Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil eller drivstoffgjerrig diesel bil?

Startet av Eternities, søndag 20. desember 2015, klokken 23:54

« forrige - neste »

Eternities

Jeg har lenge lurt på hva denne filtreringen hos Fortum vil si, og nå har det seg slik at laderen jeg hadde et håp om å kunne støtte meg på når de virkelig kalde dagene kommer, ikke oppfyller de tekniske kravene som stilles av Renault for lading.

Så mitt spørsmål er egentlig; hva har dette å si?
Laderen jeg tenker på er i Bø, og den har 2 stk 22kw uttak med Type 2 på 400V 32A.
Slik jeg har forstått det så skulle vel dette gå, men det er kanskje noe jeg overser her?

morten69

Alle 400V er TN nett så den kan du trykt lade på. Ikke alltid filtrering virker 100%
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Rav4_EV

Renault har en kravspec som heter Z.E. ready 1,2. Denne setter litt høyere krav til ladepunkt enn hva som er vanlig. Blant annet kreves B type jordfeilvern. Det bør gå helt fina å lade Zoe på disse, dersom de ikke har lagt inn noe som avviser disse bilene.

Har en Mennekes ladeklump som er merket "not compatible with Renault Zoe". Denne går i rødt ved tilkobling av Zoe. Hvordan den finner ut at det er en Zoe har jeg ikke funnet ut av enda.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

v-i-c

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 15. november 2015, klokken 09:49
Renault har en kravspec som heter Z.E. ready 1,2. Denne setter litt høyere krav til ladepunkt enn hva som er vanlig. Blant annet kreves B type jordfeilvern. Det bør gå helt fina å lade Zoe på disse, dersom de ikke har lagt inn noe som avviser disse bilene.

Denne "kravspec som heter Z.E. ready 1,2" finnes den tilgjennelig på nett noe sted i engelsk/norsk utgave?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

hsa77

For meg virker det som om filteret er dårlig oppdatert. Mange av Kiwi laderne som Renault har vært med å betale for er f.eks ikke "ZE" godkjent, det ville vel vært litt for dumt om Renault sponser ladere som ikke virker med Zoe?

Selv har jeg ladet et 20-talls ganger uten trøbbel på en Kiwi-lader som ikke er "godkjent".
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Eternities

Takker og bukker for svar!
Er jo en jungel å komme seg igjennom alle tingene tilknyttet lading av elbil generelt og Zoe spesielt.

Har fremdeles ikke fått min Zoe, men siden det ser ut som om Zaptec'en ikke kommer før snøen har smeltet (kanskje litt pessimistisk, men...) så ønsker jeg å sikre at jeg kommer tilbake til Porsgrunn med litt margin på de kaldeste dagene, og bare kunne ta noen minutter på Fortum laderen gir meg den roen en så "føre var" person som meg trenger.

Gleder meg så utrolig mye til å få bilen! :D

simenth

Vurderer Zoe men er/var avhengig av Kiwi Bogstad, lånte en Zoe og testet.
Den er ikke med på "ZOE"filter men en helt ny 400V 32Ah kontakt.
Fikk kun feil, remove plug, når jeg prøvde (både natt og dag, regn og sol...)
Enig med hsa77, merkelig å være med på utbygging men ikke få noe som passer.

v-i-c

Sitat fra: simenth på mandag 16. november 2015, klokken 00:21
Vurderer Zoe men er/var avhengig av Kiwi Bogstad, lånte en Zoe og testet.
Den er ikke med på "ZOE"filter men en helt ny 400V 32Ah kontakt.
Fikk kun feil, remove plug, når jeg prøvde (både natt og dag, regn og sol...)
Enig med hsa77, merkelig å være med på utbygging men ikke få noe som passer.

Zoe lader helt OK på Kiwi Bogstad (AC22kW), men ladestolpen leser ikke brikken.
Du må ringe til Fortum så starter de ladningen Stolpenummer er 193.

Det finnes en egen tråd om problemer med Kiwi Bogstad
Men i den tråden tåler de ikke omtale av AC-lade problemer,
Der er det kun DC problemerne som tåles omtalt.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24320.15.html

Har det kommet opp en hurtiglader til på Kiwi Biogstad slik at det to der nå?
Har den nye laderen AC43kW?
Det er jo laget funtdament for to hurtigladere der.

Jeg har meldt inn feilene på Kiwi Bogstad til Fortum et par ganger.
Anbefaler deg altid å ringe inn til Fortum om det er problemer, ute slik tilbakemelding vil ikke feilene bli rettet.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

bjaolsen

Legger merke til at Zoe skal lade på minimum 7,2A (eller faktisk 6,6A, 12% +/-1% duty cycle) 1-fase og 13,2A (12,6A 22% +/-1% duty cycle) tre-fase. (Spec A8)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA