Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: S90D og degradering/rekkeviddetap

Startet av JENSSEN, lørdag 19. desember 2015, klokken 17:30

« forrige - neste »

JENSSEN

Hei. Jeg har ikke fått bilen min eller laderen enda. Så da spør jeg her! Hvordan er innfestning av laderen som evnt skal henge på veggen? Er det bare å "huke" den av? Jeg tenkte evnt å h den på veggen ute på jobben! Men er redd for tyveri om denne er lett å ta ned? Dette er hkemmeladeren som følger med zoe!
22kw svart zoe 2016

bjaolsen

Beklager å si det, men hvis det er POD-point er det ikke en portabel lader.

Den installeres med skruer i veggen og fast kabel inn.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

JENSSEN

Så den er vanskelig å ta ned? Det er jo greit. Siden den skal stå ute på jobben.   Men den er ikke "umulig" demontere ?
22kw svart zoe 2016

hsa77

Trafoen er nok ikke vanntett, den bør stå under tak. Vet ikke hva salgs ip-grad selve podpointen har, men på min kommer ledningen inn på toppen...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

bjaolsen

2015 Zoe 43kW

ZOE

Podpointen har vel kabel inn der elektriker lager hull i den? Min står ikke under tak..

hsa77

Sitat fra: ZOE på fredag 13. november 2015, klokken 21:18
Podpointen har vel kabel inn der elektriker lager hull i den? Min står ikke under tak..
Godt mulig det, min står inni garasjen så den trenger ikke tåle nedbør! Men trafoen er garantert  ikke laget for å stå ute.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

JENSSEN

ok! men vist jeg lager en "tralle" en bra flyttbar "tralle" er det mulig for elektrikeren for å montere laderen og trafoen på denne flyttbare "tralla" med laderen på? eller vil disse elektrikerne mest sansynelig ikke gjøre dette?   hvordan kobler elektrikeren denne ladere opp?
22kw svart zoe 2016

bjaolsen

Mest sannsynlig er elektrikeren kun interessert i å montere POD'en på veggen slik som de har fått beskjed om.
Når POD blir installert skal elektrikeren også teste installasjonen og fylle ut samsvarserklæring for installasjonen. Jeg ville tvilt på seriøsiteten til en installatør/elektriker som ville gå god for en slik installasjon som du beskriver.

Det må da være mye bedre å skaffe seg en flyttbar laderegulator til å bruke på farten. Det ser ut til at det ganske snart kommer en løsning som er minst like portabel som en POD-point på hjul, uten at den koster ALT for mye.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW

JENSSEN

ja riktig! det forstår jeg jo:P men når elektrikeren først har montert opp denne? det er vel ikke "store" jobben å demontere denne igjen? snakk om nye lokaler på jobben, så hadde vært fint å få dratt den med seg videre! "trenger den ikke" hjemme siden jeg har 400v der jeg bor!
22kw svart zoe 2016

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

bjaolsen

Som aronesen viser, hva du gjør etter at utstyret er installert kan ikke elektrikeren kontrollere, så der står du jo relativt fritt.
Hint: Pass på at du har en bekreftelse fra huseier på at det er greit at POD blir installert der du ønsker hvis du ikke eier selv. Det kan hende at elektriker ikke vil gjøre installasjonen uten, siden det kan gi et interessant ansvarsbilde dersom huseier finner ut at: "Dette ville jeg jo ikke".
bjaolsen

2015 Zoe 43kW

ZOE

Er du sikker på at du må ha trafo på jobb?

JENSSEN

ja, det er jeg sikker på! vi har 3fas men ikke 400v!   
22kw svart zoe 2016

morten69

Hvor får du ikke installert den på jobben? 
Du sier du har 400v hjemme, som betyr at du har TN nett. De vil da ikke installere en trafo og du får trafo kun hvis det trengs.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA