Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Superlading til 100%

Startet av signal, søndag 20. desember 2015, klokken 21:37

« forrige - neste »

signal

For å bygge om fra 110V AC til 240V AC trengs en transformator. Den originale som er montert i USA har spesifikasjon AC 120V input og AC 20,9V Output.

Vet noen hvor en kan kjøpe en slik?
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

nofuelno

Sitat fra: signal på lørdag 14. november 2015, klokken 21:47
For å bygge om fra 110V AC til 240V AC trengs en transformator. Den originale som er montert i USA har spesifikasjon AC 120V input og AC 20,9V Output.

Vet noen hvor en kan kjøpe en slik?
Sitter denne trafo inne i en veggboks ?
Hviket fabrikat er det isåfall på boksen ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

TorC

Det ser ut som den som sitter i de gamle 12 amp USA EVSEene.

Det fantes en gang en "oppskrift" for hvordan man kunne bygge dem om på ebay, men denne er nå borte. I den stod det delenummer man kunne bruke på digi.com.

Jeg tipper ELFA distrelec kan hjelpe deg. De har kuttet ut fysisk butikk nå, men er veldig hjelpsomme på telefonen.

Hvis de ikke kan hjelpe så kan du sende meg en PM med din mail så kan jeg sende deg en kopi av "oppskriften".

OG det er IKKE bare den trafoen som må byttes. Det er flere deler.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Carl Anton Stenling

#3
For å finne en ekvivalent transformator for 230 V behøver du å vite hvor mye strøm som trekkes. Det er også viktig at du har oversikt over om noen øvrige komponenter må byttes.

Som alltid gjelder prinsippet om at hvis du ikke har tilstrekkelig innsikt i 230 V-kretsene så bør du ikke forsøke modifisering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

signal

Her er flere bilder av selve laderen.
Trafoen som vist i første bilde er montert inne i boksen som er på den originale laderen som fulgte med bilen.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

signal

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 15. november 2015, klokken 17:51
For å finne en ekvivalent transformator for 230 V behøver du å vite hvor mye strøm som trekkes. Det er også viktig at du har oversikt over om noen øvrige komponenter må byttes.

Som alltid gjelder prinsippet om at hvis du ikke har tilstrekkelig innsikt i 230 V-kretsene så bør du ikke forsøke modifisering.
Enig i det. Jeg tenkte å sette på 110VAC og å belaste sekundærkretsen for å måle V og A helt til spenningen faller. Men tror det er mye info å få her på forumet.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

nofuelno

Hvis det er av interesse, så skaffer vi slike 110V/ 12 amp USA EVSE'r for under 1000-lappen.

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

signal

Skjønner det da det er sikkert overskudd av disse i Norge etter importen av el biler, spesielt Nissan Leaf, fra USA.
Men jeg bor i et 220V samfunn og trenger heller en "sladd" som virker her. Tenkte å bygge om for å se om det kan gjøres rimeligere enn å kjøpe ny ladekabel.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

Trekkoppbil

Det vanlige er vel ikke å kjøpe ny EVSE, men å sende dem til California for oppgradering.
Sjekk evseupgrade.com. Husk å be om firmware for Europa.
2011 og 2012 blir justerbare fra 6-20Ampere.
2013-modellen blir justerbar fra 6-25Ampere.
Man bør helst oppgradere dem før man tar dem til Norge. Han man først sånne i Norge, går det ann å ta dem med til USA en gang man skal på ferie, og oppgradere dem der.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA