Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norsk Tesla-gruppe på Facebook

Startet av Hjortenberg, mandag 17. mai 2010, klokken 17:06

« forrige - neste »

Hjortenberg

Dette høres litt dumt ut og mot sin fornuft, men jeg skal til sommeren kjøre bilen min relativt langt (360 km). Skal legge opp slik at jeg kan kjøre innom bensinstasjoner etc, men om jeg skjærer seg er det greit å ha en nødløsning. Er det noen av dere som vet om starthjelp (booster) i det hele tatt vil lade noe? Hvis ikke, hvor stort aggregat må man ha? Man får jo så fine "bærbare 10-15 kg" aggregater i dag.. Som sagt er jo elbilen liksom et miljøtiltak også begynner jeg å dra inn aggregat o.l som kan virke mot sin fornuft, men for de som ikke blir for skuffet, er jeg veldig interessert i litt hjelp her:-)

En litt annen ting, jeg ser det er Think 2000-2002 mod og deretter 2008-->, hva med meg som har en som er 2003, hva skal jeg følge?

På forhånd takk ;D
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Hjortenberg på onsdag 07. april 2010, klokken 20:09
En litt annen ting, jeg ser det er Think 2000-2002 mod og deretter 2008-->, hva med meg som har en som er 2003, hva skal jeg følge?
På forhånd takk ;D

Hei og velkommen til elbilforumet.

Du bør finne deg godt til rette i Think Classic gruppen (2000 - 2002).

Etter mine opplysninger, produserte Think 1005 (har også lest 1006) elbiler fra år 2000 til 22. mars 2002. Det kan kanskje hende at din bil er førstegangsregistrert i 2003, men det ble ikke laget flere thinker av denne modellen etter 22. mars 2002.

31. januar 2003 overtok Kamcorp Think, der Ford betalte Kamcorp for å overta og kjøre Think ned i grøfta, slik at Ford kunne få bevist at elbil ikke var fremtiden. Her var avtalen at Kamcorp ikke skulle lage elektriske personbiler, og at de ansatte ikke skulle sies opp før det hadde gått et år.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Sitat fra: Hjortenberg på onsdag 07. april 2010, klokken 20:09
... jeg skal til sommeren kjøre bilen min relativt langt (360 km).
Jeg vil iallefall anbefale deg å få tak i eller laget er hurtiglader (se her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=148.0  og/eller her http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Hurtiglader)
Sistnevnte står under PSA (Citroen/Peugeot) men eneste forskjellen er at til Think må du laget en ekstern tilkobling til batteripakken, mens på PSA finnes det allerede slik tilkobling.

Det er beskrevet både en "liten" som går på 1x16A kurs (i tillegg til bildes egen) og halverer ladetiden, og en "stor" som krever 3x20A kurs (inkl bilens egen) og får ladetiden ned mot en time.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Jeg har bygget om et  2 kilowatt aggregat til 110 volt, og dette kan kobles direkte til batteriet via en likeretter. Da kan det henges bak på støtfangeren på en Think, og benyttes under kjøring som en range extender.
Det trenges en liten ombygning i batterikassen for å lage tilkoblinger direkte på batteriet via en stikkontakt.

Aggregatet er av type "Race" og veier ca 30 kilo. Generatoren  er en italiensk "Sincro" R80 generator, som har to 110 volt viklinger som kan seriekobles til 220 volt, eller paralellkobles til 110. Med likeretter vil denne gi en turtallsavhengig spenning 110-150 volt. Samme aggregat ble solgt av Mekonomen for en tid tilbake. 
http://www.sincro.com.au/manual/R80.pdf

Regn ikke med å spare annet enn tid ved å kjøre på denne måten, tror nok at bensinforbruket vil ligge på mellom 1 og 1,5 liter pr mil som kjøres med fossildrift.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

En annen ting en bør gjøre om en ønsker å kjøre langt med elbil, er å sikre seg at bilen ruller lett, og at batteriet har full kapasitet.
Dessuten er det en fordel å kjøre med jevn lav hastighet, noe som ikke alltid er enkelt i ferien med stor trafikk.
Alle disse kjøretipsene finner du på forumet  om du leter.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Det er stor fare for at de aller fleste normale størrelse agregater ikke klarer startstrømmen til bilen lader.

Dermed får du ikke ladet noe som helst.

Pas på å prøve dette ut i praksis før ev. kjøp. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Har en følelse av at vi her skyter spurv med kanoner.

Skal du i sommer kjøre 360 kilometer som et engangstilfelle, blir avanserte ombygginger overkill.

Jeg ville i stedet ha brukt litt resurser på å planlegge turen, ringe til aktuelle bensinstasjoner på forhånd for å avklare lån av stikkontakt.

Planlegg ladestopp med god margin, slik at du har mer strøm å gå på hvis det kniper. Da kan du heller utvide ladetiden hvis nødvendig.

Hvor er det du skal kjøre? Kanskje noen på forumet kan bidra med kaffe&strøm ?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El rayo

#7
Sitat fra: Hjortenberg på onsdag 07. april 2010, klokken 20:09
skal til sommeren kjøre bilen min relativt langt (360 km). Skal legge opp slik at jeg kan kjøre innom bensinstasjoner

På forhånd takk ;D
Dette høres fornuftig ut og er fullt mulig. Glem strømaggregat, det er bare ekstra vekt å dra på. Husk at Th!nk classic har omtrent 50 kg nyttelast med 2 normalt tunge (75 kg) personer i bilen.

Hva slags dekk har du? Jeg kjører enda med de originale Continental EcoContact fra år 2000 og regner kjørelengde ut fra disse. Rekkevidde 80 km når jeg holder 70 - 80 km/t på flat vei og lar farten synke i motbakker. Andre dekk kan rulle tyngre og derfor gi kortere rekkevidde.

Hvis du regner 4 ladestopp med omtrent lik avstand mellom hvert (tomt for strøm når du kommer fram) har du såpass god margin at nødløsning er unødvendig.

Med nikometer har du full oversikt over strømforbruk, batteri-spenning, -temperatur osv. både ved kjøring og lading. Ideell batteritemperatur er 30 grader. Se http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1961.0 Enkel montering,  telefonholder med sugekopp på frontruta og plugge inn i diagnosekontakten og lighterkontakten.

Hvis du har tenkt å kjøre i ett eller på kortest mulig tid så få noen til å kontrollere og eventuellt oppgradere laderen slik at den tåler 16A (trekker ca 14A fra nettet) lading. Kortest ladetid får man mellom ca 20% og 95 % på energimeteret. Over og under går ladingen tregt med bare 5A. Regn ca 4 timers ladestopp under disse forutsetningene. Slik regner i hvertfall jeg på turen Oslo - Trollhättan i sommer.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 08. april 2010, klokken 09:06
Kanskje noen på forumet kan bidra med kaffe&strøm ?
Enig med andre innlegg at god planlegging holder. Og hvis det kniper så viser erfaring av du kan få kaffe&strøm neste hvor som helst. Strøm har jo alle.
El Rayo og jeg hadde en meget hyggelig ladestopp hos helt ukjente mennesker i Stavanger-området i sommer da planleggingen (eller kartlesingen) ble litt under pari  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på torsdag 08. april 2010, klokken 23:45
El Rayo og jeg hadde en meget hyggelig ladestopp hos helt ukjente mennesker i Stavanger-området i sommer da planleggingen (eller kartlesingen) ble litt under pari  ;D
Jeg skylder på GPS'en!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

johan

Det med planlegging stemmer nok, men kan nemne at eg ladda Vectrix frå 2 kW hytteaggregat. Det jobba hardt, men alt OK. Mi vesle bekymring var straumkvalitet, en må rekne med meir variabel spenning,  frekvens mm. 

hens

De fleste aggregater har en uryddig sinuskurve, og overspennings-beskyttelsen på min Think ville ikke godta lading med aggregat. Det er mulig at det lar seg gjøre ved å redusere turtallet på aggregatet slik at spenningen blir litt lavere under oppstart, da laderen kuttet når laderen begynte å lade, og regulatoren ga på når lasten økte.

Dette unngår en ved å lade direkte til batteriet med en likerettet 110 volt generator. Laderen må kobles slik at strømmen går gjennom strømsensor slik at måleren forblir korrekt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ladefabrikken

Sitat fra: hens på lørdag 24. april 2010, klokken 21:11
De fleste aggregater har en uryddig sinuskurve, og overspennings-beskyttelsen på min Think ville ikke godta lading med aggregat. Det er mulig at det lar seg gjøre ved å redusere turtallet på aggregatet slik at spenningen blir litt lavere under oppstart, da laderen kuttet når laderen begynte å lade, og regulatoren ga på når lasten økte.

Dette unngår en ved å lade direkte til batteriet med en likerettet 110 volt generator. Laderen må kobles slik at strømmen går gjennom strømsensor slik at måleren forblir korrekt.
I 2000 var jeg med på å kjøre en Think fra LA til Salt lake city. Da hadde vi med et aggregat og ladet Thinken opp med den, det fungerte utmerket. Ble mange timer venting i Nevada ørkene, og vi ga opp å kjøre bilen hele veien og slang bilen på en bilhenger. Vi ladet den gjenom den vanlige lade kontakten, men dette var den amrikanske Thinken med 110V lader. 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lynet

En hjemmesnekret rangeekstender eller ekstra lader kan lages på denne måten:
En gressklippermotor på ca 3Hk påmonteres en vanlig bildynamo. (Bruker man en 2kW enfasmotor har man ekstra lader.) Det enkleste er direkte drift her.
Turtallet på ca 3000 o/min er tilstrekkelig.
Regulatoren på dynamoen må kobles ut. Spenning til rotoren skal være 12V.
Dynamo fra vanlig personbil er vanligvis på 50-100A. Greier man å få tak i en av de store på ca 100A har man et aggregat på ca 1,5KW. På lastebil og buss er de enda større, ofte på 3-5kW. Man må da ha større driftsmotor.
Enkelte dynamoer (nyere Bosch) har zenerdioder i likeretter som åpner på ca 30V, disse vil ikke fungere på de 130-150V som blir nødvendig her.
Det må også legges ut kabel fra fremdriftsbatteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA