Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gode vinterdekknyheter :)

Startet av andy76, fredag 18. desember 2015, klokken 16:49

« forrige - neste »

andy76

Hei, jeg er litt gammeldags av meg og er av typen som gjerne lader mobilen helt ut før jeg lader på nytt. Dette blir dog noe upraktisk på Ion... Men er det bare å lade halvfullt batteri jevnt og trutt? Jeg lader ikke halvfullt batteri idag om jeg vet at jeg skal kjøre korte turer de neste dagene men foretrekker å ha fullt batteri framfor nesten tomt. Men gjør dette noe? Batteriet får jo lading under hver tur ifm bremsing/regenerering. Kan jeg altså trygt lade Ion med halvfullt batteri? Vet dette har vært diskutert for noen år siden, men mulig batteriene er noe endret på disse årene?
Peugeot Ion 2015

bruisepristine

#1
Vet ikke hvorvidt dette gjelder elbilbatterier, men mobil/pc batterier har absolutt ikke godt av å lades helt ut hver gang før de lades opp og dette vil gi batteriene dine vesentlig kortere levetid. Dette er det hundrevis, hvis ikke tusenvis, av artikler på ved et enkelt googlesøk. Eks: http://www.tek.no/artikler/derfor-bor-du-aldri-lade-mobilen-til-100-prosent/184895
SitatIkke vent til batteriet er nesten tomt, og så lade det fullt opp.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

SUNPWRD

Masse info om Li ion batteri på nettet, f.eks batteryuniversity.com.
Etter å ha lest en god del om disse batteriene er jeg av den klare oppfatning at det beste for batteriet er å bli hold på mellom 40% og 80% ladetilstand (SoC = State og Charge). Jeg forsøker å holde batteriet mellom her etter beste evne, og trenger jeg fullt batteri forsøker jeg å ha det fulladet like før jeg skal skal bruke bilen.

Om jeg er elbil nerd? ja..  :D
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

asbkar

Stemmer det, gamle batterier skulle lades helt ut og opp. Dette gjelder IKKE for lithium-batterier. Det har det best "midt på". Klattlading sliter ikke på batteriet. Trillingene har en god sikkerhetsmargin i topp og bunn, så er egentlig bare å koble til når du har mulighet. Fullt batteri på trillingene tilsvarer ca 90% mener jeg å ha lest. Skal bilen stå lenge er rundt halvfullt best. Kjører du den tom bør du lade fortest mulig, det sliter mer enn fullt batteri. Skal du virkelig optimalisere kan du time topplading til rett før du skal kjøre.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

Fanafjord

Jeg har en bruksmønster der jeg kjører trillingen min på en vanlig arbeidsdag ned til halvparten eller rett under halvparten når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg er så enkel at jeg plugger den rett inn og lader den helt opp. Av og til kjører jeg en liten tur om kvelden. Men som oftest står den plugget inn til neste morgen. Er det en grei rutine eller bør jeg passe på at jeg kobler den fra noen strek under helt full. (Men det orker jeg egentlig ikke å passe på for å ta den ut på 80 %)

asbkar

Skal ikke være noe å bry seg om på trilling, bare plug and play! Jeg gjør akkurat det samme.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

Reodor

Sitat fra: Fanafjord på torsdag 12. november 2015, klokken 22:09
Jeg har en bruksmønster der jeg kjører trillingen min på en vanlig arbeidsdag ned til halvparten eller rett under halvparten når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg er så enkel at jeg plugger den rett inn og lader den helt opp. Av og til kjører jeg en liten tur om kvelden. Men som oftest står den plugget inn til neste morgen. Er det en grei rutine eller bør jeg passe på at jeg kobler den fra noen strek under helt full. (Men det orker jeg egentlig ikke å passe på for å ta den ut på 80 %)

Vi gjør langt på vei det samme men har en fastmontert justerbar ladekabel i garasjen. Normalt lar vi den da lade på 6A om natten slik at batteriet ikke er fullt så lenge før vi kjører om morgenen.
Hvorvidt dette er viktig vet jeg ikke noe om.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Myrvang

Jeg lader hver gang jeg kan, og hjemme står i-On alltid i laderen selv etter småturer.

Har bare hatt bilen i en uke, så har ikke langtidserfaringer, men føles kjekt å alltid ha full tank før jeg skal ut.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

Lader hele tiden, selv etter småturer så putter jeg den på lader igjen. Husk at disse batteriene ikke lades helt opp. Min mening er at det beste er å lade absolutt hele tiden, hvis man gjør alt man kan for å tro at batteriet holder bedre og det så skjer noe rett etter at garantien har gått ut så er det mye bedre følelse å "missbruke" batteriet så mye som mulig og satse på at det ryker før garantien gør ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA