Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Connect EV

Startet av JENSSEN, torsdag 17. desember 2015, klokken 09:17

« forrige - neste »

JENSSEN

hei! har nå endelig kjøpt meg elbil! og det ble en renault zoe!:D 
jeg har sett litt på mulighetene ang lading! har noen prøvd transformator til lading i "gamle" bygg med typisk norsk "strøm" (IT nett)
denne skal evnt bli brukt på jobben som fast ladestasjon!

er det kanskje dumt å lade med noe annet? mtp garanti?  hadde dere frarådet dette?

takker for svar
ny elbil bruker:D
22kw svart zoe 2016

overter

2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

bjaolsen

Først - velkommen i "klubben" :D

Det er flere tråder på forumet her om dette. Se på den stengte tråden et par hakk over her..

Kort om lading med trafo:

Renault leverte inntil nylig sin berømte/beryktede "ladebøtte" en sak på 20kg+++ med en skilletrafo inni som lager lokalt TN-nett samt laderegulator (se tråd litt lenger ned)

Ladefabrikken har tatt et galvanisk skille som vanligvis brukes på båter og tilpasset det:
http://www.ladefabrikken.no/ZOE_lading_overalt_i_Norge/p3060772_14670560.aspx

Rykter/lovnader om at det kommer en løsning som er 10kg+ (halvparten av "bøtta") snart, se facebookgruppa for ZOE

OG så har vi den etterlengtede Zaptec'en som kommer i løpet av 2016, men med de prisene som er indikert så langt så.......

Personlig har jeg nå snart kjørt 17.000 km siden mars og har fortsatt ikke savnet lading fra "vanlig stikk". Lader hjemme på 11kW og med Type-2 kabelen/43kW hvis/når jeg trenger strøm når jeg er ute på tur.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

JENSSEN

tusen takk! har bare kjørt 2 dager! er superfornøyd så langt=)
takk for tips! skal se meg litt rundt her inne!

og beklager for "dobbelpost" ser at flere skriver om slike ting her inne:D

22kw svart zoe 2016

hsa77

Sitat fra: JENSSEN på onsdag 11. november 2015, klokken 22:05
tusen takk! har bare kjørt 2 dager! er superfornøyd så langt=)
takk for tips! skal se meg litt rundt her inne!

og beklager for "dobbelpost" ser at flere skriver om slike ting her inne:D
Dette er det skrevet mye om - kanskje ikke så rart i og med at ZOE er litt sær når det gjelder lading. Det er jo igrunn ikke ZOE som er sær, men det norske strømnettet!

Ikke vær redd for garantien om du prøver å lade fra IT-nett uten skilletrafo - bilen vil bare nekte å lade.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

v-i-c

Zaptec hadde for et stykke tid siden et utviklings prosjekt kalt

Zaptec Power.

Dette skulle være en boks på 25x25x10 cm vekt ca 4 kilo, primært tror jeg denne var rettet mot Tesla sin mulighet til å lade 400V 16A dvs AC11kW.

Input skulle være 230V IT 32A og output skulle være 400V TN 16A.

Det ble vistnok gitt ca "4 mill i utviklingsstøtte fra transnova".

Jeg vet ikke om dette utviklingsarbeid har ført frem til produkt som produseres og selges kommersielt.

Om en slik trafo finnes kan den muligens være av interesse.
Tror at denne var opprinnelig tiltenkt fastmontasje utført av  elektriker.

Vet ikke hvordan denne trafoen eventuelt vil ligge i pris i forhold til Zaptec Portable til var det 16.000 plus MVA.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Sandpusher

Enfase 400V 16A gir max 6.4 kW, ikke 11 kW
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Rav4_EV

Ingen biler som lader enfase 400 volt.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sandpusher

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 12. november 2015, klokken 14:57
Ingen biler som lader enfase 400 volt.
Trodde ikke det jeg heller, det jeg egentlig prøvde å påpeke var at man ikke kan få 11 kW ut av en 230V IT 32A kurs? IT nett er vel kun en-fase?
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Rav4_EV

IT nett som vi har i Norge er 3 faser.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 12. november 2015, klokken 15:27
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 12. november 2015, klokken 14:57
Ingen biler som lader enfase 400 volt.
Trodde ikke det jeg heller, det jeg egentlig prøvde å påpeke var at man ikke kan få 11 kW ut av en 230V IT 32A kurs? IT nett er vel kun en-fase?
Lading fra IT nett er kun enfas. IT nettet er trefas, derfor kan en via transformator endre denne 400V TN nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Litt rydding er nok påkrevet her:

Zaptecs høyfrekvent trafo skal gjøre om 3*230V 32A IT (12,7kW max.) til 3*400V 16A TN (11kW).

Denne løsningen er i prinsippet 3 * Zaptec portable 16A ladekabel som flere med Renault Zoe venter på.




Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

v-i-c

#12
Beklager om jeg skapte litt forvirring!!  :o :o :o :o

For meg er det en selvfølge at man ved ladning som normal regel benytter trefase ladning når det gjelder AC
Alt annet blir da å betrakte som nødladning.

Skal for fremtiden prøve å bli flinkere til å skrive ordet "trefase" de steder hvor det kan oppstå misforståelse.
Jeg antok at det gikk klart frem av sammenhengen at det var snakk om trefase.

Er det noen som har sett en prototype på Zaptec Power ?
Vet noen om produktet ble ferdig utviklet?
Vil Zaptec lage en trafo tilpasset AC22kW og AC43kW slik at en får litt fart på ladningen.
Hvor utbrett er Blå trefase 64A 230V kontakter?
Hvor utbrett er Blå trefase 125A 230V kontakter?

Hvor stor og tung vil en Zaptec trafo for trefase 230V IT 125A ---> trefase 400V TN 64A bli? Til hvilken kostnad?
Hvor stor og tung vil en Zaptec trafo for trefase 230V IT 64A ---> trefase 400V TN 32A bli? Til hvilken kostnad?

Oppdatert info om Zaptec Power mottas med takk. Vurderer å kjøpe en for å lage en trasportabel trafo løsning for rask ladning i IT-land  ;) ;) ;) ;)

Zaptec Power kan være en nyttig komponent for bedrifter som ønsker å tilby "Handleladning AC22kW" på steder med IT eller TT strøm
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Griffel

Tviler på at det er noe marked for annet enn 3X230V 32A til 3x400V 16A.
Dette løser problemet med at nettselskapene ikke liker store enfasbelastninger (Større enn 1x16A).

Plassbesparelsen har jo mindre betydning for bedrifter, så de vil evt. være mer tjent med en vanlig transf. Få private med med 3x230V installasjon kan sette av en 3x100A kurs for å få nær 40kW ladeeffekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hsa77

Jeg har 3*63A IT inn i heimen, så noe mer enn 3*32A til lading ville bety at jeg måtte ha oppgradert inntaket - det vil bli svært kostbart. Tviler på at mange privathusholdninger kan avse noe mer enn 3*32A til lading, markedet for kraftigere saker er vel først og fremst næringsliv/offentlige etater. Med 11kw vil man i løpet av timen det tar å lage/spise middag få på nok strøm til å kjøre minst 5 mil, tviler på at det er mange som har behov for mer enn det på kvelden.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA