Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av sveink, søndag 20. desember 2015, klokken 15:48

« forrige - neste »

sveink

Når fruen satte inn ladekablen i dag, startet bilen å lade litt før den stoppet opp. Når hun prøver å fjerne den sitter den fast. Hun ser inn i bilen at lock knappen var aktivert. Men tross at vi slår denne av får vi ikke ut ladekontakten. Er det noen som kjenner til problemet.

Gjelder en Leaf generasjon 2

Takk for svar.

Svein

Gliderman

Har du trykket på knappen som åpner ladeluka? Da slipper også låsen til ladekontakten

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

sveink

Ja, har prøvd det også flere ganger. Men den kan ikke sitte korrekt i da bilen heller ikke vil lade. Selve ladekablen er ikke original, den er av typen Blue Spark fra Nofuel. Kan det være selve knappen på håndtaket.

nr1rayner

Hvis låsen står på MÅ du trykke låse opp (enten på nøkkel eller knappen i bilen) etter at du slår av låsen.
Går det ikke så prøv å trykke enda en gang. Jeg liker best å bruke knappen på nøkkelen, da står du rett ved og hører at den løser ut.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sveink

Takk for svar, men nei det hjelper ikke. Det virker som det er låsen på selve bilen som gjør at jeg ikke får fjernet kontakten. Går det ann å manuelt deaktivere denne på noen måte? Er det noen som kjenner til hvordan kontakten fysisk låses?

nr1rayner

Kabelen sitter fast i bilen?

Har du prøvd å trykke kabelen inn samtidig som du låser opp?

Vet de originale har hatt noen problemer med at...hmm..hvordan forklarer man dette.. låsen på kabelen går i stykker. Så, altså, når du trykker ned knappen på håndtaket løftes ikke haken opp slik den skal. Kan være det som er ditt problem..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sveink

Det virket heller ikke. Mulig jeg tenker feil her men: Feilen er enten låsen til bilen eller kroken på håndtaket. Kontakten synes å stå korrekt i bilen, men bilen nekter å lade. Det blinker i alle 3 ladelysene. På bakgrunn av dette har jeg tro på at det er noe feil med låsen på selve bilen, fordi den skulle jo ikke registrere noe hvis kroken var defekt ? Men bilen registrerer at kontakten er i. 

LeafSwe

3P+
3SR+

sveink

 :DTakk det var veldig forklarende, da tror jeg ikke bilen har låst kontakten. Den låser heller ikke når jeg trykker på knappen  :oEr det noen tips på å fjernet den hvis det er kroken som ikke løfter seg i selve håndtaket?

LeafSwe

3P+
3SR+

sveink

Problemet er løst, det er kloa på selve kontakten som ikke løfter høyt nok. Takk for hjelp og et fantastisk forum :=) Men hvorfor problemet har kommet er en gåte da. Og hvorfor vil ikke bilen lade, dette skulle ikke ha noe med funksjonen. Vi får noen venner innom med sin ladekabel i morgen, så får vi se.

leafnor

Har i kveld trøblet med lading med en nyanskaffet 16A ladekladd.
Den gir "motorlampe"på bilen. Om jeg starter bilen et par ganger forvinner feilmeldingen, men kladden har jeg gitt opp (Varslet selger)

Men, et bilen vil ikke starte lading på de originale kladden før jeg trykker på "ladetimerknapp" nede til venstre.
Kanskje du skulle prøve den, om ikke allerede noen har tipset om det.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Har tidvis problemer med min uorginale kabel (EVI).
Da piper bilen og alle 3 lamper blinker. Vet ikke helt hva som skjer, men da er det bare å ta ut og prøve igjen. Gjerne rikke den litt opp og ned i kontakten så kommer den til slutt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 14. november 2015, klokken 23:30
Har tidvis problemer med min uorginale kabel (EVI).
Da piper bilen og alle 3 lamper blinker. Vet ikke helt hva som skjer, men da er det bare å ta ut og prøve igjen. Gjerne rikke den litt opp og ned i kontakten så kommer den til slutt.
Det er en EVI som plundrer med å lade. Tipper jeg får hjelp fra selger over helgen.
Har rikket etc men skjer lite. "Motorlampen" i bilen kommer på også etter å prøvd å lade med den. (Virket sist mandag da jeg kjøpte kabel). Prøvd på to biler, og samme feil. Med tanke på trådens tema, så var det forskjell på å ta pluggen ut på bilene. Gen2 bilen jeg prøvde uten at det sikkert har noe å bety krevde litt lirking for å få løs kontakten.
Nå skal jeg legge av gårde til Oslo og det får bli klattlading med original kabel om jeg må. Tør ikke bruke den nyanskaffede 16A som gir "motorlampe", for plutselig vil kanskje annet skje, som f.eks den nekter å lade på hurtiglager pga "motorlampe".
Forøvrig, bilen jeg skal bruke er en Gen 2 med bedre batterikapasitet enn min Gen 1, så trolig skal jeg slippe å klattlade på Støren for å nå Fagerhaug som første hurtiglader.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Bryteren på J1772-pistolen kan være kritisk for at bilen skal lade.

Når du trykker den ned, skal pistolen gi signal til bilen om det, med en motstandsverdi. Enkelte biler avslutter ladinga når du trykker inn pistolen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA