Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gliding i bakker

Startet av Jorgensen, torsdag 17. desember 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

Jorgensen

Ser at Artic Road er først ute med skikkelig Hurtiglading av CSS og Chademo
http://arcticroads.com/nyheter/mer-enn-dobler-hurtigladeeffekten/

Dette gjelder ikke min bil, og med AR sine priser så kommer jeg nok ikke til å bruke disse laderene ennå.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Øyvind.h

Da er det bare for andre aktører å følge opp!
Men håper Arctic Roads snart endrer prispolitikk slik at det blir aktuelt å bruke dem.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mazzbot

Hvor mye KW kan en leaf klare å ta imot ? Er det maksgrense?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Øyvind.h

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 12. november 2015, klokken 12:04
Hvor mye KW kan en leaf klare å ta imot ? Er det maksgrense?
Tja, det kommer vel an på hvilken Leaf du kobler til.
Den nye med 30kWh batteri bør vel klare å utnytte mer enn 50kW. Min erfaring med 2012 mod er maks ca 45kW og snitt for sesjonen på rundt 30-35kW på sommeren.
Mulig 2015 modellen lader raskere (min er jo slitt og således mindre batterikapasitet tilgjengelig).

2016 modell med 30kWh batteri (hvor det muligens er 28kWh utnyttbart mot 21kWh på den gamle) burde få minst 60-70kW makseffekt. Og snitteffekt for en typisk ladesesjon på rundt 45-50kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 12. november 2015, klokken 12:04
Hvor mye KW kan en leaf klare å ta imot ? Er det maksgrense?

Fremdeles 50 kW, men 50 kW i lengre tid enn den gamle Leafen.

Dersom batteriet har riktig temperatur (ikke for varmt og ikke for kaldt) så lader den i begynnelsen med 50 kW. Etterhvert som "tanken" fylles opp, så faller dette til langt mindre.

For det aller meste av dagens bilpark vil det ikke være noen forskjell, og selv der det er forskjell er det snakk om noen relativt få minutter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

v-i-c

Sitat fra: nime01 på torsdag 12. november 2015, klokken 13:05
Artikkel i TU også.

http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt

Kan være artig å prøve å lade Soul Ev på den ladestasjonen, den støtter jo 100kW ladeeffekt.

Sitat fra
http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt
"
Deltas lader har ett 22 kilowatt AC-uttak, og en 43 kilowatt AC ladepistol i tillegg til Chademo og CCS Combo.

Eksisterende hurtigladere i Norge kan bare hurtiglade en bil av gangen. Noen hurtigladere kan lade med vekselstrøm og likestrøm samtidig, men ikke to med likestrøm på samme tid. Dermed får man i praksis ladekø.
"
Teknologisk virker dette da ikke så dumt sett fra de av oss som lader med AC.

To ladestasjoner av denne type er vel bedre enn minimumsløsningen uten krav til universielle hurtigladere fra ENOVA.

ABB laderen ved "Nes i Årdal" (Mellom Hønefoss og Fargernes) langs E16 har da 250A 400V til disposisjon. Her kan vel tre elbiler lade samtidig på henholdsvis : 43 kilowatt AC ladepistol, Chademo, CCS Combo.

Denne artikkelen oppleves som betalt innhold, dvs at innholdet i artikkelen er skrevet av noen betalt av omtalte firma, men slikt skjer da ikke i norsk fagpresse!!!  ;) ;) ;) ;)

Er omtalte firma et seriøst selskap?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på fredag 13. november 2015, klokken 09:49
Sitat fra
http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt
"
Deltas lader har ett 22 kilowatt AC-uttak, og en 43 kilowatt AC ladepistol i tillegg til Chademo og CCS Combo.

Eksisterende hurtigladere i Norge kan bare hurtiglade en bil av gangen. Noen hurtigladere kan lade med vekselstrøm og likestrøm samtidig, men ikke to med likestrøm på samme tid. Dermed får man i praksis ladekø.
"
Teknologisk virker dette da ikke så dumt sett fra de av oss som lader med AC.

To ladestasjoner av denne type er vel bedre enn minimumsløsningen uten krav til universielle hurtigladere fra ENOVA.

ABB laderen ved "Nes i Årdal" (Mellom Hønefoss og Fargernes) langs E16 har da 250A 400V til disposisjon. Her kan vel tre elbiler lade samtidig på henholdsvis : 43 kilowatt AC ladepistol, Chademo, CCS Combo.

Artikkelen er forvirrende da det lengre nede står:

"Arctic Roads planlegger imidlertid ikke å bygge ut hurtigladere med AC, bare semihurtig AC, altså 22 kilowatt. Det er tross alt bare en håndfull biler på veiene i dag som hurtiglader med 43 kilowatt AC."
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

#7
Kommentarer til:
http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt

Nå skal denne artikkelen angivelig være skrevet av en som hetter "Marius Valle"

Er det noen som vet noe om hvordan denne "Marius Valle" har hentet frem informasjonene til denne artikkelen. Det virker som delvis avskrift av en tekst utarbeidet av et PR-byrå på vegne av et selskap som ønsker å vinne en anbudskonkuranse.

Har noen tidligere lest artikler skrevet av "Marius Valle"? Hvilken kvalitet har de holdt?

I artikkelen står følgende:
"
I realiteten er det bare Tesla-eiere som kan utnytte full effekt på den nye laderen, forutsatt at de skaffer seg en CCS-adapter, som enda ikke er tilgjengelig.
"

Eksiterer det planer om å lage et CCS-adapter for Tesla?

Det adapteret som finnes for Tesla for den gamle japanske standard (Chademo) hvilke effekter kan det lade Tesla med?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Joakim Sveli

Hei.

Fortum Charge & Drive får en del spørsmål om når vi skal komme med 100kW. Vi har svart flere direkte, men legger igjen et kort svar også her:

- CHAdeMO standarden er ikke enda godkjent for 100kW
- CCS er godkjent for høyere effekter, men ingen eksisterende biler kan benytte dette

Dagens elbiler lader på maks 50kW, men utnytter sjelden maks effekt mer enn 5-7 minutter. Dette er fordi batteriet ikke har kapasitet til  ta i mot så mye effekt ettersom cellene fylles opp. En typisk CHAdeMO eller CCS-lading på 50kW lader opp til 75% har en gjennomsnittseffekt på rundt 30kW.

Med batterier på 30kWh og 40kWh vil hastigheten på lading forbedres, selv om man lader på en 50kW ladestasjon. Maks ladeeffekt kan opprettholdes lenger.

100kW lading vil først og fremst komme til sin rett når betteristørrelsene nærmer seg 60kWh. Jeg har selv en Tesla S 60. Den lader opp mot 120kW om batteriet er tomt. Allerede på 40-50% fyllingsgrad er ladeeffekten nede på 50kW.

Fortum Charge & Drive vil på fort sikt prioritere flere ladeuttak for 50kW fremfor å sette opp 100kW lademulighet. Vi har dialog med både bilindustri og standardorganisasjonene til CHAdeMO og CCS og vil tilpasse oss endringer når disse varsles og blir tatt i bruk.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Øyvind.h

#9
Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 14. november 2015, klokken 00:09
Hei.

Fortum Charge & Drive får en del spørsmål om når vi skal komme med 100kW. Vi har svart flere direkte, men legger igjen et kort svar også her:

- CHAdeMO standarden er ikke enda godkjent for 100kW
- CCS er godkjent for høyere effekter, men ingen eksisterende biler kan benytte dette

Dagens elbiler lader på maks 50kW, men utnytter sjelden maks effekt mer enn 5-7 minutter. Dette er fordi batteriet ikke har kapasitet til  ta i mot så mye effekt ettersom cellene fylles opp. En typisk CHAdeMO eller CCS-lading på 50kW lader opp til 75% har en gjennomsnittseffekt på rundt 30kW.

Med batterier på 30kWh og 40kWh vil hastigheten på lading forbedres, selv om man lader på en 50kW ladestasjon. Maks ladeeffekt kan opprettholdes lenger.

100kW lading vil først og fremst komme til sin rett når betteristørrelsene nærmer seg 60kWh. Jeg har selv en Tesla S 60. Den lader opp mot 120kW om batteriet er tomt. Allerede på 40-50% fyllingsgrad er ladeeffekten nede på 50kW.

Fortum Charge & Drive vil på fort sikt prioritere flere ladeuttak for 50kW fremfor å sette opp 100kW lademulighet. Vi har dialog med både bilindustri og standardorganisasjonene til CHAdeMO og CCS og vil tilpasse oss endringer når disse varsles og blir tatt i bruk.

Dette er jo ikke riktig? Kia Soul (i tillegg til Tesla Model S) lader jo beviselig med inntil 80-90kW allerede! Og om to måneder starter leveransene av Leaf 30kWh som etter alle solemerker vil takle mer enn 50kW.
Neste år skal det visstnok også komme oppdatert i3 med større batterikapasitet.

Og Model S..... S85 lader med over 50kW frem til ca 75%. Og med stort batteri og høy effekt er det jo ytterst sjeldent behov for å lade til mer enn 75% SOC for å nå destinasjonen. Ladebehovet mitt er sjeldent mer enn 10-20 minutter, så lenge jeg får 100kW+ effekt. I tillegg er Tesla svært konservative på ladeeffekt. Der i3, Sould m.fl. lades på 2,5-3C er Tesla aldri høyere enn 1,45C. Å vise til ladeeffekt for en Tesla er dermed svært misvisende om målet er å begrunne at biler med større batteri ikke nødvendigvis lades mye raskere. 

Å bygge ut utdatert ladeteknologi som allerede begynner å bli utdatert virker fryktelig korttenkt. Men dere har kanskje kjøpt inn en haug gamle ladere som dere nå blir nødt til å sette opp?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 07:12
Å bygge ut utdatert ladeteknologi som allerede begynner å bli utdatert virker fryktelig korttenkt. Men dere har kanskje kjøpt inn en haug gamle ladere som dere nå blir nødt til å sette opp?

Ellers så er det jo en grei ny melkeku. 2,50/min for 50kW, 5/min for 100kW...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. november 2015, klokken 08:13
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 07:12
Å bygge ut utdatert ladeteknologi som allerede begynner å bli utdatert virker fryktelig korttenkt. Men dere har kanskje kjøpt inn en haug gamle ladere som dere nå blir nødt til å sette opp?

Ellers så er det jo en grei ny melkeku. 2,50/min for 50kW, 5/min for 100kW...

Ja jeg ville selvfølgelig med glede betalt mer enn dobbelt pris for dobbel effekt. 30-35kW snitteffekt på den gamle Leafen fra 2012 duger ikke til langtur. Om en Kia Soul klarer 60-70kW snitteffekt innen et interessant intervall (tilsynelatende opp til rundt 70% SOC ut fra bilder) kunne jeg absolutt betalt mer enn 5,- per minutt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Joakim Sveli

#12
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 07:12


Dette er jo ikke riktig? Kia Soul (i tillegg til Tesla Model S) lader jo beviselig med inntil 80-90kW allerede! Og om to måneder starter leveransene av Leaf 30kWh som etter alle solemerker vil takle mer enn 50kW.
Neste år skal det visstnok også komme oppdatert i3 med større batterikapasitet.

Og Model S..... S85 lader med over 50kW frem til ca 75%. Og med stort batteri og høy effekt er det jo ytterst sjeldent behov for å lade til mer enn 75% SOC for å nå destinasjonen. Ladebehovet mitt er sjeldent mer enn 10-20 minutter, så lenge jeg får 100kW+ effekt. I tillegg er Tesla svært konservative på ladeeffekt. Der i3, Sould m.fl. lades på 2,5-3C er Tesla aldri høyere enn 1,45C. Å vise til ladeeffekt for en Tesla er dermed svært misvisende om målet er å begrunne at biler med større batteri ikke nødvendigvis lades mye raskere. 

Å bygge ut utdatert ladeteknologi som allerede begynner å bli utdatert virker fryktelig korttenkt. Men dere har kanskje kjøpt inn en haug gamle ladere som dere nå blir nødt til å sette opp?

Jeg sier ikke at man ikke kan komme opp i høyere effekter (når standarden er klar). Jeg sier at toppeffekten vil være svært kortvarig, og spesielt om vinteren.

Leaf med 30kWh batteri vil kunne lade raskere enn første Leaf, også på 50kW.

Det vil komme lading på høyere effekter og biler som kan nyttiggjøre seg av det. Det er flere veier til raskere og mer effektiv lading. Det inkluderer også høyere lade- og batterispenning.

Hva som ender som utdatert ladeinfrastruktur står nok ikke klart før om noen år.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

v-i-c

Sitat fra: nime01 på torsdag 12. november 2015, klokken 13:05
Artikkel i TU også.

http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt

Kan være artig å prøve å lade Soul Ev på den ladestasjonen, den støtter jo 100kW ladeeffekt.

Bor du i nærheten til Oslo er det jo bare å dra ditt den står og prøve.

Jeg testet AC43kW på den i går for meg virket den veldig godt.
(Det var ingen info om hvordan man skulle betale på den nye laderen og jeg ble ikke avkrevd betaling. Antagelig bevist valg som en del av en påvirkningskampanje for å få mer offentlig støtte til utbygging)

Ja den nye hurtigladeren virker meget bedre enn f.eks den som står ved Kiwi Mølla som ble flyttet ditt fra Holmestand, "samsnakker bedre med bilen" og leverer mer energi over en lengre periode.

Selskapet bak denne laderen hefter det vistnok noen spørsmåls tegn ved.

Min holdning er :
Vil de levere en ladetjeneste som jeg trenger (AC43kW) til en pris som jeg kan akseptere, så er det bedre enn et selskap som f.eks Grønn Kontakt som av prinsipp ikke vil levere den ladetjenesten (AC43kW) jeg etterspør.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Arctic Roads

Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 14. november 2015, klokken 00:09
Hei.

Fortum Charge & Drive får en del spørsmål om når vi skal komme med 100kW. Vi har svart flere direkte, men legger igjen et kort svar også her:

- CHAdeMO standarden er ikke enda godkjent for 100kW
- CCS er godkjent for høyere effekter, men ingen eksisterende biler kan benytte dette

Dagens elbiler lader på maks 50kW, men utnytter sjelden maks effekt mer enn 5-7 minutter. Dette er fordi batteriet ikke har kapasitet til  ta i mot så mye effekt ettersom cellene fylles opp. En typisk CHAdeMO eller CCS-lading på 50kW lader opp til 75% har en gjennomsnittseffekt på rundt 30kW.

Med batterier på 30kWh og 40kWh vil hastigheten på lading forbedres, selv om man lader på en 50kW ladestasjon. Maks ladeeffekt kan opprettholdes lenger.

100kW lading vil først og fremst komme til sin rett når betteristørrelsene nærmer seg 60kWh. Jeg har selv en Tesla S 60. Den lader opp mot 120kW om batteriet er tomt. Allerede på 40-50% fyllingsgrad er ladeeffekten nede på 50kW.

Fortum Charge & Drive vil på fort sikt prioritere flere ladeuttak for 50kW fremfor å sette opp 100kW lademulighet. Vi har dialog med både bilindustri og standardorganisasjonene til CHAdeMO og CCS og vil tilpasse oss endringer når disse varsles og blir tatt i bruk.

Arctic Roads har valgt å å forlate 50 kW ladere til fordel for 120 kW+ hurtigladere av flere grunner:


Bilindustrien er meget tydelige på hvilken vei effektnivået går:

-CCS er som kjent allerede klar for høy effekt, og første bil med et batteri på ca. 60 KWh som kan trekke over 100kW effekt settes i produksjon allerede til neste år, og etter det følger det flere modeller som perler på snor. Lager Tesla et CCS adapter (noe som ikke er utenkelig) kan disse bilene også nyte godt av et slikt effektnivå allerede

-CHAdeMO ligger litt bak når det kommer til offisiell støtte av et høyere effektnivå, men vi har det skriftlig og muntlig bekreftet fra flere CHAdeMO bilprodusenter at effektnivået for CHAdeMO skal ligge solid plassert over 100 kW i tiden fremover.

Konfedensialitetsklausuler gjør at vi ikke kan gå inn på detaljene rundt hver enkelt bilmodell/merke. Summen av bekreftet informasjon gjør uansett at vi med trygghet basere våre nye installasjoner utelukkende på et effektnivå som ligger på minimum 120kW pr hurtiglader.

Gjennomsnitteffekten som en elbil klarer å ta imot vil bare øke ettersom både batterikjemi forbedres og størrelsen på pakkene øker. Som vi har demonstrert på Vestby så er KIA Soul EV allerede idag istand til å trekke en snitthastighet på 68kW helt fra 0% til 67%. En lading som kun tar 13 min. Dette vil bare forbedre seg for hver nye modell som kommer på markedet.


Vi må bygge for fremtidens biler, ettersom det er biler med lengre rekkevidde som kommer til å være i stand til å fullt ut erstatte sine fossile alternativer. I mellomtiden er vi selvfølgelig  bakoverkompatible med eldre biler. Noe som bringer oss til dilemaet Sveli peker på med å prioritere 50 kW idag fremfor 100 kW.

Vi gjør begge deler.

Akkuratt som laderen vi har åpnet på Vestby, så vil hver 120kW+ hurtiglader vi bygger fremover kunne lade 2 biler samtidig med effektfordeling. Dette betyr at dersom en e-Golf og en 24KWh Leaf kommer for å lade samtidig på en enkelt lader så vil begge ha 60KW effekt hver tilgjengelig. Vårt absolutte minimum når vi bygger ut langs korridorer med 2 hurtigladere vil med andre ord gi dagens biler minst 4 hurtiglademuligheter pr lokasjon. Sannsynligvis mange flere. Ved siden av dette er alle laderene klare for å ta imot de nye bilene som kan lade på over 100 kW effekt.

Vinn-vinn med andre ord.

Dette scenarioet har Arctic Roads planlagt for lenge. Nesten alle våre ladesteder er forberedt for en mangedobling av effektnivået, og på Lom, Hjerkin og Bjorli har vi tilogmed lagt tykk nok kabel frem til ladefundamentet slik at det eneste vi trenger for å oppgradere til 120-150kW pr lader er 2 timers arbeid for å bytte ut selve laderene.

Vi står ved et generasjonskifte og når trendene er så tydelige som de er, vil det være sløsing av penger å installere gammel teknologi. Vi ser derfor frem til å åpne flere ladere 120 kW+ og det i riktig mengder pr lokasjon; opptil 8 stk som kan lade 16 biler samtidig på lokasjoner med høy trafikk. Det hjelper ikke mye med en 120 kW lader dersom du må stå 20 minutter i kø for å bruke den.

Men det er en annen diskusjon.

/ Leif Richard Bones Egge
Markedsdirektør - Arctic Roads AS

Illustrasjon av Arctic Roads ladested med høyt trafikkgrunnlag:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA