Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avgiftsøkningen i Danmark avblåst, inntil videre!

Startet av HelectriC, torsdag 17. desember 2015, klokken 23:34

« forrige - neste »

HelectriC

prøvde å lade på Danmarkplass forleden dag. Har RFID-brikke fra elbilforeningen. Stolpen ga beskjed att jeg ikke hadde tillatelse å lade. Ble nødt å bruke appen. Må man registrere brikken hos BKK eller hvordan fungerer det?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

kavorland

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

OlavEmil

BKK og ABB er dessverre ikkje med på elbilforeningen sitt RFID-system. Dermed er brikka ubrukeleg på dei aller fleste ladestasjonane i Hordaland :( .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

HelectriC

det merkelige er at det er en RFID-leser på stolpen og den leser brikken, men kommer med beskjed at jeg ikke er autorisert å lade. Burde komme noe etterhvert da?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

LMOR

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 12. november 2015, klokken 13:31
ABB er dessverre ikkje med på elbilforeningen sitt RFID-system.
ABB har vel ikke noe med det å gjøre. Grønn kontakt bruker også ABB ladere som brikken virker på.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

OlavEmil

Ja, det har siste veka gått opp for meg at ABB ikkje er ein hurtigladetilbydar, som BKK og GK, men ein hurtigladeprodusent. Beklager det.

Det er altså BKK som driftar dei aller fleste hurtigladarane her i fylket, og som ikkje godtek brikka til Elbilforeningen. Kan det har med at dei har ein annan prismodell (oppstartspris + 2,50kr/min)? Hadde uansett vore fantastisk å kunne bruke brikka, og sleppe å styre med mobilapp.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

evole

Småfestlig at BKK har en betydelig eierpost og har representant i styret til Grønn Kontakt. At de kjører hvert sitt løp med dobbel administrasjon og egne løsninger er uforståelig for meg. Oppskriften på fiasko i møte med konkurrende ladenettverk fra Fortum, Statoil, Tesla og trolig kommende ladenettverk fra VAG/BMW/m.fl.

goggo

Sitat fra: evole på torsdag 19. november 2015, klokken 22:43
Småfestlig at BKK har en betydelig eierpost og har representant i styret til Grønn Kontakt. . At de kjører hvert sitt løp med dobbel administrasjon og egne løsninger er uforståelig for meg.
Ikke småfestlig i det hele tatt. Bare arrogant og tragisk - både for eiere og kunder av BKK!

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 19. november 2015, klokken 22:22
Ja, det har siste veka gått opp for meg at ABB ikkje er ein hurtigladetilbydar, som BKK og GK, men ein hurtigladeprodusent. Beklager det.

Det er altså BKK som driftar dei aller fleste hurtigladarane her i fylket, og som ikkje godtek brikka til Elbilforeningen. Kan det har med at dei har ein annan prismodell (oppstartspris + 2,50kr/min)? Hadde uansett vore fantastisk å kunne bruke brikka, og sleppe å styre med mobilapp.

Nja, det er da ikke noe problem å ta betalt via faktura selv om man har en oppstartspris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Lyse er minst like ille. Litt utrolig at de ikke forstår at det er en betydelig kundegruppe som kommer utenbys fra, og som dermed velger GK eller Fortum hvis mulig, av mange grunner.
Lyse sin prispolitikk er på vei mot AR. Men BKK er også litt urimelig. Disse laderne står bare der, så hvorfor skal jeg ikke kunne lade 4kWh uten å måtte betale en fast avgift. En fakturaløsning som bare sender email faktura når det er kommet opp i et visst beløp kan ikke koste så mye at jeg trenger på betale 10.- per lading for det.
Nå blir det slik at jeg heller finner en AC lader som er gratis et sted, mens jeg gjør et ærend.
Både AR, Lyse og BKK (mindre enn de andre), taper penger hver dag på ladere som står ubrukte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MEM76

Hadde ikke vært noen problemer med de 10 kr dersom det hadde vært minstepris, men når det er startpris, særlig på 3.6kW ladestolpene, så er det en no-go for meg.. Jeg unngår de som pesten.

BKK og GK bruker samme type ladere, og samme app fra samme leverandør (antageligvis 99%+ like kode), og GK klarer seg uten start-gebyr.

En annen ting.. Legg merke til ingen GK i Bergen Kommune. Det vi ikke trenger er at leverandører er eiere av sine konkurrenter, og "blokkerer [1]" konkurranse i deres hjemkommune.

[1] Ingen bevis, men syntes deknings-kartet taler for seg selv.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

LMOR

Samme i Stavanger/Lyse. Godt vi har Fortum som gir litt konkurranse, hvis bare laderne hadde virket stabilt.
Men nå kommer vel GK til alle byene gjennom avtalen med Statoil. Kombinert med den nye rabattstrukturen så blir det kun GK på meg fremover.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Mag

I forrige uke måte jeg lade bilen der. Det var ikke helt som forventet. Lading var avbrutt 2 ganger og jeg gadd ikke prøve tredje gang :(  Det blåste ganske mye den dagen, kunne det være årsaken? Lurer på om det kunne være feil i bilen min. Rett før jeg kom til stolpe, kjørte en annen leaf derfra fulladet.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

e-curious

Jeg hadde problemer med å lade på vei oppover mot Sogn til jul.   Fikk heldigvis god hjelp av en med el-bilist.  Det hadde vært festelig å stå fast i Romarheimsdalen i regn og mørke uten å få ladingen til å starte :)

Jeg fant ut at det som er viktig er å _ikke_ følge anvisningen på laderen, kun bruke appen/websiden.  Det burde stå en stor lapp på laderene med "IKKE RØR"...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA