote]

Nja, jeg mener å ha konstatert at den faktisk ikke funker slik. Men skal gjøre noen nye forsøk.
[/quote]

Hos meg merket jeg ingen begrensninger ved 7.1, da de sa de skulle komme, men nå etter summon oppdateringen så var de på plass. ( i alle fall på de landeveiene jeg har kjørt til nå).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

chal

Jeg mener som andre i tråden her at autopilot nå er klart bedre enn da den kom. Kan det virkelig være slik at Tesalene lærer av hverandre? Jeg har hørt nevnt at det skjer, men har litt vanskelig for å tro at det er implementert. Noen som vet npe håndfast om dette?
Uansett AP er blitt bedre mener jeg - eller kan det være at jeg er blitt modigere og lar den kjøre mer selv?
Bruker den nå hver dag til jobb...

vnm

Sitat fra: chal på lørdag 12. mars 2016, klokken 09:30
Jeg mener som andre i tråden her at autopilot nå er klart bedre enn da den kom. Kan det virkelig være slik at Tesalene lærer av hverandre? Jeg har hørt nevnt at det skjer, men har litt vanskelig for å tro at det er implementert. Noen som vet npe håndfast om dette?
Uansett AP er blitt bedre mener jeg - eller kan det være at jeg er blitt modigere og lar den kjøre mer selv?
Bruker den nå hver dag til jobb...
Den har blitt veldig mye bedre. De lærer av hverandre ved at alle bilene laster opp sine logger til Tesla, som igjen bruker dette til å forbedre systemene.

Når du korrigerer AP (fordi AP gjør en feil) bruker Tesla den erfaringen til å forbedre systemet. I tillegg logges veinettet slik at Tesla kan lage et kart med mye mer info om antall filer, hastigheter, trafikkmønster osv, enn det de kan få ut av standard kart til navigasjonssystemer.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

lunitiks

Det jeg lurer på er _når_ denne datamengden lastes _opp_ (når vi står parkert? kontinuerlig? ifbm sw updates?), og når min bil laster _ned_ kjøredata fra tesla slik at min bil blir smartere
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Sitat fra: lunitiks på mandag 14. mars 2016, klokken 06:20
Det jeg lurer på er _når_ denne datamengden lastes _opp_ (når vi står parkert? kontinuerlig? ifbm sw updates?), og når min bil laster _ned_ kjøredata fra tesla slik at min bil blir smartere
Aner ikke. Overrasker meg ikke om slik opplasting skjer når man kjører. Tror Tesla foreløpig bruker dette til å tune og forbedre systemet generelt - først og fremst hvordan bilen skal tolke bilder/signaler fra kamera/radar og sonarer - og hvordan bilen skal styre på de signalene.

Det som er veldig spennende er at Tesla kartlegger langt over en million kilometer hver dag. Jeg tipper at de etter hvert kommer med eget kartverk (basert på dette) som benyttes av AP, slik at AP vet hvordan kurver seg, selv om den ikke klarer å tolke det med kameraet.

På et fast sted jeg kjører daglig (på E6 inn til Oslo) blir AP fintet ut og nesten "kaster" bilen ut av filen. Skjer samme sted nesten hver gang. Dette skjer fordi det er en relativt "krapp" bakketopp som kommer for fort i forhold til hastigheten (for de som er lokalkjent er det bakketoppen etter ulvesplitten på vei inn mot Oslo S). Systemet mister antageligvis fullstendig oversikt og begynner å rote. Jeg vet om dette og passer godt på. Poenget er at min bil ikke "husker og lærer" av dette umiddelbart. Dersom min teori stemmer (angående at Tesla vil bruke innhentede data til å lage kart som benyttes av AP), så vil jeg anta at det problemet i fremtiden opphører, ved at bilen følger kartet i det øyeblikket det mister synet av veien. Da vil alle bilene gjøre det samme.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

lunitiks

#117
Kan hende at ny kjøredata nedlastes til bilene "en bloc" ved ny SW-oppdatering.

Ifølge update tracker'n er siste SW (2.14.17) tilsynelatende forbeholdt autopilot-biler - se skjermdump nedenfor... Noen med ikke-AP bil som har fått den siste SW?



EDIT: Nå er det en ikke-AP som har fått 2.14.17 på tracker'n
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RBK

Har bil uten AP og fått melding på TLF at det er en oppdatering. Har ikke fått oppdatert ennå.
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Lygren

#119
Kjedelig, i dag gikk det skeis med APen gitt... Lå i rundt 40-50km i timen i "stop and go" fra sentrum Oslo ut mot Asker og hadde en stor lastebil på siden, og da skjedde det skjebnesvangre at Teslaen plutselig fikk for seg at veien gikk tvert over til høyre (sorte "kjørefelter" som ikke samsvarer med veien kommer opp helt ut av det blå), og før jeg rakk å ta rattet hadde jeg kjørt borti lastebilen. Snauet bare "forsiktig" borti, for jeg fikk bremsa ned med en gang, men fikk godt med riper i støtfangeren og en liten en også i panseret. Løsnet også sensoren...

Var ulykke på veien og hadde sittet rundt 1,5 timer i kø, så skal nok innrømme at reaksjonstiden min nok var litt tregere enn normalt, men dette med at bilen "finner" veier, noe som skjer i typisk saktegående kjøring der en gjerne veksler mellom "blå bil" (dvs. radar) og filholder (kamera). Var ikke slik i 7.0, dette skjedde etter 7.1 kom på banen.

Lastebilsjåføren bare vinket til meg og kjørte videre for øvrig, så jeg slapp vel egentlig "billig" unna, antar det koster meg en 5-10.000 å fikse egen bil, og ansvar for at bilen min holder seg i eget felt har jeg selvsagt helt ene og alene, AP eller ikke, men kjedelig er det okke som, og spesielt når det skjedde såpass plutselig der APen hadde fungert knirkefritt i lang tid i forveien og dermed "dulled my senses"... SELVSAGT bare meg selv å skylde på her, for all del, menmen, syntes det var greit å dele fadesen okke som, spesielt dette med at bilen plutselig "finner" en helt annen vei enn både GPS, radar og kamera gir av info er en bug som jeg håper de får fiks på ASAP!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA