Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av trygvelo, torsdag 17. desember 2015, klokken 17:21

« forrige - neste »

cairnz

Det er korrekt o.b.lix - det er mange (uten at det nødvendigvis trenger være feil) som henvender seg og påstår at det er feil på ditt og datt, mens det de egentlig skulle hatt, var bare litt mer instruksjoner i hvordan det egentlig fungerer. Det kan alltids diskuteres om ressursene Tesla har er "korrekt" fordelt - men når man lærer systemet å kjenne, så fungerer det ganske greit. Jeg har vært innom mange ganger med den gamle bilen (5 x 20.000-service) samt litt her og der for å plukke opp litt utstyr eller småtteri - og det er mange personer innom og dialoger man overhører.

Ett av problemene er at de som sitter og tar i mot folk, og telefoner, ikke nødvendigvis har dyptgående kjennskap til bilen og dens systemer - og dermed noterer ned noe som kanskje ikke er tilstrekkelig - selv om kunden egentlig ikke burde fortelle alle detaljer til denne personen. Kunden kan så bli videresendt til en Service Advisor - som er den som skal ta problemene til kunden og få det til å matche i et system som ikke alltid er like enkelt å finne ut av (nøkkelord på engelsk, bl.a.) - og SA-en skal da oversette problemet kunden har til et eller annet som eksisterer i systemet.

Jeg tipper at kanskje trygvelo har havnet litt i denne båsen, hos en SA som ikke så omfanget av forespørselen og logget den inn på en generisk henvendelse. Tekniker ser da ikke umiddelbart hvordan kunden har forklart problemet, og ser potensielt på det fra en annet ståsted, og konkluderer da med "ingen feil" eller noe slikt. Når trygvelo så får snakket med en faktisk tekniker som har kjennskap til batterier og logger, så snur jo alt på seg - kunde og tekniker kan snakke et teknisk språk og hva problemet egentlig bunnet ned i kommer fram i dagen.

Det er jo ikke trygvelo sin feil at han ikke fikk kommunisert dette på en tilstrekkelig måte til personen som faktisk skal feilsøke og fikse, men det er likevel ikke SA-en eller kundemottakeren sin feil heller, det er summen av alle leddene som genererer støy, ikke i de "vanlige" greiene, men i de tilfellene hvor det er noe som virkelig ikke er normalt.

Jeg er bare glad for at det ser ut til å ordne seg for trygvelo - og mitt forslag til alle som skal ha noe gjort på et verksted er følgende:

* Ha skrevet ned på norsk (og helst engelsk) på forhånd de punktene du vil ha tatt opp - digitalt er å foretrekke

* Vær litt tålmodig når man kommer til SC - de som tar mot deg er ikke de som skal fikse feilen for deg. Pass på at selv om du har sagt alle feil på telefon/mail tidligere, så er det ikke sikkert at de har skrevet ned akkurat det du sa.

* Når du snakker med SA - gå gjennom listen, vent til den er skrevet ut, se gjennom den om den er tilstrekkelig forklart for en som ikke har noe forutsetninger til samtalen som nettopp har blitt gjort.

* Hvis problemene på bilen er av en litt uvanlig art, eller punktene er uklare, revider de (send over det du har skrevet i første punktet på mail til SA-en, så kan han lime inn "Customer Notes"). Hvis du fortsatt føler et behov for å forklare - be om å få snakke med tekniker som skal skru på bilen og forklar issuet.

Litt tålmodighet er alle tjent med. :) 
Elbilist

trygvelo

Sitat fra: cairnz på torsdag 26. november 2015, klokken 18:30
Jeg tipper at kanskje trygvelo har havnet litt i denne båsen, hos en SA som ikke så omfanget av forespørselen og logget den inn på en generisk henvendelse. Tekniker ser da ikke umiddelbart hvordan kunden har forklart problemet, og ser potensielt på det fra en annet ståsted, og konkluderer da med "ingen feil" eller noe slikt. Når trygvelo så får snakket med en faktisk tekniker som har kjennskap til batterier og logger, så snur jo alt på seg - kunde og tekniker kan snakke et teknisk språk og hva problemet egentlig bunnet ned i kommer fram i dagen.

Det var akkurat det som skjedde. SA skrev ikke ned nøyaktig det jeg sa og selv om jeg gjentatte ganger forklarte at det måtte sjekke batteriet nøye og fulgte opp med 3 mailer dagen etter med spørsmål om status på batteriet. Hvis bare alle samtaler og hendelser på bilen ble logget hadde det ikke vært noen stor sjanse for at slik vesentlig informasjon "forsvant".

Sitat fra: cairnz på torsdag 26. november 2015, klokken 18:30
Det er jo ikke trygvelo sin feil at han ikke fikk kommunisert dette på en tilstrekkelig måte til personen som faktisk skal feilsøke og fikse, men det er likevel ikke SA-en eller kundemottakeren sin feil heller, det er summen av alle leddene som genererer støy, ikke i de "vanlige" greiene, men i de tilfellene hvor det er noe som virkelig ikke er normalt.

Jeg syns faktisk at SA må ta kunden såpass på alvor at når man kommer inn med et godt dokumentert problem og forklarer saken i detalj, så bør kunden få snakke med en tekniker direkte, hvis ikke er det overhengende fare for at informasjon ikke videreformidles på en god nok måte. Det er som du sier slik at hvert ledd øker muligheten for feilinformasjon og tolkninger.

Sitat fra: cairnz på torsdag 26. november 2015, klokken 18:30
Jeg er bare glad for at det ser ut til å ordne seg for trygvelo - og mitt forslag til alle som skal ha noe gjort på et verksted er følgende:

1. Ha skrevet ned på norsk (og helst engelsk) på forhånd de punktene du vil ha tatt opp - digitalt er å foretrekke

2. Vær litt tålmodig når man kommer til SC - de som tar mot deg er ikke de som skal fikse feilen for deg. Pass på at selv om du har sagt alle feil på telefon/mail tidligere, så er det ikke sikkert at de har skrevet ned akkurat det du sa.

3 Når du snakker med SA - gå gjennom listen, vent til den er skrevet ut, se gjennom den om den er tilstrekkelig forklart for en som ikke har noe forutsetninger til samtalen som nettopp har blitt gjort.

4 Hvis problemene på bilen er av en litt uvanlig art, eller punktene er uklare, revider de (send over det du har skrevet i første punktet på mail til SA-en, så kan han lime inn "Customer Notes"). Hvis du fortsatt føler et behov for å forklare - be om å få snakke med tekniker som skal skru på bilen og forklar issuet.

Gode forholdsregler, men:
1. Engelsk ser ut til å være det beste språket for å få gjennomslag for de problemene man opplever. En del har ikke gode nok engelskkunnskaper til å formidle problemene på en bra måte.

2. Enig, man må passe på selv. Samtidig er det viktig at serviceorganisasjonen passer på at man selv har forstått kundens problem, hvis ikke må man sørge for at kunden får snakke med en med mer teknisk innsikt.

3. Veldig godt poeng, samtidig som det burde være rutine at SA ber kunden lese gjennom det vedkommende har notert ned.

4. Enig.

Til slutt må jeg si at jeg stort sett har hatt god dialog med Tesla. I begynnelsen var det dog mye kortere vei mellom kunden og teknikere, nå må man passe mer på i og med at antall ledd har økt. Det viktigste for meg nå er at de forbedrer rutinene sine slik at alle henvendelser blir logget.

snappy

Sitat fra: trygvelo på torsdag 26. november 2015, klokken 11:35
til.
Ris til Tesla: De har store mangler på supportoppfølging og logging av telefonsamtaler og andre henvendelser. Hadde alle mine samtaler blitt logget fra begynnelsen av hadde teknikerne visst hva problemet gikk ut på og at det blant annet allerede hadde blitt tatt ut logger fra bilen.

Enig i den - hadde bilen inne på drop in hvor de identifiserte et problem , når jeg leverte bilen for rep 2 uker senere måtte de begynne på nytt - jeg snek meg til en titt på skjermen, og det eneste som stod der var min feilmelding - nadas info fra drop-in tekniker.  Ikke spesielt smart opplegg.
2014 e-UP
2015 85D

trygvelo

Litt erfaringer med nytt lånebatteri... Kort oppsummert: Jeg nekter å levere tilbake lånebatteriet, rett og slett  8)

- Mitt batteri var av typen B, lånebatteri av typen D. Hvor gammelt lånebatteriet er vet jeg ikke.
- Rekkevidden er bedre nå enn da bilen var ny. Over 350 tkm på 90%
- Supercharger gir opp mot 550 tkm på mitt gamle batteri, men 460 tkm på lånebatteriet. Dette er testet med gjennomvarmt batteri i begge tilfeller og på samme SOC.
- Mulig jeg tar feil, men syns forbruket er noe lavere. Kan ikke huske å ha kjørt med CC på 110km/t på motorvei og ha 180wh/km i forbruk siste 50 km noen gang tidligere. Selv i uoptimale forhold (lørdag med regn, sterk motvind og full bil) var forbruket nede i 210 wh/km i 110 km/t.

Nå skal de sies at Tesla også byttet 12V batteriet og det kan kanskje være at rekkeviddeindikatoren tar hensyn til tilstanden på dette i estimeringen?

Jeg er meget spent på hvordan det gamle batteriet kommer til å fungere etter reparasjon.

Muffinman

#49
Mitt "gamle" D-batteri gir meg litt over 68kWh 100-0. To år og rullet 96k. Batteriet på nybilen gir meg knappe 76kWh 100-0. Ikke sjekket revisjon.

Har bedt om at de sjekker batteriet på avtalen i januar og har voktet meg vel for å nevne indikert rekkevidde da det ikke er temaet her, og for å unngå å få svadasvaret enkelte andre får. Jeg klarer med andre ord å få ut 10,5% mer energi av det nye batteriet, og et slik tap på to år klarer man vel knapt å påføre en passe mishandlet Leaf engang.

EDIT: Å sammenligne hastigheter ved superlading i rekkevidde er meningsløst. Der får du gjennomsnittshastigheten gjennom hele sesjonen og den vil avhenge av hvor lenge du lader og hvilken soc du starter og stopper på i tillegg til det du nevner. Slå over på energy og les av øyeblikksverdi i kW, så går det an å sammenligne. Nybilen min ligger sikkert 20% eller mer over den gamle i ladeeffekt sett mot soc hos meg. I helgen målte jeg 83kW ved 50%, og det klarer ikke den gamle.

Avh

Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

N00b

Millimetermann, hvor lavt er begrensingen på effekt på gamlebilen når du er på null i forhold til nybilen?  Der har du en indikator på hvor mye som er under null

Muffinman

Ca 120kW. En annen som har postet her fikk ut 70kW, og der lå begrensningen på 80kW. Interessant å sammenligne, men jeg er ikke helt overbevist om at det er helt likefrem å sammenligne.

N00b

Nå er selvsagt telefonen min på verksted eller skulle jeg sjekket hva 85D min gir. Mener å huske de var rett rundt 150kw på 8km rest.
Har sett videoer av folk som kjører ned til 20kw.

N00b

29 september, rett for 7.0 hadde jeg 26 Tkm rest og begrensning på 2 prikker under 320kw
19 juli var bilen nesten ny, da hadde jeg 15 Tkm rest og begrensing 1 prikk over 160kw.

Da hadde jeg forøvrig kjørt i ett strekk fra SC Lillehammer til Grimstad, startet med 99% og kjørte 440km med forbruk på 72.1kwh, rest 15 Tkm.


Powerflux

Sitat fra: trygvelo på mandag 07. desember 2015, klokken 11:26
Kort oppsummert: Jeg nekter å levere tilbake lånebatteriet, rett og slett  8)


Jeg er meget spent på hvordan det gamle batteriet kommer til å fungere etter reparasjon.

Hvis du likevel ikke vil levere tilbake det du har nå så spiller jo ikke det noen rolle  ;D ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA