Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pigg eller ikke pigg?

Startet av 27179, mandag 21. desember 2015, klokken 01:18

« forrige - neste »

Softblue

#15
Sitat fra: mrjic på onsdag 18. november 2015, klokken 19:22
Det er bare å høre med hvilken som helst person der så fikser de det. De bruker izettle som kort terminal
Sitat fra: Softblue på onsdag 18. november 2015, klokken 15:48
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. november 2015, klokken 08:04
Sitat fra: Softblue på tirsdag 17. november 2015, klokken 23:02
Får man kjøpt Tesla UMC uten å ha Tesla?

Vet ikke, men om det ikke går er det vel bare å snakke med en som har Tesla? Spør f.eks på "Tesla Owners Club Norway"-gruppa på Facebook så er det helt sikkert noen som hjelper til med innkjøp om Tesla skulle slå seg vrange.

Var innom Tesla men virket ikke som om de hadde noe "dele-disk" kun et salgslokale.
Da er Tesla UMC kjøpt inn med 230v stikkontakt, blå adapter 3-pin 32A 230v (Red: feil opplysning 3-pin, 16A 230v) og rød adapter 5-pin, 400v.
Totalpris 7.586,- hos Tesla for de som lurte på det.
Rød adapter er testet og lader Mercedes B Electric Drive helt utmerket. Ladetiden på jobb kan nå reduseres vesentlig i forhold til 230v stikkontakt.
Merkelig at Mercedes ikke leverte dette med bilen, istedet for den tunge kladden med stikkontakt. I tillegg har Tesla-laderen lengre kabel, som er greit å ha innimellom.
Så langt bare smil :)



2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Rav4_EV

Spenningen ligger i hvor raskt du lader når du tilkobler det blå stikket.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

nagela


Da er Tesla UMC kjøpt inn med 230v stikkontakt, blå adapter (3-pin, 16A 230v) og rød adapter (5-pin, 400v).
Totalpris 7.586,- hos Tesla for de som lurte på det.
[/quote]

Bare så ingen tar feil "blå adapter (3-pin, 16A 230v)", er IKKE 16A, men 32A, 1fas, 230V.
Det røde adapteret er derimot 16A, 3fas, 400V.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Rav4_EV

https://www.dropbox.com/s/wfvg5lq666wobmk/2015-11-21%2017.29.01.jpg?dl=0

Som dere ser er alle kabler fra kontakt til lader like, og bare 4 mm2. Den blå nøytrallederen må da bære 32A dersom man skal lade med "lasket" løsning. Dette lover ikke bra.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Softblue

Bare for å være en besserwisser, så er vel fargekoden til nøytral leder svart.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Griffel

#20
Sitat fra: Softblue på søndag 22. november 2015, klokken 15:58
Bare for å være en besserwisser, så er vel fargekoden til nøytral leder svart.
NEK 514.3.2 anbefaler at L1,L2 og L3 merkes med henholdsvis sort, brun og grå. N leder skal alltid være blå (i TN nett).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 22. november 2015, klokken 12:30
https://www.dropbox.com/s/wfvg5lq666wobmk/2015-11-21%2017.29.01.jpg?dl=0

Som dere ser er alle kabler fra kontakt til lader like, og bare 4 mm2. Den blå nøytrallederen må da bære 32A dersom man skal lade med "lasket" løsning. Dette lover ikke bra.

Tja, kommer an på isolasjonstypen der. 3G4 gummikabel er f.eks godkjent til 36A, og her er det enkeltledere med luft rundt seg.

Her angis 45A for enleder 4mm2 med PVC-isolasjon: http://www.datele.no/HTML/MEK.%201/Mek%201-filer/begreper-filer/STRauMFoRINGSEVNE.htm
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 22. november 2015, klokken 16:19
Sitat fra: Softblue på søndag 22. november 2015, klokken 15:58
Bare for å være en besserwisser, så er vel fargekoden til nøytral leder svart.
NEK 514.3.2 anbefaler at L1,L2 og L3 merkes med henholdsvis sort, brun og grå. N leder skal alltid være blå (i TN nett).

Stemmer det. Og det ser man tydelig på kablene også. 3-leder kabel har gul/grønn, blå og brun mens 4-leder kabel har gul/grønn, sort, brun og grå. 5-leder samme som 4-leder men med tillegg av blå. Problemet kommer der man f.eks trenger 3G6 gummikabel, noe som er så godt som umulig å oppdrive. Om man da bruker 4G6 som erstatning har man ikke tilgang på blå leder. Men siden det er snakk om 1-fase er det ikke den største krisa å bruke sort som N-leder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Neppe noen vits med lange teoretiske utredninger om kabel og forlegningsmåte. Hadde Mercedes tenkt at denne bilen skulle kunne lades med lasket 1-FAS 32A ville nøytralleder være større enn de andre.
Kunne testet dette selv, men har ikke stikk som det blå Teslaadapteret passer i. Har kun brukt UMC til teslaen et par ganger med schuko. Ellers går det bare i type 2.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 22. november 2015, klokken 19:19
Neppe noen vits med lange teoretiske utredninger om kabel og forlegningsmåte. Hadde Mercedes tenkt at denne bilen skulle kunne lades med lasket 1-FAS 32A ville nøytralleder være større enn de andre.
Kunne testet dette selv, men har ikke stikk som det blå Teslaadapteret passer i. Har kun brukt UMC til teslaen et par ganger med schuko. Ellers går det bare i type 2.

Tja, er vi sikre på at N-leder fra ladeport til ladere i Teslaen har større dimensjon enn 4mm2 da?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Hvor tror du strømmen fra supercharging tar veien?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Softblue

#26
Type 2 "supercharger" modus er DC"Mid", så L1 og L2 er minusleder og L3 og N er plussleder.

http://www.mennekes.de/uploads/media/MENNEKES_Media_information_-_Charging_couplers_Type_2_for_AC_and_DC_charging.pdf
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

gal

Så hva ble konklusjonen?

Lader B-Electric >>4kW med bruk av Tesla sin UMC på 1 fas 32A 230V?

Eller er "Maksimum" i B-Electric sin E-cell innstilling ganske nøyaktig 16A, og ingenting mer, dvs ~3.6kW selv når du tilbyr den 32A 230V, dvs 7kW? 


Softblue

Jeg har ikke prøvd Tesla´s UMC med blå adapter, da jeg ikke har hatt noen blå kontakt å prøve den i. Jeg kjøpte bare den blå adapteren med det samme i tilfelle jeg skulle få bruk for den.

Når jeg lader med type 2 kabel på 7,4Kw ladestolpe, så tror jeg ikke den nyttiggjør seg mere enn 3,6Kw. Det går i alle fall utrolig tregt.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

AreLib

Den får 32a230v med tesla kabelen...bruker litt under 4 timer tom til full, litt over 4 om rangemode er aktivert.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA