Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av dabis, fredag 18. desember 2015, klokken 01:02

« forrige - neste »

Tekberg

Sitat fra: Rio på fredag 13. november 2015, klokken 08:44

For å ta unna køene vil det være veldig mye mer effektivt med 4 x 25 kW semihurtiglader, enn 1 x 100 kW, hvor over halve kapasiteten aldri brukes.

Da hadde det vært mere fornuftig med større lader i bilen slik som Zoe som kan lade med 22/43 kW på vanlig type 2 kontakt. Da kunne en sikkert fått opp mot 10 ladekontakter for prisen av en hurtiglader av typen chardemo/combo.
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Rio

Sitat fra: Tekberg på lørdag 14. november 2015, klokken 15:33
Sitat fra: Rio på fredag 13. november 2015, klokken 08:44

For å ta unna køene vil det være veldig mye mer effektivt med 4 x 25 kW semihurtiglader, enn 1 x 100 kW, hvor over halve kapasiteten aldri brukes.

Da hadde det vært mere fornuftig med større lader i bilen slik som Zoe som kan lade med 22/43 kW på vanlig type 2 kontakt. Da kunne en sikkert fått opp mot 10 ladekontakter for prisen av en hurtiglader av typen chardemo/combo.

Jo, men prisen ville jo bare blitt overført til bilene, som er dyre nok, allerede.

Husk at de fleste hurtiglader sjeldent, fordi for de fleste av oss så er det få dager i året vi kjører lengre enn en "tank". Resten lader vi hjemme.

Når det kommer biler med større batteripakker, så vil flere bruke bilen til langturer, men siden batteripakken er større vil det bli færre ladinger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cirrisky

Hehe, jeg er  vel kanskje unntaket da, hurtiglader nesten hver gang jeg er på jobb :p

Rio

Sitat fra: Cirrisky på søndag 15. november 2015, klokken 01:47
Hehe, jeg er  vel kanskje unntaket da, hurtiglader nesten hver gang jeg er på jobb :p

Men du bør normallade også, for cellene i batteriet ditt balanseres ikke når du hurtiglader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cirrisky

Jeg normal lader hver da også. Starter hjemme med fult batteri, kommer til jobb og da er som vanlig alle støpsel opptatt.
Drar fra jobb igjen med litt under halvt batteri, så trenger bare sånn 7-10 minutter med hurtiglader for å komme meg hjem og lade fra 10-100% igjen

Rio

OK, da misforstod jeg deg, Cirrisky! Beklager! :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cirrisky

Det går fint :). Dog veldig glad for at det er en del hurtigladere i Østfold og Akershus på vei mot Oslo :p.

elektro

Sitat fra: Rio på fredag 13. november 2015, klokken 22:31

Det som faktisk er viktig er at steder som Minnesund får flere ladeuttak i vinter, for der vil det stå mange biler som skal lade i en time eller mer, fordi batteriene er så kalde at de kun lader med 15 kW eller noe slikt. Da trenger man 4 x 25 kW, og ikke 1 x 100 kW.

Enig i at Minnesund trenger flere hurtigladere, og gjerne også på Espa. Jeg er også enig i det du skriver om lastbalansering, men mener å ha lest at det er veldig dyre systemer?

Uansett, mener du at hastigheten på Combo lading går ned fra 40kW til 15kW når det er kaldt? Hvor kaldt? Er dette noe du har erfaring med?

Husk at batteriet også blir varmt av å kjøre på motorvei og av selve hurtigladingen..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Rio

Sitat fra: elektro på søndag 15. november 2015, klokken 14:48
Enig i at Minnesund trenger flere hurtigladere, og gjerne også på Espa. Jeg er også enig i det du skriver om lastbalansering, men mener å ha lest at det er veldig dyre systemer?

Uansett, mener du at hastigheten på Combo lading går ned fra 40kW til 15kW når det er kaldt? Hvor kaldt? Er dette noe du har erfaring med?

Husk at batteriet også blir varmt av å kjøre på motorvei og av selve hurtigladingen..

Det varierer fra batteritype til batteritype. Du har rett i at de varmes opp, men samtidig så bruker man mye mer strøm, så man får en dobbeleffekt: man må lade oftere, og hver lading tar lengre tid.

Lastbalansering er bra, og akkurat Minnesund er så travel at der kunne man forsvart mange 50 eller 100 kW lader, men poenget mitt var at egentlig så får man ladet flere biler med fire separate 25 kW ladere enn med en enkel 100 kW lader.

Ja, hver bil vi stå noen få minutter lengre på laderen, men ladekøen vil være borte, og man kan ha varme i bilen mens man venter. :)



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

moby666

Test laderen i Vestby i går. Ladet fra 10-70% på 10 min, DVs ca 15 kWh. Går unna nå :) PS. dette var en KIA soul
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

np

Sitat fra: Rio på søndag 15. november 2015, klokken 09:39
Sitat fra: Cirrisky på søndag 15. november 2015, klokken 01:47
Hehe, jeg er  vel kanskje unntaket da, hurtiglader nesten hver gang jeg er på jobb :p

Men du bør normallade også, for cellene i batteriet ditt balanseres ikke når du hurtiglader.

Interessant. Kilde?
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Langangen

Sitat fra: np på tirsdag 17. november 2015, klokken 13:18
Sitat fra: Rio på søndag 15. november 2015, klokken 09:39
Sitat fra: Cirrisky på søndag 15. november 2015, klokken 01:47
Hehe, jeg er  vel kanskje unntaket da, hurtiglader nesten hver gang jeg er på jobb :p

Men du bør normallade også, for cellene i batteriet ditt balanseres ikke når du hurtiglader.

Interessant. Kilde?

Litt info om BMS her: http://www.elektromotus.lt/nb/produkter/battery-management-system-bms.html

Den sørger for at battericellene blir likt ladet opp/balansert :)
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA