Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dårlege fjernlys?

Startet av psyfoon, mandag 21. desember 2015, klokken 21:43

« forrige - neste »

psyfoon

Har søkt og lest litt rundt om her på forumet på dette. Virker som det viktigste for de fleste er rullemotstand, men for min del er grepet også veldig viktig siden jeg bor 2 mil utenfor Trondheim og det kan være noe isete her da det ikke alltid saltes så mye (egentlig positivt). Tenkte egentlig å velge piggdekk, men har piggdekk på vår andre bil og mistenker at Trondheim kommune vil gjeninnføre piggdekkgebyr snart så da er det greit å ha piggfritt på "bybilen".

Jeg får altså min nye i-miev nå på torsdag denne uka og får med vinterdekk på felg fra forhandler. Jeg spurte hvilke dekk og han sa at de brukte Nokian. MEN, Nokian leverer jo ikke dekk i original dimensjon til denne bilen og jeg kan ikke se for meg at forhandler leverer bilen ny med uoriginal dimensjon? Er derfor redd at dekkene blir noe helt annet enn Nokian  :-[

Så for å være forberedt hvis den kommer med andre dekk så spør jeg hvilke erfaringer dere andre har med ulike merker av piggfrie dekk til trillingene når det gjelder grep på snø/is og våt/tørr asfalt. Utvalget er vel kanskje ikke uendelig i denne dimensjonen?
Hvilke vinterdekk fikk dere med bilen ny fra forhandler?

På forhånd takk for innspill  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Beamer Screamer

Da jeg fikk min trilling i fjor kunne jeg velge mellom Nokian eller Continental piggfri. Jeg husker ikke "modellbetegnelsen" til de dekkene, men begge var nyeste generasjon nordisk vinterdekk.

Jeg valgte Conti siden de er mer "balanserte" i egenskapene. Nokian et bedre på skikkelig vinterføre men dårligere på asfalt.

Da jeg hentet ut bilen hadde de også Nokiandekkene jeg valgte bort liggende i en krok, og det så da vitterlig ut som originaldimensjonen, så jeg er temmelig sikker på at Nokian lager dekk til trilling nå.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

psyfoon

Takk for svar  :) Ringte forhandler i dag og det blir Conti dekk :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 16. november 2015, klokken 17:26
Da jeg hentet ut bilen hadde de også Nokiandekkene jeg valgte bort liggende i en krok, og det så da vitterlig ut som originaldimensjonen, så jeg er temmelig sikker på at Nokian lager dekk til trilling nå.
Har ikke funnet opplysninger om dette noe sted. De nærmeste dimensjonene Nokian leverer er 165/60R15 og 185/55R15.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beamer Screamer

Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. november 2015, klokken 23:23
Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 16. november 2015, klokken 17:26
Har ikke funnet opplysninger om dette noe sted. De nærmeste dimensjonene Nokian leverer er 165/60R15 og 185/55R15.

Nokian Hakka R2 er forresten navnet på det dekket. Husket ikke navnet i farten, kun hvordan mønsteret så ut! Jeg er temmelig sikker på at det er de dekkene jeg så hos BOS som de kunne levere til Trilling, men når du som er dekk-kongen trekker det i tvil blir jeg jo veldig usikker  :D  Kanskje de leverer dim'en du nevner til iOn, men det ville jo også vært litt rart.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Dimensjonene jeg nevnte kan klemmes på originalfelgene men vil bule ut noe. Er ikke helt usannsynlig at det er det de gjør, for kunder etterspør ofte Nokian. Det er imo bedre å få de levert på uoriginale Sento Mits felger som er 1/2" bredere. Ser bedre ut ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA