Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norsk Tesla-gruppe på Facebook

Startet av Hjortenberg, mandag 17. mai 2010, klokken 17:06

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: hens på lørdag 24. april 2010, klokken 21:11
Dette unngår en ved å lade direkte til batteriet med en likerettet 110 volt generator. Laderen må kobles slik at strømmen går gjennom strømsensor slik at måleren forblir korrekt.

Sitat fra: Lynet på søndag 25. april 2010, klokken 11:01
En hjemmesnekret rangeekstender eller ekstra lader kan lages på denne måten:
En gressklippermotor på ca 3Hk påmonteres en vanlig bildynamo. (Bruker man en 2kW enfasmotor har man ekstra lader.) Det enkleste er direkte drift her.
Turtallet på ca 3000 o/min er tilstrekkelig.
Regulatoren på dynamoen må kobles ut. Spenning til rotoren skal være 12V.
Dynamo fra vanlig personbil er vanligvis på 50-100A. Greier man å få tak i en av de store på ca 100A har man et aggregat på ca 1,5KW. På lastebil og buss er de enda større, ofte på 3-5kW. Man må da ha større driftsmotor.
Enkelte dynamoer (nyere Bosch) har zenerdioder i likeretter som åpner på ca 30V, disse vil ikke fungere på de 130-150V som blir nødvendig her.
Det må også legges ut kabel fra fremdriftsbatteriet.

Disse beskrivelsene burde nok ha den tradisjonelle advarsel: «ikke forsøk dette hjemme» med mindre du du er profesjonell (noe sikkert både hens og  lynet er), har gode kunnskaper om både batterier, vekselstrøm, likestrøm og generatorer, og har det nødvendige utstyr for måling av strømmer og spenninger.
Her er det nok av feller å ramle i.
Lading gjennom bilens lader med et vekselstrøm aggregat av som har tilstrekkelig kapasitet bør derimot være nokså problemfritt men uøkonomisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Helt enig Griffel, beklager at jeg i iveren glemte å legge inn en advarsel  :o.

Men når jeg ser på innsatsen på forumet har veldig mange høyt nivå på sine elbilkunnskaper :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

#17
Sitat fra: Lynet på søndag 25. april 2010, klokken 11:01
En hjemmesnekret rangeekstender eller ekstra lader kan lages på denne måten:
En gressklippermotor på ca 3Hk påmonteres en vanlig bildynamo. (Bruker man en 2kW enfasmotor har man ekstra lader.) Det enkleste er direkte drift her.
Turtallet på ca 3000 o/min er tilstrekkelig.
Regulatoren på dynamoen må kobles ut. Spenning til rotoren skal være 12V.
Dette høres utrolig ut. En vanlig, gammel 12V likestrøms(?)dynamo skal kunne levere ca 150 volt og 10 ampère? Vanligvis er det ankeret/rotoren som leverer strøm i en likestrømsdynamo, feltviklingen/statoren regulerer spenningen.

Svar meg gjerne i PM eller e-post, Lynet (se profil). For meg er gressklippermotor uaktuellt, men kanskje vind-drift hvis det kan bli transportabelt? Montering i en tandemsykkelramme gir vel ikke nok kraft.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Lynet på søndag 25. april 2010, klokken 11:01
Enkelte dynamoer (nyere Bosch) har zenerdioder i likeretter som åpner på ca 30V, disse vil ikke fungere på de 130-150V som blir nødvendig her.
Nå tror jeg det er vekselstrømsgenerator som skal brukes. Tåler originaldiodene 150V i sperreretning?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Ifølge http://www.bilinform.no/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=81

"uten regulator ville spenningen stige jevnt og ved ca. 10 000 omdr/min ville spenningen ligge på ca. 140 volt"
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Dette høres unektelig spennende ut. Men jeg tror nok som med alt annet så er det max watt som bestemmer. D.v.s. at generatorens maksimale effekt vil begrense strømmen når spenningen stiger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#21
Hvor begrensningen ligger? Dersom komponentene (diodene etc.) tåler spenningen er det først og fremst strømmen som bestemmer hva en kan få ut. Tapene i generatoren er bestemt av strømmen (P=I*I*R,) og dermed oppvarmingen. Begernsningen ligger i kjølingen. Spenningen er avhengig av turtall, (og strømmen i rotoren), så da er det å kjøre opp turtallet (pent og forsiktig til belastningen passer med det generatoren tåler, husk at det ikke finnes annen beskyttelse.

I tllegg er det et spørsmål hva generatoren tåler av turtall.

Å få dette til å virke avhenger av at du kan styre turtallet basert på måling av  strømmen. Det hele er avhengig av at en kan følge med på hva som skjer på instrumentene. Ikke regn med god økonomi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Å bruke en bildynamo til range extender er ikke å anbefale, til det er virkningsgraden for dårlig. Husk at en bildynamo er bygget for å gi tilstrekkelig effekt over et bredt turtallsområde, det vil si kraftig magnetisering og høyt poltall ved lave turtall, og svakere magnetisering ved høye turtall.
Den kraftige magnetiseringen ved lave turtall krever stor effekt for å få ut en liten effekt, og ved høye turtall vil det høye poltallet gi høy frekvens og stort jerntap. I tillegg vil store strømmer i relativt tynne viklinger gi ohmske tap.
En 12 volt vekselstrømgenerator vil sjelden komme opp i mer enn 40-45% virkningsgrad, eller halvparten av en generator som er bygget for et fast turtall.
Hvis en ser på vanlige aggregater er motoren gjerne på det dobbelte antall hk som avgitte kw, noe som henger sammen med virkningsgrad, redusert turtall, (3000 o/m mot 3600-4000 for maks effekt) og at motoren bør ha et kraftoverskudd. Setter en inn en generator med halve virkningsgraden blir effektbehovet nesten doblet, dvs 10 hk for å få ut 2,5 kw. Når en så skal kjøre denne effekten gjennom en lader med virknigsgrad 0,85....!
Det er dårlig økonomi.

Dessuten må jeg si meg enig i at denne diskusjonen egentlig hører hjemme under kategorien "Ikke forsøk dette hjemme" for de fleste.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Ofte er det enkledste det beste:

Ta med et slepetau, og en plakat der du tilbyr den som sleper deg i minst 30 min en 6 pakning øl.

Da kan du regenerere, og legge 30-40 km bak deg på en gang. Mange med SUV faller lett for fristelsen til å teste ut monsterbilen de syntes var så fin i kjøpsøyeblikket. ;)

Trikset ble sist benyttet av undertegnete for en måned siden, da jeg skulle levere brullupsbilen 16 mil fra huset mitt. Bilen hadde 80 km rekkevidde, men ble likevel levert omtrent fulladet, og etter kun 3 timer.

Det hører med til historien at jeg i stedet for plakaten hyret inn egen sjåfør på camperen, men det er uansett bevis på at denne form for range extender er mest effektiv både kostnads og vektmessig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Ha ha!!! Genialt!  :D  ;D

Gjorde noe liknende en gang jeg gikk tom også. Ble slept ca 4km hjem, og da var det allerede kommet en del strøm på batteriet. Det fine med regen er at man da får litt stramming i tauet som tar opp rykkinga man gjerne opplever under tauing. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#25
Sitat fra: elektrolux på mandag 26. april 2010, klokken 08:25
Men jeg tror nok som med alt annet så er det max watt som bestemmer. D.v.s. at generatorens maksimale effekt vil begrense strømmen når spenningen stiger.
Selvfølgelig. Det er derfor man bare får 140V/10A ut av en 14V/100A generator.

Eksperimentering er herved lagt helt bort for min del. Men det var interessant å fundere på.

I ettertid skjønner jeg det er en selvfølge at en liten bilgenerator umulig kan levere like mye effekt som generatoren i et strømaggregat. Den generatoren er jo minst 10 ganger større.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#26
Sitat fra: El rayo på mandag 26. april 2010, klokken 20:54

Selvfølgelig. Det er derfor man bare får 140V/10A ut av en 14V/100A generator.

Eksperimentering er herved lagt helt bort for min del. Men det var interessant å fundere på.

Det er fornuftig å ikke eksprementer med dette, men det er ikke en selvfølgelig at en ikke kan trekke større effekt ut av en generator når spenningen øker.

Når regulatoren er koblet ut og feltet mates med en konstant strøm fra et 12 V batteri, er spenningen bestemt av turtalet.

Strømmen bestemmes av motstanden i kretsen. Kjøre en opp turtallet slik at spenningen blir 100V kan en gjerne belaste generatoren med 100A uten at den brenner opp dersom dette er merkestrømmen, antagelig mer siden kjølingen er bedre med høyt turtall. Husk at reguleringen er koblet ut alt som skjer må kontrolleres manuelt, så jeg anbefaler ikke dette på noen måte. Det er strømmen som lager tap og varme i generatoren, så større turtall = høyre spenning gir større effekt. Får du 14 V ved 600 omdr kan du få 140 ved 6000, og den tåler samme strømbelastning.

Men altså det er nok av andre ting som kan gå feil om en lager en batterilader på denne måten, siden all kontroll av turtall, ladestrøm og spenning er manuell, og en ikke vet om diodene og andre komponenter tåler spenningen etc.

Advarsel gjentas "ikke forsøk dette hjemme" dersom du ikke har god kunnskap og kontroll  med hva som skjer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BauDemo

similar project here:
http://www.vehiculevert.org/index.php?lien=informations/generatrice.html

note the simple (and probably not very safe) output control with the big capacitors...
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA