Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Connect EV

Startet av andy76, lørdag 19. desember 2015, klokken 18:32

« forrige - neste »

andy76

Ny Ion eier, mulig jeg er blitt litt nerdete allerede..? Men ved kjøring i nedoverbakker. Hva er mest lønnsomt ift batteri? Er det å kjøre i Drive og håpe at du havner innenfor Charge eller er det bedre å rulle i Nøytral lengst mulig og heller sette i Drive når man har fått opp farten og trenger å bremse? Noen som har noen tanker om dette?
Peugeot Ion 2015

shuatorp

Det mest lønnsomme er å trille der du kan trille og bremse med D eller B.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

pwb

Det smarteste i nedoverbakker er å trille og bruke BREMSEN, det er en av de få gangene man kan få brukt dem. Gjør det selv hver dag ned fra ryenkrysset (Oslo), setter den i fri og bruker bremsen.

erik e

Det "smarteste" er og kjøre helt vanlig og følge de andre bilenene. Kjør bil og ikke driv med mye annet. Det er ikke mange hundre meterne og hente på "smarte valg" av D B C eller N på gearspaken.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TM

@andy76, skal du kjøre øko-rally så er det best å trille uten regenerering så mye som mulig. Du utnytter energien ved å øke farten i nedoverbakkene og lar hastigheten avta gradvis i motbakker. Det er  jo sånn Northug vinner løp  ;)  Av og til er det nødvendig å kjøre på denne måten for å rekke fram til ladestasjonen, men generelt er vel ikke dette en kjøremåte som andre trafikanter setter pris på  ;)

tomrh

Sitat fra: shuatorp på fredag 13. november 2015, klokken 23:09
Det mest lønnsomme er å trille der du kan trille og bremse med D eller B.
Jepp. Å rulle ned en bakke i 100 km/t taper energi i forhold til å kjøre ned i 80 km/t og regenerere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#6
Sitat fra: TM på lørdag 14. november 2015, klokken 16:10
@andy76, skal du kjøre øko-rally så er det best å trille uten regenerering så mye som mulig. Du utnytter energien ved å øke farten i nedoverbakkene og lar hastigheten avta gradvis i motbakker. Det er  jo sånn Northug vinner løp  ;)  Av og til er det nødvendig å kjøre på denne måten for å rekke fram til ladestasjonen, men generelt er vel ikke dette en kjøremåte som andre trafikanter setter pris på  ;)
Niks.

Å kjøre konstant i 40 km/t både oppover og nedover bruker aller minst strøm for elbiler. Saktere fart og de interne tapene blir for store. Større fart og man taper mer til luftmotstand. Kjører man nedover bakke i 40 km/t får man generert strøm, i motsetning til å trille fritt i 70-80, da får man ingenting tilbake.

Men for Northug og fossilbiler er påstanden riktig, der får man jo ikke regenerert noe som helst.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

Sitat fra: tomrh på lørdag 14. november 2015, klokken 21:25
Sitat fra: TM på lørdag 14. november 2015, klokken 16:10
@andy76, skal du kjøre øko-rally så er det best å trille uten regenerering så mye som mulig. Du utnytter energien ved å øke farten i nedoverbakkene og lar hastigheten avta gradvis i motbakker. Det er  jo sånn Northug vinner løp  ;)  Av og til er det nødvendig å kjøre på denne måten for å rekke fram til ladestasjonen, men generelt er vel ikke dette en kjøremåte som andre trafikanter setter pris på  ;)
Niks.

Å kjøre konstant i 40 km/t både oppover og nedover bruker aller minst strøm for elbiler. Saktere fart og de interne tapene blir for store. Større fart og man taper mer til luftmotstand. Kjører man nedover bakke i 40 km/t får man generert strøm, i motsetning til å trille fritt i 70-80, da får man ingenting tilbake.

Men for Northug og fossilbiler er påstanden riktig, der får man jo ikke regenerert noe som helst.

Men triller man fritt i 70-80 kommer man X meter lenger uten å bruke strøm hvis man slipper seg ned til 40. Genererer du nok strøm ved å holde konstant 40 til å kompensere for de X meterne som man da må bruke strøm på?

Jeg er ikke så sikker på det. Regenerering er vel langt fra 100% effektivt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Det er riktig at man kommer lengre utpå flata ved å coaste, og han som kjører i 40 må gi på litt på flata for å komme like langt.

Men energiregnskapet vil være i fordel for han som kjører i 40. For luftmotstanden øker kvadratisk med fart. Den tid man coaster i 80 km/t mister man fire ganger så mye energi til luftmotstanden som i 40 km/t, energi som i hovedsak havner tilbake på batteriet for den som regenererer. Det å ta igjen distansen nede på flata ved å holde 40 bruker langt fra like mye energi som den andre mistet i 80, igjen pga luftmotstand.

Tapsgrad i regenerering viser seg å være ca. 10%. Dvs. kan man godt trille i ca 42 km/t framfor å regenerere i 40 (siden (42/40)^2 = 1,1), men å trille fortere enn dette vil tape energi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

shuatorp

Sitat fra: tomrh på lørdag 14. november 2015, klokken 21:20
Sitat fra: shuatorp på fredag 13. november 2015, klokken 23:09
Det mest lønnsomme er å trille der du kan trille og bremse med D eller B.
Jepp. Å rulle ned en bakke i 100 km/t taper energi i forhold til å kjøre ned i 80 km/t og regenerere.

Jeg testet dette på en strekke jeg ofte kjører.
Strekningen er på 18km.
Og ved å kjøre med D så bruker jeg 18-20km på gom på denne strekningen.
Setter jeg i fri der jeg kan og bare ruller brukte jeg 12km på gom.

Idag gir jeg blanke og kjører uten eco med Cruice C aktivert og bruker 12.8KW/pr 100km på denne strekningen med Soul.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA